Omwonenden ‘mega-paardendorp' bij Ruinen woedend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:51

Achja. Wij zijn botte boeren, en de stedelingen die hier komen wonen en zeuren noemen wij stijve harken.
Zo is het altijd wat toch? Ik snap namelijk heel goed wat Anne bedoelt. :)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:52

De tegenstanders maken er inderdaad een mooi verhaal van op de site en ook via folders die ze onder andere bij de bewoners van Ruinen in de bus doen.
Al zou het hele perceel 140 hectare zijn, dan betekent dat nog niet dat er 140 ha. gebouwen ontstaan! Iedereen die in de paarden 'zit', weet dat een paardensportcentrum vooral bestaat uit buitengebied. Buitenbanen, crossterreinen, weilanden etc. Er zullen voldoende bomen en struiken neergezet worden dat er veel aan het oog onttrokken wordt lijkt me.

Ook maken de bewoners van onder andere Ruinen zich druk dat hun 'rustige' dorp ondergesneeuwd gaat worden door 'al' die bezoekers van dat centrum.
Nou kan ik me vergissen, maar het lijkt me sterk dat mensen die daar voor een wedstrijd komen, ook nog zin of tijd hebben om een beetje te gaan rond cruisen door de omliggende dorpjes.

Ik kan me voorstellen dat de werkelijk betrokken bewoners in het gebied zelf, die eventueel uitgekocht gaan worden er problemen mee hebben. Die zitten er namelijk ook fijn, maar veel andere argumenten gaan wel erg ver enkel en alleen om hun zin door te drijven.

Brainless

Re: Omwonenden ‘mega-paardendorp' bij Ruinen woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:50

Het wordt natuurlijk wel een heel stuk drukker op de weg rond Ruinen als er bij zo'n groot complex een wedstrijd/paardendag is natuurlijk.

Over import... mijn man ik komen oorspronkelijk uit het buitengebied en klagen echt niet over mestlucht/boerenbedrijvigheid. Het wil nl. niet zeggen dat als mensen ergens nieuw komen wonen dat het allemaal stadse mensen zijn die nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien.

Hier is zeker 60-70% import en geen 1 klaagt over het buiten wonen. (en alles wat daar bij komt).
Hoewel ik gek ben met paarden, en graag naar evenementen ga, zou ik het ook niet leuk vinden als zo'n complex dicht bij mij in de buurt komt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:02

Mij lijkt het wel een mooi plan wat ze willen bouwen.
Ook voor de toekomst,het brengt werk en leerplek voor de jeugd.
Misschien dat dan in de toekomst beter en zorgvuldiger met paarden/pony's word omgegaan als er een fatsoenlijke leerplek is!De jeugd is de toekomst!!!
Ik zie liever zoiets oprijzen dan een lelijk fabriekspand of het zóveelste lelijke grauwe kantoorpand wat vervolgens heel lang leeg staat.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:06

Anne_GTI schreef:
Hmmmm, waarom heb ik nou het idee naar het zien van dit filmpje dat voornamelijk de "import" tegen dit plan is...
Is ook overal hetzelfde, zelf als buitenstaander in een buurt/dorp komen en dan amok maken ipv opgenomen worden in de bestaande gemeenschap.

ONZIN....ik heb geen amok gezien hoor. Er wordt gewoon gebruik gemaakt van de daarvoor bestemde procedures.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:11

Dorp verder op staat al een groot bungalowpark in de planning met 2x zoveel slaapplaatsen als het dorp inwoners heeft. Kost de boeren in het gebied de kop door gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden. Om over de rest maar te zwijgen. Ik heb geen bezwaar tegen toerisme, maar die grote schaal past niet bij het beeld van het gebied.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:17

Ik ben vooral nieuwsgierig wie er zoveel geld heeft om zoiets neer te kunnen zetten :$
Het lijkt me niet echt een fijne toevoeging aan je dorp eerlijk gezegt. Je wilt toch een goede infrastructuur voor zoiets, dichter bij een snelweg bijvoorbeeld. Puur ertegen zijn is anderzijds weer te makkelijk. Goed overleg en afspraken lijken me meer op zijn plek.
Ook kan ik me niet voorstellen dat zo'n paardenstad dingen als weidegang kan bieden. Particulieren zullen ze ook niet willen dat geeft te veel rotzooi (kinderen, honden, etc), ik neem aan dat ze het in segmenten gaan verhuren aan (semi) profs.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:30

Het ligt nabij de N375, die weer in verbinding staat met de snelweg vanaf Meppel, A32 en uiteindelijk in Pesse uitkomt bij de A28, prima te bereiken dus.

