Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kim90 schreef:Om even te reageren op het stukje van '' shetje van 50,- van de paardenmarkt'' in het filmpje:
Ik zou voor een houdersdiploma zijn, en dan instellen dat je zonder houders diploma ook niet een paard kan kopen, dus ook niet op de paardenmarkt.
Kim90 schreef:Ik vind een paardenmarkt gezellig, er zijn kraampjes, er lopen ook veel paardenliefhebbers rond. Vind zeker niet dat dit verboden moet worden omdat er malloten zijn die zomaar een pony van 50,- kopen en die verwaarlozen, laat die maar eens eerst hun diploma halen, zo zien ze direct dat het veel geld en verzorgen is, en als ze dan nog overgaan tot kopen hebben ze iig geen excuus als er dierenmishandeling geconstateerd is en mogen ze wat mij betreft gelijk de bak in.
Alles maar gaan verbieden heeft in mijn ogen geen zin, de malloten blijven dan gewoon rondlopen en de mensen die wel goed voor de dieren zorgen worden de pleziertjes afgenomen. zo hoort het niet!
Loretta schreef:Dan zijn er nog altijd mensen die geen examen doen en toch gewoon een Shetlandpony in de tuin zetten.
En examen doen wil nog niet zeggen dat iemand al het geleerde ook daadwerkelijk in de praktijk brengt.
Maar waar wil je dan uiteindelijk heen.
Moeten mensen straks voor ieder dier dat ze willen houden een examen afleggen.
Hondenhouderscertificaat, Kattenhouderscertificaat, Goudvissenhouderscertificaat, Konijnenhouderscertificaat, muizenhouderscertificaat, Caviahouderscertificaat enzovoort enzovoort.
Kim90 schreef:Alane, hoezo moet een pensionstal weg dan? de eigenaars van paarden moeten vind ik gewoon een examen doen over het houden van paarden. maakt niet uit of ze eigenaar van een bedrijf van 100 zijn of eigenaar van 1 paard. Een soort rijbewijs zegmaar, eerst lessen volgen en slagen voordat je de weg op mag. En dan krijg je je Houdersdiploma. Dat kan een pensioneigenaar toch ook behalen?
Kim90 schreef:In het filmpje ( uit de OP )wordt het voorbeeld van 50,- en een shetje kopen gegeven, daar reageerde ik op, niet op het bedrag dus.
Ik weet dat sommige mensen ook gewoon 750,- uitgeven om het dier vervolgens te verwaarlozen. Maar mijn idee was, moeten ze alvorens een diploma behalen, waarin info wordt gegeven dat een paard niet goedkoop is om te onderhouden en enige tijd kost dan weerhoudt dat ze misschien. ( omdat ze erachterkomen dat het dier dure vaste lasten heeft, of dat ze moeite moeten doen om het diploma te gaan halen)
Kim90 schreef:Ik bedoelde dus een houdersdiploma als '' ik heb mijn examen paarden houden gehaald ''. Ik snap niet hoe jij het interpreteerde, ik bedoel namelijk hetzelfde.![]()
Edit, zoveelste typfout
Dat zo'n diploma voor iedere diersoort moet gelden zou helemaal goed zijn.
Alane schreef:Net alsof je met een houderschapsdiploma anders voor paarden gaat zorgen.... Net of veel mensen die paarden niet paardwaardig houden niet weten dat het anders zou moeten....
Siesz52 schreef:Ik wil niet veel zeggen maar de Sectorraad heeft 'al' op 20 oktober 2010 een brief gestuurd naar Bleker met allerlei (realistische) aanbevelingen. Zie http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads/brief-aan-staatssecretaris.pdf.
Vreemd dat Bleker en ook de Dierenbescherming daar met geen woord over reppen.
Natuurlijk is de Dierenbescherming een zeer sympathieke club, maar de voorstellen die ze nu hebben gedaan om het paardenwelzijn te verbeteren, zijn volslagen on-realistisch.
WinBinChes schreef:Iemand vroeg zich af wat onder goed zorgen voor een paard valt. En dat is eigenlijk heel simpel.
Je moet het dier kunnen voorzien in de basis behoeften.
Als je die als paardenhouder niet weet, moet je je diep schamen en snel gaan uitpluizen wat dat dan wel is en of jou dieren aan deze behoeften toekomen.
Dus de sector hoeft niet heel moeilijk te doen in mijn ogen. Het examen kan ook heel simpel zijn. Wat zijn de basisbehoeften van mijn paard en hoe kan ik hierin voorzien.
1 van de grootste knel punten in mijn ogen zijn de stallen. En dan niet eens zozeer de afmeting ervan. Want een box is eigenlijk overbodige luxe voor de mens. Het paard doe je er doorgaans geen lol mee. Tenzij hij zijn voer daar krijgt, want dan zou ik ook liever in de box willen. En die interpetatie kunnen veel mensen niet maken.
