Test op komst voor dwerggroei bij Friese paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:24

stef schreef:
Persoonlijk zou ik niet fokken met een drager, ondanks de goede eigenschappen die dat dier wellicht draagt. Je hebt toch 50% kans dat het veulen ook weer een drager is

Ja, als je een percentage hebt van 10% die drager is, dan kan dat ook. Maar als 80% drager is van een
kleine populatie, dan kan het dus niet.
Bij de mini's zal het waarschijnlijk wel kunnen omdat je overal mee mag dekken, zoals ik van jou begreep.
Bij de friezen ligt dit heel anders.
Wellicht is het daarom verstandig om te vermelden dat je bij jou keuze doelt op het gebruik in de mini-wereld
en niet die van de fries. Want dat is het grote meningsverschil nu.

LadyMadonna

Re: Test op komst voor dwerggroei bij Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:33

Ook al zou ik fries fokken, dan zou ik nog steeds niet met een drager fokken. Als dat inhoudt dat ik op mijn merrie dan een te groot inteeltpercentage zou krijgen met een vrije hengst, dan is het jammer, dan fok ik maar niet.
Ik heb vroeger een dwergfries verzorgt, ik ken het leed bij de dwergen, dit wil ik niet in stand houden :n

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:31

Hoi,

wij hebben ook een fries die heel klein is voor zijn ras. Ik heb geen idee of het dwerggroei is, maar hij ziet er gelukkig en gezond uit. Hij is ongeveer aan zijn 6 maanden stoppen met groeien. Nu is hij 3,5 jaar en nog steeds hengst hij is nog een klein beetje gegroeid, maar niet echt veel. Hij is nu ongeveer 1m52 een klein friesje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:42

Dwerggroei is meer dan enkel een klein paardje. Dwergen zijn misvormt, van een klein beetje tot extreem

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:55

Persoonlijk zou ik ook niet met een drager willen fokken, maar ik kan me het probleem bij de friezen goed voorstellen. Als 80% drager is is dat wel heel ernstig, al is bij de mini's ook wel meer dan 10% drager ( ik meen ooit gelezen te hebben ongeveer 30%) en maakt het een erg moeilijk probleem. Maar als er bekend is of een paard drager of vrij is zal de waarde van vrije paarden ook wel toenemen en daarmee de motivatie van fokkers om te proberen vrij te fokken. Zo zal je uiteindelijk het aantal dragers verminderen en kan je het eruit fokken.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:02

stef schreef:
Ook al zou ik fries fokken, dan zou ik nog steeds niet met een drager fokken. Als dat inhoudt dat ik op mijn merrie dan een te groot inteeltpercentage zou krijgen met een vrije hengst, dan is het jammer, dan fok ik maar niet.
Ik heb vroeger een dwergfries verzorgt, ik ken het leed bij de dwergen, dit wil ik niet in stand houden :n

En dus het ras laten uitsterven?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:08

Het is denk ik inderdaad niet mogelijk om in een stap de dragers eruit te filteren bij de Friezen.
Op een gegeven moment zijn er maar 3 dekhengsten geweest en hierdoor is het inteeltpercentage gewoon heel hoog. Als je dan nu opnieuw zo'n bottleneck toedient door alle dragers eruit te filteren, kun je het stamboek wel opheffen vrees ik.

Er zal eerst uitgezocht moeten worden hoe groot het percentage dragers is van het gen voor dwerggroei voor je hier conclusies of maatregelen aan kunt verbinden. Is je % namelijk laag, dan kun je inderdaad deze dieren gewoon uitsluiten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:18

Mahitri schreef:
stef schreef:

En dus het ras laten uitsterven?

Uitsterven hmmz... FPS is eerder bijna over de kop geweest en ze draaien nog steeds mee :j Dus dat zal wel mee vallen. Ras heeft eerder op het randje van uitsterven gestaan en is er toen ook weer bovenop gekomen.
Maar mocht dat het gevolg zijn, ja, dan is het jammer en is het ras letterlijk kapot gefokt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:28

stef schreef:
Uitsterven hmmz... FPS is eerder bijna over de kop geweest en ze draaien nog steeds mee :j Dus dat zal wel mee vallen. Ras heeft eerder op het randje van uitsterven gestaan en is er toen ook weer bovenop gekomen.
Maar mocht dat het gevolg zijn, ja, dan is het jammer en is het ras letterlijk kapot gefokt

En het lijkt mij logisch dat die bottleneck een van de oorzaken zou kunnen zijn van de problemen met het dwerggroeigen :)* !!
Ze hebben een inteeltpercentage van ik geloof 0.16 of meer (dus bijna 20%).
Nog zo'n bottleneck gaat het stamboek/ras ECHT niet overleven :n.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:33

Dus maar door blijven fokken met paarden met een genetische afwijking? Het feit dat er maar 20% vrij is zegt eigenlijk toch al genoeg? Zo'n ras is dan toch eigenlijk al naar de klote?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:41

Nee het inteeltpercentage is zoiets.
Wie er dan drager zijn weet je niet.

Door heel voorzichtig en met beleid te fokken is het al beter geworden, maar als je dan dus in een klap dat dwerggroeigen eruit zou willen halen (door alleen te fokken met niet dragers) dan kun je het net zo goed nu opdoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:58

Maar hoe wil je het er dan uit halen? Als je dragers in de dekdienst blijft houden, blijf je dus veulens houden die drager zijn, en dan kom je er dus niet vanaf....

