TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:38

Prima dat er over nagedacht word , er mag hier en daar idd best het een en het ander verbeterd worden maar laten ze eerst maar eens zorgen dat dieren letterlijk rechten krijgen en bij de wet beschermd gaan worden net als mensen , dus dat oa. mensen die zich tegen dieren misdragen voor het gerecht komen , letterlijk ook berecht worden ...dat ze achter slot en grendel verdwijnen voor wreedheden tegen dieren en alle ellende die vaak genoeg in het nieuws komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:46

Arabesk schreef:
Ah is dat die wet waarbij ze zo ongeveer alleen prikkeldraad in weides aanpakken en de rest laten zoals het is? :7
.

Nee, dat is de sector zélf. Die is na 10 jaar studie na een ministeriële opdracht voor invulling van de voor paarden totaal ontbrekende welzijnswetgeving niet verder gekomen dan dat.
De DB zal ook niet ver gaan aangezien het NL topsport paardendwinger kopstuk als boegbeeld heeft, maar het is in ieder geval in beweging.

Het gevaar is dat er een ´welzijns´norm komt die dat helemaal niet ís. Dat er met wat minimáál zou moeten een voor de huidge situatie met VEEL te veel paarden in slechts beperkt geschikt gebied haalbaar compromis met het minimum gelsoten wordt. Dat er op die manier een gelegaliseerd alibi voor mis-behandeling ontstaat.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:48

Tsja, tuurlijk moeten eerst alle "boeven" gepakt worden, maar mag je dan ook geen regels meer maken voor normale burgers tot alle kindermisbruikers en zware criminelen zijn opgepakt? Beetje vreemd natuurlijk.

Ik ben voor regels, liefst van binnenuit uit de sector, maar blijkt wel dat dat niet echt lukt. Ik ken geen andere manier van paardenhouden dan dat ze elke dag buiten komen (samen op een grote paddock of in de wei) en dat ze altijd in een kudde gehouden worden. Ik kan me niet voorstellen dat je het anders doet, maar dat het gebeurd dat hoor ik wel. Ik hoop dat deze regels gaan helpen, al ben ik het er wel mee eens dat controleren (en straffen) heeeeel lastig wordt, omdat er zoveel meer bij komt kijken dan alleen maar 'dagelijks naar buiten' en 'in een kudde'.

Jethafa

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:49

Huertecilla, wat zie jij als oplossing daarvoor dan? Minder paarden? Sport minder aantrekkelijk maken? Ik snap het 'overbevolkingsprobleem', maar zou ook niet weten wat daar aan te doen is..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:50

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Ah is dat die wet waarbij ze zo ongeveer alleen prikkeldraad in weides aanpakken en de rest laten zoals het is? :7
.

Nee, dat is de sector zélf. Die is na 10 jaar studie na een ministeriële opdracht voor invulling van de voor paarden totaal ontbrekende welzijnswetgeving niet verder gekomen dan dat.
De DB zal ook niet ver gaan aangezien het NL topsport paardendwinger kopstuk als boegbeeld heeft, maar het is in ieder geval in beweging.

Het gevaar is dat er een ´welzijns´norm komt die dat helemaal niet ís. Dat er met wat minimáál zou moeten een voor de huidge situatie met VEEL te veel paarden in slechts beperkt geschikt gebied haalbaar compromis met het minimum gelsoten wordt. Dat er op die manier een gelegaliseerd alibi voor mis-behandeling ontstaat.

Ik denk dat de DB expres Anky als boegbeeld heeft genomen. Als de DB zegt dat paarden meer naar buiten moeten kan Anky eigenlijk niet meer achterblijven en de DB weet ook dondersgoed dat als Anky morgen een roze rijbroek draagt héél NL een roze rijbroek draagt.

Ben ook wel benieuwd hoe de belangstelling voor westernrijden is toegenomen doordat Anky 'het nu ook doet'

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:50

Op zich goed dat er wat gedaan wordt, maar zoals al eerder aangegegeven, hoe zit het dan met al die kippen en varkens die hun kont niet kunnen keren in hun ellendige hokjes? Dat vind ik zelf veel erger.
Dat er paarden op de verkeerde manier gehouden worden is duidelijk. Maar hoe willlen ze dat gaan controleren? Gaan ze overal met een stopwatch kijken hoe lang een paard buiten is?
Zelf hebben mijn ponies een uitloop met schuilstal in de winter, ideaal dus. Maar dat is niet overal haalbaar. Grote stallen met 100+ paarden en 2 paddoks. Moeten er dan 20 paddoks bij gebouwd worden? Ideaal gezien wel, maar hoe haalbaar is dat?

ezri1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:51

Allemaal heel leuk en aardig die wetsvoorstellen, maar wat nu als je paard er totaal geen lol aan beleefd om elke dag de wei in te moeten?

