Anky: niveau lesgeven sluit slecht aan op de (sub) topsport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:12

Masada schreef:
Het lesnivo is inderdaad bedroevend te noemen.
De KNHS moedigt het slechte nivo alleen maar aan door zowat iedereen toe te laten op de ORUN cursus.
Maak de toelatingseisen zwaarder zodat je in iedergeval al wat kunt waarborgen dat je ORUN instructeurs echt een bepaald nivo hebben.

En ik denk dat Anky voor het gemak vergeet dat niet elke ruiter de intentie heeft om topsport te beoefenen.

Ik dnek niet dat ze de toelatingseisen moeten verzwaren maar juist de curssusen moeten uitbreiden en dat je ook een instructeursdiploma kan en wil organiseren voor mensen die minimaal grand prix rijden en dus ook leren om op dat niveau les te geven.

Ik dnek dat daar het gat in de markt zit, betere opleidingen tot een hoger niveau en eventueel voortaan alles online op de site gaan publiceren zodat ook iedereen kan zien of hun instructeur wel voldoende verstand van zaken heeft.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:28

och dit zal een eeuwige discussie blijven, weet je als combinaties die er in mijn ogen nog lang niet aan toe zijn toch met punten thuis komen en dus beloond worden krijgen ze ook in de wedstrijdring bevestiging van wat ze doen dat dat goed is,en gaan ze lekker verder. ik heb ook mijn orun gehaald ,niet omdat ik dacht er wat bij te gaan leren maar om me te kunnen verzekeren. ik had de hoop dat ik met de tijd dat ik aan cursussen volgen toe was wel zou kunnen instromen in een cursus op mijn eigen nivo,maar nee onderaan beginnen en elk jaar een stapje hoger,ja doei! daar begin ik dus niet aan. ik snap wel dat dat geld opleverd ;)
ik vraag niet de hoofdprijs voor mijn lessen en ik heb over het algemeen niet de meest ambieuze wedstrijdruiters in mijn klantenbestand,maar ik heb wel de mensen die willen leren om hun paard los te werken en aan hun eigen houding en zit willen sleutelen,zonder haast'druk en prestatiedrang.de wedstrijdruiters die ik help willen wel starten maar degelijk voorbereid en de dressuur is er voor het paard en niet voor de ruiter

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:05

Klopt, ik kom het in het jureren ook tegen. De punten zijn al binnen en men wil -ondanks dat het paard er niet klaar voor is en nog niet de juiste bespiering door goede training heeft- zo snel mogelijk punten scoren. Wat krijg je dan? Paard die de kunstjes wel kan maar echt mooi de basis doorlopen is er niet bij. En meestal is het niet een genot om naar te kijken. Jammergenoeg.

maar..

Ik denk dat er ook wel wat valt te verbeteren aan de manier van lesgeven bij de instructeurs die er zijn en de opleidingen die zij volgen. Misschien kan Anky daar ook een helpende hand bieden.

lovejw

Re: Anky: niveau lesgeven sluit slecht aan op de (sub) topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:58

Heel jammer dat er in de reacties weer zo tegen de ORUN cursussen aangetrapt wordt, veelal door mensen die het slechts de moeite vonden om maar 1 jaartje heen te gaan. En dan nog het lef hebben om het geldklopperij van de KNHS te noemen. Ik heb de hele cursus gevolgd, achter elkaar door van niveau 1 tot 4. Ik heb de cursussen 4 jaar geleden afgesloten en heb nooit zoveel geleerd als in deze periode. Toen ik er mee begon reed ik al Z2. Van de ORUN leer je nadenken, over anatomie, didactiek, het wezen paard, en het rijtechnische aspect. Jammer dat er te weinig animo is voor een vervolgcursus, meerdere mensen zouden moeten aangeven dat zij meer opleiding willen i.p.v. te zeuren over dat de cursussen niet goed zijn.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:11

orienta schreef:
Nou niveau 4 mag je al aan deelnemen als je M2+5 bent dus dat is ook niet waar wat je zegt Tickels.

