Nieuwe B-stijlbeoordeling springen nog niet te installeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:52

venga schreef:
Het rijden op tijd werkt jagen in de hand, en dat is voor een rubriek waar jonge paarden en onervaren combinaties in rijden geen handige keus en zou voor onveilige situaties kunnen zorgen. Ik zeg niet dat het niet geven stijlpunten de veiligheid niet ten goede komt.

Bij mij in de buurt wordt in de B altijd op tijd gereden. Blijkbaar is het ergens anders op stijl, maar ik zie niet van die gevaarlijke taferelen gebeuren. Stijlpunten tellen alleen voor je wp of niet

Wel zou ik graag mijn stijlpunten gemotiveerd zien

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:57

Joki schreef:
venga schreef:
Het rijden op tijd werkt jagen in de hand, en dat is voor een rubriek waar jonge paarden en onervaren combinaties in rijden geen handige keus en zou voor onveilige situaties kunnen zorgen. Ik zeg niet dat het niet geven stijlpunten de veiligheid niet ten goede komt.

Bij mij in de buurt wordt in de B altijd op tijd gereden. Blijkbaar is het ergens anders op stijl, maar ik zie niet van die gevaarlijke taferelen gebeuren. Stijlpunten tellen alleen voor je wp of niet

Maar op zo'n concours kan je dus niet je WP halen.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:58

Nee , in de L telt geen stijl.

Van de zomer heb ik meegedaan waar er werd gesprongen met een beoordeling op een andere manier op stijl.
Jury stond in de baan, en vertelde na het rondje je verbeterpunten, goede dingen en score.
Diegene die de hoogste score had won, en er gingen punten van je score af bij een balk en weigering.

Vond het een goed idee, en werktte ook heel leuk en leerzaam omdat toeschouwers mee konden luisteren en je met een hoop goede tips de ring weer uit ging.

xSiep

Re: Nieuwe B-stijlbeoordeling springen nog niet te installeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:03

In de L moet je wel een voldoende voor stijl halen hoor :j

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:17

xSiep schreef:

Precies, dat bedoelde ik :j

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:35

T zou inderdaad erg handig zijn.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:54

millennium schreef:
Joki schreef:

Maar op zo'n concours kan je dus niet je WP halen.

Vreemd dan dat die wps gewoon tellen. Of ik begrijp blijkbaar iets niet aan de discussie, maar degene met snelste tijd en minste fouten wint daar. Stijlpunten moeten alleen voldoende zijn

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:09

De B is in mijn mening altijd op stijl, misschien dat jij het 2e parcours bedoeld Joki? Progressief, dat is er vaak ook nog.

Ik vind die stijlpunten in de B volkomen terecht, maar ik vind wel dat het zo nu en dan op een andere manier gegeven moet worden.
Je ziet nu ook vaak in de B dat het paard de ruiter rijdt i.p.v. andersom. Paard red zichzelf constant en wat krijgt deze combinatie vaak hoger dan 50 stijlpunten.
Daar tegenover heb je een paard die de ruiter niet helpt dus die misschien een keer verkeerd land maar daarna gelijk herstelt i.pv. automatisch goed land/ changeert. Maar deze krijgen rond de 45 stijl of nog lager...
Ik vind wel dat hier een klink in de kabel zit. Op deze manier wordt er niet naar de rijvaardigheid van de ruiter gekeken en dat is wel iets wat in de B centraal moet staan vind ik. De manier waarop de ruiter zijn paard rijdt en niet andersom. :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:13

Joki schreef:
Vreemd dan dat die wps gewoon tellen. Of ik begrijp blijkbaar iets niet aan de discussie, maar degene met snelste tijd en minste fouten wint daar. Stijlpunten moeten alleen voldoende zijn

Ja, maar dat is dan niet met wp. Alleen een klassiek rondje is met wp. In het progressief wordt je niet beoordeeld op stijl en haal je ook geen wp.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:14

xSiep schreef:

Is dat zo? Hier heb ik nog niet van gehoord. Maar er wordt niet geklasseerd op stijl; een foutloos rondje met de snelste tijd wint.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:15

De L is (volgens mij) geen stijl, heb afgelopen weekend nog geschreven bij een springjury. Heb toen het L, M en Z geschreven. Enkel tijd en strafpunten, geen stijl.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:18

Volgens mij wordt er ook alleen opgeschreven als het een onvoldoende is, wat geloof ik bijna niet voorkomt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:24

Het zal dan wel op stijl geweest zijn, want het was klassiek.

