Dierenbescherming is teleurgesteld over besluit van Bleker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:46

Lijkt me dat er toch ook echt bepaalde regels gesteld zullen moeten worden, persoonlijk vind ik dat zelfs sommige ervaren paardenhouders, die in de duurste stallen staan, nog niet het beste voor hebben met hun paard. 2 uur per dag naar buiten, is naar mijn mening gewoon echt niet genoeg, paarden hebben beweging & natuurlijk (!!!!) contact met soortgenoten nodig!

Ik denk ook dat maneges er erg veel aan bijdragen. Bijna iedereen zal hier beginnen met het nemen van lessen. Ik wil niet zeggen dat alle maneges zo zijn, maar ik ken er genoeg waar paarden in te kleine boxen staan, haast niet naar buiten komen ... Ik verbaas me er ook niet over dat veel mensen dan ook denken dat dit de juiste manier van het houden van paarden is. Daarom lijkt het me ook verstandig om eens te kijken naar wat het paard nou 'echt nodig', en ik vind voldoende weidegang en contact met soortgenoten op een natuurlijke manier daar toch echt bij horen, hoop dus ook dat hier eerst wat aan veranderd gaat worden. Maar of het realistisch is weet ik niet, ik ben benieuwd hoe ze willen gaan controleren, daarvoor zou een houdersdiploma misschien wel geschikt zijn. We zullen zien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:58

Kim90 schreef:
Om even te reageren op het stukje van '' shetje van 50,- van de paardenmarkt'' in het filmpje:
Ik zou voor een houdersdiploma zijn, en dan instellen dat je zonder houders diploma ook niet een paard kan kopen, dus ook niet op de paardenmarkt.

Dan gaan alle pensionstallen op de fles, en wordt paardrijden alleen nog voor die mensen die paarden aan huis hebben staan.

Kim90 schreef:
Ik vind een paardenmarkt gezellig, er zijn kraampjes, er lopen ook veel paardenliefhebbers rond. Vind zeker niet dat dit verboden moet worden omdat er malloten zijn die zomaar een pony van 50,- kopen en die verwaarlozen, laat die maar eens eerst hun diploma halen, zo zien ze direct dat het veel geld en verzorgen is, en als ze dan nog overgaan tot kopen hebben ze iig geen excuus als er dierenmishandeling geconstateerd is en mogen ze wat mij betreft gelijk de bak in.

Alles maar gaan verbieden heeft in mijn ogen geen zin, de malloten blijven dan gewoon rondlopen en de mensen die wel goed voor de dieren zorgen worden de pleziertjes afgenomen. zo hoort het niet!

Mensen kopen ook honden voor 750 euro en duurder, dat een paard duurder is wil niet gelijk zeggen dat er beter voor gezorgd gaat worden.
Soms is het ook overbescherming (niet te lang naar buiten want dadelijk heeft die een zeer been) veel eten geven want honger mag hij niet hebben,en een paard moet 16 uur per dag kunnen eten want dat doen ze in de natuur ook... en BAM wordt er een silagebaal in de stal gemieterd.

Men zou een houderschapsdiploma in kunnen voeren voor alle dierenhouders, of het nu een goudvis is of een paard of koe.
Heb je je paard in pension staan, dan dat eerst geregeld hebben en met een formulier van die stal kun je aantonen dat er voldaan wordt aan de basiskennis van de houder van het dier.

Want die DB gilt wel zo leuk over paarden, maar die goudvisjes dan die door de plee gespoeld worden? Hamster die verkeerd gehouden worden? En de broodfokkers die nog steeds puppiefabrieken in te kleine kennels hebben zitten?
Katten die uitgezet worden, papegaaien die verkeerd gehouden worden. Daar hoor je de DB niet over, maar wel de sector belachelijk maken door een stukje uit een brief te citeren zonder de strekking ervan erbij te zetten.

Ik was vroeger donateur, maar na de zoveelste misser ben ik er mee gestopt...

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:09

Alane, hoezo moet een pensionstal weg dan? de eigenaars van paarden moeten vind ik gewoon een examen doen over het houden van paarden. maakt niet uit of ze eigenaar van een bedrijf van 100 zijn of eigenaar van 1 paard. Een soort rijbewijs zegmaar, eerst lessen volgen en slagen voordat je de weg op mag. En dan krijg je je Houdersdiploma. Dat kan een pensioneigenaar toch ook behalen?

In het filmpje ( uit de OP )wordt het voorbeeld van 50,- en een shetje kopen gegeven, daar reageerde ik op, niet op het bedrag dus.
Ik weet dat sommige mensen ook gewoon 750,- uitgeven om het dier vervolgens te verwaarlozen. Maar mijn idee was, moeten ze alvorens een diploma behalen, waarin info wordt gegeven dat een paard niet goedkoop is om te onderhouden en enige tijd kost dan weerhoudt dat ze misschien. ( omdat ze erachterkomen dat het dier dure vaste lasten heeft, of dat ze moeite moeten doen om het diploma te gaan halen)

Ik bedoelde dus een houdersdiploma als '' ik heb mijn examen paarden houden gehaald ''. Ik snap niet hoe jij het interpreteerde, ik bedoel namelijk hetzelfde. :+

Edit, zoveelste typfout :')

Dat zo'n diploma voor iedere diersoort moet gelden zou helemaal goed zijn.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 13-01-11 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:26

Dan zijn er nog altijd mensen die geen examen doen en toch gewoon een Shetlandpony in de tuin zetten.
En examen doen wil nog niet zeggen dat iemand al het geleerde ook daadwerkelijk in de praktijk brengt.