Die van mij (ik heb hem nu al weer 18 jaar) maak je niet blij om hem elke dag op de wei te knallen, dit heb ik meerdere keren geprobeert maar hij vindt het echt niet leuk - 10 minuten hoog uit en dan wil meneer weer naar binnen.
Daarnaast krijgt hij vreselijk veel jeuk van al dat zand in zijn manen en staart waarop hij dus als een bezetenen gaat schuren (tot bloedens toe).

Versta me niet verkeerd dat er een wet komt vindt ik juist een aanbeveling, maar laat het in samenhang zijn met de sector zelf en het kabinet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:52

Huertecilla schreef:

Er zal toch een begin gemaakt moeten worden. Hopelijk dat van de combi voorlichting en wetgeving mensen gaan nadenken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:53

ezri1978 schreef:
Allemaal heel leuk en aardig die wetsvoorstellen, maar wat nu als je paard er totaal geen lol aan beleefd om elke dag de wei in te moeten?

Die van mij (ik heb hem nu al weer 18 jaar) maak je niet blij om hem elke dag op de wei te knallen, dit heb ik meerdere keren geprobeert maar hij vindt het echt niet leuk - 10 minuten hoog uit en dan wil meneer weer naar binnen.
Daarnaast krijgt hij vreselijk veel jeuk van al dat zand in zijn manen en staart waarop hij dus als een bezetenen gaat schuren (tot bloedens toe).

Versta me niet verkeerd dat er een wet komt vindt ik juist een aanbeveling, maar laat het in samenhang zijn met de sector zelf en het kabinet.

Vraag me af waar jouw paard het meeste zal staan als je hem zelf de keuze geeft; een inloopstal met uitloop naar een paddock of weiland. Kan me háást niet voorstellen dat hij bij gewoon normaal weer zichzelf 23/7 in het stalletje zet. :7

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:55

Ach zolang er nog grote stallencomplexen gebouwd worden waar alles 'prima in orde' is en waar men rustig 350 euro of meer per maand betaalt, maar ze 'helaas' geen land hebben en de paarden dan 1 uurtje per dag (liefst alleen, want de dure sportpaardjes zijn zo kwetsbaar) in een paddock of miniweitje mogen staan en verder een uurtje in de stapmolen, wordt dit een lastig verhaal. Waarom worden dit soort complexen nog gebouwd? Simpel, ze moeten dichtbij de bewoonde wereld staan, want er moet natuurlijk zó op de knol gesprongen kunnen worden. En een verhalen erbij: is écht prima voor de paarden, meer hebben ze niet nodig. Of nog een leukere: mijn paard wil echt niet anders :D In de randstad is het echt wel mogelijk om een stal te vinden mét weidegang in groepen en in de winter in groepen (maar wel de hele dag) in de paddock en alleen 's nachts op stal. Maar ja: dan heb je geen warm water, solarium of 3 binnenbakken ter beschikking en zul je gewoon buiten moeten rijden (maar soms is er ook best een binnenbak). Het besef begint bij de mens zelf: die zijn vaak liever lui dan moe !

ezri1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:57

Het scheelt dat hij altijd zelf de keuze gehad heeft en eigenlijk altijd naar binnen kwam wandelen omdat hij het niet leuk vondt....maar ach na 18 jaar weet ik natuurlijk nog niet hoe mijn paard zich voelt en waarom hij de dingen doet......
Arabesk schreef:
ezri1978 schreef:

Vraag me af waar jouw paard het meeste zal staan als je hem zelf de keuze geeft; een inloopstal met uitloop naar een paddock of weiland. Kan me háást niet voorstellen dat hij bij gewoon normaal weer zichzelf 23/7 in het stalletje zet. :7

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:57

Er zijn nog teveel maneges en pensionstallen die paarden van 1.60+ in een stal van 2,45 bij 2.70 proppen terwijl
3 bij 3 volgens mij toch al verplicht is? Heb gehoord dat ze er zelfs 3,5 bij 3,5 van willen maken? (amerikaanse maat)

Mijn paard staat duur, maar wel prinsheerlijk. :+

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:58

Auky schreef:
weule schreef:
heel simpel het aantal paarden in nederland, de toestand op gemiddelde pensionstallen, om maar te spreken over de kleinschalige stallen in (voornamelijk) het westen van het land, toestand van weides in de winter, kostenaspect. hoe goed en mooi ook, je krijgt het niet haalbaar om een verplichting te stellen aan weidegang, je moet definieren wat de tijd is van loslaten, hoe groot het stukje weide/paddock/buitenbak is. hoeveel dagen per jaar, hoe lang per dag, hoeveel in een groep etc.... etc.... en buiten dat hebben regels pas zin als ze controleerbaar zijn. en nee, dat is geen onzin wat ik verkondig. dat is een praktische heldere kijk op de zaak.

