Paard aan uitputting overleden door vastzitten in modder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:52

Er staat dat ie 28 was. Mss slechte ogen gehad? 28 is een behoorlijk mooie leeftijd, maar idd, dan nog hoeft het niet zo af te lopen. Toch heel veel sterkte voor de eigenaar. Dat je zo lang toch voor je paardje blijft zorgen, getuigt er wel naar dat ie van zijn beestje gehouden heeft. Waarschijnlijk had hij niet gedacht dat dit kon gebeuren.

Een oud paard doe je het meeste plezier door hem de ruimte te geven om te bewegen. Paarden zijn bewegingsdieren. Dat ie lekker buiten liep, is een duidelijk teken dat de eigenaar wist wat het beste was voor zijn paard. En mss ging ie wel alleen overdag naar buiten. Zou zo maar kunnen. Ik weiger een oud paard te vergelijken met oude mensen. Persoonlijk houd ik ook meer van oude paarden dan van oude mensen. :+ En laten we eerlijk zijn: Buitenlucht is ook gezond voor oude mensen. Heb je wel eens een bejaardenhuis van binnen geroken?

sjorsie

Re: Paard aan uitputting overleden door vastzitten in modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:21

wat een naar einde, sterkte aan de eigenaar

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:47

spicegirl schreef:
2e al in korte tijd. lang leve de stal ! kan er gezegd worden wat je wilt, maar weinig paarden die daar overlijden aan dit soort dingen..verwaarlozing/ondervoeding.
waar is de DB die zo lekker actie voert voor een beter welzijn ??

Wie zegt dat dit verwaarlozing is??
Ik ken paarden die maanden op stal stonden zonder goed voer en dus wel verwaarloosd waren.
Zowel in de wei als op stal kun je een paard verwaarlozen.
En er staat nergens dat het paard uit de OP zonder toezicht dag en nacht buiten stond.

En ja dat je zulke berichten niet hoort als een paard op stal overlijdt is logisch, want daar hoeft de brandweer niet aan te pas komen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:14

Jeetje, moet je toch niet aan denken dat je oudje zo aan zijn einde komt. Vreselijk!
Heb je heel het leven er goed voor gezorgd (ga ik maar even vanuit) en dan gebeurt er zoiets.
Ik wens de man veel sterkte met dit verlies!

xHorses2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:08

NatasjavE schreef:
Het lijkt mij toch dat je dergelijke stukken in de wei afzet dat zo'n paard er niet in zo'n erg modderig stukje kan komen.

Arm dier ...zo hoef je toch niet dood te gaan.

Nou Inderdaad... Echt verschrikkelijk.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:34

Wat triest voor het paard en de eigenaar...

En wat zitten er hier weer negatieve fantasten zeg...je kunt toch niet uit dit bericht afleiden dat dit dier verwaarloosd is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:52

Mag ik even ertussen komen? Ik ken redelijk wat van die regio (niet dat ik er vaak kom) maar de meeste gronden aan die kant zijn stukken landbouwgrond en natuurgebied. Als een paard daarop mag van de organisatie, dan wil dat zeggen dat dat ondanks de waterlopen ginds toch nog relatief droge stukken zijn.

Aalst, Herdersem, Moorsel, Hofstade, Denderleeuw, Erembodegem, Affligem.... daar zitten heel veel grote stukken natuur én veel waterlopen. Ik zou het even moeten opzoeken, maar Herdersem ligt volgens mij wel in de zone van de Dendervallei. Maw, bovengronds zie je misschien niet dadelijk iets, maar er kan wel enorm veel grondwater zitten. Bovendien is veen van de bovenlaag redelijk goede vochtdoorlatende grond met daaronder leem- of kleilagen. In de zomer perfecte weides omdat je bovenlaag droog is zonder te verstoffen, en het blijvend aanwezige grondwater zorgt voor stevige wortels en veel groenbehoud.