Maar waar wil je dan uiteindelijk heen.
Moeten mensen straks voor ieder dier dat ze willen houden een examen afleggen.
Hondenhouderscertificaat, Kattenhouderscertificaat, Goudvissenhouderscertificaat, Konijnenhouderscertificaat, muizenhouderscertificaat, Caviahouderscertificaat enzovoort enzovoort.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:31

Loretta schreef:
Dan zijn er nog altijd mensen die geen examen doen en toch gewoon een Shetlandpony in de tuin zetten.
En examen doen wil nog niet zeggen dat iemand al het geleerde ook daadwerkelijk in de praktijk brengt.

Maar waar wil je dan uiteindelijk heen.
Moeten mensen straks voor ieder dier dat ze willen houden een examen afleggen.
Hondenhouderscertificaat, Kattenhouderscertificaat, Goudvissenhouderscertificaat, Konijnenhouderscertificaat, muizenhouderscertificaat, Caviahouderscertificaat enzovoort enzovoort.

Die zullen er ongetwijfeld zijn, maar die kun je dan toch straffen? Als ik zonder rijbewijs in een auto de snelweg op zou gaan krijg ik toch ook een boete of kan zelfs de bak in gaan? Een diploma hoeft van mij echt geen 100 lessen te bevatten en dat je er 2 jaar over doet, al zijn het maar 2 lessen van een uur die je ergens volgt.

Een certificaat voor ieder dier is in mijn ogen heel goed. Een eigenaar moet dan info inwinnen over het dier wat hij of zij eigenaar van wordt. Als het zoveel voorkomt dat mensen maar wat aanschaffen en die dieren laten lijden, om vervolgens te roepen, ja ik kon er niks aan doen, ik wist niet dat hij geen koekjes als hoofdvoer mocht. Dan moet je er toch iets aan doen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:51

Kim90 schreef:
Alane, hoezo moet een pensionstal weg dan? de eigenaars van paarden moeten vind ik gewoon een examen doen over het houden van paarden. maakt niet uit of ze eigenaar van een bedrijf van 100 zijn of eigenaar van 1 paard. Een soort rijbewijs zegmaar, eerst lessen volgen en slagen voordat je de weg op mag. En dan krijg je je Houdersdiploma. Dat kan een pensioneigenaar toch ook behalen?

Een eigenaar hoeft geen houder te zijn. Welke meerwaarde heeft het dan?
Ja dat je je paard paardwaardig moet houden, kunnen en doen zijn 2 verschillende dingen.
Vel pensionstallen hebben de mogelijk niet (meer) om paarden de gehele dag weide gang te bieden, die zouden dan volgens de regels de deuren moeten sluiten. Waarheen dan met die paarden?
En als je al houder/fokker bent, en niet slaagd? wat dan?

Kim90 schreef:
In het filmpje ( uit de OP )wordt het voorbeeld van 50,- en een shetje kopen gegeven, daar reageerde ik op, niet op het bedrag dus.
Ik weet dat sommige mensen ook gewoon 750,- uitgeven om het dier vervolgens te verwaarlozen. Maar mijn idee was, moeten ze alvorens een diploma behalen, waarin info wordt gegeven dat een paard niet goedkoop is om te onderhouden en enige tijd kost dan weerhoudt dat ze misschien. ( omdat ze erachterkomen dat het dier dure vaste lasten heeft, of dat ze moeite moeten doen om het diploma te gaan halen)

Ik reageerde op het feit dat de DB dit alleen al als voorbeeld aanhaalt, net of het aankoopbedrag er toe doet hoe met het dier omgegaan wordt.

Kim90 schreef:
Ik bedoelde dus een houdersdiploma als '' ik heb mijn examen paarden houden gehaald ''. Ik snap niet hoe jij het interpreteerde, ik bedoel namelijk hetzelfde. :+

Waarom maakt de DB er dan een onderscheid in?
antwoord begint met een g en eindigd op eld binnen halen....

Om overtreders te straffen zul je moeten controleren, en wie gaat er controleren en wie mag er straffen?
En vooral wie gaat dat betalen?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:54

Alane schreef:
Net alsof je met een houderschapsdiploma anders voor paarden gaat zorgen.... Net of veel mensen die paarden niet paardwaardig houden niet weten dat het anders zou moeten....

Het is voor mij niet te begrijpen dat er schijnbaar toch mensen zijn die niet zien of begrijpen dat het halster dat ze het veulen vorig jaar hebben omgedaan, niet met de jaarling meegroeit. Hoe kunnen misstanden als ingegroeide halsters überhaupt ontstaan? Het enige wat ik kan bedenken is miscommunicatie tussen houders/eigenaars. Bijvoorbeeld dat je denkt dat je hebt afgesproken dat iemand jouw paarden in de gaten houdt, terwijl de ander juist denkt dat jij dat zou doen. Van die dingen. Afschuwelijke dingen natuurlijk, maar niet te voorkomen met welk diploma of wet dan ook.

