Merrie en veulen gered van stijgend water in Culemborg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: Merrie en veulen gered van stijgend water in Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:54

Dat zou kunnen, maar dat gebeurd wel vaker uit onwetendheid, of met een vervalst paspoort.
Tuurlijk is dat niet slim, maar het kan heus met goede bedoelingen gegaan zijn dat ze de pony gekocht hebben toen der tijd. :)

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:00

Hoe zit dat eigenlijk?
Mag of moet een dierenarts bij elk nieuw paard /pony in zijn praktijk de chip controleren?
Sorry, misschien een domme vraag, hier in Denemarken is de chip nog niet verplicht.

Fijn dat de pony's gered zijn uit hun benarde situatie.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:51

Joscaa schreef:
Dat zou kunnen, maar dat gebeurd wel vaker uit onwetendheid, of met een vervalst paspoort.
Tuurlijk is dat niet slim, maar het kan heus met goede bedoelingen gegaan zijn dat ze de pony gekocht hebben toen der tijd. :)

Maar de meeste mensen die het goede met hun dieren voor hebben die hadden ze al lang bij het water weggehaald...

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:35

Chip is niet verplicht dan moet dna profiel gemeld zijn
maar je mag eigenlijk een paard zonder paspoort niet vervoeren
er is dacht ik euopees verplicht dat je ook een idee van je paar moet kunnen laten zien

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:14

dit noem ik een geluk bij een ongeluk *D

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:48

Inderdaad, geluk bij een ongeluk! Mooi dat ze weer terug gaan naar de rechtmatige eigenaar, en dat ze op tijd zijn gered van het water :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:28

Al zou de huidige eigenaar de dief niet zijn, erg begaan lijkt die dan ook niet met ze... als omstanders tot actie overgaan, omdat het niet meer kan zo met het water. Daarbij zou ik wanneer ik een pony koop willen weten of er een chip in zit. Dan was ook gelijk duidelijk geweest dat het dier gestolen was.

Geluk bij een ongeluk dat de echte eigenaar nu zijn/haar pony heeft teruggevonden, alleen dan met een extraatje erbij...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:14

niet iedereen heeft een chiplezer.

over een verkeerd paspoort erbij.

als je hem als particulier koopt controleer je meestal niet eens de chip. Je gaat er niet eens vanuit dat die niet goed kan zijn.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:42

Maar als ze bij eenvoudige chip-controle bij een DA al zien dat het dier gestolen is, neem ik aan dat dat bij een klinische keuring toch ook gezien zou zijn. Of de nieuwe eigenaar met ze zo hebben meegenomen, maar dat lijkt mij niet.
Wel fijn dat de pony naar de eigenaar kan weer en ben benieuwd hoe de rest van het verhaal blijkt te zijn!!

suvan schreef:
dat weet je niet, mss heeft de nieuwe eigenaar de pony van de dief overgekocht zonder geweten te hebben dat het dier gestolen was. In dat geval zal de nieuwe eigenaar ook zeer verdrietig zijn als zn pony ineens weer weg moet. Je kan er niet zomaar van uitgaan dat de nieuwe eigenaar ook maar gelijk de dief is...

Maar gelukkig zijn de pony's wel gered van het water!

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:43

In Belgie mag normaal geen enkel paard meer rondlopen zonder chip, paspoort en mutatiedocument. Dit is wettelijk verplicht in Belgie, vele paarden hebben het nog niet, vele personen willen die paarden kopen, laten een chip steken (veel in Nederland - vals paspoort- paarden worden jonger gemaakt of andere onjuistheden). en dan wordt op het mutatiedocument gekozen voor menselijke consumptie.
Paardeneigenaars begrijpen niet dat zij zo malafide personen helpen om een zwart handeltje in paarden, ponys en ezeltjes op te zetten. Ik wil niet alle handelaars en personen over dezelfde kam scheren, er zijn eerlijke handelaars, steeds duiken bij de Politie en dierenrechtorganisaties dezelfde namen op van malafide personen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:24

amsterdam_30 schreef:
Maar als ze bij eenvoudige chip-controle bij een DA al zien dat het dier gestolen is, neem ik aan dat dat bij een klinische keuring toch ook gezien zou zijn. Of de nieuwe eigenaar met ze zo hebben meegenomen, maar dat lijkt mij niet.
Wel fijn dat de pony naar de eigenaar kan weer en ben benieuwd hoe de rest van het verhaal blijkt te zijn!!

suvan schreef:
dat weet je niet, mss heeft de nieuwe eigenaar de pony van de dief overgekocht zonder geweten te hebben dat het dier gestolen was. In dat geval zal de nieuwe eigenaar ook zeer verdrietig zijn als zn pony ineens weer weg moet. Je kan er niet zomaar van uitgaan dat de nieuwe eigenaar ook maar gelijk de dief is...

een klinische keuring van een shetland pony?

zet hem dan ook direct op de foto! ben je in totaal nog meer kwijt als wat het beest gekost heeft.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:26

