Mogelijke oorzaak van ziekte Cerebellar Abiotrophy gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Mogelijke oorzaak van ziekte Cerebellar Abiotrophy gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:28

Ik heb even doorgeklikt en het eerste dat in me opkomt als ik die veulens zie lopen, is dat ze dronken lijken.

Ik kan me niet voorstellen waarom iemand bewust met een drager van het gen zou willen fokken.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:34

In sommige gevallen van CA wordt er gekeken of er nog een leven voor het dier in het verschiet ligt. Helaas is dit vaak niet het geval, want door de onbalans vallen ze snel. En dat doen ze heus niet alleen in het midden van de bak. Of er nu hekken, platen of auto's staan, als ze vallen vallen ze. Daarmee beschadigen ze zichzelf - soms anderen en dat zorgt er voornamelijk voor dat de dieren, zodra de verschijnselen erger worden, worden ingeslapen.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:38

_San87_ schreef:
Ik heb even doorgeklikt en het eerste dat in me opkomt als ik die veulens zie lopen, is dat ze dronken lijken.

Ik kan me niet voorstellen waarom iemand bewust met een drager van het gen zou willen fokken.

Gezien de exellente kwaliteit van een hengst zoals Marajj zijn er fokkers die graag met hem dekken,
uiteraard mag de merrie dan het gen niet dragen en komt er altijd een gezond veulen ter wereld, zoals hierboven ook al uitvoerig is uitgelegd

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:45

Interessant :) Ik vind het idioot om met een drager te gaan fokken. Nu kun je idd met de test kijken of je een gezond veulen krijgt maar dan nog, kun je zo weer een drager fokken en dan hou je het toch in je ras. Denk dat het niet wenselijk is om dragers te fokken. Ergens komt dat toch wel weer een keer bij elkaar, niet iedereen springt even goed met dergelijke gegevens om.. Uiteindelijk hou je het in je ras en dat is gewoon jammer, als je door zulke testen heel goed kan selecteren op paarden die het gen niet hebben. Maarja, dat zal wel niet belangrijk zijn, een gezond ras :+ Alsie maar mooi is, veel leuker }:0

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:45

elmo1 schreef:
_San87_ schreef:

Gezien de exellente kwaliteit van een hengst zoals Marajj zijn er fokkers die graag met hem dekken,
uiteraard mag de merrie dan het gen niet dragen en komt er altijd een gezond veulen ter wereld, zoals hierboven ook al uitvoerig is uitgelegd

Er zijn inderdaad veel interessante hengsten die CA-drager zijn getest. Zonde natuurlijk. Maar de vraag is of je bewust wilt fokken met deze dieren en zo het "zieke" gen in de populatie wilt houden. Naar mijn inzien is dit ook ongewenst.

Daarnaast worden er ook prachtige hengsten aangeboden die geen CA-drager zijn, uit veel verschillende lijnen die ook zeer rieel een eerste premie en allerlei shows op hun naam weten te schrijven. Waarom zou je dan kiezen voor een dier dat het CA gen doorgeven kan (50% kans) om zo CA in de populatie te houden?

Daarnaast is over een aantal generaties fokken met CA vrije hengsten het niveau van CA dragers zeker ook te behalen. Daarnaast moet je niet vergeten dat sommige hengsten die allerlei shows op hun naam schrijven niet per definitie een sterke nafok leveren (verbetering of eindproduct).

Wat ook veel wordt gedaan is het zoeken (of poging tot fokken) van een CA-vrije hengst uit een CA drager. Daarmee houd je de gewenste eigenschappen van die hengst in de populatie en stel je die breed beschikbaar (hengstenveulen), maar haal je het vaderdier bij een goed resultaat uit de fokkerij. Daarmee zou je theoretisch over een generatie het CA-gen eruit kunnen fokken zonder de gewenste kwalitieten van die lijnen/hengst uit de populatie te halen. De verantwoordelijkheid zou dan bij de fokker moeten liggen: de hengst moet uit de publieke dekdienst worden gehaald (via het AVS wordt er ook geen licentie verleent)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:51

elmo1 schreef:
_San87_ schreef:

Is het dat waard als dat betekent dat het gen in de populatie verankerd zal blijven?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:53

Ik kende deze ziekte niet.

