Kwart paardensportcarrieres eindigt door gezondheidsprobleem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:07

listiglistje schreef:
Schangah schreef:
Het is mij onduidelijk of de gemiddelde leeftijd van de onderzochte paarden 7 jaar was of dat de uitgevallen paarden gemiddeld 7 jaar waren.

Misschien even iets duidelijker neerzetten voordat er weer een discussie los gaat barsten hier.

Lezen is een vak appart ;) maar het staat er duidelijk! Het gaat dus om onderzochte paarden....maar men leest graag wat men wil lezen hier op Bokt :roll:
Citaat:
Voor het onderzoek is de carrière van 520 paarden onderzocht, deze zijn willekeurig gekozen uit het KNHS-ledenbestand. De gemiddelde leeftijd van de paarden was 7,1 jaar, de endurancepaarden waren gemiddeld iets ouder
.

Vandaar mijn opmerking om er het woord onderzocht toe te voegen.

Je krijgt dan

De gemiddelde leeftijd van de onderzochte paarden was 7,1 jaar.

Iets duidelijker aangezien er al reacties geplaatst waren waarbij deze zin verkeerd werd opgevat.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 25-01-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:08

Zonnetje: ik denk dat 'paard niet goed genoeg' en 'paard heeft gezondheidsproblemen' vaak samenhangt. Paard is niet goed genoeg, dan wordt er gedokterd om te kijken waar dat aan ligt en uiteindelijk gaat het paard met gezondheidsproblemen uit de sport.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:08

Citaat:
Voor het onderzoek is de carrière van 520 paarden onderzocht, deze zijn willekeurig gekozen uit het KNHS-ledenbestand. De gemiddelde leeftijd van de paarden was 7,1 jaar, de endurancepaarden waren gemiddeld iets ouder

Staat er toch :-)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:10

listiglistje schreef:
Citaat:

Staat er toch :-)

Tja zo wordt het een weles nietes spelletje (ook weer typisch bokt).
Gezien de al geplaatste reacties heb ik wel een punt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:10

Apple schreef:
Zonnetje: ik denk dat 'paard niet goed genoeg' en 'paard heeft gezondheidsproblemen' vaak samenhangt. Paard is niet goed genoeg, dan wordt er gedokterd om te kijken waar dat aan ligt en uiteindelijk gaat het paard met gezondheidsproblemen uit de sport.

kan ook aan de capaciteiten van de ruiter liggen dat het paard niet goed genoeg is of aan de bouw en gangen van het paard,
niet elk paard en iedere ruiter heeft talent ;)

Apple

Re: Kwart paardensportcarrieres eindigt door gezondheidsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:12

Listinglistje: dan veranderd 'paard niet goed genoeg' waarschijnlijk al snel in 'paard verkocht'. Niet iedereen heeft de ruimte om een paard aan te houden dat niet goed genoeg is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:13

scoxxx schreef:
Pletje123 schreef:
Veel paarden krijgen op jonge leeftijd veel voor hun kiezen. Dat hakt er wel in! Als er dan ook nog eens niet zo goed gereden wordt, dan ben je al gauw op en versleten ja.. dus ik kan me wel voorstellen dat veel paarden op relatief jonge leeftijd een veterinair probleem hebben ontwikkeld wat hun sportcarriere in de weg staat.

Vaak zijn het ook steeds dezelfde mensen die het overkomt, is mijn ervaring.

Eerlijk gezegd valt mij persoonlijk op dat niet zo zeer de training de dieren kapot maakt, maar wel een verkeerd fok- en opfokbeleid. Er wordt veelal "slechte" kwaliteit benen gefokt.

Een beetje rondjes in een bak tot M-niveau of 3x per week een 15-20 km-ritje moet ieder kwalitatief paard(enbeen) wel aankunnen.

Ik denk dat een vingertje naar "verkeerde training en dus kapotte paarden" een verkeerd vingertje is. Ok, soms is het weinig paardvriendelijk, maar kapot maken? Nee, volgens mij ligt de oorzaak van kapotte benen grotendeels heel ergens anders.

