Nog een KWPN tuigpaardhengst doorverwezen naar Den Bosch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Nog een KWPN tuigpaardhengst doorverwezen naar Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:11

Ze geloven in ieder geval in hun eigen visie en gaan daar voor. Vind ik zeker een sterkte.

Ik verklaar je niet voor gek hoor Marieke. Het kan best een verklaring zijn. 20 jaar geleden alweer..tjonge...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:09

Kijk maar naar Vidien van Janne.
Die zou ze wel van Sander willen laten dekken.
Maar omdat ze het zo'n gedoe vindt, kiest ze voor een andere hengst...

Het is een sterkte, zolang het je niet in de weg staat. Maar dat is mijn bescheiden mening...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:15

Even een update: de Hackney-hengst is door naar het verrichtingsonderzoek en in werkelijkheid haalt hij de 1.52m niet eens! Hij bleef zelfs nog onder de boarding in Den Bosch met z'n rug. Wel een gaaf beest overigens, als ik nog een Cob-merrie had gehad had ik hem zeker gebruikt.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:26

Ik vond het een flop dat beest. Die man die er naast liep, voelde zich vast erg lullig naast die D-pony...
En dan zo klein zijn met zijn 8 of 9 jaar. Belachelijk.

Ben wel blij dat ze die andere Hackney hebben afgewezen. Die liepen ook nog eens niet.

Hachney gebruiken akkoord. Maar er moet toch wel wat normalers rondlopen dan dit? En dan MET formaat??

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:36

ik ben wel benieuwd naar een foto van deze hackney....

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:42

Afbeelding

Bron: Hetshowpaard.nl

Vooral dat mooie ondertredende achterbeen en ditto halslijn... :x

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:48

mmm, die zie ik de tuigpaarden-tak nou niet bepaald verbeteren nee.....
erg jammer!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 08:50

Misschien willen ze bij de Tuigpaarden ook een kleine maat richting gaan fokken :D

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:10

Ik vond die Hackney juist geweldig! En ook die Makers Mark onbegrijpelijk dat ze die niet testen. Maar Marieke als ik het zo begrijp hou jij meer van de ouderwetsere tuigpaarden ik zie liever een luxe...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:25

Net als Marieke houden wij van tuigPAARDEN en zijn helemaal niet vies van ietsjes verfrissing en verluxing.
Wat ik wel erg vind is dat een type als het Nederlandse tuigpaard bijna geheel verdwenen is door overmatig gebruik te maken van Hackneys en het doelbewust verwijderen van Gelderse tuigpaardhengsten. Wat we nu over hebben zijn hackneys grote maat en daarmee is de veredeling dus duidelijk doorgeschoten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 06:36

Jord schreef:
Ik vond die Hackney juist geweldig! En ook die Makers Mark onbegrijpelijk dat ze die niet testen. Maar Marieke als ik het zo begrijp hou jij meer van de ouderwetsere tuigpaarden ik zie liever een luxe...

Nou die Makers Mark heb ik op een foto gezien en ik vond het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat ze die naar de 2 bezichtiging durfde te sturen...

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:01

Tja ieder zijn mening, maar ik zie liever die edele tuigpaarden hoor. Als ik dan dan die ene gelderse hengst zag die doorgestuurd was daar gaat je fokkerij ook niet mee vooruit. Niet die Sander maar die andere.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:17

Saron is dan ook geen gelderse tuiger.
Als je die kruist met een tuigtypische gelderse merrie, zou daar misschien best wat leuks van kunnen komen. Afwachten.

Die Hackney was leuk (Nou ja...) als Hackney, maar niet als KWPN Tuigpaard.
Een tuigpaard hoort maat en massa te hebben en zweefmoment en niet zo rare lelijke rug. Ik houd ook van een edeler tuigpaard, maar niet van Hackneys. De tijd van ramskoppen en ijzer maat 8 is al lang voorbij. (Uitzondering daargelaten)
Met uitzondering van die Nando, heb ik ook geen lompe tuigers gezien!

Die ene halve hackney met dat rare middenlijf dan (Was dat die Plains Liberator of de Markers Mark??). Wat een gezicht!!! Nee, snap ik ook niks van wat die in Den Bosch te doen had. Gelukkig ging hij er ook uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:05

Jord schreef:
Tja ieder zijn mening, maar ik zie liever die edele tuigpaarden hoor. Als ik dan dan die ene gelderse hengst zag die doorgestuurd was daar gaat je fokkerij ook niet mee vooruit. Niet die Sander maar die andere.

Ik zie ook graag een edel Tuigpaard...maar liever geen Tuigney...

Ik ben het met Marieke eens....Ze hoeven er niet meer uit te zien als Nando. Maar ze zijn het mooist als ze imponeren. Met veel maat en formaat en een draf met een mooi zweefmoment.

Extra voordeel....dan kan je ze ook nog verkopen aan een recreant als het toch niet zo'n goed showtuigpaard blijkt te zijn.

Saron is op grond van zijn eigen prestaties aangewezen voor het verkorte verrichtingsonderzoek.. Die springt 140 op dit moment. Hij is geen drafwonder...maar hij gaat ook niet in de schoenen........