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:43

Simpel, door over meerdere generatie's de eisen aan het fokken met dragers bij te stellen.
Door bijvoorbeeld aan te geven dat je over zoveel jaar enkel nog mag fokken met een drager x vrij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:48

over zoveel jaar? Dus nu gewoon vrolijk met drager x drager blijven fokken waardoor je dus 25% kans op een dwerg hebt? Nee, daar zou ik persoonlijk nooit mee accoord gaan.
Begin dan met drager merrie x vrije hengst of andersom

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:50

Je moet eerst weten wat je percentage dragers is voor je hier nu iets gaat bedenken.
Als je geen percentage dragers weet, kun je helemaal niks verzinnen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:03

Dat lijkt mij ook. Bovendien wat als ze een marker vinden voor waterhoofden? Moet je de dragers daarvan ook allemaal uitsluiten? Dan houd je helemaal geen paarden over. Bewust fokken dat blijft het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door Mahitri op 19-01-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:07

denk dat je waterhoofden bedoelt?

Overigens waren er in 2007 16 FPS hengsten drager van het waterhoofd gen, en 12 van het dwerggen. Het is dus kennelijk al wel te testen.
[VN] 16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Citaat:
De stand van zaken is niet bepaald rooskleurig. Voor dit jaar verwacht het stamboek dat er 50 veulens met waterhoofd worden geboren en 30 dwergveulens. Op basis van afstammingsgegevens schat het KFPS in dat negentien procent van de in 2006 geboren veulens, drager is van het waterhoofdgen, en dertien procent van dwerggroeigen. Aanzienlijke hoeveelheden dus.
Het stamboek weet ook redelijk exact waar de afwijkende veulens vandaan komen. Ze bracht op basis van meldingen van afwijkende veulens de hengsten met het erfelijke gebrek in de genen in kaart. Hoewel de namen onder de dragers angstvallig onder de pet worden gehouden, blijkt uit de brief aan de hengstenhouders, dat zestien dekhengsten drager zijn van het waterhoofdgen, en twaalf van het dwerggroeigen.

Dus je kan testen wat je wilt..... maar hengstenhouders moeten dan ook nog maar mee werken

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:32

Ik bedoel natuurlijk waterhoofden :o
En je hebt zeker gelijk dat de hengstenhouders ook mee zullen moeten werken. Dat kan nog wel lastig worden als er niets verplicht wordt omdat het toch om geld gaat.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:47

Hadden ze bij het new forest toen niet het golden wonder probleem?
Als een stamboek een goed beleid heeft, dan hoeft deze niet over de kop te gaan als men zo'n rigoreuze stap neemt.
Een inteeltpercentage van 20% vind ik wel erg groot.

Ook ik zou er niet mee gaan fokken met een hengst die het gen draagt.
Je neemt dan bewust risico, en dat wil ik niet lopen op zo'n dure dekking.

Doen we in de rundveehouderij ook niet. Wij laten de stieren met een genetisch gebrek links liggen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 08:10

Ik begrijp niet zo goed waarom je er niet mee wilt fokken. Alleen drager x drager geeft een risico op een dwerghoofd. Als je weet van je merrie of ze drager is en van de hengst waarvan je wilt fokken dat hij drager is of niet dan is het toch geen probleem?
Je kunt niet zo makkelijk zeggen dat je er niet mee gaat fokken want daar is de populatie van, in dit geval, de Fries niet groot genoeg voor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:54

Omdat je dmv met dragers te fokken, het gen in stand houdt. Dwerggroei is IMO een dusdanig ernstige afwijking dat je die compleet uit moet bannen.
En die populatie...
Hier in een eerder bericht blijkt dat er op dit moment 69 hengsten ggk zijn voor de dekdienst. In 2007 waren er 12 hengsten met het dwerggen. Laten we dat nu voor het gemak even op 15 zetten. Als je die hengsten af keurt, blijven er dus nog 55 (?? toch, ben niet zo'n rekenwonder ;) ) over.
Met 55 hengsten moet er toch best wat mogelijk zijn en tegelijk de populatie beschermen?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:23

Daar ben ik helemaal mee eens.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:31

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat jij goed genetisch materiaal wilt weggooien terwijl dat niet nodig. En 22% van de hengsten 'weggooien' in een kleine populatie gaat gewoon niet zonder het ras te vernietigen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:10

Het ras is al naar de klote IMO als je nu al uit zo''n kleine genenpoel moet putten.
Maar wat wil je dan? Het dwerggen lekker in stand houden?

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:56

Barvrouwke schreef:
Anoli schreef:
Klinkt goed maar of dit ook in de werkelijkheid goed gaat werken?

Zullen toch wel hengstenhouders zijn die hun hengst niet willen laten testen uit angst voor een positieve uitslag en dus een hengst die niet meer dekt.

Hopelijk doen er veel mensen mee aan deze test!

Wanneer alle merriehouders dit gebruiken, komen de hengsten vanzelf naar boven.
Want, stel... je hebt een vrije merrie, gebruikt hengst x en je krijgt een drager veulen... Dan weet je genoeg, lijkt mij.

Een dwergveulen komt tot uiting als ook de merrie drager is.