Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:17

Ik heb de uitzending niet gezien, maar zie hier al een paar keer voorbij komen dat paarden minimaal een x aantal uren in de weide moeten lopen per dag...
Mijn paarden staan momenteel op stal en overdag komen ze minimaal 4 uur in de paddock. Op de weide gaat nu echt niet lukken, want dan lopen ze alles stuk en hebben ze in het voorjaar, de zomer en het najaar geen gras meer.... En ik zal niet de enige zijn die hiermee zit!!

Vala

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:22

De mijne komt nu ook niet in de wei hoor, het is hier net een moeras. Hij komt 2 a 3x per dag in de paddock of iig uit zijn stal. Gemiddeld is hij er dan minimaal 4 uur uit. Ik smeer het over de dag uit, heb liever dat hij een aantal keer eruit komt dan 1x heel lang en dan de rest op stal. Ik ben dus een slechte paardenhouder. Toch vertoond mijn paard geen stereotiep gedrag. Raar paard dus.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:29

Het blijft een moeilijk gebeuren. Ik heb een paard in pension staan en mijn andere 3 plus minishet staan in een inloopstal van 9 bij 9 met verharding en een stuk gras plus in de zomer 1h weiland en een tweede h voor het hooien waar ze daarna op kunnen.
Ik denk namelijk dat de verantwoordelijkheid voor bv het aantal uur beweging per dag bij de 'houder' zal komen te liggen, dus de pensioneigenaar. En ik draai al een poos mee en heb stallen gezien in regio spijkenisse, hoeksewaard, flakkee en een stukje zeeland en brabant, en rond deze tijd van het jaar zie je echt helemaal bijna nergens een paard buiten lopen. Ik heb namelelijk vorige week nog een rondje gedaan door de net genoemde regio's en er stond op twee plaatsen iets buiten. Buiten het geld wat beschikbaar gesteld moet worden om een goede uitloop te maken, moet er ook een realistisch rotatie schema zijn voor het buitenzetten en binnen halen van de paarden. En ik denk dat daar nu net ook de schoen wringt bij mensen. Als je bv. 40 uur per week werkt en je pensionhouder voert alleen maar (zoals bij ons) en verder is het zelfservice, dan zal je met z'n allen hieraan moeten werken wie wat buiten gaat zetten, lijkt me een flinke pil. Want als ik kijk naar sommige paarden...totaal geen opvoeding genoten, daar ga ik niet mee aan een touwtje lopen :n
Ook de afmeting van de uitloop, afrastering etc. moet goed zijn, bij ons is het niet verantwoord om meer dan 2 paarden in de padock te zetten en ik zie de beste man ook eigenlijk niet 15x per dag heen en weer lopen met de paarden als ik heel eerlijk ben. En de winterwei is zo naar z'n grootje getrapt dat ze er tot aan hun knietjes in weg zakken.
En er zijn zat pensionhouders die natuurlijk niets met paarden hebben: ruimte over? Pensionstal beginnen :Y) en die meiden zoeken het maar lekker uit. Als hun als eerste op hun vingers getikt worden, spelen ze de boete door naar de klant of ze besluiten om de deuren te sluiten en staan er tig paarden op de dam.
Dus ik denk dat menig eigenaar graag ziet dat z'n paard die 4 uur buiten komt, maar op dit moment de pensionhouder de grote 'boeman' is die het tegehoud. Hier in de buurt is het doodnormaal dat je er zelf voor zorgt dat je paard los komt, jouw probleem. Dus ja, ik kies er regelmatig voor om m'n paard 's avond in het donker in de padock te gooien met z'n maatje en dan maar niet te gaan trainen. Maarja, dan staan er nog twee, drie andere mensen te dringen achter je.
Conclusie: verplicht eerst de mensen die hier financieel gewin (pensionhouders) bij hebben om de mogelijkheid te scheppen om een paard zo'n paardwaardig mogelijk leven te hebben voordat je iedere eigenaar door de mangel haalt en op z'n vingers tikt dat hij zo slecht voor z'n paard is. Als de mogelijkheden er niet zijn of geboden worden, zit je vaak gewoon klem. En even voor de goede orde; ik reis 90km totaal per dag om mijn paarden hun beweging en verzorging te geven op twee locaties omdat ik me verantwoordelijk voel voor hun welzijn, zowel geestelijk als lichamelijk.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:35

