Zeer sterk kampioensduo tijdens Friese Kampioenskeuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kennerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:41

Chefke schreef:
Die Anders, Heb ik die vrijdag avond in de showavond gezien? Met Peter Spahn? Of is dat een andere of was het m helemaal niet. Ik geloof dat ik ergens een Anders heb gehoort en was van m onder de indruk.Maar is dat dezelfde?

Dat was inderdaad dezelfde ;)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:56

chefke - ja

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:44

vind anders 451 een net paard,en om zn soepelheid en sportprestaties kwam hij zo hoog,maar ik zie liever toch een ander type hengst staan als harmen,gjalt tsjalle en uldrik.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:47

Mee eens al vind ik hem onder het zadel wel om te kwijlen en vind ik Anders al beter dan vorig jaar. Vond het mooi dat de jury zei dat het jammer was dat alles was weggeschoren (al weet ik niet of die anders erg dikke sokken had :P )

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:31

Citaat:
Vond het mooi dat de jury zei dat het jammer was dat alles was weggeschoren

Meningen kunnen toch verschillen, ik vond dit net een zeer lullige opmerking. Als sportpaard zitten die sokken hem gewoon in de weg en dat hoort een jurylid op dat niveau te weten. Dat dit jammer is voor de "show" ok akkoord maar het is kwestie van je prioriteiten te stellen.

Ik scheer ook mijn baard af ben ik dan minder man?

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:55

die sokken zitten anders 451 helemaal niet in de weg,een enkel jurylid stoort zich aan de beweging van de sokken en vind dat hij daardoor niet goed kan beoordelen of het paard de oefening wel correct doet,omdat de beweging van de sokken irriteren.
vandaar dat de sokken flink uitgedunt zijn,maar anders had voorheen ook een flinke bos manen,en die zijn ook duidelijk minimaal gehalveerd,je kunt de manen ook mooi wegvlechten,je ziet op het internet nog foto's waar hij als cas van t hoksent lange manen had,tot op het been minimaal.
zal ook wel commentaar op geweest zijn.
wat ik me afvraag,mag je als fries dan geen fries zijn om te kunnen functioneren in de top?

kennerr

Re: Zeer sterk kampioensduo tijdens Friese Kampioenskeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:38

arun

Re: Zeer sterk kampioensduo tijdens Friese Kampioenskeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:03

Haitze,

Van mij mag alles maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook de sokken 'storend' vind in de dressuur.
Manen die kan je in een hengsten vlecht doen, knotjes en fries dat gaat niet samen.
Elk zijn mening hierover het is niet aan derden om te oordelen wat een ander met zijn eigen paard doet.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:27

haitze schreef:
ik vond zelf dat harmen zich ook goed presenteerde,alleen als hij wat drukker wordt wordt de stap wat korter,maar wat een machtig mooi paard,die had van mij ook hoger mogen komen.

Roerend mee eens, echte fan van Harmen (gezien hij de vader van mijn toppertje is)

Overigens vind ik wel dat je niet Anders reserve kan maken vanwege zijn prestaties in de sport, hij moet t op de keuring laten zien, dan had Jerke ook kunnen blijven, die doet t ook goed etc etc...

kennerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:51

jannie86 schreef:
haitze schreef:
ik vond zelf dat harmen zich ook goed presenteerde,alleen als hij wat drukker wordt wordt de stap wat korter,maar wat een machtig mooi paard,die had van mij ook hoger mogen komen.

Roerend mee eens, echte fan van Harmen (gezien hij de vader van mijn toppertje is)

Overigens vind ik wel dat je niet Anders reserve kan maken vanwege zijn prestaties in de sport, hij moet t op de keuring laten zien, dan had Jerke ook kunnen blijven, die doet t ook goed etc etc...