Maar blijf het raar vinden dat er mee doorgefokt wordt.

Ookal word het veulen alleen drager als zijn moeder vrij is, dan blijft de ziekte toch voortbestaan?
Lijkt mij dat je er voor moet zorgen dat de ziekte verdwijnt, de paarden die de ziekt hebben daar moet je gewoon niet mee doorfokken!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:12

Gut... Heb ik toch vaak zat bij t (puur als tijdverdrijf, niet serieus op zoek) stuinen op MP gezien ''geen CA-drager'' en nooit begrepen wat t was (en nooit gegoogled ook, slecht)... Ken een av-fokster die een merrie heeft staan die hier drager van is, daar fokt ze ook niet mee.. (ze heeft de merrie gered van een wisse dood, beestje gaat ook sowieso niet weg, ondanks dat zij er dus niet mee kan fokken).

Nou vraag ik me dus wel af; ik heb een jonge Welsh-hengst die, met een beetje geluk, over een paar jaar nakomelingen mag gaan produceren, maar in hoeverre is t dan wijs om te laten testen op CA? Weet nmlk niet of dat bij keuring voor stamboekregistratie als dekhengst ook wordt gedaan... Heb is zn hele stamboom doorgeklikt en heeeeel ver terug zit er wel avs in..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:21

Nickyyyy schreef:
Ik kende deze ziekte niet.

Maar blijf het raar vinden dat er mee doorgefokt wordt.

Ookal word het veulen alleen drager als zijn moeder vrij is, dan blijft de ziekte toch voortbestaan?
Lijkt mij dat je er voor moet zorgen dat de ziekte verdwijnt, de paarden die de ziekt hebben daar moet je gewoon niet mee doorfokken!

Paarden die de ziekte hebben (dus 2 defecte genen) worden bijna altijd ingeslapen dus daar wordt inderdaad niet mee door gefokt.

Zoals ik eerder al zei, dit onderzoek is heel nuttig, want hierdoor hoeven er geen zieke veulens meer geboren te worden en zal het percentage CA-dragers vanzelf dalen, aangezien mensen toch eerder met een CA vrije hengst zullen dekken.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:07

Maar dat wisten we toch allang dat maraij drager was, net als vele grotere dekhengsten Wh justice ook. Maar ja het is een schoonheid en daar gaat het om bij de fokkers, maar zo fokken ze het hele ras naar de klote.

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:20

Die fokkers denken anders.
Het ras naar de klote en de portemonee wordt gespekt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:22

Maar als je dan gaat kijken naar de nafok van WH justice kun je wel stellen dat die hengsten die CA vrij zijn ook kwaliteit hebben die ze van WH justice hebben. Zijn genen zou je dus in theorie zo wel kunnen doorfokken zonder dat je zijn CA gen blijft doorfokken. Dus ik zou zeggen tegen zijn eigenaar: houd zijn beste CA-vrije kind zelf aan, ga daar mee verder en sluit daardoor de CA uit. Maarja, zo'n kind heeft niet de reputatie die pappa heeft he?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:23

Al_Zawraa schreef:
Paarden die de ziekte hebben (dus 2 defecte genen) worden bijna altijd ingeslapen dus daar wordt inderdaad niet mee door gefokt.

nee, maar zolang men met dragers blijft fokken wordt het gen in stand gehouden. Dus IMO niet met dragers fokken :n

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:32

stef schreef:
Al_Zawraa schreef:

nee, maar zolang men met dragers blijft fokken wordt het gen in stand gehouden. Dus IMO niet met dragers fokken :n

