Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arabesk schreef:Ah is dat die wet waarbij ze zo ongeveer alleen prikkeldraad in weides aanpakken en de rest laten zoals het is?
.
Huertecilla schreef:Arabesk schreef:Ah is dat die wet waarbij ze zo ongeveer alleen prikkeldraad in weides aanpakken en de rest laten zoals het is?
.
Nee, dat is de sector zélf. Die is na 10 jaar studie na een ministeriële opdracht voor invulling van de voor paarden totaal ontbrekende welzijnswetgeving niet verder gekomen dan dat.
De DB zal ook niet ver gaan aangezien het NL topsport paardendwinger kopstuk als boegbeeld heeft, maar het is in ieder geval in beweging.
Het gevaar is dat er een ´welzijns´norm komt die dat helemaal niet ís. Dat er met wat minimáál zou moeten een voor de huidge situatie met VEEL te veel paarden in slechts beperkt geschikt gebied haalbaar compromis met het minimum gelsoten wordt. Dat er op die manier een gelegaliseerd alibi voor mis-behandeling ontstaat.
Huertecilla schreef:Nee, dat is de sector zélf. Die is na 10 jaar studie na een ministeriële opdracht voor invulling van de voor paarden totaal ontbrekende welzijnswetgeving niet verder gekomen dan dat.
De DB zal ook niet ver gaan aangezien het NL topsport paardendwinger kopstuk als boegbeeld heeft, maar het is in ieder geval in beweging.
Het gevaar is dat er een ´welzijns´norm komt die dat helemaal niet ís. Dat er met wat minimáál zou moeten een voor de huidge situatie met VEEL te veel paarden in slechts beperkt geschikt gebied haalbaar compromis met het minimum gelsoten wordt. Dat er op die manier een gelegaliseerd alibi voor mis-behandeling ontstaat.
ezri1978 schreef:Allemaal heel leuk en aardig die wetsvoorstellen, maar wat nu als je paard er totaal geen lol aan beleefd om elke dag de wei in te moeten?
Die van mij (ik heb hem nu al weer 18 jaar) maak je niet blij om hem elke dag op de wei te knallen, dit heb ik meerdere keren geprobeert maar hij vindt het echt niet leuk - 10 minuten hoog uit en dan wil meneer weer naar binnen.
Daarnaast krijgt hij vreselijk veel jeuk van al dat zand in zijn manen en staart waarop hij dus als een bezetenen gaat schuren (tot bloedens toe).
Versta me niet verkeerd dat er een wet komt vindt ik juist een aanbeveling, maar laat het in samenhang zijn met de sector zelf en het kabinet.
Arabesk schreef:ezri1978 schreef:Allemaal heel leuk en aardig die wetsvoorstellen, maar wat nu als je paard er totaal geen lol aan beleefd om elke dag de wei in te moeten?
Die van mij (ik heb hem nu al weer 18 jaar) maak je niet blij om hem elke dag op de wei te knallen, dit heb ik meerdere keren geprobeert maar hij vindt het echt niet leuk - 10 minuten hoog uit en dan wil meneer weer naar binnen.
Daarnaast krijgt hij vreselijk veel jeuk van al dat zand in zijn manen en staart waarop hij dus als een bezetenen gaat schuren (tot bloedens toe).
Versta me niet verkeerd dat er een wet komt vindt ik juist een aanbeveling, maar laat het in samenhang zijn met de sector zelf en het kabinet.
Vraag me af waar jouw paard het meeste zal staan als je hem zelf de keuze geeft; een inloopstal met uitloop naar een paddock of weiland. Kan me háást niet voorstellen dat hij bij gewoon normaal weer zichzelf 23/7 in het stalletje zet.