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:26

Ik ben dan ook wel benieuwd naar de nieuwe manier die bedacht zou zijn.
Ik ben denk ik een ruiter die wel blij is dat er op stijl beoordeeld wordt, maar vooral omdat mijn paard zeer gecontroleerd rond springt en ik natuurlijk de nodige ervaring heb. Ik sta in het B dan ook met regelmaat vooraan. Terwijl we in het L moeite hebben om op snelheid bij de prijzen te komen. En nee, ik doe niet mee om een prijs te winnen in het B, maar meer voor het vertrouwen dat we tijdens de binnenwedstrijden kwijt waren in elkaar. Hierdoor nu wel weer eindelijk een L ronde lekker rond kunnen springen, vooral door even terug naar de basis te gaan.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:58

De punten voor de stijl worden hier in de regio altijd gegeven, bij een foutloze combinatie zeggen ze voldoende voor stijl en de stijlpunten worden in de barage gegeven.
In de B eerst de fouten dan de stijl en de tijd telt niet (wel binnen de tijd blijven anders heb je een tijdfout).

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:42

Ik heb staan kijken bij ons de kring springen. Twee jury's die moeten beoordelen in 1 rit. Er zat bij meer als de helft van de combinaties bij "wijze van rijden" of "binnenkomen en groeten" minimaal 1 punt tussen. Dus bijvoorbeeld een 6 en 7. En dat bij dezelfde rit van eenzelfde ruiter. Onacceptabel!

Double07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:56

millennium schreef:
venga schreef:
Alleen op strafpunten en tijd is voor de B niet wenselijk, er starten jonge paarden en onervaren ruiters in deze klasse, en dat zou de veiligheid niet ten goede komen.
Op strafpunten en stijl is op zich wel goed lijkt me, maar het geven van stijlpunten is dan toch weer de jurysport. Ik ben benieuwd welke verbeterpunten Bert van Wanrooij had bedacht :) en ik hoop dat het wedstrijdplatform van de KNHS toch open gaat staan voor verbetering, ontwikkeling.
Overigens telt bij de L ook stijl.

Telt bij de L ook stijl???

JA in de L wordt ook gekeken naar de stijl. Je moet een voldoende halen om in aanmerking te komen voor promotiepunten. Dus wel foutloos, maar een onvoldoende voor de stijl is helaas... Bij een voldoende, hebben de punten echter geen invloed op de uitslag.

Sabertje schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd naar de nieuwe manier die bedacht zou zijn.

Ik heb meegedaan aan de pilotwedstrijd, die door Rob Erhens beoordeeld werd.

De volgende regels waren van toepassing:
1.Beoordeling
De deelnemers krijgen cijfers voor de onderstaande onderdelen waarbij deze met de aangegeven vermenigvuldigingsfactor wordt gebruikt. Het maximum aantal punten is 100.

1. De wijze van rijden (x4)
Bij de wijze van rijden zijn de volgende onderwerpen van belang:
- Het ritme van de galop met gecontroleerde drang naar voren.
- De juiste plaats van afzet voor de sprong
- Het paard over het midden van de hindernis
- In de juiste galop door de wending

2. Houding en zit (x4)
Gevraagd wordt een onafhankelijke zit met een stil onderbeen. De ruiter moet soepel en in balans zitten, het paard niet tegenwerken en het paard in staat stellen om op een juiste wijze te springen. Hulpen moeten subtiel maar wel effectief zijn.

3. Algemene indruk (x2)
De totale verzorging van deelnemer, paard/pony en harnachement alsmede de algehele uitstraling van het paard/pony, zich uitend in ontspannen, attente en ongedwongen bewegingen en houding.

De beoordeling van het springparcours is overeenkomstig tabel A, waarbij de strafpunten van het totale stijlcijfer worden afgetrokken.

2. Parcoursbouw
In beginsel volgt de parcoursbouwer de richtlijnen van de betreffende klasse. Er dient uiteraard rekening mee te worden gehouden dat het speciale karakter van
deze categorie wedstrijden goed tot zijn recht zal kunnen komen, zodat de stijljury ook
in staat zal zijn tot een goed oordeel te komen. In het parcours zal minimaal één combinatiesprong opgenomen moeten zijn. Het parcours zal bestaan uit minimaal 9 hindernissen.

3. Winst- en verliespuntenregeling
Deze rijstijlwedstrijd telt mee voor de winst- en verliespuntenregeling. Bij het behalen van een eindtotaal van 60 punten en hoger wordt 1 winstpunt toegekend; vanaf een totaal van 75 punten en hoger 2 winstpunten.

4. Tenue, harnachement en optoming
Het tenue, het harnachement en de optoming dienen overeenkomstig de reglementen van de KNHS te zijn.