Ik ben ook niet zozeer tegen dit plan, maar de opzet komt een beetje amateuristisch over, is deze grond uberhaupt geschikt om te gaan bouwen, een hotel is niet niks. En waar gaan al die mensen eten in de dagen van evenementen bijvoorbeeld?

En daarbij ben ik ergens wel een beetje angstig dat het ten koste gaat van het buitengebied, maar dit hangt heel erg van de opzet af. Ik vind dit wel heel mooi dat het nu naar buiten komt, aangezien ik mijn profielwerkstuk over verpaarding doe :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:37

Ben eigenlijk erg benieuwd hoe ze dan de minimale welzijnseisen die de DB nu aan de overheid suggereerd daar gaan toepassen. Dieren die elkaar niet kennen bijelkaar gooien ivm sociale contacten en vrije uitloop gaat niks worden. Aan de andere kant zou dat misschien wel een nieuwe markt voor al die shetlanders zijn die men nu vaak aan de straatstenen niet kwijt raakt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:23

Anne_GTI schreef:
De bewoners kunnen nav die brief toch eerst reageren bij het bedrijf? Vergunning komt pas in beeld als er een definitief plan ligt voor de vergunningsaanvraag. Is het toch veel handiger om op voorhand al informatie te gaan vragen dan eerst de vergunningsaanvraag af te wachten bij de gemeente? Zolang ze nog aan het plannen maken zijn is het ook veel makkelijker om aanpassingen op een plan te maken die voor alle partijen goed werkbaar zijn. Rechtstreeks communiceren is altijd makkelijker.

Jij bent duidelijk niet op de hoogte van hoe dit soort procedures horen te gaan.
Geeft niks hoor....zo bedoel ik het niet.

Maar met dit soort dingen is de gemeente de aangewezen partij om hun bewoners te informeren.
Ieder bedrijf kan wel allerlei plannen maken.... Toevallig heb ik er zelf mee van doen op dit moment. Iemand die een idealistisch plan heeft bedacht voor het stuk grond achter onze weide.
Als ik dan naar de plannenmaker ga, krijg ik precies te horen wat hij graag wil bouwen en ontwikkelen.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook zo wordt. Er is namelijk een aanpassing van het bestemmingsplan nodig, er moet draagvlak zijn bij de gemeente, er is nog een welstandscommissie en noem maar op.
En juist daarom is de gemeente de verantwoordelijke om glashelder antwoord te geven op vragen. En als de gemeente nog niet exact helder heeft hoe het zal gaan, kunnen ze dat communiceren..

Gelukkig is de gemeente waar ik woon wel transparant en heb ik heel helder antwoord gekregen van de gemeente op mijn vragen over het plan voor de grond achter mijn weide en wat dit in de toekomst voor mij zal betekenen.

De burgermeester in dit filmpje is aardig aan het draaikonten....neem dat maar aan hoor....!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:30

funnyhorses schreef:
Misschien dat dan in de toekomst beter en zorgvuldiger met paarden/pony's word omgegaan als er een fatsoenlijke leerplek is!De jeugd is de toekomst!!!
Ik zie liever zoiets oprijzen dan een lelijk fabriekspand of het zóveelste lelijke grauwe kantoorpand wat vervolgens heel lang leeg staat.

maar vervolgens worden die paarden opgesloten in stalletjes van 3x3m...en waar het weiland moest komen is een enorme parkeerplaats :o

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:39

Amalarab schreef:
funnyhorses schreef:

maar vervolgens worden die paarden opgesloten in stalletjes van 3x3m...en waar het weiland moest komen is een enorme parkeerplaats :o

Alsof het nu allemaal zo denderend verloopt bij vele paardenbezitters.
En ik ga er vanuit dat de paarden die in box staan ook zorgvuldig getraind gaan worden,bij de leek staan ze idd vaak in een box en zien geneens daglicht!
Dus ik mag er wel vanuit gaan dat dit project wel professioneel word aangepakt en geleid.
En tuurlijk zie ik ook liever paarden vrij lopen,maar dat is bijna geen haalbare kaart in dit kleine kikkerlandje.