Jullie zullen mij vast een dierenbeul vinden maar bij onze stal komen de paarden er vaak maar 1x per dag uit. Gemiddeld zo'n 2/3 uur in de wintermaanden, als dat al haalbaar is. (die van mijzelf bvb niet eens) 6 mnd van het jaar gaan ze naar buiten, in de hitte snachts en anders overdag. Ik kan jullie melden dat mijn paard geen 24/7 weilanddier is. Sterker nog als ze bijvoorbeeld langer dan 20 min achtereenvolgende in de paddock staat word ze al gek omdat ze gewoon graag in dr stalletje staat van 3 x 4m.
Ze worden wel 6x per dag gevoerd om ze bezig te laten zijn. Ik ken ook stallen van slechts 2x.

Ik vind het heel goed dat er regels komen, maar ik hoop van harte dat de dierenbescherming er ook wat aan gaat doen. Zo hebben wij zelf een aantal meldingen gedaan van bvb dierenleed maar t/m heden nog echt direct wat mee gedaan / een oplossing aangedragen. Ik noem een pony van bijna 30 die niet kon lopen van de ouderdomspijn, weg stond te kwijlen 24/7 alleen in een weiland. Of eigenaren die hun paard 5 min per dag naar buiten deden en 6 tot 8 weken niet meste. (als ze al kwamen uberhaupt)

Ben heel benieuwd!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:38

Waarom zouden paarden zoveel meer rechten moeten hebben dan de bioindustriedieren?
Tuurlijk kan het altijd beter, maar waarom niet beginnen bij de dieren die het het ergst hebben?
Bijv. varkens, slimmer dan een hond, veels slimmer dan een paard, maar misbruikt, vetgemest en met slechts 6 maanden oud geslacht...

Afbeelding
Deze jongens krijgen helemaal geen daglicht, nee die moeten rustig blijven en snel groeien...
Ze zouden willen dat ze een paard waren, werder ze wat ouder dan 6 maanden.
Bij honden is het couperen verboden.... maar bij varkens mogen de staarten wel onverdoofd afgeknipt worden (net als de tanden afgevijld)

Ik kan mij hier zo kwaad om maken...

ruth91

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:44

Zo komt er op ochtendspits, nederland 1, ook iets over geloof ik, ff kijken :)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:44

Klinklare onzin.....dat vind ik het.
Hoe willen ze dit in elkaar gaan steken ? Van iedere bewoner gaan registreren hoeveel grond ze tot hun beschikking hebben ? Dan de registratie van paarden anders gaan regelen ? Bekent is nu, dat het chippen niet werkt, althans niet als je via chipnummer de eigenaar van een dier wilt opsporen. Een hoop paard eigenaren, hebben de registratie niet eens verandert, en staat het paard in principe bij iemand anders op naam.
Zoals wij allen weten, is het op eigen naam zetten van een paard, nog geen eigendoms bewijs.

Kijk, misschien dat die wet wel enigszins kan helpen bij mensen die niet weten hoe een paard dan zou moeten leven, maar mensen die verkeerd willen, zullen verkeerd blijven.
Ik verwacht dat een logisch gevolg van deze wet is, dat je zometeen paarden belasting mag gaan betalen. Er zitten een hoop paarden in Nederland, dus daar is voor de regering wat te plukken. Daar kan de staatskas mee gevuld worden.

Ik ben dus echt voor richtlijnen, of betere opvoeding van de mens, over het welzijn van het paard, maar stiekum weet toch het grootste gedeelte wel of hetgene ze doen juist is voor het dier of niet. Deze regel zal niet tegenhouden, dat de excessen blijven bestaan. Deze regel houd niet tegen, dat opa een kleine pony in zijn veel te kleine tuin zet voor zijn kleinkind. Deze regel houd niet tegen dat de handelaar en de manege, veel meer paarden heeft, als de grond die daar bij hoort. Ook houd deze regel niet tegen dat mensen vergeten een paard te verzorgen, slecht voer geven, of het dier niet onderhouden. Komt de politie drie maal per jaar bij mij controleren of ik mijn paard toch niet bij toeval van zijn grote box, naar een kleinere verhuisd heb ? Komen ze iedere maand steekproeven doen, zodat de kwaliteit van het voer dat ik ze geef gewaarborgd wordt ? Komen ze elke zes weken kijken of de hoefsmit wel geweest is ?
Je zult er dan misschien een boete voor kunnen krijgen, maar waar ga je de grenzen leggen ?
Dat zaken als standboxen verdwijnen, kan ik alleen maar blij van worden, maar nogmaals waar leg je de grens ? Heeft zometeen ieder paard een minimaal aantal vierkante meters nodig ? En laten we de paarden in het natuurgebied dan evengoed nog met honderden tegelijk verhongeren omdat de natuur dat zo wil ?