Ik heb 1 weide, niet in die regio, maaar die ook aan die maatstaf voldoet. Als je die weide gewoon ziet, zou je zeggen: die ziet er goed uit. Ga je er zelf op rondlopen krijg je wel idee dat het ietwat zompig is, maar niet noodzakelijk modderig. Je zakt er misschien 2cm in, meer niet.
Ik heb zelf op zo'n weide al een hele winter paarden lopen. Ging altijd prima, zelfs met de overstromingen. (Boel stond wel onder, maar was erna snel weer bruikbaar). Vorige week hadden we een dag serieuze regenval. Ik kom 's avonds aan de weide... en paard kon amper nog stappen. Hij zakte niet ver weg, tot net aan de kogel maar er kwam een immense zuigkracht vrij van de modder. Eender welke leek zou gedacht hebben dat het beest pokkemank liep, alsof die enorm pijnlijke hoeven/benen had. In het midden van de wei was het wel erger, daar zakte ik ook bijna meteen tot over mijn knie weg. Gelukkig had ie daar niet gelopen.

Het grondwaterniveau dat op die kleilaag/leemlaag stond was door die regenval zo hard omhoog gekomen, dat het de luchtigere bovenlaag ook compleet ging verzadigen wat een dikke, plakkerige modder gaf....

maar het kan dus wel dat je in zo'n gebieden plots enorme oververzadiging krijgt, met zoveel grondwater dat je als het ware ineens "wakke plekken" krijgt. Ik heb het gelukkig zelf gezien, was jong paard, ook al flink moe. Haad ik die dag niet geweest en pas de ochtend erna de controle gedaan, zat de kans er ook dik in dat ie er niet meer was geweest.

Think before you judge please...

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:04

Sjonge jonge zeg, nu snap ik weer waarom ik vaak niet op deze dingen reageer.

Uit het kleine stukje tekst word al gehaalt dat de eigenaar niet goed kijkt op zijn wei/ slecht ziet of zo iets, het al om verwaarlozing/ondervoeding gaat.
Ik zie dat nergens staan hoor in het hele stukje niet.
Dit is wat me vaak moe maakt van bokt, mensen die heel de dag niks anders te doen hebben dan met hun reet achter bokt te zitten en overal alles beter weten en negatief zijn.

Het zal je maar overkomen dat je oudje waar je veel van houd en om geeft door iets waar je waarschijnlijk niks aan kon/kan doen dood gaat.
Als mensend aar nu eens bij stil staan inplaats altijd maar zeiken en nog eens zeiken over van alles en nog wat.
Dit is gevaarlijk dit hebben ze niet gedaan pfffffffffff

Beste eigenaar ik wens u heel veel sterkte met dit verlies.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:09

aaahhh, heel veel sterkte voor de eigenaar. Dit wens je niemand toe.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:16

Een ongeluk zit helaas in een heel klein hoekje...Wij hadden dit een paar maand geleden ook met een van onze paarden. De boel bij een put afgezet zodat ze er niet bij kunnen maar onze muts is er toch om wat voor rare reden ingevallen! Gelukkig op wat verwondingen na allemaal goed afgelopen en is inmiddels alweer een tijdje helemaal de oude. Maar zij kon er ook niet zelf uitkomen. Je kunt je best doen maar soms is het gewoon hele domme pech!

Sterkte aan de eigenaar!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:37

Dat bedoel ik je doet vaak je best en toch gebeurt het

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:39

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:14

die stukken kunnen binnen 1 dag van zachte grond, in bijna 'drijfzandpoel' veranderen... gewoon een echt ongeluk dit...