Maar @Kim90: heel leuk geschreven, dat "...ja ik kon er niks aan doen, ik wist niet dat hij geen koekjes als hoofdvoer mocht."

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:06

Alane: Ik doel niet op een cursus hoe een paard waardig te houden, ik doel op een cursus:

Paarden zijn duur in onderhoud en uitleg verder daar over..
Als je paard op stal staat moet de stal minimaal deze afmetingen hebben..enz.
Als je paard op een weide staat moet hij zoveel vierkante meter zijn anders moet je bijvoeren..
Hoe zie je als je paard te dik is en hoe maak je zelf een goed voerschema..
Een paard moet gepoetst worden en waarom? en uitleg..
enz.

Dus algemene basis info.

Een stalhouder moet toch mensen aansturen die met de paarden werken?
Iig de mensen dier er op pension staan moeten hun diploma hebben en het personeel wat er rondloopt voor de dieren, maar het lijkt me dat je ook niet aangenomen wordt ergens als je geen basis kennis van paarden hebt.
Slagen lijkt me niet zo moeilijk, en als dat je niet lukt dan ben je miss wel niet geschikt om een paard te houden?

Ik denk dat als een shet 50,- kost, deze voor een grotere groep mensen in het budget ligt dan een pony van 750,- Daarom wordt het voorbeeld gegeven denk ik.

Omdat er altijd wel fouten met dieren gemaakt zullen worden vrees ik, zal er ook altijd geld van de boetes binnenkomen, daarvan kun je je inspecteurs van betalen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:09

Siesz52 schreef:
Ik wil niet veel zeggen maar de Sectorraad heeft 'al' op 20 oktober 2010 een brief gestuurd naar Bleker met allerlei (realistische) aanbevelingen. Zie http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads/brief-aan-staatssecretaris.pdf.

Vreemd dat Bleker en ook de Dierenbescherming daar met geen woord over reppen.

Natuurlijk is de Dierenbescherming een zeer sympathieke club, maar de voorstellen die ze nu hebben gedaan om het paardenwelzijn te verbeteren, zijn volslagen on-realistisch.

Nou ik heb die brief net doorgelezen maar wat zouden dan de echte verbeterpunten moeten zijn.
Er staat eigenlijk helemaal niets in behalve loze woorden.

WinBinChes

Re: Dierenbescherming is teleurgesteld over besluit van Bleker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:02

Iemand vroeg zich af wat onder goed zorgen voor een paard valt. En dat is eigenlijk heel simpel.

Je moet het dier kunnen voorzien in de basis behoeften.

Als je die als paardenhouder niet weet, moet je je diep schamen en snel gaan uitpluizen wat dat dan wel is en of jou dieren aan deze behoeften toekomen.

Dus de sector hoeft niet heel moeilijk te doen in mijn ogen. Het examen kan ook heel simpel zijn. Wat zijn de basisbehoeften van mijn paard en hoe kan ik hierin voorzien.

1 van de grootste knel punten in mijn ogen zijn de stallen. En dan niet eens zozeer de afmeting ervan. Want een box is eigenlijk overbodige luxe voor de mens. Het paard doe je er doorgaans geen lol mee. Tenzij hij zijn voer daar krijgt, want dan zou ik ook liever in de box willen. En die interpetatie kunnen veel mensen niet maken.

Een 2e knelpunt is gezelschap. Er staan nog steeds teveel dieren alleen of met een lilliputer in wei. Een paard van 1,70 heeft geen drol aan het gezelschap van een 90 cm hoge shet. Ze kunnen niet eens elkaars genegenheid uiten, omdat het paard te groot is. ( Zielig voor paard én shet en dus zielig voor 2! )

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:15

WinBinChes schreef:
Iemand vroeg zich af wat onder goed zorgen voor een paard valt. En dat is eigenlijk heel simpel.

Je moet het dier kunnen voorzien in de basis behoeften.

Als je die als paardenhouder niet weet, moet je je diep schamen en snel gaan uitpluizen wat dat dan wel is en of jou dieren aan deze behoeften toekomen.

Dus de sector hoeft niet heel moeilijk te doen in mijn ogen. Het examen kan ook heel simpel zijn. Wat zijn de basisbehoeften van mijn paard en hoe kan ik hierin voorzien.

1 van de grootste knel punten in mijn ogen zijn de stallen. En dan niet eens zozeer de afmeting ervan. Want een box is eigenlijk overbodige luxe voor de mens. Het paard doe je er doorgaans geen lol mee. Tenzij hij zijn voer daar krijgt, want dan zou ik ook liever in de box willen. En die interpetatie kunnen veel mensen niet maken.

Een 2e knelpunt is gezelschap. Er staan nog steeds teveel dieren alleen of met een lilliputer in wei. Een paard van 1,70 heeft geen drol aan het gezelschap van een 90 cm hoge shet. Ze kunnen niet eens elkaars genegenheid uiten, omdat het paard te groot is. ( Zielig voor paard én shet en dus zielig voor 2! )

Idd! Maar ben ook benieuwd hoe de dierenbescherming alles wil gaan invoeren.
Even over je laatste punt ; Ik was daarom ook persoonlijk erg verbaasd dat Bleker gister zei dat een paard best alleen gehouden kan worden als de eigenaar hem wat vaker aandacht geeft??!! Onzin, een mens kan het contact wat paard met paard heeft nooit vervangen!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:21

Er zijn genoeg mensen die zonder rijbewijs rondrijden. Eens in de zoveel tijd staat er wel weer een berichtje in de krant dat er iemand is aangehouden die al 40 jaar zonder rijbewijs rond bleek te rijden. Een diploma paardenhouden vind ik onzinnig, onpraktisch en levert volgens mij geen spatje welzijnsverbetering op. Wie weigert z'n verantwoordelijk te nemen stapt dronken in de auto, of 'vergeet' z'n paarden te gaan voeren. Beide zaken kunnen levens kosten.