Laat de regering eerst maar eens hand in eigen boezem steken, voordat ze de burger op de vingers gaat tikken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:48

Begin bij het begin, de maneges en de Penny! Geef daar het goede voorbeeld aan de volgende generatie paardenhouders.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:51

Donja schreef:
Ik heb de uitzending niet gezien, maar zie hier al een paar keer voorbij komen dat paarden minimaal een x aantal uren in de weide moeten lopen per dag...
Mijn paarden staan momenteel op stal en overdag komen ze minimaal 4 uur in de paddock. Op de weide gaat nu echt niet lukken, want dan lopen ze alles stuk en hebben ze in het voorjaar, de zomer en het najaar geen gras meer.... En ik zal niet de enige zijn die hiermee zit!!

hier ben ik het ook mee eens, want op mijn oude stal waar ze wel naar buiten mogen in de winter is het helemaal kapot glopen, en zo ging het ook ieder jaar toen ik er nog stond. en dan heb je daar in de zomer ook weer last van van die kapotgelopen voorstukken. tuurlijk ben ik het eens dat een paard elke dag naar buiten moet, maar als ze perse in de wij moetten denk ik dat het niet eens haalbaar is, niet voor de ruimte want je moet dan minimaal twee weien hebben zodat er een in de zomer ook nog goed is, en ik zou het mijn paard ook niet moetten flikken om haar met dat slechte weer buiten te zetten wat dan komt ze regelrecht door het draaidje weer trug!
en hoe willen ze dat gaan controleren? daar heb je dan heel wat man voor nodig om al die stallen rond te gaan of de paarden wel buiten staan!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:54

ik denk dat er inderdaad een bepaald misbruik word gemaakt van het aaibare paard.
een paard spreekt veel meer tot de verbeelding dan bijv. een melkkoe of een varken.
een mooi voorbeeld:
paardje staat gehele zomer in een groep op een enorm ruim weiland.
paardje staat regelmatig aan het hek te luchtzuigen, dit doet hij niet als gecombineerd op de wei/stal staat.
eind van de zomer komen de paarden weer binnen, en paardje zijn brood en broodmager.
er stond genoeg gras op het land, daar lag het niet aan.
paardje krijgt slokdarmverstopping en moet midden in de nacht naar een kliniek.
de medewerkers schrikken zich een hoedje, wat is dat paard ziek en mager.
eigenaresse had paardje in goed vertrouwen op het land gezet, en er waren genoeg personen met kennis van zaken+een persoon die dagelijks zou gaan kijken bij het paardje.
waar was de dierenbescherming?!
waarom was er niemand die eerder aan de bel heeft getrokken?
hebben we allemaal oogkleppen op?als het niet ons eigen paard is, maakt het niet uit?

of nog een voorbeeld:
eigenaresse van het paardje ligt een week in het ziekenhuis, en heeft nadrukkelijk gevraagd of er voor het paardje gezorgd kon worden.
als eigenaresse uit het ziekenhuis komt, blijkt dat er inderdaad voor het paardje is gezorgd....
hij heeft eten gehad!
weer waren er meer mensen die hun paardjes daar hadden staan, weer is er niet aan de bel getrokken.
waar blijft die dierenbescherming dan?
wie gaat dalijk een diploma krijgen voor de paardenhouderij?
degene die het allemaal wel weten, maar het toch niet doen?
of degene die er weinig van weten, maar de paardjes wel voert,mest,en afentoe een uurtje buiten zet?

ik vind het allemaal nogal erg vaag, ik wacht rustig af wat er dalijk daadwerkelijk gedaan gaat worden.
personlijk denk ik dat er weer veel geroepen word, zonder dat er echt over de consequentie's is nagedacht.
moeten we de echte liefhebbers in bijv. de randstad hun paard ontnemen, omdat ze niet de gehele dag buiten kunnen, maar wel goed gevoerd/gemest etc worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:55

Lekker tegenstrijdig weer, paarden een min. aantal uur op de wei doen. Maar geen grond beschikbaar stellen daar voor. Dan is het toch ook niet haalbaar?

