Verkeerde vader op de papieren van Quinn van de Heffinck

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mayasfrenk

Re: Verkeerde vader op de papieren van Quinn van de Heffinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:23

was bij de hengst clinton niet ook een keer zon jaar dat hij heeeel slecht sperma had?? volgens mij heb ik mensen gehoord die meenden dat ze wel eens een ander veulen konden hebben als wat ze eerst dachten...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:42

En dan heb je een merrie die je drachtig wilt hebben, maar niet van For Pleasure, want die zit al in de bloedlijnen. Blijkt er een fout gemaakt en heb je toch For Pleasure, en daarmee dus inteelt. Lekker dan...

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:56

Lijnenteelt is echt niet zo erg hoor, gebeurt veelvuldig hoor. Ga maar eens kijken op internet. Komen vaak beste paarden van hoor.
zolang je maar geen Jazz x Jazz doet valt het allemaal wel mee...... ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:58

Ik weet dat het gebeurt, maar niet iedereen is er blij mee.
en nee, ik zal nooit een hengst met jazz erin op mijn merrie zetten ;-)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:54

cupcake1986 schreef:
hier krijg ik het dus van hé.

ik ben al maanden bezig om via een dnaonderzoek ev. een hengst te laten matchen als vader van mijn veulentje en op haar papieren te laten zetten.
ik kreeg van stamboek belgië (ondersteund door een persoon van de 1 of andere overheidsinstantie) niets anders te horen dan dat dit niet mogelijk is, ook als ik een match vind omdat ik geen dekbewijs heb. Een dna onderzoek sluit volgens hen immers enkel uit dat een bepaalde hengst de vader NIET is, ipv bevestigen dat het wel de vader is. Gevolg: geen geldig bewijs en ook geen vermelding mogelijk in de papieren. Ook als het een positieve match is volgens het labo moet er afstamming onbekend voorkomen omdat ik geen dekbon kan voorleggen (papier is nochtans meer dan gewillig).

Nu komt een er een fout aan het licht bij een goedgekeurde (dure?) hengst. Ze vinden via net dezelfde dnaonderzoeken via hetzelfde labo de juiste vader, en voor hen is dit ineens wel een geldig bewijs?! Ze hebben voor die hengst toch ook nooit een correct dekbewijs voorgelegd, dus waarom mag die hengst zijn stamboom wel aangepast worden! of komt daar dan ook "onbekende afstamming" op te staan?

iemand daar een uitleg voor?

Dit klopt idd niet. DNA onderzoek kan wel degelijk bevestigen dat een bepaalde hengst de vader WEL is.
Wat ze zouden kunnen bedoelen, maar dat haal ik niet uit je verhaal, is dat je wel moet weten in welke richting je moet zoeken. In het geval van bekende goedgekeurde dekhengsten is het DNA profiel gekend en kan het DNA van de afstammeling dus vergeleken worden met dat van de potentiële vaders, omdat ze die DNA profielen al hebben. Zo kan er één vader uitrollen.
Gaat het echter om een totaal onbekende hengst (bijv. één die in de wei bij de buurman heeft gestaan) dan is daar nog geen DNA profiel van gekend en dan wordt het een onmogelijke opdracht om bij een nakomeling de échte vader te vinden. DAT is een vaker voorkomend probleem.
Maar eens dat het DNA profiel van de vader een duidelijke match is met die van de nakomeling, dan is dat sluitend bewijs dat hij de vader is en moeten ze volgens mij daar wel papieren voor afgeven!

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:13

Was enkele jaren geleden ook het geval bij de vader van mijn veulen.
Catwalk van de helle was volgens de papieren een catoki x sir shostacovich xx maar bleek uiteindelijk een product te zijn van contender x caretino.
Dit werd ontdekt omdat het nummer van zijn brandmerk niet klopte met dat op zijn papier, nadat hij al was goedgekeurd.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:25

LecyTinker schreef:
cupcake1986 schreef:

ik ben al maanden bezig om via een dnaonderzoek ev. een hengst te laten matchen als vader van mijn veulentje en op haar papieren te laten zetten.
ik kreeg van stamboek belgië (ondersteund door een persoon van de 1 of andere overheidsinstantie) niets anders te horen dan dat dit niet mogelijk is, ook als ik een match vind omdat ik geen dekbewijs heb. Een dna onderzoek sluit volgens hen immers enkel uit dat een bepaalde hengst de vader NIET is, ipv bevestigen dat het wel de vader is. Gevolg: geen geldig bewijs en ook geen vermelding mogelijk in de papieren. Ook als het een positieve match is volgens het labo moet er afstamming onbekend voorkomen omdat ik geen dekbon kan voorleggen (papier is nochtans meer dan gewillig).