Ja, dat klopt, maar als je dat behaald hebt mag je wel t/m de Z2 lesgeven.
Dit heb ik nagevraagd bij de KNHS ;)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:13

lovejw schreef:
Heel jammer dat er in de reacties weer zo tegen de ORUN cursussen aangetrapt wordt, veelal door mensen die het slechts de moeite vonden om maar 1 jaartje heen te gaan. En dan nog het lef hebben om het geldklopperij van de KNHS te noemen. Ik heb de hele cursus gevolgd, achter elkaar door van niveau 1 tot 4. Ik heb de cursussen 4 jaar geleden afgesloten en heb nooit zoveel geleerd als in deze periode. Toen ik er mee begon reed ik al Z2. Van de ORUN leer je nadenken, over anatomie, didactiek, het wezen paard, en het rijtechnische aspect. Jammer dat er te weinig animo is voor een vervolgcursus, meerdere mensen zouden moeten aangeven dat zij meer opleiding willen i.p.v. te zeuren over dat de cursussen niet goed zijn.

Ben het met je eens, maar jij hebt alles doorlopen en kan zelf ook goed rijden (althans, daar ga ik dan even vanuit ;)). Ik doel meer op de mensen die L starten of met hangen en wurgen M en vervolgens met het ORUN papiertje wapperen en zichzelf deskundig noemen.. Als ik veel zou willen lesgeven zou ik het ook absoluut doen.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:25

lovejw schreef:
Jammer dat er te weinig animo is voor een vervolgcursus, meerdere mensen zouden moeten aangeven dat zij meer opleiding willen i.p.v. te zeuren over dat de cursussen niet goed zijn.

Voor mij dezelfde reden al knollentuin ook al aangaf, ik vind de vervolgcursussen erg duur.

Prijzen voor 2011
niveau 2, 540,- cursus, examen 77,50
niveau 3, 1.775,- cursus, examen 120,- (inclusief koffie/thee/lunch/diner tijdens cursusdagen)
niveau 4, 2175,- cursus, examen 120,- (hier staat niet bij dat dit inclusief koffie/thee/lunch diner is)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:37

ik ben meegeweest naar nivo 3 en 4 met een vriendin een hele poos geleden,niet elke week maar wel zeker de helft meegezeten bij de praktijk en ik vond het toen een hele leuke cursus. ik had toen zelf niet de gelegenheid om er zelf heen tegaan,trailer-auto . er liepen toen hele goede instrukteurs
nu weet ik het niet zo, daarnaast wordt het vrijwel onmogelijk om elke week een hele dag mezelf uit te plannen en dat 2 jr lang. we hebben een stal aan huis een kwekerij en kinderen..ik wil best een opleiding volgen maar dan op mijn nivo als ik hierboven dus optel [had ik zelf eerder ook la gedaan kom ik op 5000 euro zomaar,en dan tel ik nog niet wat het me kost aan oppas en opvang op stal...
ik hoop dat ik een instrukteur ben die de mensen die ze helpt motiveerd om naar het paard te kijken en ze zich vooral bewust te laten worden waar ze mee bezig zijn .en ik wil mensen vooral uitleg geven en meer theoretische kennis,want oh oh dat mis ik enorm bij de gemiddelde ruiter,alle paarden moeten in die krul maar hoe het feitelijk tot stand komt weten we niet

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:51

Vind het een goed initiatief van Anky. Ze hebben een neus voor de commercie. 8-)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:53

TICKELS schreef:
orienta schreef:
Nou niveau 4 mag je al aan deelnemen als je M2+5 bent dus dat is ook niet waar wat je zegt Tickels.

Ja, dat klopt, maar als je dat behaald hebt mag je wel t/m de Z2 lesgeven.
Dit heb ik nagevraagd bij de KNHS ;)

Gaat toch nergens over eigenlijk?
Je moet zelf maar M2 hebben gereden maar mag wel tot Z2 lesgeven :Z

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:47

dankjewel orienta,dat bedoel ik nou ook...je behandeld in de hele cursus geen wissels en appyementen maar je mag het wel lesgeven volgens je papiertje...ben ik dan de enige die zich achter dr oren krabt en bedenkelijk kijkt? hoe ga je dat dan doen? nou gaat het vaak bij het wijken al verkeerd..