Verder snap ik niet wat ze steeds moeten met die paarden, kippen en varkens hebben het vele malen slechter en daar hoor je ze niet over(altans veel minder). Want ja dat kost de regering geld..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:56

Sietara schreef:
Hoi,

Hoe gaan ze die weideuren controlen???
Vandaag hebben bij ons op stal de paarden binnen gestaan vanwege de regen..
mag dat nog??
Moet je ze buiten zetten als overal ijzel ligt??
Dit is toch niet te controleren!!!

*breaking news: een paard kan tegen regen!!! Op de zuid-flaplandnese smeltvariant na natuurlijk. En voor bezorgde paardenmoeders bestaan zgn 'regendekens'.*

ik ben zwaar teleurgesteld dat er nog geen harde actie komt...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-01-11 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:56

het was net weer op tv.. echt hele erge foto's te zien gehad.. schandalig dat dat hier gebeurd

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:58

git schreef:
...

Ben ik het helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:59

Ninx schreef:
Sietara schreef:
Hoi,

Hoe gaan ze die weideuren controlen???
Vandaag hebben bij ons op stal de paarden binnen gestaan vanwege de regen..
mag dat nog??
Moet je ze buiten zetten als overal ijzel ligt??
Dit is toch niet te controleren!!!

*breaking news: een paard kan tegen regen!!! Op de zuid-flaplandnese smeltvariant na natuurlijk. En voor bezorgde paardenmoeders bestaan zgn 'regendekens'.*

Een paard kan tegen regen ja, maar een weiland wat zeik nat is en waar paarden overheen lopen niet ;) juist om de paarden van weidegang te kunnen voorzien word er op veel stallen met erg slecht weer de paarden binnen gehouden. En soms word er 1 of 2 kleiner weiland gebruikt om alle paarden een uurtje naar buiten te doen. Zodat de rest van de weilanden niet kapot gaat.

Ik ben echt heel erg voor veel weide gang, het hele jaar door. Maar als je nu de weilanden kapot laat lopen heb je aankomende zomer ook geen gras..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-11 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:00

het gaat om 4 uur beweging per dag het hoeft niet persee in een weiland..
een bak voldoet hier ook aan.. als ze maar samen kunnen bewegen en lopen en het allerbelangrijkste paard kunnen zijn

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:00

Anoniem schreef:
Lekker tegenstrijdig weer, paarden een min. aantal uur op de wei doen. Maar geen grond beschikbaar stellen daar voor. Dan is het toch ook niet haalbaar?

Verder snap ik niet wat ze steeds moeten met die paarden, kippen en varkens hebben het vele malen slechter en daar hoor je ze niet over(altans veel minder). Want ja dat kost de regering geld..

Lees jezelf nu toch eens in in de materie of roep aub niets.
Het paard is het enige dier id veeteeltsector dat nog GEEN rechten heeft, staat gelijk aan een fiets voor de wet.
En als jij wil dat ze iets gaan doen aan die andere dieren, eet jij dan (net als ik) geen vlees van dieren uit die smerige industrie?

En het tekort aan land: neem dat paard gewoon niet als je geen land kunt bieden... Punt uit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:01

Anoniem schreef:

Het paard is het enige dier id veeteeltsector dat nog GEEN rechten heeft, staat gelijk aan een fiets voor de wet.
En als jij wil dat ze iets gaan doen aan die andere dieren, eet jij dan (net als ik) geen vlees van dieren uit die smerige industrie?

En het tekort aan land: neem dat paard gewoon niet als je geen land kunt bieden... Punt uit.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:03

Lindy1982 schreef:
een bak voldoet hier ook aan.. als ze maar samen kunnen bewegen en lopen en het allerbelangrijkste paard kunnen zijn

En dan kom je op stal en kan je 10 paarden uit de bak gaan halen om te rijden...op zo'n stal heb al eens gestaan.

Het gaat er gewoon om dat er niet voldoende mogelijkheden zijn op dit moment om dit te realiseren.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:04

ik vind ook dat het ruimte en land een probleem is van de eigenaar en niet van de staat oid..
Als je kiest voor een paard moet je ook zorgen dat de middelen er daar voor zijn en daar ben je zelf verantwordelijk voor en niemand anders..