Nu komt een er een fout aan het licht bij een goedgekeurde (dure?) hengst. Ze vinden via net dezelfde dnaonderzoeken via hetzelfde labo de juiste vader, en voor hen is dit ineens wel een geldig bewijs?! Ze hebben voor die hengst toch ook nooit een correct dekbewijs voorgelegd, dus waarom mag die hengst zijn stamboom wel aangepast worden! of komt daar dan ook "onbekende afstamming" op te staan?

Geld, veel geld... en connecties!

Waar ze hier voor willen zorgen, is dat jij niet zomaar een papier krijgt zonder ervoor te betalen...
Als je een nakomeling hebt van onbekende hengst, zul jij eerst moeten te weten komen bij de hengstenboer als het zijn hengst is, je kan zelf de dna kosten dragen (die toch kunnen oplopen) dan moet je nog een keertje het sperma opnieuw betalen en dan pas zul je dit kunnen laten registreren bij het stamboek.
Maar je kunt dus niet nutteloos een dna van jouw paard af laten nemen en alle hengsten laten controleren op een eventuele match...
Je moet dus wel degelijk weten wie de vader zou kunnen zijn.

Want er bestaat nog steeds een 'zwart' circuit waar je voor een goedkoop prijsje dure rietjes kunt krijgen, maar dus geen inschrijvingsbewijs... Want daarvoor moet je het volledige dekgeld voor betalen... En zo heb je dus een onbekende hengst op uw papier staan

Bij deze hengst is dus bij de kweker en hengstenboer gepraat geweest wie de andere eventuele vader kon zijn...
En niet in het wilde weg 1000den hengsten laten controleren

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:40

horseyfries schreef:
cupcake1986 schreef:

Dit klopt idd niet. DNA onderzoek kan wel degelijk bevestigen dat een bepaalde hengst de vader WEL is.
Wat ze zouden kunnen bedoelen, maar dat haal ik niet uit je verhaal, is dat je wel moet weten in welke richting je moet zoeken. In het geval van bekende goedgekeurde dekhengsten is het DNA profiel gekend en kan het DNA van de afstammeling dus vergeleken worden met dat van de potentiële vaders, omdat ze die DNA profielen al hebben. Zo kan er één vader uitrollen.
Gaat het echter om een totaal onbekende hengst (bijv. één die in de wei bij de buurman heeft gestaan) dan is daar nog geen DNA profiel van gekend en dan wordt het een onmogelijke opdracht om bij een nakomeling de échte vader te vinden. DAT is een vaker voorkomend probleem.
Maar eens dat het DNA profiel van de vader een duidelijke match is met die van de nakomeling, dan is dat sluitend bewijs dat hij de vader is en moeten ze volgens mij daar wel papieren voor afgeven!

Er zijn in dit verband ook wettelijke regels die ik vermoed ondermeer door Europa worden opgelegd. Eén van die regels is dat je steeds mag laten dekken door een eigen hengst, of deze goedgekeurd is of niet. Of deze nakomelingen daarna al dan niet in het stamboek worden opgenomen is een andere zaak. Zolang je hengst niet goedgekeurd is in een stamboek mag hij volgens de wet echter nooit merries van derden dekken.
Indien deze nakomelingen in een stamboek worden opgenomen (bv een hulpboek waar ook wilde merries worden in opgenomen) en je kan de afstamming via DNA bewijzen dan moet deze afstamming ook verplicht op het papier worden gezet.
Ik vermoed dat hier het probleem van het stamboek zit: om je papieren te bezorgen moet het om een goedgekeurde hengst gaan (aangezien het niet jouw eigen hengst is) en daar zijn ze enkel zeker van met een dekbewijs. Indien je via DNA kan bewijzen dat een bepaalde goedgekeurde hengst de vader is moeten ze volgens mij ook de afstamming op papier zetten. Dat je via DNA geen afstamming kan bewijzen is nonsens. De fout is even groot als de test dient om een bepaalde afstamming uit te sluiten als om een afstamming te bewijzen.
Ik weet niet om welk Belgisch stamboek het gaat, maar als het het BWP is moeten ze niet te hoog van de toren blazen. Ze passen nog steeds niet systematisch een DNA analyse toe om de gemelde dekkingen te controleren, dus ik heb zelf grote twijfels bij de correctheid van stamboeken. Als je een BWP paard verkoopt naar het buitenland werd er ons nu al regelmatig als voorwaarde voor verkoop om een DNA analyse gevraagd.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:41