De effectiviteit van elke wet staat of valt met handhaving, ofwel controle. Dat is mensenwerk, en het is - binnen zorgvuldig opgestelde regels - aan de controleur om te bepalen wat er bij een overtreding moet gebeuren. Voor te hard rijden is het heel eenvoudig, gewoon een bepaald bedrag per km. Ondanks de verplichting een rijbewijs te halen (wat de meeste mensen overigens meer geld kost dan een paard - of auto - uit de lagere prijsklassen), de flitspalen, trajectcontrole, verkeerspolitie en weetikveel vallen er in dit land dagelijks gemiddeld 2 doden in het verkeer.

Voor een chemische fabriek is handhaving al een stuk gecompliceerder en zal in overleg een oplossing gezocht moeten worden. De enige werkelijke overtreding die ik gehoord heb over een zekere chemische fabriek was dat het terrein en de gebouwen niet voortdurend schoon en netjes opgeruimd waren. Als een overtreding van zo'n voorschrift (standaard in vrijwel iedere milieuvergunning) meteen als consequentie zou hebben dat het bedrijf in kwestie wordt stilgelegd dan zou er in dit land nooit een file staan omdat zeker de helft van de bedrijven dicht zouden zijn. Cliché maar waar, complexe problemen vragen maatwerkoplossingen en die schudt niemand zomaar uit z'n mouw. Overigens voor de goede orde: wat in Moerdijk gebeurd is had nooit mogen gebeuren. Alleen weiger ik om voordat de toedracht van het hele gebeuren zorgvuldig is onderzocht iets te vinden over de oorzaak. Was het kwade opzet, slordigheid van de fabriek, een domme fout van 1 persoon, slecht werk door de handhaver of misschien wel niets anders dan hele erge pech?

Ook voor paardenwelzijn moet er iets te handhaven vallen. De vraag die volgens mij voorligt is wat er gehandhaafd moet worden en wie dat moet doen. Regels werken het beste als ze eenvoudig zijn en geen uitzonderingen kennen. En daar wordt het al lastiger. Want als elk paard dat achter prikkeldraad gehouden wordt nu vroeg of laat gruwelijke wonden oploopt door die omheining dan is dat een reden om dat te verbieden, en kan niemand daar gegrond bezwaar tegen maken. Alleen zijn er paarden zat die hun hele leven probleemloos achter prikkeldraad staan. En je hebt prikkeldraad waar stroom op staat, prikkeldraad waar geen stroom op staat en prikkeldraad als deel van een samengestelde omheining, waar tussen paard en prikkeldraad alsnog een extra stroomdraadje loopt om paardlief te beschermen. Daarom ga je er volgens mij niet komen als je een regel opstelt over prikkeldraad. Je moet op zoek naar een omschrijving van een veilige omheining, waar in staat welke eigenschappen het materiaal moet hebben. Als die omschrijving goed is, valt prikkeldraad vanzelf af. Alleen op die manier krijg je een regel die niet door elk ingediend bezwaar en elk geval van jurisprudentie op de schop moet, want dat duurt namelijk pas echt lang.

In hele grote lijnen worden paarden al beschermd door dierenwetgeving. Ik weet niet hoe lang het geduurd heeft voordat de gezondheids- en welzijnswet (1992) voor dieren er was, maar dat kan goed een aantal jaren in beslag hebben genomen. Door de sector zelf met een oplossing te laten komen win je tijd, bespaar je geld en voorkom je - als het meezit - een hele zwik aan bezwaren tegen een eventueel voorstel voor een ministeriële regeling paardenhouderij, en daarmee weer een hoop tijd en geld.

Wie vind dat het allemaal niet snel genoeg gaat kan misschien zelf een tekstvoorstel verzinnen en aan de Sectorraad voorleggen. Maar ik denk dat het nog niet meevalt om een regel te bedenken die onder alle omstandigheden voor alle paarden geldt, die controleerbaar is en die nog niet in eerdere wetgeving staat. Bleker noemde gisteravond zelf het voorbeeld van een paard dat in z'n eentje wordt gehouden, maar wel genoeg beweging, eten en drinken, weidegang, gezondheidszorg en dagelijks veel aandacht heeft. Misschien niet ideaal, maar is dat nou lijden dat zo groot is dat de overheid moet (kunnen) ingrijpen? Nog een voorbeeldonderwerp: Jacobskruiskruid. Die plant is (correct me if I'm wrong) inheems en hoort dus gewoon thuis in de Nederlandse (zand)natuurgebieden. Voor zover ik weet kun je als je paard overlijdt door JKK in je hooi je voerleverancier aansprakelijk stellen (moet e.e.a. wel worden bewezen, maar dat is in altijd zo). Daarnaast vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent om te zorgen dat je dieren geen verkeerde dingen eten. Plastic haal je toch ook uit de wei?