Laat het dan een combinatie zijn :) Al heb ik het niet over ruiters en amazones die 3 keer per week rijden, maar 6 f 7 keer, omdat hun paard dat nodig zou hebben. Door overbelasting krijg je een gezond paard wel stuk hoor.. ook een gezond paardenlijf heeft tijd nodig om te kunnen herstellen van een training, gun je je dier die tijd niet, dan kom je al gauw aan overbelasten toe ;)

En als je paard dan ook nog een zwak gestel heeft, dan gaat het helemaal vlotjes..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:17

listiglistje schreef:
Apple schreef:

kan ook aan de capaciteiten van de ruiter liggen dat het paard niet goed genoeg is of aan de bouw en gangen van het paard,

Paard kan ook niet aan de eisen/verwachting van de ruiter voldoen. HEeft niks te maken met gezondheid...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:23

Zonnetje81 schreef:
listiglistje schreef:

Paard kan ook niet aan de eisen/verwachting van de ruiter voldoen. HEeft niks te maken met gezondheid...

Dat kan ook nog een reden zijn en zo zijn er zoveel redenen.
ik had al genoemd tegenvallende bouw/gangen of capaciteiten ruiter,
maar het kan net zo goed de slechte instelling van het paard zijn of de klik die er niet is.....

Zelf heb ik bv destijds mijn paard verkocht omdat ik een huis had gekocht :-)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:39

scoxxx schreef:
Eerlijk gezegd valt mij persoonlijk op dat niet zo zeer de training de dieren kapot maakt, maar wel een verkeerd fok- en opfokbeleid. Er wordt veelal "slechte" kwaliteit benen gefokt.

Een beetje rondjes in een bak tot M-niveau of 3x per week een 15-20 km-ritje moet ieder kwalitatief paard(enbeen) wel aankunnen.

Ik denk dat een vingertje naar "verkeerde training en dus kapotte paarden" een verkeerd vingertje is. Ok, soms is het weinig paardvriendelijk, maar kapot maken? Nee, volgens mij ligt de oorzaak van kapotte benen grotendeels heel ergens anders.

Ik denk dat paardenbenen de verkeerde belasting veelal niet aankunnen... een paard in het wild zou nooit een uur lang draven en galloperen, laat staan met iemand op de rug, die (helaas) vaker uit balans is als in balans. Het paard wordt daardoor eenzijdig zwaarder belast, en dat maakt echt wel heel veel meer kapot dan veel ruiters denken..

Daarnaast zijn de paarden natuurlijk ook nog eens veel groter gefokt als ze oorspronkelijk waren, dat helpt natuurlijk ook niet mee..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:47

Angela schreef:
Ik denk dat paardenbenen de verkeerde belasting veelal niet aankunnen... een paard in het wild zou nooit een uur lang draven en galloperen, laat staan met iemand op de rug, die (helaas) vaker uit balans is als in balans. Het paard wordt daardoor eenzijdig zwaarder belast, en dat maakt echt wel heel veel meer kapot dan veel ruiters denken..

Daarnaast zijn de paarden natuurlijk ook nog eens veel groter gefokt als ze oorspronkelijk waren, dat helpt natuurlijk ook niet mee..

Mmm, zou kunnen. Maar ik vind dat een paard ook met een scheef zittende ruiter makkelijk een uur achtereen moet kunnen draven.
Paard compenseert wel, netzoals een mens compenseert bijv een zware rugtas die je op je rechterschouder hebt hangen (brugpieperssss :D die lopen na 2 jaar toch ook niet kreupel -haha- )

Ik wil geen pleidooi houden voor scheefzitten o.i.d. hoor.... maar ik wil wel graag een pleidooi houden voor 1. verkeerd fok- en opfokbeleid en 2. een te "lief" excuus voor slechte benen: zolang je maar goed traint is er niks aan het handje.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:49

Schangah schreef:
Het is mij onduidelijk of de gemiddelde leeftijd van de onderzochte paarden 7 jaar was of dat de uitgevallen paarden gemiddeld 7 jaar waren.