Hackney toevoegen zeker in het kader van de bloedspreiding snap ik helemaal. Maar het lijkt mij dat je er dan een neemt met voldoende stokmaat.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:49

NatasjavE schreef:
Hackney toevoegen zeker in het kader van de bloedspreiding snap ik helemaal. Maar het lijkt mij dat je er dan een neemt met voldoende stokmaat.

En een fatsoenlijke bovenlijn en een beetje massa heeft en die nog een beetje ondertreed ook..
En liefst nog een beetje zweefmoment heeft!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:57

MariekeA schreef:
NatasjavE schreef:

En een fatsoenlijke bovenlijn en een beetje massa heeft en die nog een beetje ondertreed ook..
En liefst nog een beetje zweefmoment heeft!

Niet teveel tegelijk vragen Marieke :D

Ik heb net op de site van het Hackney stamboek gekeken...nou daar wordt je niet vrolijk van.
Exact 3 met een stokmaat van boven de 160...en exterieur ......

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:02

Gemiddelde stokmaat van een grote maat hackney is rond de 1.55m dat lijkt me op zich geen probleem als je merrie maar groot genoeg fokt. De Liberator die in den Bosch was zaterdag was flink aan de maat.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:09

Jord schreef:
Gemiddelde stokmaat van een grote maat hackney is rond de 1.55m dat lijkt me op zich geen probleem als je merrie maar groot genoeg fokt. De Liberator die in den Bosch was zaterdag was flink aan de maat.

en liep als een dweil.
Over "die andere Gelderse hengst": hij springt wel nationaal. Zoek zijn pedigree even na en je weet waarom hij uiteindelijk toch aangenomen is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:15

Jord schreef:

Ja...maar stokmaat is erfelijk en als je constant kleine hengsten inkruist....krijg je dat toch een keer op je bord geserveert...

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:21

Albert je hoort mij niet zeggen dat ik gecharmeerd was van de Liberator neem 'm alleen als voorbeeld omdat ie maat genoeg had. En weet ik allemaal van die Saron maar ik vind het ongewenst type en zie er de fokkerij niet meer vooruit gaan als ik dan zo'n hengst als Alexandro zie <3

Daar heb je gelijk in Natasja maar als je nu zo'n Nando-achtige merrie kruist met een grote maat hackney dan heb je bloedverversing en kun je daarna weer verder met een tuigpaard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:28

Als ik een Nando achtige merrie zou hebben zou er in geen geval een hengst met Hackney op gaan...Dan werd het Alexandro, Vitens, Chablis of,....als ze goed kan draven..Saron...;) :D

Jord...bij de gelderse proberen we niet het Gelderse Tuigpaard te behouden maar het Gelderse veelzijdigheidstype... en bij een te Tuigtypische merrie(tov de Gelderse merries) kan Saron het best goed doen.
Hij mocht naar de 3e bezichteging onder voorbehoud van het tonen van nakomelingen...die zijn dus als voldoende beoordeeld.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:37

Jord schreef:
Albert je hoort mij niet zeggen dat ik gecharmeerd was van de Liberator neem 'm alleen als voorbeeld omdat ie maat genoeg had. En weet ik allemaal van die Saron maar ik vind het ongewenst type en zie er de fokkerij niet meer vooruit gaan als ik dan zo'n hengst als Alexandro zie <3

Daar heb je gelijk in Natasja maar als je nu zo'n Nando-achtige merrie kruist met een grote maat hackney dan heb je bloedverversing en kun je daarna weer verder met een tuigpaard.

Blij te horen dat je ook niet weg was van de Plains' liberator. Helaas moet je er wel van uit gaan dat dit het beste was van deze hengst deze jaargang. Dat voorspelt dus weinig goeds t.a.v. de verwachtingswaarde. Ik denk dat hengsten als Alexandro en Dior veel meer kunnen toevoegen in de tuigpaardenfokkerij dan "alweer" een Hackney dat zou kunnen.
Bovendien, en daar hoor ik niemand over, de Hackney staat niet bekend om zijn mooie koppie en kruis dat met Nando......ik wil niet eens weten wat dat oplevert.
Met nog meer Hackney krijg je nog meer onverkoopbare tuigpony's zoals ook hier op bokt aangeboden met excuus aan de eigenaar (dochter van Stjerreljocht suprise)

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:44

Natasja ik snap dat een gelders paard veelzijdig moet zijn en ik denk dat Alexandro een goed voorbeeld is van een mooi funtioneel gelders paard. IK vind persoonlijk een paard als Saron te ouderwets, maar goed we zullen zien of ie daadwerkelijk zijn brevet krijgt en hoeveel hij gebruikt gaat worden.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:56

Jord schreef:
Gemiddelde stokmaat van een grote maat hackney is rond de 1.55m dat lijkt me op zich geen probleem als je merrie maar groot genoeg fokt.

En we hebben zoveel grootfokkende tuigpaarden?????

Overigens gaat het hier over tuigpaard fokkerij en niet over de gelderse fokkerij.
Lijkt me duidelijk dat Saron dus niet besproken hoeft te worden.

Alexandro en Dior kunnen wellicht wel wat toevoegen op een zeer sterke merrie. Ben ik met je eens Albert!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:54

een echt tuigpaard kijkt bij onze lieve heer op tafel die pony kan zijn kop nog niet stoten aan de onderkant van die tafel. Qua maat en kwaliteit.