Ik denk dat er grotere problemen voor paardenwelzijn zijn dan wat er wel en niet in de wet staat. Ik denk dat de situatie beter kan worden als de dierenbescherming meer kennis van zaken zou hebben en als die organisatie zodanig wordt aangepast dat je als bezorgde burger gewoon altijd bij de dierenbescherming terecht kunt, omdat die ofwel zelf actie ondernemen ofwel zelf de AID een seintje geven. Zodat het niet meer kan voorkomen dat op de ene plek niets gebeurd omdat de broodmagere, kreupele dieren waarover gebeld is een droge ligplek en water en hooi hebben terwijl ergens anders iemand een waarschuwing krijgt omdat de voor hoefbevangenheid gevoelige shetlandertjes op een stukje modder zonder hooi staan. Als de dierenbescherming daarvoor extra geld nodig heeft kunnen ze een plan van aanpak maken en dat, misschien samen met de Sectorraad, voorleggen aan Bleker. En daarnaast denk ik dat het zou helpen als er tussen een melding, inbeslagname en boete minder tijd zou zitten. Een soort snelrecht instellen zodra het om dieren gaat (niet alleen bij paarden). Nu kunnen inbeslaggenomen dieren maanden in een tijdelijke opvang doorbrengen voordat ze terug naar de eigenaar of naar een nieuwe eigenaar gaan. Dat lijkt me ook neit goed voor het welzijn, en nodeloos duur.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:25

Kim90 schreef:

En daar ben ik het dus absoluut NIET mee eens.
Dus omdat je dat gehaald hebt behandel je de paarden ook goed WAT EEN ONZIN.
Daarnaast wordt het dan de zoveelste geldklopperij actie.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:34

maura schreef:
Er zijn genoeg mensen die zonder rijbewijs rondrijden. Eens in de zoveel tijd staat er wel weer een berichtje in de krant dat er iemand is aangehouden die al 40 jaar zonder rijbewijs rond bleek te rijden. Een diploma paardenhouden vind ik onzinnig, onpraktisch en levert volgens mij geen spatje welzijnsverbetering op. Wie weigert z'n verantwoordelijk te nemen stapt dronken in de auto, of 'vergeet' z'n paarden te gaan voeren. Beide zaken kunnen levens kosten.

Dan vind je het rijbewijs ook onzinnig en onpraktisch, en dan ben ik weer benieuwd hoe NL eruit ziet als iedereen zomaar in de auto mag stappen.

Informatie is nooit verkeerd, als iemand zijn diploma dan heeft dan kan hij of zij bewijzen dat de basis kennis beheerst wordt.
Plus als je iemand dan aanspreekt op verwaarlozing of andere slechte praktijken en er gaat gestraft worden, kan de eigenaar er niet mee aankomen dat ie dat niet wist dat een halster te klein kan worden als het dier nog groeit, niet alleen kan leven op 3 wortels als de pony op stal staat enz!
Vergeet niet dat voor mensen die wel de kennis hebben zo een examen in kunnen vullen en er dus nog geen 10 min aan tijd mee kwijt zijn.

Kyrkelover, nee dat zorgt er niet voor dat iedereen zijn paard ook gelijk goed verzorgd, dat leg ik steeds al uit, het is om mensen een stok achter de deur te geven op een markt oid, dat niet zomaar elke paarden leek een paard kan inladen zonder dat hij er maar ook iets vanaf weet. En dat als er in de zoveelste rechtzaak geopperd wordt '' maar ik wist niet, dat zus of zo '' geen excuus meer is voor de mishandelaars.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:50

Ik denk dat het vooral erg nuttig is mensen goede voorlichting te geven over het hoe en wat van het houden van een paard. En dan vooral ook wat de maandelijkse kosten ongeveer zijn!
Laat mensen maar weten hoe een paard ruimte, beweging, soortgenoten, daglicht en goede verzorging hoort te genieten.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:21

Kim90 schreef:
maura schreef:

Dan vind je het rijbewijs ook onzinnig en onpraktisch, en dan ben ik weer benieuwd hoe NL eruit ziet als iedereen zomaar in de auto mag stappen.

Hm, apart. Dus als ik zeg dat ik blauw geen mooie kleur vind, dan denk jij dat ik groen ook geen mooie kleur vind want dat is immers ook een kleur?

Het ruiter en koetsiersbewijs bestaan al heel lang, en als ik me goed herinner werd in het theorie-gedeelte ook aandacht besteed aan hoe paarden verzorgd moeten worden. Dat kan ik me verkeerd herinneren hoor, maar het gaat mij er om dat ik al sinds ik voor het eerst van het ruiterbewijs hoorde, aan alle kanten kritiek hoorde op de inhoud van het examen. Als dat bij díe 'diploma's' al zolang zoveel discussie oplevert, hoe gaat paardenminnend Nederland het dan ooit eens worden over de inhoud van het diploma paardenhouderij? En los daarvan, er zijn nu (vermoedelijk) rond de half miljoen paarden in Nederland. Die hebben best meer dan een handvol eigenaren. Zo'n diploma moet worden opgesteld, goedgekeurd, afgenomen door daartoe bevoegde examinatoren (anders wordt het lastig om daar juridisch gevolgen aan te verbinden), er moet een registratie van diplomahouders komen, er moet gecontroleerd worden of elke paardenbezitter braaf z'n diploma is gaan halen en er moet een manier worden bedacht om paardenverkopers een paard alleen te laten verkopen aan iemand die z'n diploma kan laten zien (en dan belooft dat hij het paard echt voor zichzelf koopt en niet voor een ander? En als je geen 16 bent kun je echt niet aan alcohol komen, o ja). Dat vind ik allemaal wat onpraktisch, en een beetje geldwegsmijterij. Een beetje veel. Om de planeet te redden is het in Nederland mag je in hier geen huis verkopen als dat geen energielabel heeft. Echt niet. Moet je voor de grap eens aan een makelaar gaan vragen hoeveel huizen hij sinds de invoering van het energielabel met, en hoeveel zonder heeft verkocht.