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:16

Ik heb dat ook gehad met men paardje, alleen mijne HEEFT HET OVERLEEFDDD (l)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:52

Varekaj: Wat een ongelooflijk mooie duidelijke uitleg! Veen, tja, dan moet ik meteen denken aan moerassen. Eén misstap en je kan in een dusdanig parket komen, dat je het niet kan na vertellen. Ook als mens. Eigenlijk verandert je wei in zo'n geval dus in een moeras. Dan moet je als paard behoorlijk mans zijn om er nog uit te kunnen komen. Diep respect ook voor de brandweer, dat ze toch het risico en de moeite doen om zo'n paard nog te proberen redden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:32

Helaas zit een ongeluk in een klein hoekje... heel jammer dat de reddingspogingen niet mochten baten...

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:39

0152141488 schreef:
Maar hoe kwam het paard in die modder ?

Ik denk dat het antwoord van Varekaj heel wat duidelijk maakt over mogelijek oorzaak. ;)

suuzy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:22

inderdaad zielig maar je doet er weinig aan ook een beetje de natuur denk ik ook al blijft het zielig ik heb ook een paar keer een paard en een koe en schaap uit het water moeten halen zij hebben het wel overleefd gelukkig maar blijft een sneu gezicht zo hulpeloos zijn ze dan ik denk ook niet dat ze het hadden kunnen voorkomen soms kunnen ze ook in de stomste dingen vast komen te liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:32

Je hebt ook types ondergrond die bij droog weer of matige regenval relatief luchtig blijven, maar bij zware regenval echt gewoon een dikke kleverig pap worden.

Beste voorbeeld is een maïsveld denk ik. Bij droog/matig nat weer kan je daar relatief makkelijk doorheen stappen, bij zware regenval wordt je er zo in vastgezogen.

Ik heb ook zo'n weide met veel grondwater, alleen zit bij ons de "waterdichte" en waterhoudende laag redelijk kort bij de oppervlakte. Dus als het nat is heb je bovenop wel snel modder, maar ipv erin vast te raken ga je heel hard glijden. Vergelijk het gerust met ijs. Die weides staan dan ook makkelijk onder water :) Voordeel is wel met die waterhoudende laag dat we het hele jaar door, zelfs bij de hittegolven afgelopen jaren nooit waterprobleem hebben gehad of vergeeld gras. Waar alles verdorde, bleef bij ons alles gewoon heerlijk groen.

Onze winterweide is echter eentje zoals in mijn vorige post beschreven, die kunnen heel veel trekken in de winter maar vanaf het moment dat je merkt dat de bovenlaag zompig wordt moeten de paarden er als de sodemieter af.

delippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:57

even wat duidelijkheid over paard in modder,boy was al 23 jaar mijn beste vriend,heb hem als ex renpaard ooit van de slachtbank gered na een ongeval in een race.Heb hem verzorgd als een kind en tot een superpaard gemaakt waar velen jaloers zouden van zijn.Nooit heeft hij ook maar een mep gekregen,praten was genoeg en alles wat ik hem vroeg deed hij,we verstonden mekaar als geen ander.Hoe het gebeurd is ,stond wat vertekend in de krant,hij lag gewoon neer naast zijn stal,was wat drassig,maar enkel een heel klein bovenlaagje en zeker niet de oorzaak van zijn overlijden.Meer dan 8 uur hebben we met man en macht geprobeerd om hem recht te zetten,2 veeartsen zijn er nog bijgeweest,maar tevergeefs ,hij wou gewoon niet meer recht,en is met zijn hoofd in mijn schoot gestorven.Ik heb geweend als een klein kind,en er niet goed van geweest,want dat beest zag ik enorm graag en heeft een thuis gehad waar veel paarden alleen maar van kunnen dromen,missen doe ik hem enorm,en hij zal voor altijd in mijn hart zitten.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:08

Delippen heel veel sterkte met je verlies.
Jammer dat de media liever sensatie dan de waarheid verteld.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:16

spicegirl schreef:
2e al in korte tijd. lang leve de stal ! kan er gezegd worden wat je wilt, maar weinig paarden die daar overlijden aan dit soort dingen..

Wat een ontzettende domme opmerking, hoeveel paarden rollen zich niet vast in de box...?

Verder veel sterkte aan de eigenaren van dit paard!