Qua rastype is Harmen echt super! Wat een bloedmooi paard. Maar de bewegingen kunnen toch echt niet tippen aan hengsten als Uldrik, Tsjalle, Norbert, Maurus en Pier.. Naar mijn mening dus terecht dat hij niet bij de beste zeven zat.

Wat Anders betreft ben ik het met je eens! Dit is een keuring en heeft in principe niks te maken met de sport.. Doet niks af van zijn presentatie! s'ochtends vond ik hem subliem lopen! Jammer dat tijdens de kampioenskeuring het beste er wel af was ;)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:59

Een Uldrik en Maurus onder andere lopen gewoon subliem, en dat liet harmen niet zien, al vond ik hem in de ochtend veel beter, vond ik ook van Pier en Anders onder ander(s)e :+

Had op de tribune nog een discussie met een achter buurman.
Die zag een hengst goed lopen, en zei toen, ja dit word m voor de merrie.
Dus vroeg ik heel nieuwsgierig, kiest u altijd een hengst uit op de HK? Ja dus...
Als ik iets "slecht" vind is dat het wel, je keuze op de HK maken. zo'n momentopname onder invloed van vele factoren.... (of zie ik dit verkeerd?)
Heb dit ook verteld en hij zei dat ik gelijk had, maar hij vond ze nu altijd zo mooi...

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:12

Ik vind zowieso dat je een hengst niet uitzoekt om hun gangen alleen(wel erg belangrijk natuurlijk),is ook maar betrekkelijk bouw inteelt en minpunten van de merrie om die te verbeteren jah op uiterlijk alleen nee..
Je wilt niet weten hoeveel mensen hun hengst uitkiezen op de hk,heb er meerdere gehoord om me heen..
Zag veel hengsten met een kruis die je niet in de dressuur wilt zien,wel weer voor andere facetten,dus tis ook maar net wat wil je fokken?

kennerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:20

jannie86 schreef:
Een Uldrik en Maurus onder andere lopen gewoon subliem, en dat liet harmen niet zien, al vond ik hem in de ochtend veel beter, vond ik ook van Pier en Anders onder ander(s)e :+

Had op de tribune nog een discussie met een achter buurman.
Die zag een hengst goed lopen, en zei toen, ja dit word m voor de merrie.
Dus vroeg ik heel nieuwsgierig, kiest u altijd een hengst uit op de HK? Ja dus...
Als ik iets "slecht" vind is dat het wel, je keuze op de HK maken. zo'n momentopname onder invloed van vele factoren.... (of zie ik dit verkeerd?)
Heb dit ook verteld en hij zei dat ik gelijk had, maar hij vond ze nu altijd zo mooi...

Een beetje enthousiasme kun je de mensen niet kwalijk nemen ;p. Maar verstandig is het niet altijd!
Iedereen let natuurlijk op andere dingen.. zelf let ik veel op de moederlijn. Die moet goed zijn (:
En naar de specifieke dingen die je wilt verbeteren in je fokmerrie..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:11

Citaat:
wat ik me afvraag,mag je als fries dan geen fries zijn om te kunnen functioneren in de top?

_/-\o_

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:51

Natuurlijk loop je op de HK warm voor een hengst, (figuurlijk hoor, ik hoef de dekking niet :+ ) Maar ik zou toch verder kijken dan zijn lange manen en mooie draf na of voor de HK, dus papier, rapporten, prestaties etc etc ...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:55

wouterpaard schreef:
Citaat:

_/-\o_

Lijkt het wel bijna op....
Ik blijf wel lekker pronken met die sokken en manen etc, dat is toch wat die friezen onder andere zo uniek maakt?

Ervaring op top niveau heb ik natuurlijk niet, al kan ik me wel voorstellen dat die keuze word gemaakt. Aan de andere kant, iedereen weet dat het een fries is, dus de "stempel" is er.
Maar net zoals bij elk ander ras kun je door aanpassingen ervoor zorgen dat bepaalde zaken beter/anders lijken.
Verwoord ik het zo wat duidelijk??