By the way, een halster laten ingroeien (= verwaarlozing) is nu al strafbaar, het is niet zo dat er nu géén wetgeving is, alleen is de bestaande kaderwet gericht op dieren in het algemeen en niet specifiek op paarden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:25

Kim90 schreef:
Alane: Ik doel niet op een cursus hoe een paard waardig te houden, ik doel op een cursus:

Paarden zijn duur in onderhoud en uitleg verder daar over..
Als je paard op stal staat moet de stal minimaal deze afmetingen hebben..enz.
Als je paard op een weide staat moet hij zoveel vierkante meter zijn anders moet je bijvoeren..
Hoe zie je als je paard te dik is en hoe maak je zelf een goed voerschema..
Een paard moet gepoetst worden en waarom? en uitleg..
enz.

Dus algemene basis info.

Dat is toch paardwaardighouden?
Ik heb jaren een weide gehuurd voor 450 euro per jaar.... zonder bij te moeten voeren (buiten sneeuw om) konden daar met gemak 4 pony's op staan. blijft erover, smid en eventueel enten/ontwormen. Met natuurlijke beschutting etc
Is goedkoper dan het onderhouden van mijn hond.

Kim90 schreef:
Een stalhouder moet toch mensen aansturen die met de paarden werken?
Iig de mensen dier er op pension staan moeten hun diploma hebben en het personeel wat er rondloopt voor de dieren, maar het lijkt me dat je ook niet aangenomen wordt ergens als je geen basis kennis van paarden hebt.
Slagen lijkt me niet zo moeilijk, en als dat je niet lukt dan ben je miss wel niet geschikt om een paard te houden?

Waarom niet? soms zijn mensen beter in de praktijk dan met de theorie... maar ook andersom, op papier kunnen ze alles en in de praktijk brengen ze er niets van terecht.

Je staat er nog versteld van wat er op sommige stallen rondloopt en die belast zijn met de verzorging van. en dan heb ik het niet over de stagaires

Kim90 schreef:
Ik denk dat als een shet 50,- kost, deze voor een grotere groep mensen in het budget ligt dan een pony van 750,- Daarom wordt het voorbeeld gegeven denk ik.

Omdat er altijd wel fouten met dieren gemaakt zullen worden vrees ik, zal er ook altijd geld van de boetes binnenkomen, daarvan kun je je inspecteurs van betalen.

Weet je soms is dierenleed duidelijk te zien, maar soms is het niet te zien of wordt iets aangemerkt als dierenleed terwijl dat niet zo is.

En de kosten? Daar kun je over redetwisten en argumenteren, dat is voor een ieder variabel en ligt er aan wat voor paard/pony je hebt, de ruimte die je hebt, etc. tot aan in pension zetten.
De tijd die zo'n dier kost, dat is belangrijker, dat is bij ieder paard gelijk, shet of shire... het uitmesten, aandacht geen en controleren, en bij ene pensionpaard is dat weer anders dan bij een paard in de weide in eigen beheer.
Afrastering controleren versus beweging geven

@Maura: verzorging is een onderdeel van het koetsiersbewijs.

en we hebben het hier niet over het MBO diploma paardenhouderij, maar over een diploma paarden mogen houden.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:51

Alane, paardwaardighouden is voor veel mensen een verschillend begrip, de een vind dit, de ander dit. Maar met uitleg over stal afmetingen en over weides in het examen is het zelf de keus aan de eigenaar of hij van beide gebruik maak, of van stal, of van weide alleen. Nu zijn daar nog geen regels voor.
450 euro per jaar is zeer weinig en zal je niet vaak tegenkomen en dus niet een algemeen beeld van wat een paard kost.

Verder snap ik niet waarom je zo fel tegen bent op een bewijsje over je kennis, is alleen maar je voordeel en kost miss 10 min van je leven. Plus als je nog geen kennis had weet je mooi de basis dingen. Ik denk dat er een hoop vooruitgang uit kan komen, al blijf je altijd de zielen houden die dieren toch mishandelen op brute wijze, dat zal je helaas altijd houden en dien mensen mogen van mij ook echt minimaal levenslang krijgen.

Maar het was alleen maar een meedenkende gedachte ;)

@ maura : Ja ik denk echt dat het zou helpen, en het zou ook makkelijker gemaakt kunnen worden als er een goed naar gekeken zou worden. Ik denk zeker niet dat het geld smijterij hoeft te zijn. Je zou het zelfs online kunnen doen, waar je zelf de toets kan maken en als je geslaagd ben sturen ze je pasje/bewijsje op via post met je naam. Er hoeft dan alleen een paar man achter een computer te zitten en de doorgestuurd geslaagde mensen hun pasje te sturen. Als je het bedrag 20 euro maakt dan kunnen die paar mensen er echt wel betaald zitten.