Dat het moeilijk controleerbaar wordt is natuurlijk een feit.
Maar dat dagelijkse vrije beweging niet haalbaar is, ben ik gewoon niet met je eens.
Ik heb ook altijd in de randstad gewoond met mijn paard en hij heeft altijd hele dagen buiten geleefd.
Natuurlijk zijn er veel stallen waarop dit niet mogelijk is, maar eigenlijk is dat te schandalig voor woorden. Wel binnenbakken, stapmolens en weet ik het allemaal, maar geen ruimte voor paddocks. Als de mens nou eens wat van zijn eigen luxe zou inleveren en ze alle ruimte die aan deze luxe gespendeerd wordt, ombouwen naar paddocks, is het hele probleem opgelost.
Dat dat meer kost betwijfel ik, maar dan nog. Als je dat er niet voor over hebt, moet je geen paarden houden.

ik zeg ook niet dat ik het er niet mee eens ben, alleen dat het niet/nauwelijks haalbaar is. als bepaalde stallen dit willen realiseren zal wellicht de stalhuur met 20/30/40% moeten stijgen, veel mensen willen dit vermoedelijk niet betalen, moeten ze hun paard dan maar zo wegdoen, hun hobby. Daarbij zijn er zoveel uitzonderingen etc... dat een regeling opstellen gewoon lastig is. daarbij is de paard een heel vreemd dier, in feite is het een huisdier, maar voor de BTW willen we graag dat het een productiedier is (6% regeling) maar we willen ook recreatie, plezier en sport (19%) , maar dat willen we liever weer niet betalen. kortom: 'veel regels, veel onduidelijkheid, een gevarieerde sector en (nog) niet strikt te reguleren.'

Auky

Arabesk, my thoughts exactly.
Je gaat mij niet wijsmaken dat paarden helemaal uit vrije wil dag en nacht in een stalletje staan.
Kan best dat ze de schuilstal ook heel fijn vinden hoor, maar geef ze in ieder geval de keuzevrijheid, de mogelijkheid om ook buiten te komen.

Netje

ezri1978 schreef:

Zánd in zijn manen op de wei: dat lijkt me stug. Klinkt meer als een gevalletje zomerexceem. Gaat die van jou dan in een groep naar buiten? Want alleen op een stukje (kennelijk zanderig) gras en jij die hem na 10 minuten al weer binnenlaat (hij weet waarschijnlijk dat er dan eten op hem wacht), dat vind ik niet zoveel bewijzen....

welsh_rep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:59

Melanie5 schreef:
Op zich goed dat er wat gedaan wordt, maar zoals al eerder aangegegeven, hoe zit het dan met al die kippen en varkens die hun kont niet kunnen keren in hun ellendige hokjes? Dat vind ik zelf veel erger.

Dat is voor de dierenbescherming niet zo'n prioriteit. Paarden hebben een hoge 'aaibaarheidsfactor' in tegenstelling tot koeien , varkens en kippen. Dus willen ze scoren bij hun eigen achterban, die voor 90% bestaat uit honden- en katten bezitters, dan gaan ze zich profileren met een onderwerp wat scoort bij de eigen leden.
Daarnaast zitten die de meeste leden van de DB ook niet te wachten op nieuwe welzijnsregels voor de koeien, varkens en kippen, want dan wordt de kiloknaller te duur.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:01

Jammer dat ik niet even kan kijken vanavond omdat ik moet werken
ik zal vast wel in dit topic berichten lezen? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:04

welsh_rep schreef:
Melanie5 schreef:

Dat is voor de dierenbescherming niet zo'n prioriteit. Paarden hebben een hoge 'aaibaarheidsfactor' in tegenstelling tot koeien , varkens en kippen. Dus willen ze scoren bij hun eigen achterban, die voor 90% bestaat uit honden- en katten bezitters, dan gaan ze zich profileren met een onderwerp wat scoort bij de eigen leden.
Daarnaast zitten die de meeste leden van de DB ook niet te wachten op nieuwe welzijnsregels voor de koeien, varkens en kippen, want dan wordt de kiloknaller te duur.