Een geval gehad paard zou gedekt moeten zijn door een bekende hengst (ga geen namen noemen)
Om het veulen in te schrijven moest er een stukje haar mee om de ouders te checken. Resultaat: niet de juiste vader en geen match gevonden met andere hengsten dusja geen papier bij het veulen...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:49

niet vergeten jongens dat dit verleden jaar aan het licht kwam !! Na de derde fase en goedkeuring wordt automatisch DNA afgenomen en gecontroleerd of de afstamming klopt .Dat was niet het geval en toen kon het hele circus beginnen om uit te maken wie dan wel de vader kon zijn ..eerst kijken of de moeder klopt ( zoniet dan kan men eerst een fout uit bvb de opfok of wisselen van papieren rechtzetten ) als de moeder klopt dan kan men beginnen opzoeken waar ze gedekt werd en door wie enz ..er kan van alles zijn misgegaan : verkeerd rietje , de koerierdienst die een vergissing heeft gemaakt
als men dan min of meer uit is welke hengst wel gebruikt zou kunnen zijn dan kan men daar DNA match van vragen ..
NIET als je niet weet waar beginnen ;)

Ik ben wel blij met Z stamboek trouwens daar neemt de veulencontroleur echt van elk veulen en moeder een haarstaal voor DNA controle en een foto ..je krijgt je papieren ook pas als alles klopt , en dat voor een heel schappelijke prijs

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:56

wel ik moet zeggen dat ik al diverse fouten heb meegemaakt met het BWP.
M'n veulen van dit jaar is in maart geboren, heb aanvraag om in te schrijven in het BWP zoals aangegeven op de papieren 7 dagen na geboorte opgestuurd.
Toch is hij op papier van mei...

Zelfs bij het overtypen van de moederlijn (KWPN) maken ze de fout om typfouten in de namen te maken...
Nu heb ik maar de moeder laten overzetten op het BWP in de hoop dat m'n 4de nakomeling eindelijk een correct papier zal hebben zonder typfouten...

Bij BWP namen ze meestal ook een haarstaal, maar ze voeren maar de dna controle uit als de hengst niet in het BWP stamboek is ingeschreven.
Laatst bijgewerkt door ulestro op 20-01-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:57

"Na afloop van derde fase van de BWP hengtenkeuring wordt bij de gekeurde hengsten een ouderschapscontrole uitgevoerd.
Van de hengst Quinn van de Heffinck bleek de vaderlijn niet correct te zijn, wat bij een tweede controle werd bevestigd.
Met behulp van de fokker, de hengstenhouder(s) en het Westfaalse stamboek werd er een zoektocht gestart naar de juiste vader van de hengst Quinn van de Heffinck.
Via de recente analyses in de labo''s Genlab ( Duitsland ) en Van Haeringen ( België/Nederland ) werd aangetoond dat de hengst For Pleasure de vader is van de hengst Quinn van de Heffinck.
Wij zijn tevreden dat de correcte afstamming van Quinn van de Heffinck werd getraceerd en zullen deze aanpassen in onze databank. "

bron vdheffinck.be

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:13

Waar ik benieuwd naar ben is hoe ze ontdekt hebben dat de biologische vader For Pleasure is. Hebben ze de dna-profielen van alle (goedgekeurde?) hengsten in een (elektronische) kaartenbak zitten of zoiets?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:21

Dat schreef ik toch al? ;)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:27

cupcake1986 schreef:

Dat heb ik ook voor gehad DNA van de beide ouders en dochter vastgesteld maar kon haar niet in het stamboek in laten schrijven ook al deed ze het zelf goed in de sport omdat er geen dekbewijs was. Was wel zonde van dat dure DNA onderzoek (3 paarden).
Ik had toen wel een Equipas gekregen met de afstammelingen op vermeld maar dat doen ze nu niet meer, ik had haar graag in een stamboek omdat ik er graag een veulen voor mezelf uit wou fokken.