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:03

Dan is het bij de jurycursussen toch wel wat beter geregeld!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:04

in dat opzicht zeker!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:07

Opzich is het nog niet eens zo erg dat die cursussen wel wat kosten dan heb je tenminste wel een beetje zekerheid dat er echt serieuze mensen aan meedoen en niet jan en alleman!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:09

ook dat ben ik wel met je eens maar wat ik niet snap is dat je bv als je meer dan 2 paarden z2 of subtop gereden hebt dat je dan geen dispensatie krijgt en bv meteen mag instromen op nivo 4. evt na een toelatingsexamen wat betreft theorie en\of rijden

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:11

Ja dat begrijp ik ook niet dat je het hele traject eerst moet gaan doorlopen, waarom geen toelatingstest dan inderdaad eventueel theorie,rijden en lesgeven.
Het kost een klap geld die niveau 4 dus dan mag het toch wel wat schappelijker gemaakt worden.

Ik heb vroeger basis gedaan dus zonder rijden omdat ik geen paard had om mee te starten.
Nou die mogen ze van mij afschaffen( of is dat al gedaan?) want dat niveau van mijn mede cursisten was echt om te janken, meer dan de helft had nog nooit lesgegeven en kon niets uitleggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:16

nee hoor dat bestaat dus nog en werkelijk elke ruiter kan deze cursus halen ,en oa deze mensen staan vervolgens 'volledig' gediplomeerd les te geven op vele maneges ....not good...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:19

Nou waren er goddank wel een paar gezakt dan bij mij op cursus maar dan alsnog.
Ik heb denk ik als er honderd keer lesgegeven moest worden tachtig keer het gedaan omdat de rest niet durfde les te geven waar de andere bij stonden :n

Als er een beetje een moeilijk paard kwam dan stond iedereen schaapachtig te kijken wat ze er mee aan moesten dan begonnen mijn handen echt te jeuken :Y)

Basis mogen ze van mijn part ook wel wat eisen stellen.
Bijvoorbeeld L1 + winst en dan de rest ook maar wat opschroeven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:23

ach zoals altijd zitten de stuurlui het even simpel te bedenken,er zal wel iets moeilijks achter zitten waarom t niet te realiseren valt,toch? anders was t toch allang veranderd? :P vraag me alleen altijd af waarom zoiets zo lang hetzelfde blijft en ze er zelf niet allang wat mee gedaan hebben. je maakt mij niet wijs dat anky dit nu als eerste opmerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:25

Ach ja het laatje moet natuurlijk ook gespekt worden :D

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:28

Bladiebladiebla! Zoals gewoonlijk zijn het weer de mensen die alleen niveau 1 hebben gevolgd die denken een mening te moeten hebben over de hogere opleidingen. Geen appuyementen en wissels behandeld? Dan nodig ik je toch van harte uit een keer te komen kijken in Ermelo.
Als je gaat uitrekenen: de cursussen zijn niet te duur. Je hebt les van mensen als Johan Hamminga, die kosten een lieve duit en daar mag je voor dat geld een hele dag per week van leren. Nee, de meeste reacties zijn echt heel erg kort door de bocht. En dat je meerdere paarden Z2 hebt gestart wil nog niet zeggen dat je goed genoeg kan lesgeven om cursussen over te slaan.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:16

instructie vanaf de grond is altijd belangrijk, maar ik heb zelf veel geleerd uit kijken naar andere ruiters

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:27

ach lovejw tuurlijk komen we over als allesweters! :D ik draai echter al geruime tijd mee en heb bij zeer veel verschillende meesters lessen mogen volgen,daar ben ik heel blij mee.en daar heb ik meer geleerd en leer ik nog steeds meer als ik op de orun verwacht te gaan leren :Y) je reageert net alsof jij daar de cursussen geeft?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:34

Ik vond dat niveau 1 al zonde geld, niks aan gehad dus waarom nog meer dure cursussen volgen :=

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 07:25

@ knollentuin.
In je onderschrift geef je ook aan ORUN te hebben, als je er zo weinig waarde aan hecht kun je dat net zo goed weghalen haha! En je VERWACHT minder bij de ORUN te leren, maar daar kun je geen uitspraken over doen want je weet duidelijk niet hoe het daar in zijn werk gaat :=