5. Toelichting op de beoordeling
Bondscoach Rob Ehrens zal op 26 september de in de eerste omloop combinaties beoordelen en een toelichting geven. Zijn bemerkingen worden verwerkt in een protocol dat de deelnemers na de wedstrijd ontvangen.

6. Tweede omloop
Na de eerste ronde volgt voor de beste 25% van de deelnemers een tweede omloop die verreden wordt volgens tabel A direct op tijd. De plaatsingspunten van beide omlopen bepalen tezamen de einduitslag (een eerste plaats = 1 punt, een tweede plaats =2 punt enz.) In geval van ex aequo is de eerste omloop beslissend.

7. Horse Concours starts
HC combinaties krijgen geen stijlbeoordeling.

Ik vond het vooral erg leerzaam, omdat je te horen kreeg wat er goed ging en waar nog aan gewerkt moet worden. Iets wat bij de huidige werkwijze nooit verteld wordt.
De opzet met een eerste ronde op stijl en de beste 25% in een tweede ronde direct op tijd, vind ik een super idee. Wie er nog niet aan toe is om op tijd te rijden, zal ook niet zomaar in de tweede ronde komen. Diegene die bij de 1e ronde de meeste stijlpunten krijgt, moet het op tijd dan ook nog goed doen. Zo is de invloed van de jury minder op de einduitslag. En de beste is diegene die zowel netjes als snel en/of kort kan rijden. Voor mij dus de terechte winnaar.
Ook de winstpunten regeling die hier is toegepast, is mijn inziens een prima opzet. Als je heel netjes rondrijdt, maar je hebt een balk, tijdfout, etc. dan kun je nog steeds 2 winstpunten halen. De kwaliteit van rijden staat hier voorop.
Een nadeel van deze vorm is dat het idd erg veel tijd kost. Was best wel lastig om de starttijd in te schatten. Maar ik vind het zeker de moeite waard om deze extra tijd te investeren, want ik denk dat het weldegelijk bevorderend is voor het niveau van deelnemers!!

Jammer dat het door het wedstrijdplatform niet is opgepakt!!!

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:01

Sannnn schreef:
Ik vind die stijlpunten in de B volkomen terecht, maar ik vind wel dat het zo nu en dan op een andere manier gegeven moet worden.
Je ziet nu ook vaak in de B dat het paard de ruiter rijdt i.p.v. andersom. Paard red zichzelf constant en wat krijgt deze combinatie vaak hoger dan 50 stijlpunten.
Daar tegenover heb je een paard die de ruiter niet helpt dus die misschien een keer verkeerd land maar daarna gelijk herstelt i.pv. automatisch goed land/ changeert. Maar deze krijgen rond de 45 stijl of nog lager...
Ik vind wel dat hier een klink in de kabel zit. Op deze manier wordt er niet naar de rijvaardigheid van de ruiter gekeken en dat is wel iets wat in de B centraal moet staan vind ik. De manier waarop de ruiter zijn paard rijdt en niet andersom. :)

Dat is nou precies het doel van dit nieuwe systeem, degene die zijn paard het beste voor elkaar heeft wint en niet het blonde jonge meisje dat toevallig netjes recht zit en meelift.

Er wordt dan dus ook op andere punten gelet zoals het tempo, het goed landen, het juiste aantal galopsprongen in een lijn etc. Wanneer dit beoordeeld wordt en een jury commentaar geeft kan er net als bij dressuur iets geleerd worden. Lijkt me zeker in het B erg belangrijk. Kun je niet fatsoenlijk een B parcours rijden maar ben je toevallig 5 keer foutloos door de brave paard dan hoor je in mijn ogen ook niet in het L thuis!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 06:57

Miss87 schreef:
Sannnn schreef:

Dat is nou precies het doel van dit nieuwe systeem, degene die zijn paard het beste voor elkaar heeft wint en niet het blonde jonge meisje dat toevallig netjes recht zit en meelift.

Er wordt dan dus ook op andere punten gelet zoals het tempo, het goed landen, het juiste aantal galopsprongen in een lijn etc. Wanneer dit beoordeeld wordt en een jury commentaar geeft kan er net als bij dressuur iets geleerd worden. Lijkt me zeker in het B erg belangrijk. Kun je niet fatsoenlijk een B parcours rijden maar ben je toevallig 5 keer foutloos door de brave paard dan hoor je in mijn ogen ook niet in het L thuis!