Maar doordat dit onderzoek nu beschikbaar is, zullen er wel steeds minder CA dragers komen. En zal het gen dus steeds minder aanwezig zijn, en uiteindelijk waarschijnlijk vrijwel verdwijnen. (al zal dat dan nog wel een hele tijd duren)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:34

als je nu dragers gelijk uit band, ondanks hun overige kwaliteiten, en zowel merrie als hengst (en testen dus verplicht stellen) ben je in 2012 al van het gen af :j Maarja, dat zal wel een utopie zijn

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:39

MLoeser schreef:
Maar als je dan gaat kijken naar de nafok van WH justice kun je wel stellen dat die hengsten die CA vrij zijn ook kwaliteit hebben die ze van WH justice hebben. Zijn genen zou je dus in theorie zo wel kunnen doorfokken zonder dat je zijn CA gen blijft doorfokken. Dus ik zou zeggen tegen zijn eigenaar: houd zijn beste CA-vrije kind zelf aan, ga daar mee verder en sluit daardoor de CA uit. Maarja, zo'n kind heeft niet de reputatie die pappa heeft he?

Ajman Moniscione <3
Laatst bijgewerkt door 00000000 op 24-01-11 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:52

Ach wel zielig om te zien dat veulen hoor, net een opa'tje met parkinson. Sneu werk...

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:06

Hierin ben ik het toch wel met Roma eens. Het percentage CA-dragende paarden zal door enkel te fokken met geteste ouders afnemen. Zelf zou ik het serieus het overwegen waard vinden om met een CA-drager te fokken als deze een goede combi met mijn merrie zou vormen én mijn één van beide ouderdieren géén drager is van het gen. Als je alle topverervers enkel op dit gen zou verbieden uit de fokkerij zal de kwaliteit van het ras waarschijnlijk ook achteruit gaan. Meestal streeft men bij het fokken verbetering na, dan zijn paarden welke ook daadwerkelijk verbetering in het ras aanbrengen uiteraard welkom. Ondanks dat o.a. Marajj en Justice positief getest zijn, zijn het wel goede verervers. Als je deze paarden verstandig gebruikt voor wat betreft CA dan zie ik geen probleem. Een drager is nog altijd een drager en geen lijder. Nakomelingen van deze hengsten hoeven overigens niet eens drager te zijn.

MLoeser schreef:

Dat Justice zijn genen/kwaliteiten doorgeeft aan zijn nafok (de reden waarom hij graag voor de fokkerij gebruikt wordt) wil niet automatisch zeggen dat zijn nafok die genen net zo sterk doorgeeft.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:17

Ariebren schreef:

Dit vind ik wel een hele brutale uitspraak zonder enigzins de mening te horen van mensen die wel met CA-dragers fokken.
Laat staan, alle fokkers over 1 kam te scheren.
Maargoed, veelal draait de waarheid dan toch maar om 1 persoon.

Fokken of niet fokken met CA-dragers zullen de meningen altijd over verschillen.
Feit is dat er sommige prachtige CA-DRAGERS ook CA-VRIJE veulens hebben gegeven en helaas ook CA-dragers.
Gelukkig bevind ik mij in een positie hierin geen keuzes te hoeven maken, want alles is CA & SCID vrij.
Echter zijn er ook stoeterijen die hun hele geld in deze prachtige dieren hebben gestoken, die met hart en ziel er voor werken.
Waar blijkt dat inenen een boel, voor hun, waardevolle arabieren CA-dragers zijn. Moet je dan dat ineens opgeven?
Dat zal geen makkelijke keuze zijn om dan te beslissen wat je wel en niet wilt en in die schoenen wil jij op dat moment echt niet staan.

In elk ras zullen ziektes zijn.
Je kunt het proberen zo ver mogelijk tegen te gaan en onderzoeken er naar laten doen.
Mensen weten nou van CA en wat de consequenties zijn.