Het pasje zou je een algemene naam kunnen geven met een streepjescode die afgelezen kan worden. Kunnen ze zo met de computer wat op je pasje ''bijschrijven '' als er een diploma voor ander dier is gehaald.

krokatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:57

Ik denk dat de bedrijven hun werk over het algemeen wel goed doen. Het zijn de Particulieren die een paardje in hun weiland hebben staan...ik kan er in mijn buurt zo al vier aanwijzen die zielig en alleen in een achteraf weitje staan...Dat moet echt verboden worden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:06

krokatt schreef:
Ik denk dat de bedrijven hun werk over het algemeen wel goed doen. Het zijn de Particulieren die een paardje in hun weiland hebben staan...ik kan er in mijn buurt zo al vier aanwijzen die zielig en alleen in een achteraf weitje staan...Dat moet echt verboden worden!

Hmmmm, ik ken tig paardenbedrijven (maneges/pensionstallen/africhtingsstallen/dressuurstallen/paardenboerderijen) die niet bepaald paardwaardig zijn, net zoals ik ook tig particulieren ken, die het niet erg nauw nemen wat de paardwaardigheid van hun paarden betreft (vaak ook onwetendheid trouwens). Ik ken momenteel 1 Shetlander, die alleen in een weitje staat hier in het dorp en ook helemaal gek wordt als je er met je paard langs gaat. Voor de rest staan de meeste paarden buiten met meerdere paarden op het land (ik kan natuurlijk niet overal achter de huizen kijken, maar voor het oog is het zoals ik het zie). Waar ik woon is het ons-kent-ons over het algemeen, zeker het paardenwereldje hier. ;)

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:12

Waar ga je met zo'n wet de lijn trekken ?? Ik ken een schrijnend geval van verwaarlozing van meer dan 170 paarden van één eigenaar. De DB zegt hier niks aan te kunnen doen omdat het hier een "manege/handelsstal" betreft, dus een zaak voor de AID. Er wordt WEL ingegrepen bij één paard maar bij meer dan 170 paarden wordt het ineens heel anders. En daaaaaar zakt m'n broek .......... etc. etc. Begrijp me niet verkeert, de DB doet ook goed werk hoor, maar soms slaan ze door. Ik heb 't Paardenbesluit gelezen en er staan heel veel zinnige dingen in. Dingen die ook echt MOETEN worden nageleeft !! Dingen die voor paarden en hun eigenaar als vanzelfsprekend moeten zijn. Maar er staan ook punten in, waarvan je denkt........... Nja...... Hoe ver ga je met zo'n besluit. Begrijp me niet verkeert, als er iemand is die opkomt voor paarden (en honden) ben ik 't wel. Paarden en honden zijn m'n leven !!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:18

Ik ben anti-dierenbescherming. Ze kosten geld en doen helemaal niks. Dat weet ik uit ervaring.
En dat plan om paardeneigenaren te verplichten om paarden met mekaar in één stal te houden! Het idee! Zien jullie een Salinero en een Totilas zo al staan?
Hier zien de paarden mekaar in de stallen door de tralies en ze staan wel samen op de wei, maar daar kunnen ze weglopen, als ze ruimte willen. Het is ook niet altijd haalbaar voor een eigenaar om 2 paarden op een weitje te houden. Wat zullen de shetties duur worden! Nuchter bekeken kan je wel veel willen, maar ja, laten we bij onszelf beginnen? Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Als ze willen zien hoe ze regels kunnen opstellen, moeten ze eens in het buitenland gaan kijken. In Engeland moet je een soort van diploma laten zien, voor je een paard mag kopen. Dat vind ik wel prima!

Ik ben niet tegen paardenmarkten. We doen er heel zielig over, maar voor de meeste paarden is het hun redding. De paarden zien er soms dramatisch slecht uit, maar dat worden ze niet op de markt, dat zijn ze al! Die pikken ze er heel snel uit en die worden uit hun lijden verlost. De betere paarden komen bij nieuwe eigenaren terecht. De meesten zijn veulens en jaarlingen. Die gaan allemaal de weilanden op bij boeren om op te groeien. En shetlanders, maar ja, waar komen die allemaal vandaan? Daar zijn er blijkbaar nog steeds te veel van. Er komen ook misstanden voor, dat is transport. Dat wordt fel gecontroleerd op deze markten. Vrachtwagens die niet aan de eisen voldoen, worden stilgezet. Dat is controleerbaar. Paarden zijn daar dus beter af, dan dat ze ergens thuis worden opgeladen en meegenomen. De kans dat zo'n transport wordt gecheckt is echt kleiner. Ook wordt grondig op chips gecheckt. Alle paarden komen in beeld, omdat ze gechipt móeten zijn voor ze de markt op kunnen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:52

Ik ben klaar met de DB.Ken teveel voorbeelden van niet ingrijpen en commentaar dat het allemaal wel mee valt.
Ik vind 2 honden in een donker paardenhok zonder dat ze uitgelaten worden en dus in de stank en duidelijk vermagert niet kunnen.De DB vond het prima toen ze kwamen controleren.