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:47

Wat ik heb gehoord van inwoners van Ruinen, is het gewoon een vies spelletje wat de gemeente speelt. Dezelfde persoon die de nieuwe huisjes van Plopsaland Coevorden er heeft doorgedrukt (en nu dus een heel dorp heeft weggevaagd), zit achter dit plan (samen met die 2 projectontwikkelaars). Die grond die nodig is voor dit plan, is van mensen gekocht door ze een schuldgevoel aan te praten. Ze hebben gezegd dat er een manege voor gehandicapten zou komen, en als die mensen dus hun grond niet aan hen verkochten, zij er dus voor zouden zorgen dat die mensen niet kunnen rijden.
Ook is de bedoeling 1x in de 14 dagen een mega-concours van 5-6 dagen te gaan houden (nationaal+internationaal). Deze infrastructuur wordt ook weer betaald uit gemeentebelastingen, terwijl zij er niks voor terugkrijge (er komen huisjes bij dit complex, samen met een vast strodorp). Mensen uit Ruinen zelf levert het dus niks op.
Ik kan dus wel begrijpen dat deze mensen woedend zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:53

Anne_GTI schreef:
jackgirl schreef:
wat een kort door de bocht reactie Anne_GTI
Dat mensen zich moeten aanpassen ben ik met je eens , maar dat zegt niet dat ze gelijk geen inbreng mogen hebben.

Zeg ik dan dat ze dat niet mogen? Hetgeen mij tegen de borst stuit is dat ze alles via de gemeente willen afdwingen en niet gewoon met de mensen/bedrijven die met die plan bezig zijn zelf in gesprek gaan.

Daar komt het wel op neer.
Wie zegt dat die mensen nooit rechtstreeks contact gehad hebben ?
Daarnaast vind ik met zo'n groot project de gemeente ook wel een plicht heeft te informeren, en niet de onschuldige harry uit te hangen.
Hun geven vergunningen , dus zijn er wel degelijk bij betrokken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:36

Natascha13 schreef:
Ook is de bedoeling 1x in de 14 dagen een mega-concours van 5-6 dagen te gaan houden (nationaal+internationaal).

Dat is wel erreg vaak :D ...

Alle informatie, met een eerste opzet en ook de hele planningsprocedures staat trouwens op www.woldenpark.eu

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:08

lisa_pluisje schreef:
Dat komt omdat een hoop boeren niet in staat zijn tot normale communicatie en
daarbij ook nog eens erg territoriaal zijn.

Dat is een lekkere opmerking zeg.. Nou nou nou..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:22

Het is iig wel op een goede bereikbare plaats vanaf de A28. Afslag pesse en je bent er bijna.
Mijn oom zit daar op een boerderij, komt dan praktisch naast het park te wonen, ik zal hem eens vragen van hoe en wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:03

Tja het is een prestigieus plan, maar het zou mooi zijn als het lukt.

De plannen voor het zogenaamde 'hippische centrum' in het ringpark in Meppel komen er ook niet door.
Indoor Meppel is er niet meer.
De Prins Bernardhoeve is er niet meer voor indoor.
Exloo is ook geen locatie waar grote wedstrijden gehouden kunnen worden.
Etc. etc.

Gaat CH de Wolden dan ook uiteindelijk naar deze locatie? Bedoel, terrein van Broek is dan een beetje overbodig.

En nog een voordeel, als het er staat kan Appie ook eens langs de weg naar concours :')

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:21

lisa_pluisje schreef:

Dit vind ik altijd van die komische opmerkingen...boeren zijn meestal de grondbezitters - dat geeft toch bepaalde rechten, of niet dan? Het lijkt soms wel alsof agrarische grond 'openbaar bezit' is in Nederland, maar dat ligt toch wel een beetje anders.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:42

In de Wolder Courant gisteren:

INLOOPAVONDEN OVER INITIATIEF HIPPISCH CENTRUM IN DE WOLDEN

Woensdag 19 en 26 januari zijn er inloopavonden over het initiatief voor een hippisch centrum in De Wolden.
Het ingenieurs- en adviesbureau Grontmij, die de initiatiefnemers steunt in de planontwikkeling, geeft informatie over het initiatief van het hippisch centrum.
De gemeente De Wolden licht op deze avonden tot nu toe gemaakte afspraken en mogelijke vervolgprocedure toe.