Dat zou helemaal mooi zijn..
Ik wil mijn paarden aan huis dus hun regelen maar dat ik genoeg grond heb.. sloop de huizen maar dan heeft mijn paard land..

Nee als je een paard wilt moet je opzoek gaan naar voldoende ruimte daar zijn wij als paarden eigenaren zelf verantwoordelijk voor en niemand anders

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:06

Mathilde schreef:
Lindy1982 schreef:

En dan kom je op stal en kan je 10 paarden uit de bak gaan halen om te rijden...op zo'n stal heb al eens gestaan.

Het gaat er gewoon om dat er niet voldoende mogelijkheden zijn op dit moment om dit te realiseren.

padock oid..
sorry over pensionstallen oid kan ik niet mee praten..
Heb eigen stallen en die van mij kunnen als ze willen 24/7 buiten staan..
we hebben 300 m2 betegeld.. dus altijd droge voetjes en bewegings vrijheid.. en daarbij kunnen ze in een ruimte van ong 20 x 40 altijd los rond rennen alleen hebben ze dan nu wel modderige voetjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:07

Ninx schreef:
Anoniem schreef:

Ik eet idd helemaal geen vlees ;) dus dat is heel simpel.

En tekort aan land is de afgelopen jaren ontstaan en door wie? Juist de overheid. Veel maneges hebben de afgelopen jaren veel land in moeten leveren voor de bouw van huizen enz. En een manege eigenaar kan doorgaans niets anders. Met minder paarden halen ze de kosten er niet uit. Dus het is de overheid die voor problemen zorgt. En dat je in minder bevolkte provincies je paard 24/7 in het land kan hebben geloof ik best. Maar rond de grote steden kan dat echt niet hoor.

Ik heb trouwens niet te klagen, want mijn paard gaat zomers 24/7 het land op en s winters van 8 tot 2

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:11

Lindy1982 schreef:
padock oid..
sorry over pensionstallen oid kan ik niet mee praten..
Heb eigen stallen en die van mij kunnen als ze willen 24/7 buiten staan..
we hebben 300 m2 betegeld.. dus altijd droge voetjes en bewegings vrijheid.. en daarbij kunnen ze in een ruimte van ong 20 x 40 altijd los rond rennen alleen hebben ze dan nu wel modderige voetjes..

Zo heb ik mijn andere 4 paardjes ook staan :D Alleen mijn ruin staat in pension omdat ik geen bak heb en gewoon wil trainen. Mijn punt is dat de meeste mensen die echt wel willen voor hun paard, maar dat je gewoon weinig keuze hebt. Als je dat nu als kern pakt, dat we idd wat aan huisvesting en beweging moeten doen, zeg ik ja. Maar je bent als pensionklant van een ander afhankelijk. Daar moet de norm gesteld worden, vraag en aanbod. En als het aanbod er niet is...is het er gewoon niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:11

Ninx schreef:

Ik al 10 jaar.
35 jaar was al zó helder wetenschappelijk onderbouwd hoe paarden gehouden moesten worden dat ik besloot dat ik in NL de moegelijkheden niet had = geen paard kon houden :)*

Het egoïsme wat hier op Bokt sinds jaar en dag in elk topic hierover wordt tentoon gespreid illustreert dat zelfregulrring nooit íets gaat opleveren, hoe erg het is met de onkunde en hoe wijd verbreid het probleem.
´Alles voor mijn paard´ behalve weidegang met soortgenoten, onbeperkt ruwvoer, 24/7 buitenlucht in de neusgaten...

Geld en ruiterblang wegen zwaarder dan een mínimale invulling van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier. Jee, wat een liefde voor het paard.
Liefde voor paard hébben is dat :)*
De meeste ruiters zouden als ze van paarden hielden geen paard hebben en ondertussen maar klagen over de kosten van paardhouden en de domheid van de DB.

Nogmaals; elk paard wat zich niet kan gedragen als in het equid ethogram wordt mis-behandeld. SCHAAMT U!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:13

Mathilde schreef:
En als het aanbod er niet is...is het er gewoon niet.

Dus als je geen aquarium hebt moeten de zeepaardjes maar in een plastic zak in de kast?! want ja, anders kan je geen zeepaardje houden.

Dát is wat hier op Bokt en elders in de ruiterwereld normaal gevonden wordt.