Paarden tot aan hun kogels in de modder,zonder de hele dag ruwvoer en een schuilhok,ook prima.

Dan zou die van mij naar buiten moeten in de slik?Terwijl ze direct dikke benen krijgt vd mok?En daardoor kreupel wordt?
Degenen die die wet willen gaan maken moeten beter eens achter het bureau vandaan komen en zien hoe het werkelijk gaat.
Er gaan namelijk beslissingen genomen worden door mensen die een paard kennen van een plaatje.

Natuurlijk gebeuren er veel vervelende dingen,maar de meeste paarden hebben het veel en veel beter dan vroeger,toen er nog 'echte paardenmensen' waren.
Toen stonden paarden op stand,kende niemand een tandarts,gingen ze naar de smid wanneer de ijzers versleten waren en werd er ontwormd wanneer de wormen naar buiten kwamen.

Moet wat gebeuren aan het bewust maken,maar laat mij aub zelf beslissen hoe ik met mijn beest om ga!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:21

Een houderschap diploma, klinkt leuk, maar ik verwacht dat het niet gaat helpen. Ik denk dat de ook in het lijstje staande minimale afmetingen voor boxen meer effect hebben.

Mensen zijn toch ook kuddedieren. Waarom staan er hele volksstammen op stallen zonder weiland??? Dit is toch een bewuste keuze? Dat iemand weet wat de bedoeling is (geleerd voor zo'n diploma) wil nog niet zeggen dat ze daar mee hun gedrag aanpassen. Want Pietje zegt dit, en Pietje heeft al zijn levenlang paarden, dus die zal het wel weten. Ook al staat er in het boekje iets anders. Als Pietje dan zegt dat paarden alleen maar verwondingen op lopen in de wei en dat ze die helemaal niet nodig hebben, dan zullen ze Pietje, die immers al zijn hele leven paarden heeft op zijn blauwe ogen geloven. En als Pietje het leuk doet in de sport en we zien Pietje met hulpteugel huppelepup rond rijden, dan weten we niet hoe hard we naar de winkel moeten rennen om ook zo'n ding te kopen, want Pietje heeft al zijn hele leven paarden en doet het goed in de sport, dus Pietje zal het wel weten. Zeker als de cursus al weer een tijdje terug is dan gaat iedereen gewoon weer terug naar de waan van de dag.
Een beetje zwart wit gesteld, maar op veel stallen loopt wel zo'n 'goeroe' rond.

En met zo'n houdersdiploma. Hoe ga je zoiets aanpakken met een pony voor de kinderen die je op een manege gaat stallen? Wie gaat de cursus doen? De ouders (die vaak helemaal de ballen verstand van paarden hebben), de kinderen (die vaak te jong zijn voor dit soort dingen), of alleen de staleigenaar (tadaa een nieuwe goeroe).

Ik denk dat de enige oplossing is harde eisen stellen aan stalafmetingen en de tijd van vrije uitloop. En ook handhaven, heb jij je paard gestald op een stal met te kleine boxen. 1e keer waarschuwing voor de staleigenaar, na een half jaar controle en bij geen verbetering boete voor de staleigenaar én de pensionklanten. Want die hadden immers ook beter moeten weten. Op die manier activeer je zowel de staleigenaar en de pensionklanten. Want die hebben als klant de keuze om te vertrekken of er bij de staleigenaar op aan te dringen zaken aan te passen.
Want dat vergeten veel mensen. Je bent klant bij een pensionstal.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:26

Wat ik niet begrijp is waarom hier in NL maar geroepen wordt dat de eisen te hoog zijn en niet haalbaar terwijl in andere landen om ons heen verbod op stands, alleen staan, minimale boxafmetingen etc. wel gewoon al vele jaren in de wet zijn opgenomen. Nederland loopt decennia achter in welzijnswetten voor paarden. Maar goed de bio-industrie is hier ook uitgevonden dus het zal ons wel in de genen zitten.

Als je paard niet met andere paarden kan staan dan is er in zijn opvoeding iets heel erg mis gegaan en dat is enkel maar triest. Een mens kan nooit de plek van een ander paard innemen. Ik heb hier nooit een paard alleen staan. De enkele keer dat ze op stal staan, heb ik ze zelfs samen in een box van 3x8 of 3x10. Zelfs mijn dekhengst samen met zijn vriend.

Wij moeten echt heel anders gaan denken. Laat afspenen, oudere paarden in de groep met jonkies, veel beweging en socialisatie. Daar krijg je zowel fysiek als emotioneel stabiele paarden van. Laat inrijden en de tijd nemen. Tja, dan worden paarden wel heel erg duur maar mischien doe je dan ook wel twee tot drie keer zolang met je paard en scheelt je mogelijk vooral een da rekening.
Steek het geld dat je bespaart op da rekeningen in goede bodems in paddocks dan is buiten houden op klei en veen ook mogelijk. De sectorraad is geen organisatie voor de consument maar voor de ondernemer handelstal/fokker/trainer en heel cru gezegd gaan die minder verdienen als de gemiddelde leeftijd van het "sport"paard naar 18 gaat ipv de 7 nu. Je kan toch niet verwachten dat een bestuur van een orgaan zijn leden gaat straffen met een voorstel dat economisch gezien grote gevolgen voor ze heeft.