Toen ik ons hengstveulen van Pavarotti v/d Helle liet brandmerken (nu afgeschaft) en tekenen op zo'n verzamelplaats (nu komen ze aan huis) hebben ze ook bloed getrokken, wat ze bij de andere veulens niet deden. De rede Pavarotti stond dat jaar tijdelijk in Duitsland, pech voor mij want dat waren extra kosten die ik een jaar eerder of later niet zou hebben moeten betalen.

Ik moet ook nog een passpoort terug sturen bruin geboren wordt misschien schimmel en er staat vos op het paspoort.
Veder heb ik nog een Welsh waar de bles maar een stukje getekend is en nog enkele detailfouten. Ik ben niet van plan om ook nog eens lidgeld te betalen voor dat stamboek, ik ben al lid van 2 anderen.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:12

emilieke schreef:
Catwalk van de helle was volgens de papieren een catoki x sir shostacovich xx maar bleek uiteindelijk een product te zijn van contender x caretino.
Dit werd ontdekt omdat het nummer van zijn brandmerk niet klopte met dat op zijn papier, nadat hij al was goedgekeurd.

Ja dat voorval kan ik mij ook nog herrineren.
Was het niet zo dat die man gewoon het verkeerde paard had meegekregen? Toen hij die als jonge hengst aankocht?

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:18

tamoreliefje schreef:
emilieke schreef:

Ja dat voorval kan ik mij ook nog herrineren.
Was het niet zo dat die man gewoon het verkeerde paard had meegekregen? Toen hij die als jonge hengst aankocht?

Ik denk dat het zoiets was ja. Het is wel een andere situatie dan deze, maar wel verrassend en raar als blijkt dat ineens de afstamming niet klopt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:45

besita schreef:
Ik ben wel blij met Z stamboek trouwens daar neemt de veulencontroleur echt van elk veulen en moeder een haarstaal voor DNA controle en een foto ..je krijgt je papieren ook pas als alles klopt , en dat voor een heel schappelijke prijs

Zo ben ik dus blij met het fjorden stamboek, wil je je veulen inschrijven en er mee naar de keuring, prima..
Maar dan moet je dus wel eerst DNA laten bepalen, anders mag je niet meedoen.
Scheelt hoop gedoe achteraf.
En dat bij een stamboek, waarbij de nakomelingen in geld, relatief weinig waard zijn.
Snap dus nooit zo goed waarom stamboeken waar een boel geld in omgaat niet standaard bij opname in stamboek
DNA eisen. (kost bij fjorden stamboek meen ik 45 euro.)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:46

Ja ik geloof dat er toen op de keuring/veiling oid twee hengsten (of hun papieren) verwisseld geraakt waren..

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:59

goeroe schreef:
Lizz schreef:
Dit is niet de eerste keer, vraag me dan wel altijd af hoeveel paarden er rond lopen met eigenlijk een andere vader.

Neem maar aan dat dat er een heleboel zijn. Bij de meeste stamboeken wordt alleen bij dekhengsten de afstamming gecontroleerd. Als je dan bedenkt dat er toch zo nu en dan dekhengsten zijn waarvan de afstamming niet blijkt te kloppen terwijl dekhengsten maar een fractie van de totale paardenpopulatie vormen dan kan het haast niet anders of er zijn heel wat niet gekeurde hengsten, ruinen en merries met een foutje in het papier. Ik snap dan ook echt niet dat zichzelf serieus nemende stamboeken niet standaard controleren of veulens de ouders hebben die op papier staan.

Het is thans wel zo.

We staan nog niet zo ver dat DNA zoals in series als CSI wordt opgeslagen en je zo kan gaan matchen.
Je moet A en B kennen om ze te gaan vergelijken. Door na te denken en terug te zoeken zullen ze wel bij For Pleasure uitgekomen zijn als mogelijke vader en een DNA onderzoek zal dat bevestigd hebben.

Vrienden van ons hebben zo een Lys de Darmen merrie. Zij stond eerst ingeschreven als zijnde een Jokinal dochter, maar na twijfels van de eigenaar en een DNA onderzoek is dit aangepast.