Tjeempie, wat maken mensen zich druk! Laat iedereen lekker voor zichzelf bepalen of ze na 'bijvoorbeeld 5 foutlose rondjes door een braaf paard' meteen doorgaan naar de L. Voor hetzelfde geld is het een fijn leerpaard, welke jou nog prima kan helpen tot aan het M. So What. Je komt er vanzelf wel achter wanneer het niet gaat, je wordt immers dan direct met je neus op de feiten gedrukt. Als mensen lomp (maar door een braaf paard) een parcours door willen komen, laat ze lekker. Ze zetten zichzelf voor schut, maar waarom zou je je daar druk om maken? En daarnaast, voor veel 'amateurs' is het een leerproces, waarbij best eens risico mag worden genomen.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:03

Dank je Double07! Ziet er goed doordacht uit :j en het lijkt me zeker de moeite waard om verder uit te testen. Hopelijk komt het wedstrijdplatform hier toch nog op terug.
Ik kan jouw reactie niet zo goed plaatsen, millennium. Om het niveau in het algemeen omhoog te brengen wordt gekeken of er nieuwe ontwikkelingen bij de B kunnen worden doorgevoerd. Een kneusje op een automaat doet dan misschien iets langer over de B (en L?), en steekt er nog wat van op ook. Mij lijkt het een eerlijker proces dan de willekeur die jury's nu kunnen hebben.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:28

venga schreef:

Waarom wordt er dan niet standaard op 'ideale tijd' gereden in de B? Dat doen ze in België in de lagere klasses ook wel.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:05

Interessant topic. ;) Ik ben ook weleens benieuwd hoe het nu beoordeeld word, ik weet waar ze op beoordelen, maar de ene keer heb ik 7,5 voor binnenkomen en groeten en de andere keer een 9... :? terwijl ik het steeds hetzelfde doe ?? dus ben het wel eens met sommigen dat er ook naar het plaatje gekeken word en dan smaken verschillen ??

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:08

@millenium: een negatief leerproces ja... En laat ik nu meer voor een positief leerproces zijn waarmee we op zijn minst kunnen proberen het rij-niveau omhoog te brengen. De bedoeling is dat mensen ook thuis bewuster gaan trainen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:00

Double07 en hoe zit het dan bij die beoordelingen met balken en weigeringen, want zoals ik jouw verhaal lees (en dat kan totaal verkeerd zijn) krijg je bij 60 stijlpunten 1 wp en bij 75 punten 2 wp. Ik denk dat je best 2 pechbalken kan hebben en dan toch de benodigde stijlpunten halen of is dat niet mogelijk?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:43

millennium schreef:
Miss87 schreef:

Tjeempie, wat maken mensen zich druk! Laat iedereen lekker voor zichzelf bepalen of ze na 'bijvoorbeeld 5 foutlose rondjes door een braaf paard' meteen doorgaan naar de L. Voor hetzelfde geld is het een fijn leerpaard, welke jou nog prima kan helpen tot aan het M. So What. Je komt er vanzelf wel achter wanneer het niet gaat, je wordt immers dan direct met je neus op de feiten gedrukt. Als mensen lomp (maar door een braaf paard) een parcours door willen komen, laat ze lekker. Ze zetten zichzelf voor schut, maar waarom zou je je daar druk om maken? En daarnaast, voor veel 'amateurs' is het een leerproces, waarbij best eens risico mag worden genomen.

Ik snap jouw reactie niet heel goed. Wat maken mensen zich druk? Ik maak me hier niet druk om, aan jouw post te zien maak jij je eerder druk. :) Ik zeg alleen wat ik mis in het huidige systeem. Er staat toch nergens dat er bepaald moet worden wanneer iemand naar het L gaat?

Ik ben alleen van mening dat als je alles op stijl doet, je het dan goed moet doen. Dan is het toch terecht dat degene die het beste rijd de meeste stijlpunten krijgt? Niet degene die het beste meelift met het paard.
Ik vind ook niet dat er best eens risico genomen kan worden. Er zijn er ook genoeg die geen flauw benul hebben van hetgeen wat zij kunnen en wat ze moeten doen, als je die dan op een paard zet die het allemaal wel doet. Dan vind ik dat eerder onverstandig dan verstandig.. Dan is het juist handig dat er een springjury is die je dat aangeeft. Zodat jij hiermee verder kan werken. Daar heb je meer aan en daar leer je van. Dat is beter dan dat je dankzij je paard de B door komt en er in het L/ M achter komt dat het toch niet lukt. Ik zie vaak genoeg combinaties rond komen waar ik mijn hart bij vast hou. Op die laatste manier krijg je i.m.o het rijniveau niet omhoog.

Dat lijkt mij idd wel Joki. Maar daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ga morgen naar de springclinic van Hamminga en Ehrens in Ermelo. Misschien komt dit ook wel ter sprake.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 13-01-11 16:48, in het totaal 2 keer bewerkt