Commotie over doodgeschoten zebra's van Hearst Castle

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:31

anneliesdj schreef:
Yael_my schreef:
Best wel slecht dat die mensen geen contact hadden opgenomen met de eigenaar. En van de dierenhuiden een kleed maken is pas echt slecht! Moeten ze is zeggen tegen mij. Ik zou zeggen, pak bij de persoon van de paarden er 2 uit, een jongen en een meisje (niet gecastreerd natuurlijk), en bij de persoon van de koeien er 1tje uit die je gaat gebruiken als een soort van paard. Kan echt hoor!!! Dit moet je iemand toch niet flikken, zomaar een paar van zn dieren neerschieten???
Hoe zou jij het vinden om in een paar dagen zomaar 3 dieren te verliezen??? Ik zou het echt KLOOTE vinden, geschreven in hoofdletters!!!

Waar heb je het over?

Daarnaast, die zebra's zijn niet neergeschoten terwijl ze netjes in hun eigen weitje stonden. Ze liepen los en veroorzaken overlast, dan is het de verantwoording van de eigenaar om daar wat aan te doen. Doet hij dat niet, dan kun je verwachten dat mensen zelf maatregelen nemen.

Dus een uitgebroken paard mag ook worden neergeschoten?

anneliesdj

Re: Commotie over doodgeschoten zebra's van Hearst Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:34

Waar zie je mij dat zeggen?
Ik vind dit helemaal niet goed te praten, ik geef alleen aan dat die zebra's niet 'zomaar' zijn neergeschoten terwijl er niets aan de hand was.

En ja, als jouw dieren uitbreken en overlast veroorzaken en je doet er niets aan kun je verwachten dat anderen maatregelen treffen. Of die maatregelen wel of niet te rechtvaardigen zijn heb ik het hier niet over.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:38

bij ons staan in de zomer ook regelmatig vreemde paarden op het erf en onze paarden lopen ook wel is een keer bij de buurman maar hun schieten ze ook niet dood.

in amerika trekken ze gewoon snel hun geweer omdat je die daar mag hebben en hier in nl niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:57

anneliesdj schreef:
Waar zie je mij dat zeggen?
Ik vind dit helemaal niet goed te praten, ik geef alleen aan dat die zebra's niet 'zomaar' zijn neergeschoten terwijl er niets aan de hand was.

En ja, als jouw dieren uitbreken en overlast veroorzaken en je doet er niets aan kun je verwachten dat anderen maatregelen treffen. Of die maatregelen wel of niet te rechtvaardigen zijn heb ik het hier niet over.

Excuses, je zei het nergens. Ik vatte het zo op.

Ik haal trouwens uit dit stuk dat de eigenaren niet wisten dat de zebra's waren uitgebroken, dus er iets aan doen gaat dan lastig...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:04

Er staat wel duidelijk in het stuk (en wordt ook gezegd door de eigenaar) dat bekend is dat ze weinig respect hebben voor de omheining en vaker uitbreken.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je x hectare hebt waar 80 dieren lopen je er niet snel 2 of 3 mist dus hij zal het misschien nog niet geweten hebben maar blijft stom dat hij de boel dan niet beter zebraproof maakt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:25

zebra's in de dierentuin breken toch ook niet uit ? Het zijn geen gedomesticeerde dieren hé zeg, maak je omheining daar dan ook naar. Nu zijn die dieren de dupe van een fout die door hun eigenaren is gemaakt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:23

Ik denk eigenlijk dat het niet zo simpel is om die omheining helemaal zebra-proof te maken en te houden.
Lees die link maar eens door. Dat gaat niet over een stukje grond van enkele hectaren maar over een heus nationaal park.
Je moet naar het schijnt al behoorlijk gaan zoeken om die zebra's te kunnen spotten.
Vergelijk het misschien met park de Hoge Veluwe. Als daar eens een hertje over het hek springt, gaat dat ook niet echt opvallen. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:22

Maar als er bij de Veluwe structureel koniks uitbreken en bij aangrenzende boeren de mais gaan opvreten moet daar ook wat aan gebeuren anders doen die boeren dat zelf.
En, als dat structureel gebeurd, neem ik ze dat ook niet kwalijk, hoewel ik zelf wel een andere oplossing zou zoeken.

