Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_San87_ schreef:Ik heb even doorgeklikt en het eerste dat in me opkomt als ik die veulens zie lopen, is dat ze dronken lijken.
Ik kan me niet voorstellen waarom iemand bewust met een drager van het gen zou willen fokken.
Ik vind het idioot om met een drager te gaan fokken. Nu kun je idd met de test kijken of je een gezond veulen krijgt maar dan nog, kun je zo weer een drager fokken en dan hou je het toch in je ras. Denk dat het niet wenselijk is om dragers te fokken. Ergens komt dat toch wel weer een keer bij elkaar, niet iedereen springt even goed met dergelijke gegevens om.. Uiteindelijk hou je het in je ras en dat is gewoon jammer, als je door zulke testen heel goed kan selecteren op paarden die het gen niet hebben. Maarja, dat zal wel niet belangrijk zijn, een gezond ras
Alsie maar mooi is, veel leuker
elmo1 schreef:_San87_ schreef:Ik heb even doorgeklikt en het eerste dat in me opkomt als ik die veulens zie lopen, is dat ze dronken lijken.
Ik kan me niet voorstellen waarom iemand bewust met een drager van het gen zou willen fokken.
Gezien de exellente kwaliteit van een hengst zoals Marajj zijn er fokkers die graag met hem dekken,
uiteraard mag de merrie dan het gen niet dragen en komt er altijd een gezond veulen ter wereld, zoals hierboven ook al uitvoerig is uitgelegd
elmo1 schreef:_San87_ schreef:Ik heb even doorgeklikt en het eerste dat in me opkomt als ik die veulens zie lopen, is dat ze dronken lijken.
Gezien de exellente kwaliteit van een hengst zoals Marajj zijn er fokkers die graag met hem dekken,
uiteraard mag de merrie dan het gen niet dragen en komt er altijd een gezond veulen ter wereld, zoals hierboven ook al uitvoerig is uitgelegd

Nickyyyy schreef:Ik kende deze ziekte niet.
Maar blijf het raar vinden dat er mee doorgefokt wordt.
Ookal word het veulen alleen drager als zijn moeder vrij is, dan blijft de ziekte toch voortbestaan?
Lijkt mij dat je er voor moet zorgen dat de ziekte verdwijnt, de paarden die de ziekt hebben daar moet je gewoon niet mee doorfokken!
stef schreef:Al_Zawraa schreef:Paarden die de ziekte hebben (dus 2 defecte genen) worden bijna altijd ingeslapen dus daar wordt inderdaad niet mee door gefokt.
nee, maar zolang men met dragers blijft fokken wordt het gen in stand gehouden. Dus IMO niet met dragers fokken
Maarja, dat zal wel een utopie zijn MLoeser schreef:Maar als je dan gaat kijken naar de nafok van WH justice kun je wel stellen dat die hengsten die CA vrij zijn ook kwaliteit hebben die ze van WH justice hebben. Zijn genen zou je dus in theorie zo wel kunnen doorfokken zonder dat je zijn CA gen blijft doorfokken. Dus ik zou zeggen tegen zijn eigenaar: houd zijn beste CA-vrije kind zelf aan, ga daar mee verder en sluit daardoor de CA uit. Maarja, zo'n kind heeft niet de reputatie die pappa heeft he?
MLoeser schreef:Maar als je dan gaat kijken naar de nafok van WH justice kun je wel stellen dat die hengsten die CA vrij zijn ook kwaliteit hebben die ze van WH justice hebben. Zijn genen zou je dus in theorie zo wel kunnen doorfokken zonder dat je zijn CA gen blijft doorfokken. Dus ik zou zeggen tegen zijn eigenaar: houd zijn beste CA-vrije kind zelf aan, ga daar mee verder en sluit daardoor de CA uit. Maarja, zo'n kind heeft niet de reputatie die pappa heeft he?
Ariebren schreef:Die fokkers denken anders.
Het ras naar de klote en de portemonee wordt gespekt.
toeka schreef:Ariebren schreef:Die fokkers denken anders.
Het ras naar de klote en de portemonee wordt gespekt.
Dit vind ik wel een hele brutale uitspraak zonder enigzins de mening te horen van mensen die wel met CA-dragers fokken.
Laat staan, alle fokkers over 1 kam te scheren.
Maargoed, veelal draait de waarheid dan toch maar om 1 persoon.
Fokken of niet fokken met CA-dragers zullen de meningen altijd over verschillen.
Feit is dat er sommige prachtige CA-DRAGERS ook CA-VRIJE veulens hebben gegeven en helaas ook CA-dragers.
Gelukkig bevind ik mij in een positie hierin geen keuzes te hoeven maken, want alles is CA & SCID vrij.
Echter zijn er ook stoeterijen die hun hele geld in deze prachtige dieren hebben gestoken, die met hart en ziel er voor werken.
Waar blijkt dat inenen een boel waardevolle arabjes CA-dragers zijn. Moet je dan dat ineens opgeven?
Dat zal geen makkelijke keuze zijn om dan te beslissen wat je wel en niet wilt en in die schoenen wil jij op dat moment echt niet staan.
In elk ras zullen ziektes zijn.
Je kunt het proberen zo ver mogelijk tegen te gaan en onderzoeken er naar laten doen.
Mensen weten nou van CA en wat de consequenties zijn.
Ik sluit me bij jullie aan Elmo en Roma!
ik bezit een CA drager hengstveulen uit een Ca vrije merrie, de vader werd getest toen de merrie al drachtig was Woogy schreef:zijn deze testen ook gewoon beschikbaar voor de normale man? of is het nog in een pril stadium en onbetaalbaar?