Als je een kudde koeien in een manege zet, allemaal in een aparte box, ben je STRAFBAAR!

Er is vastgelegd dat een koe niet solitair gehuisvest mag worden.

weule

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:05

@ arabesk: misschien is het verschil dat een paard een huisdier is, en een koe een productiedier ?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:05

Achja, wat hebben paarden het toch slecht he in NL?

Arabesk: je scheert weer heerlijk alles over 1 kam. Ja, onze paarden op de manege staan in stands, maar de meeste vinden het geweldig om "hun dagelijkse rondje" te lopen! Plus, in de zomer staan ze zo veel mogelijk buiten.
En, wie zegt dat dat bij élke manege zo is? De 4 hoeven, daar hebben de paarden een box én veel weidegang.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:06

mogen ze die inspecteurs ook wel eens fatsoenlijk opleiden

ezri1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:06

Zwaar gevalletje zomerexceem en allergie...... het welzijn van de dieren moet erop vooruit gaan toch? en ja ik haal hem na 10 minuten weer naar binnen om dat hij in volle paniek gaat rennen. Nu moet ik hem zeker in een groep naar buiten doe? Leuk een klophengst tussen je groepje, dat wil niemand... daarbij (nog maals ik heb hem 18 jaar en heb al vanalles geprobeert) de shetlander waar hij vroeger mee naar buiten ging eidigden met een dubele dijbeen breuk, een andere pony was na ander hal uur erachteraan jagen doodop en ja de enigste waar mee hij wel naar buiten kon/wou is door ouderdom overleden. Ze stonden dan een half uurtje op de wei, waarna ik al na 15 minuten een apatisch paard had die er niets aan vondt!.Maar ach hij heeft het toch zo slecht die arme drommel....heeft een stal van 3,5 bij 3,5 ik zorg dat hij de gehele dag wat te knabbelen heeft en dat hij er op zijn minst 2 keer per dag uit komt (1X trainingmolen en 1X ruim 1 uur tot 1,5 uur "werken") hij staat super de luxe en krijgt alles wat ik hem kan bieden (en dat is behoorlijk veel) maar toch is hij über zielig volgens de echte kenners op bokt omdat hij niet naar buiten mag...... overigens komt hij elke zomer geregeld naar buiten en daarna wordt hij goed schoon gewassen ivm het exceem en de allergie.
Netje schreef:
ezri1978 schreef:

Zánd in zijn manen op de wei: dat lijkt me stug. Klinkt meer als een gevalletje zomerexceem. Gaat die van jou dan in een groep naar buiten? Want alleen op een stukje (kennelijk zanderig) gras en jij die hem na 10 minuten al weer binnenlaat (hij weet waarschijnlijk dat er dan eten op hem wacht), dat vind ik niet zoveel bewijzen....
Laatst bijgewerkt door ezri1978 op 12-01-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:07

Stands zijn toch al een tijdje verboden Marjoow???
Laatst bijgewerkt door Netje op 12-01-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Auky

weule schreef:
als bepaalde stallen dit willen realiseren zal wellicht de stalhuur met 20/30/40% moeten stijgen, veel mensen willen dit vermoedelijk niet betalen, moeten ze hun paard dan maar zo wegdoen, hun hobby.

Ik ben daar misschien heel hard in, maar dan moet dat maar ja. Als je je paard niet paardwaardig kunt houden (of je het nu niet wilt of niet kunt betalen) dan maar niet.
Natuurlijk is het vervelend als je zo je hobby moet opgeven, maar voor het paard is het minstens zo vervelend zij leven te moeten slijten in een hokje in plaats van buiten tussen zijn soortgenoten.

Arabesk

Marjoow schreef:
Achja, wat hebben paarden het toch slecht he in NL?

Arabesk: je scheert weer heerlijk alles over 1 kam. Ja, onze paarden op de manege staan in stands, maar de meeste vinden het geweldig om "hun dagelijkse rondje" te lopen! Plus, in de zomer staan ze zo veel mogelijk buiten.
En, wie zegt dat dat bij élke manege zo is? De 4 hoeven, daar hebben de paarden een box én veel weidegang.

Maar ik vind dan nog steeds 'alleen in de zomer op de weide' voor stand/box paarden echt mishandeling. Natuurlijk vinden die paarden het geweldig om hun dagelijkse rondje te lopen, dat is een enorme afwisseling in hun leven waarbij ze vooral tegen de stalmuur aankijken. :(

Er zijn ook maneges waarbij ze in groepshuisvesting staan.