Hoe groot dat terrein ook is maakt niet uit, die beesten moeten binnen het hek blijven. Als er leeuwen zouden lopen zouden ze er ook niet zo makkelijk over denken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:29

Ik vind het wel raar dat mensen hier het direct hebben over dat Amerikanen overal maar op schieten en rare mensen zijn. De meeste Amerikanen schieten helemaal nergens op, de meeste Amerikanen vinden dat ook niet nodig. Dat je vaker hoort over een schietincident is omdat er daar véél meer mensen wonen en er dus veel meer gebeurd...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:35

Toch jammer dat er een aantal zebra's zijn omgekomen, maar we horen hier maar een kant van het verhaal.
En ik ben er zelf geweest, als ik zie wat daar voor bedragen binnenkomen aan entreegelden, mag er ook wat gedaan worden aan het feit dat de zebra's uitbreken cq het voorkomen van het uitbreken daarvan.

Ik denk dat er meer aan de hand is, als dit een eenmalig incident is geweest, hadden de buren niet naar dergelijke drastische maatregelen hoeven te grijpen.

En 22km kunnen afleggen? Weten jullie wel hoe ver dat is? Hoe lang doet een zebra daarover? Hoe lang is deze uitbraak onopgemerkt gebleven? Wie vergoed eventuele schade?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:55

Cassidy schreef:
En 22km kunnen afleggen? Weten jullie wel hoe ver dat is? Hoe lang doet een zebra daarover? Hoe lang is deze uitbraak onopgemerkt gebleven? Wie vergoed eventuele schade?

Dat was ook mijn gedachte, die zebra's waren echt niet een half uur daarvoor over het hek gesprongen. Zeker bij 22 kilometer, dat leggen ze ook niet in een rechte lijn af dus wie weet hoe lang ze daar al liepen, ik denk minstens wel een dag of 2/3 en waarschijnlijk meer.
Is ook niet goed dat zo'n uitbraak zo lang onopgemerkt blijft.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:23

Iemand eeft op m'n account ezeten dus ik weet het niet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:28

anneliesdj schreef:
Cassidy schreef:

Dat was ook mijn gedachte, die zebra's waren echt niet een half uur daarvoor over het hek gesprongen. Zeker bij 22 kilometer, dat leggen ze ook niet in een rechte lijn af dus wie weet hoe lang ze daar al liepen, ik denk minstens wel een dag of 2/3 en waarschijnlijk meer.
Is ook niet goed dat zo'n uitbraak zo lang onopgemerkt blijft.

Als je er 80 hebt lopen, in een natuurgebied waar je echt moet zoeken om een glimp van ze te zien. Ik snap dan best dat je er 2 of 3 niet zo 1 2 3 mist...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:34

Nee 123 niet maar 3 of 4 dagen? Misschien wel een week of langer? Het gaat wel om 22 kilometer...
Wie weet liepen die ezels al wel een week bij die boer rond en zat die man maar te wachten tot ze eens opgehaald werden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:46

anneliesdj schreef:
Nee 123 niet maar 3 of 4 dagen? Misschien wel een week of langer? Het gaat wel om 22 kilometer...
Wie weet liepen die ezels al wel een week bij die boer rond en zat die man maar te wachten tot ze eens opgehaald werden.

Dan had hier boer ook ff kunnen bellen om te zeggen dat ze daar liepen toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:59

Ja tuurlijk, wie zegt dat dat niet gebeurd is?
Ik weet er net zoveel van als jij, ik geef alleen aan dat ze niet uitgebroken zijn en een half uur later al bij de buurman stonden, daar is minstens een dag of 2 overheen gegaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:33

Tijdens het bezoek aan Hearst Castle (nou moet ik even heel diep in mijn geheugen graven, volgens mij was dat 1996) werd er al geroepen dat de zebra's af en toe uitbraken.
Als ze in al die jaren nog niet hebben kunnen regelen dat daar afdoende omheiningen komen die echt zebraproof zijn, tja...
Een zebra laat zich niet door een schrikdraadje of een prikkeldraadje tegenhouden, daar is steviger hekwerk voor nodig....