Ik sluit me bij jullie aan Elmo en Roma!
Laatst bijgewerkt door toeka op 24-01-11 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:28

zijn deze testen ook gewoon beschikbaar voor de normale man? of is het nog in een pril stadium en onbetaalbaar?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:30

toeka schreef:
Ariebren schreef:

Dit vind ik wel een hele brutale uitspraak zonder enigzins de mening te horen van mensen die wel met CA-dragers fokken.
Laat staan, alle fokkers over 1 kam te scheren.
Maargoed, veelal draait de waarheid dan toch maar om 1 persoon.

Fokken of niet fokken met CA-dragers zullen de meningen altijd over verschillen.
Feit is dat er sommige prachtige CA-DRAGERS ook CA-VRIJE veulens hebben gegeven en helaas ook CA-dragers.
Gelukkig bevind ik mij in een positie hierin geen keuzes te hoeven maken, want alles is CA & SCID vrij.
Echter zijn er ook stoeterijen die hun hele geld in deze prachtige dieren hebben gestoken, die met hart en ziel er voor werken.
Waar blijkt dat inenen een boel waardevolle arabjes CA-dragers zijn. Moet je dan dat ineens opgeven?
Dat zal geen makkelijke keuze zijn om dan te beslissen wat je wel en niet wilt en in die schoenen wil jij op dat moment echt niet staan.

In elk ras zullen ziektes zijn.
Je kunt het proberen zo ver mogelijk tegen te gaan en onderzoeken er naar laten doen.
Mensen weten nou van CA en wat de consequenties zijn.

Ik sluit me bij jullie aan Elmo en Roma!

_/-\o_ ik bezit een CA drager hengstveulen uit een Ca vrije merrie, de vader werd getest toen de merrie al drachtig was

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:33

Woogy schreef:
zijn deze testen ook gewoon beschikbaar voor de normale man? of is het nog in een pril stadium en onbetaalbaar?

De CA testen zijn via het AVS beschikbaar, of van Van Haeringen.
Ze zijn (vind ik) redelijk betaalbaar.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:38

Ik ga ook met Roma mee, denk dat hier veel mensen al roepen voor de brand terwijl de vonk nog niet ontstaan is.

Er zit veel CA in de AV maar drager is niet definitief de ziekte hebben en direct doorgeven, dat is door een goed fokbeleid netjes in de handen te houden. Dit onderzoek is goed om daarop keuzes te kunnen maken en brengt alles toch weer een stap verder!

Stel je hebt een geweldige hengst, met een pedigree waar je u tegen zegt, heeft qua uitelrijk ook veel mee dan is het zonde om zon dier niet zijn kwaliteiten en lijnen door te geven als het een CA drager is, en vooral niet al grotendeels van de veulens wel gezond geboren worden.

Denk dat hierin eerder de keus ligt in de merriehouder diegene die bepaalde eigenschappen wilt versterken en de pedigree wilt verrijken van de merrie, die bepaalt uiteindelijk of ze dat risico wilt nemen. Dus van de dam roepen dat de hengstenhouders er geld mee willen verdienen slaat noch kant noch wal, zolang er merriehouders zijn die het risico nemen beschuldig ik geen enkele hengstenhouder op geld beluste wolven!

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:30

[/quote] Als je een "dragend" paard kruist met een niet "dragend" paard, komt er ten aller tijden een gezond veulen uit, het enige minpunt is dat het veulen ook drager is.[/quote]

Dat is dus NIET het geval. Het veulen heeft 50 procent kans om drager te zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:33

o.a. rheallover en anderen die aangeven dat fokken met een drager moet kunnen:

Met 1 drager ouderdier heb je nog steeds 50% kans dat het veulen een drager wordt. Zo ban je het gen dus niet uit.
Aan de ene kant wordt er geroepen dat men van het gen af wil, en streeft naar CA vrije paarden. Door CA dragers in te blijven zetten in de fokkerij ga je dit simpelweg nooit bereiken, dus dat strookt dan toch niet met elkaar?