Locaties inloopavonden
De eerste inloopavond wordt gehouden op 19 januari van 20.00 tot 22.00 uur in Café-restaurant De Molenhoeve aan de Echtenseweg 15 nabij Echten. De tweede avond is op woensdag 26 januari van 20.00 tot 22.00 uur in het Drenthe College aan de Kloosterstraat 12 in Ruinen. Belangstellenden zijn van harte welkom.

Hippisch centrum
De initiatiefnemers, actief onder de naam Brave Heart BV, willen een paardensportcentrum ontwikkelen op een locatie bij Gijsselte. Het centrum biedt faciliteiten voor zowel topsport als de breedte- en gehandicaptensport. Daarnaast omvatten de plannen verblijfsaccomodaties en diverse voorzieningen.
Op slechts een beperkt deel van de locatie komt bebouwing, waardoor er ook ruimte is voor landschappelijke inpassing en natuur.
Voor meer informatie over het initiatief kunnen geinteresseerden terecht op http://www.woldenpark.eu

Resultaat onderzoek
De planvorming voor het hippisch centrum bevindt zich in de initiatieffase waarin de omvang en haalbaarheid worden bepaald. Begin dit jaar verwachten de initiatiefnemers een businesscase ter beoordeling aan te bieden aan de gemeente. Het college beslist dan of en hoe het initiatief een vervolg krijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:28

lisa_pluisje schreef:

:oo
Doe even normaal zeg, serieus... :n

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:56

Nou, ik heb eens naar die cijfers die hun plan onderbouwen bekeken maar die zijn zo als normaal bij projektontwikkeling
weer aardig uit hun verband gerukt.

Er wordt al jaren uitgegaan van 400.000 paarden in NL (is een grove schatting want ze hebben geen benul)
Trek hier alle dieren jonger dan 3 jaar en ouder dan 20 jaar vanaf en b.v. alle shetlanders en kleine ponies die als weidevulling fungeren.

Dan zijn er volgens de cijfers van braveheart 465.000 actieve paardensporters. Ik mag er dus vanuit gaan dat dit voor een heel groot gedeelte manegeruiters zijn die 1x per week rijden en hoogstens af en toe meedoen met een clubkampioenschap. Aangezien er meer ruiters zijn die met meerdere paarden deelnemen aan de sport dan dat er paarden zijn die met meerdere ruiters meedingen in de sport drukt het aantal ook nog naar beneden.

Hoeveel ruiters blijven er dan over die daadwerkelijk zo een groot hippische centrum regelmatig gebruik van gaan maken.
Trouwens het aantal leden van de KNHS is ook niet beeldmakend voor het aantal actieve wedtrijdruiters die hebben namelijk een gigantische sprong in het ledenaantal ontvangen toen men chippen verplicht ging stellen. Tel daar nog eens de crisis op met afschaffing van alle luxe-artikelen als paard/pony van dochter of wedstrijdrijden en les en ik zou mij als projektontwikkelaar nog eens goed achter de oren krabben.

Drenthe heeft wel veel paarden en paardenhistorie maar ligt ook nog eens niet centraal in het land wat zowel voor toeschouwers als deelnemers wellicht ook een rol kan spelen.

Nog iets anders, Deurne paardenwereld, dat hele gebeuren dat daar gebouwd zou worden en zoveel propaganda voor gemaakt is welk stadium is dat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:59

En Ermelo is nou ook niet dat je zegt wekelijks druk bezocht...
Net als ik zelf hebben menig paardenbezitters hier in drenthe de dieren voor de recreatie, en om de natuur in de gaan, ben het dus helemaal met je eens ponies, de vraag is er niet helemaal naar....

Maar wie weet wat er gebeurd als het er eenmaal staat...

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:04

wat een gezeur...

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:18

Hey dat is hier om de hoek, leuk zeg,... ben benieuwd of het doorgaat, had er ook nog niks van gehoord.
Moet zeggen dat de natuur hier wel prachtig is om door de rijden, hahaha wie weet krijg ik straks nog wel Edward Gal als buurman,. nou ik zeg "doen" hahaha.