Misschien even iets duidelijker neerzetten voordat er weer een discussie los gaat barsten hier.

De onderzochte paarden waren gemiddeld 7 en dus de uitgevallen paarden ook!!

Te belachelijk voor woorden en ik vind dat er hier dan ook nog vrij luchtig over gedaan wordt. We hebben het over een kwart! Dat is 1 op de 4! paarden die uitvallen op een leeftijd van gemiddeld 7! jaar door een blessure.

Zo is het en niet meer en niet minder.

Ze hebben combinaties genomen uit 2004 en in 2009 is het onderzoek gedaan. Aangezien de meesten na gem. 3,5 jaar de loopbaan heeft beeindigd waren de paarden gemiddeld 3-3,5 jaar toen zij werden uitgebracht.

Dus lees het onderzoek goed door, dan weet je waar je over praat.

Hoe dan ook is het zeker de moeite waard om een vervolg onderzoek te doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:52

scoxxx schreef:
Angela schreef:

Mmm, zou kunnen. Maar ik vind dat een paard ook met een scheef zittende ruiter makkelijk een uur achtereen moet kunnen draven.
Paard compenseert wel, netzoals een mens compenseert bijv een zware rugtas die je op je rechterschouder hebt hangen (brugpieperssss :D die lopen na 2 jaar toch ook niet kreupel -haha- )

Ik wil geen pleidooi houden voor scheefzitten o.i.d. hoor.... maar ik wil wel graag een pleidooi houden voor 1. verkeerd fok- en opfokbeleid en 2. een te "lief" excuus voor slechte benen: zolang je maar goed traint is er niks aan het handje.

Ten tijde van het onderzoek waren de paarden gemiddeld 7 jaar. Dat betekent dat de leeftijd wanneer de schade is opgedaan lager ligt. In de fase waarin het paard groeit en je dus blijvende blessures kan oplopen. Dus zolang je goed traint, kan je zelfs een paard met een zwak been gestel lang onder het zadel en dus in de sport houden.

ps. een verkeerde houding bij de opgroeiende mens geeft ook blessures. Of valt dat ook te wijten aan het fokbeleid?

Het opfokbeleid valt trouwens nog veel verbetering te halen. Daarin ben ik het wel eens.
Laatst bijgewerkt door WinBinChes op 25-01-11 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:55

scoxxx schreef:
Angela schreef:

Die brugpiepers lopen inderdaad niet kreupel, maar kunnen wel rugklachten krijgen door te zware tassen die ze niet goed dragen ;) Het heeft dus wel degelijk een nadelig effect als je gaat compenseren voor een gewicht wat scheef op je rug zit. En dat lijkt mij trouwens ook logisch.

Dat je met een goede training een heel end komt, daar is iedereen het hier over eens. Jij was degene die opperde dat het niet zozeer kwam door verkeerde training, maar door een slecht (op)fokbeleid ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:57

Zeven jaar is ook wel een leeftijd waarmee veel paarden aan hun top zitten icm de ruiter, rond die tijd lopen ze vaak M of Z, en daarna komen ze niet meer verder. Dan wordt het paard verkocht naar iemand anders voor recreatie of om hetzelfde traject van B tot M/Z nog eens te doen. Niet iedereen kan door naar de subtop.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:58

Urielle schreef:
Zeven jaar is ook wel een leeftijd waarmee veel paarden aan hun top zitten icm de ruiter, rond die tijd lopen ze vaak M of Z, en daarna komen ze niet meer verder. Dan wordt het paard verkocht naar iemand anders voor recreatie of om hetzelfde traject van B tot M/Z nog eens te doen. Niet iedereen kan door naar de subtop.