Een 2e knelpunt is gezelschap. Er staan nog steeds teveel dieren alleen of met een lilliputer in wei. Een paard van 1,70 heeft geen drol aan het gezelschap van een 90 cm hoge shet. Ze kunnen niet eens elkaars genegenheid uiten, omdat het paard te groot is. ( Zielig voor paard én shet en dus zielig voor 2! )
Kim90 schreef:Alane, hoezo moet een pensionstal weg dan? de eigenaars van paarden moeten vind ik gewoon een examen doen over het houden van paarden. maakt niet uit of ze eigenaar van een bedrijf van 100 zijn of eigenaar van 1 paard. Een soort rijbewijs zegmaar, eerst lessen volgen en slagen voordat je de weg op mag. En dan krijg je je Houdersdiploma. Dat kan een pensioneigenaar toch ook behalen?
In het filmpje ( uit de OP )wordt het voorbeeld van 50,- en een shetje kopen gegeven, daar reageerde ik op, niet op het bedrag dus.
Ik weet dat sommige mensen ook gewoon 750,- uitgeven om het dier vervolgens te verwaarlozen. Maar mijn idee was, moeten ze alvorens een diploma behalen, waarin info wordt gegeven dat een paard niet goedkoop is om te onderhouden en enige tijd kost dan weerhoudt dat ze misschien. ( omdat ze erachterkomen dat het dier dure vaste lasten heeft, of dat ze moeite moeten doen om het diploma te gaan halen)
Ik bedoelde dus een houdersdiploma als '' ik heb mijn examen paarden houden gehaald ''. Ik snap niet hoe jij het interpreteerde, ik bedoel namelijk hetzelfde.![]()
Edit, zoveelste typfout
Dat zo'n diploma voor iedere diersoort moet gelden zou helemaal goed zijn.
maura schreef:Er zijn genoeg mensen die zonder rijbewijs rondrijden. Eens in de zoveel tijd staat er wel weer een berichtje in de krant dat er iemand is aangehouden die al 40 jaar zonder rijbewijs rond bleek te rijden. Een diploma paardenhouden vind ik onzinnig, onpraktisch en levert volgens mij geen spatje welzijnsverbetering op. Wie weigert z'n verantwoordelijk te nemen stapt dronken in de auto, of 'vergeet' z'n paarden te gaan voeren. Beide zaken kunnen levens kosten.
Kim90 schreef:maura schreef:Er zijn genoeg mensen die zonder rijbewijs rondrijden. Eens in de zoveel tijd staat er wel weer een berichtje in de krant dat er iemand is aangehouden die al 40 jaar zonder rijbewijs rond bleek te rijden. Een diploma paardenhouden vind ik onzinnig, onpraktisch en levert volgens mij geen spatje welzijnsverbetering op. Wie weigert z'n verantwoordelijk te nemen stapt dronken in de auto, of 'vergeet' z'n paarden te gaan voeren. Beide zaken kunnen levens kosten.
Dan vind je het rijbewijs ook onzinnig en onpraktisch, en dan ben ik weer benieuwd hoe NL eruit ziet als iedereen zomaar in de auto mag stappen.
Kim90 schreef:Alane: Ik doel niet op een cursus hoe een paard waardig te houden, ik doel op een cursus:
Paarden zijn duur in onderhoud en uitleg verder daar over..
Als je paard op stal staat moet de stal minimaal deze afmetingen hebben..enz.
Als je paard op een weide staat moet hij zoveel vierkante meter zijn anders moet je bijvoeren..
Hoe zie je als je paard te dik is en hoe maak je zelf een goed voerschema..
Een paard moet gepoetst worden en waarom? en uitleg..
enz.
Dus algemene basis info.
Kim90 schreef:Een stalhouder moet toch mensen aansturen die met de paarden werken?
Iig de mensen dier er op pension staan moeten hun diploma hebben en het personeel wat er rondloopt voor de dieren, maar het lijkt me dat je ook niet aangenomen wordt ergens als je geen basis kennis van paarden hebt.
Slagen lijkt me niet zo moeilijk, en als dat je niet lukt dan ben je miss wel niet geschikt om een paard te houden?
Kim90 schreef:Ik denk dat als een shet 50,- kost, deze voor een grotere groep mensen in het budget ligt dan een pony van 750,- Daarom wordt het voorbeeld gegeven denk ik.
Omdat er altijd wel fouten met dieren gemaakt zullen worden vrees ik, zal er ook altijd geld van de boetes binnenkomen, daarvan kun je je inspecteurs van betalen.
krokatt schreef:Ik denk dat de bedrijven hun werk over het algemeen wel goed doen. Het zijn de Particulieren die een paardje in hun weiland hebben staan...ik kan er in mijn buurt zo al vier aanwijzen die zielig en alleen in een achteraf weitje staan...Dat moet echt verboden worden!