Waarom heb je geen dekbewijs ?

On topic :
Zulke foutjes gebeuren wel meer ...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:12

Zonder dekbon zal je via DNA nooit papieren krijgen van eender welk stamboek.
De reden is vrij simpel : je dekt met hengst X na 't seizoen geef je de merrie gust op dus je betaald logischerwijze geen dekgeld. Maar de wonderen zijn de wereld niet uit en word toch een veulentje geboren. Oeps toch een onbevlekte ontvangenis? Effen DNA doen ... id hengst X blijkt de vader dus effen papieren aanvragen. Logisch toch dat een stamboek dit niet zomaar aanneemt. Fouten rechtzetten via DNA is andere zaak.
Persoonlijk ook voorstander van 100% DNA van alle veulens. Hoofdtaak nr 1 van een stamboek is het registreren van de afstammingen en die moet simpelweg juist zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:41

cupcake1986 schreef:
LecyTinker schreef:

Geld, veel geld... en connecties!

vandaar dat ik het er van krijg!

Ik denk dat het niet alleen met geld te maken heeft, maar ook met dat je gewoon meer weet.
Je weet welke hengstenhouder hem geinsimineerd heeft.
Dan hoef je alleen maar na te gaan met welke hengsten hij dat jaar gewerkt heeft.
Nou laten dat z'n 10 springhengsten zijn in die periode.
Dat is een stuk makkelijker dan een heel stamboek.

Uit jou verhaal begrijp ik dat je helemaal geen aanknooppunt hebt?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:06

czar schreef:
horseyfries schreef:

Er zijn in dit verband ook wettelijke regels die ik vermoed ondermeer door Europa worden opgelegd. Eén van die regels is dat je steeds mag laten dekken door een eigen hengst, of deze goedgekeurd is of niet. Of deze nakomelingen daarna al dan niet in het stamboek worden opgenomen is een andere zaak. Zolang je hengst niet goedgekeurd is in een stamboek mag hij volgens de wet echter nooit merries van derden dekken.
Indien deze nakomelingen in een stamboek worden opgenomen (bv een hulpboek waar ook wilde merries worden in opgenomen) en je kan de afstamming via DNA bewijzen dan moet deze afstamming ook verplicht op het papier worden gezet.
Ik vermoed dat hier het probleem van het stamboek zit: om je papieren te bezorgen moet het om een goedgekeurde hengst gaan (aangezien het niet jouw eigen hengst is) en daar zijn ze enkel zeker van met een dekbewijs. Indien je via DNA kan bewijzen dat een bepaalde goedgekeurde hengst de vader is moeten ze volgens mij ook de afstamming op papier zetten. Dat je via DNA geen afstamming kan bewijzen is nonsens. De fout is even groot als de test dient om een bepaalde afstamming uit te sluiten als om een afstamming te bewijzen.
Ik weet niet om welk Belgisch stamboek het gaat, maar als het het BWP is moeten ze niet te hoog van de toren blazen. Ze passen nog steeds niet systematisch een DNA analyse toe om de gemelde dekkingen te controleren, dus ik heb zelf grote twijfels bij de correctheid van stamboeken. Als je een BWP paard verkoopt naar het buitenland werd er ons nu al regelmatig als voorwaarde voor verkoop om een DNA analyse gevraagd.

dacht ik ook. Maar is volgens mijn stamboek en een contactpersoon van een overheidsinstantie NIET waar. Ik heb geen dekbewijs (kreeg ik eerst niet omdat de hengst toen nog niet goedgekeurd was en ben erna achteraan gegaan maar een heel verhaal tegen gekomen en heb uiteindelijk niets vast), enkel een vermoeden welke hengst. Die is ondertussen goedgekeurd en ik wou een vaderschapsonderzoek op MIJN KOSTEN laten doen (had op voorhand ook nagevraagd of dit kon en of dit dan ook geldig was om op de papieren te laten zetten trouwens, alles geen probleem).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:32

Dus eigenlijk is je paard nog niet op DNA onderzocht??

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:39

horseyfries schreef:
Dus eigenlijk is je paard nog niet op DNA onderzocht??

profiel is al opgesteld, maar vaderschapstest is nog niet gedaan door stamboekgerommel