Ik denk dat deze paarden ook bij de groep horen die verkocht worden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:05

WinBinChes schreef:
Te belachelijk voor woorden en ik vind dat er hier dan ook nog vrij luchtig over gedaan wordt. We hebben het over een kwart! Dat is 1 op de 4! paarden die uitvallen op een leeftijd van gemiddeld 7! jaar door een blessure.
Ze hebben combinaties genomen uit 2004 en in 2009 is het onderzoek gedaan. Aangezien de meesten na gem. 3,5 jaar de loopbaan heeft beeindigd waren de paarden gemiddeld 3-3,5 jaar toen zij werden uitgebracht.

Als jij het zo goed had gelezen had je ook gelezen dat de gemiddelde leeftijd waarop een startkaart is aangevraagd 5,3 jaar is. (alle disciplines op een hoop, ter extra info "dressuur"paarden 5,4 jaar)

15,7% van de dressuurpaarden eindigden hun carrière vanwege veterinaire redenen. Dat vind ik op zich al best veel, maar daar vallen wel ook koliek, trauma, kanker ed. onder.

Oja en dit gaat dus over basissportpaarden, niet over topsportpaarden.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 25-01-11 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:10

Dit was toch al lang bekend?
Niks nieuws onder de zon, als je het mij vraagt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:25

WinBinChes schreef:
Ik denk dat deze paarden ook bij de groep horen die verkocht worden.

Ligt er ook aan waaronder je het classificeert. Als een paard fysiek niet meer in huis heeft, kan het ook onder gezondheidsproblemen vallen. Als de ruiter niet meer kan, kan het ook twee kanten op ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:11

tja, tis op verschillende manieren te lezen.
K zou niet te veel waarde aan hechten aan dit onderzoek :) Op JA liep ook een 18 jarig het 1.60 parcours ;)

Totaal offtopic:
K snap alleen niet wat de foto met het onderwerp te maken heeft.
Het lijkt steeds vaker dat er op VN een foto wordt geplaatst voor het plaatsen van de foto ipv dat het wat toevoegt of te maken heeft met het onderwerp :+

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:17

kamsel schreef:
WinBinChes schreef:

Als jij het zo goed had gelezen had je ook gelezen dat de gemiddelde leeftijd waarop een startkaart is aangevraagd 5,3 jaar is. (alle disciplines op een hoop, ter extra info "dressuur"paarden 5,4 jaar)

15,7% van de dressuurpaarden eindigden hun carrière vanwege veterinaire redenen. Dat vind ik op zich al best veel, maar daar vallen wel ook koliek, trauma, kanker ed. onder.

Oja en dit gaat dus over basissportpaarden, niet over topsportpaarden.

Ik heb de leeftijd niet kunnen vinden nee.

Edit: Heb nogmaals gelezen, maar in de link staat echt geen leeftijd wanneer de startkaarrt is aangevraagd.

Yael_Tdh

Re: Kwart paardensportcarrieres eindigt door gezondheidsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:49

das niet best 7 jaar :(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:54

Yael_my schreef:

Heb je het hele topic gelezen?

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:25

WinBinChes schreef:
Ik heb de leeftijd niet kunnen vinden nee.

Edit: Heb nogmaals gelezen, maar in de link staat echt geen leeftijd wanneer de startkaarrt is aangevraagd.

Staat er wel als je full text PDF aanklikt, dan krijg je het hele artikel en niet alleen de samenvatting.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:02

Electra63 schreef:
Yael_my schreef:

Heb je het hele topic gelezen?

Ik wel en ik blijf het toch triest vinden dat een 1/4 dan moet stoppen ivm gezondheidsproblemen.
En dat ik eigenlijk nog VOORDAT het paard volledig volgroeid is.

Naast fokken, opfokken en trainen moeten we misschien eens wat later op het paard stappen ipv tussen de 2,5 en 3,5 jaar.
Misschien is een leeftijd van 3,5 tot 4,5 beter om er voor het eerst wat mee te gaan doen veel beter.

Ik zou dit zelfde onderzoek graag eens zien onder ijslandse paarden.