Auky schreef:weule schreef:heel simpel het aantal paarden in nederland, de toestand op gemiddelde pensionstallen, om maar te spreken over de kleinschalige stallen in (voornamelijk) het westen van het land, toestand van weides in de winter, kostenaspect. hoe goed en mooi ook, je krijgt het niet haalbaar om een verplichting te stellen aan weidegang, je moet definieren wat de tijd is van loslaten, hoe groot het stukje weide/paddock/buitenbak is. hoeveel dagen per jaar, hoe lang per dag, hoeveel in een groep etc.... etc.... en buiten dat hebben regels pas zin als ze controleerbaar zijn. en nee, dat is geen onzin wat ik verkondig. dat is een praktische heldere kijk op de zaak.
Dat het moeilijk controleerbaar wordt is natuurlijk een feit.
Maar dat dagelijkse vrije beweging niet haalbaar is, ben ik gewoon niet met je eens.
Ik heb ook altijd in de randstad gewoond met mijn paard en hij heeft altijd hele dagen buiten geleefd.
Natuurlijk zijn er veel stallen waarop dit niet mogelijk is, maar eigenlijk is dat te schandalig voor woorden. Wel binnenbakken, stapmolens en weet ik het allemaal, maar geen ruimte voor paddocks. Als de mens nou eens wat van zijn eigen luxe zou inleveren en ze alle ruimte die aan deze luxe gespendeerd wordt, ombouwen naar paddocks, is het hele probleem opgelost.
Dat dat meer kost betwijfel ik, maar dan nog. Als je dat er niet voor over hebt, moet je geen paarden houden.
ezri1978 schreef:Daarnaast krijgt hij vreselijk veel jeuk van al dat zand in zijn manen en staart waarop hij dus als een bezetenen gaat schuren (tot bloedens toe).
Melanie5 schreef:Op zich goed dat er wat gedaan wordt, maar zoals al eerder aangegegeven, hoe zit het dan met al die kippen en varkens die hun kont niet kunnen keren in hun ellendige hokjes? Dat vind ik zelf veel erger.
welsh_rep schreef:Melanie5 schreef:Op zich goed dat er wat gedaan wordt, maar zoals al eerder aangegegeven, hoe zit het dan met al die kippen en varkens die hun kont niet kunnen keren in hun ellendige hokjes? Dat vind ik zelf veel erger.
Dat is voor de dierenbescherming niet zo'n prioriteit. Paarden hebben een hoge 'aaibaarheidsfactor' in tegenstelling tot koeien , varkens en kippen. Dus willen ze scoren bij hun eigen achterban, die voor 90% bestaat uit honden- en katten bezitters, dan gaan ze zich profileren met een onderwerp wat scoort bij de eigen leden.
Daarnaast zitten die de meeste leden van de DB ook niet te wachten op nieuwe welzijnsregels voor de koeien, varkens en kippen, want dan wordt de kiloknaller te duur.
Netje schreef:ezri1978 schreef:Daarnaast krijgt hij vreselijk veel jeuk van al dat zand in zijn manen en staart waarop hij dus als een bezetenen gaat schuren (tot bloedens toe).
Zánd in zijn manen op de wei: dat lijkt me stug. Klinkt meer als een gevalletje zomerexceem. Gaat die van jou dan in een groep naar buiten? Want alleen op een stukje (kennelijk zanderig) gras en jij die hem na 10 minuten al weer binnenlaat (hij weet waarschijnlijk dat er dan eten op hem wacht), dat vind ik niet zoveel bewijzen....
weule schreef:als bepaalde stallen dit willen realiseren zal wellicht de stalhuur met 20/30/40% moeten stijgen, veel mensen willen dit vermoedelijk niet betalen, moeten ze hun paard dan maar zo wegdoen, hun hobby.
Marjoow schreef:Achja, wat hebben paarden het toch slecht he in NL?
Arabesk: je scheert weer heerlijk alles over 1 kam. Ja, onze paarden op de manege staan in stands, maar de meeste vinden het geweldig om "hun dagelijkse rondje" te lopen! Plus, in de zomer staan ze zo veel mogelijk buiten.
En, wie zegt dat dat bij élke manege zo is? De 4 hoeven, daar hebben de paarden een box én veel weidegang.