Adri schreef:
In Belgie mag normaal geen enkel paard meer rondlopen zonder chip, paspoort en mutatiedocument. Dit is wettelijk verplicht in Belgie, vele paarden hebben het nog niet, vele personen willen die paarden kopen, laten een chip steken (veel in Nederland - vals paspoort- paarden worden jonger gemaakt of andere onjuistheden). en dan wordt op het mutatiedocument gekozen voor menselijke consumptie.
Paardeneigenaars begrijpen niet dat zij zo malafide personen helpen om een zwart handeltje in paarden, ponys en ezeltjes op te zetten. Ik wil niet alle handelaars en personen over dezelfde kam scheren, er zijn eerlijke handelaars, steeds duiken bij de Politie en dierenrechtorganisaties dezelfde namen op van malafide personen.

ook in NL worden alle oudere paarden die nu gechipt worden aangemerkt als niet geschikt voor de slacht.

ik vraag me wel af of ze hiernaar kijken in bv Italie.

Ponys die als jonger op papier gezet worden gebeurd nog steeds heel veel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:31

Wat mij betreft mag de "nieuwe" eigenaar wel een en ander uitleggen aan de politie... Als je met een gestolen fiets rondrijdt, moet je dat ook doen. ;)

Fijn dat de pony terug kan naar de enige echte eigenaar!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:57

Adindaa schreef:
super dat ze weer terug zijn bij hun eigenaar :D

Gaaf dat ze weer terecht zijn, zo zie je maar weer, chip kan nuttig zijn.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:36

Ik ken de uiterwaarden daar goed, en idd een beetje eigenaar (met gemiddeld boerenverstand) haalt z'n pony daar weg in deze tijd van het jaar.... T is niet echt de eerste keer dat t daar onderloopt. Daar is t tenslotte ook voor he... }:0 :(

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:47

amsterdam_30 schreef:

suvan schreef:

denk niet dat shets klinisch gekeurd worden . Denk niet dat een da zonder enige aanleiding chips gaat controleren ..

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:50

Geweldig.
Ik hoop wel op een vervolg van dit verhaal.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:27

meintje schreef:
Ik ken de uiterwaarden daar goed, en idd een beetje eigenaar (met gemiddeld boerenverstand) haalt z'n pony daar weg in deze tijd van het jaar.... T is niet echt de eerste keer dat t daar onderloopt. Daar is t tenslotte ook voor he... }:0 :(

Jammer dat sommige boeren daar dat gemiddelde niet halen...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:05

GittekeZ1 schreef:
Chip is niet verplicht dan moet dna profiel gemeld zijn
maar je mag eigenlijk een paard zonder paspoort niet vervoeren
er is dacht ik euopees verplicht dat je ook een idee van je paar moet kunnen laten zien

Bij een DNA geregistreerde pony heeft ook gewoon een paspoort hoor. :)

ievonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:04

nou het is de hoe pen dat de eigenaar dat ze wel naar een goed te huis gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:22

suvan schreef:

Ik ga hier in mee ..

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:11

Hopelijk maken ze er ook wat werk van! Dat de pony mogelijk gestolen is, is al vervelend, maar er dan ook nog eens slecht voor zorgen..... Gelukkig komen de dieren nu waarschijnlijk beter terecht, een geluk bij een bijna ongeluk :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:36

Peanutbutter schreef:
suvan schreef:

Ik ga hier in mee ..

Al is de nieuwe eigenaar de dief niet, zijn of haar gedrag valt niet goed te praten. Niemand die het goede met zijn beesten voor heeft laat ze op dit moment in de uiterwaarde lopen.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:44

Als er bij mij op stal een nieuw paard staat kijkt mijn veearts altijd eerst naar de chip, de paarden die hier al langer staan kent hij bij hen is dat dus niet meer nodig omdat hij dat al eerder nagekeken heeft. Als elke veearts dat doet, zouden veel gestolen paarden terug gevonden worden. Ook zijn er nog veel mensen die nog niet weten dat een paard een wettelijk paspoort moet hebben en best jaarlijks ingeënt moet worden. Ik sta soms versteld van hoeveel onwetendheid (of gewoon nalatigheid) er nog is, het zijn al zeker geen forum gebruikers. Toch wel raar dat niemand van de buurtbewoners wist van wie die pony's zijn, toch een teken dat er niet dikwijls iemand ze kwam verzorgen anders zouden die vrouwen die ze gered hebben het wel geweten hebben. Nog steeds zijn er mensen die paarden kopen zonder paspoort, een teken dat de wetgeving niet bij iedereen gekend is. Misschien zouden ze mensen beter eens via de media zoals tv, radio en kranten moeten inlichten om zo zeker iedereen te bereiken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:22

Ik ben het met je eens, Inn.

En al zou de "nieuwe" eigenaar nu ook verdrietig zijn, of ie nu wel of niet goed zorgde voor de paarden: de eerste, wettige eigenaar is nog het meest verdrietig geweest over de diefstal, denk ik dan maar. Dat je een gestolen paard koopt, te goeder trouw of niet, je moet niet moeilijk doen als je zo'n gestolen paard met niet mag houden. En idd, chip laten checken als je een nieuw paard krijgt is het minste wat je kunt doen...