Zeventien tuigers en 2 Gelderse hengsten door in Zwolle

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:53

Ahoy WAS goedgekeurd voor de tuigpaard richting maar op basis van nakomelingen niet gehandhaafd.
Vervolgens is hij voor de Gelderse richting goedgekeurd.

Deze Sander x Ahoy is echt niet tuigtypisch genoeg voor de tuigpaarden richting. En je kan alles op tuigpaarden concours uitbrengen, maar of je wat zou presteren met deze hengst in de competitie is de vraag. Ik denk van niet!

Wel een gaaf dier, maar voor de Gelderse!

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:05

Dit paard is naar de gelderse fokrichting ivm door zijn afstamming en mede door de beweging en gebruik. het gelderse paard is meer bedoeld als veelzijdig paard (denk aan mensport en hogere dressuur, ook moeten ze een klein sprongetje kunnen maken). Het tuigpaard is meer gericht op het showen voor de wagen, hierbij is het de bedoeling dat het paard een goede tot zeer goed achterbeen en voorbeen gebruik heeft.. niet te zwijgen over het front en het verdere totaal plaatje..

Naar mij opzicht vind ik het gelders paard een kruising tussen het ouderwetse type tuigpaard van vroeger (veel bot en en massa) en het rijpaard. Tuigpaarden moeten tegenwoordig de dag extremer zijn in de beweging dat het gelders type..

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:13

Is het dus mogelijk om bv. een zwaar uitgevallen KWPN'er aan te bieden bij de Gelderse fokrichting of moet er een bepaald type bloedvoering zijn?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:38

Renee91 schreef:
Citaat:
Oooh, Gelderse paarden..

Die boeren knollen met hun platte kont en hun grote kop _O-

Wat een uitspraak! Ik lach me dood als je van de baan wordt gereden door een gelderse!!!!

En dat is mooi om dat te doen. (Zie mijn profiel.)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:45

@cathyvans dat is helaas mogelijk, het KWPN heeft in al haar wijsheid (not!) besloten geen bloedeis meer te stellen aan "Gelderse" paarden maar uitsluitend naar het exterieur te kijken................... Dag Gelders paard............... :evaw:

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:46

Leuk om weer eens een zoon te zien van onder andere Ahoy. Mijn paard heeft Ahoy ook als vader.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:49

linky schreef:
@cathyvans dat is helaas mogelijk, het KWPN heeft in al haar wijsheid (not!) besloten geen bloedeis meer te stellen aan "Gelderse" paarden maar uitsluitend naar het exterieur te kijken................... Dag Gelders paard............... :evaw:

Maar op keuringen, bijv. Didam, wordt er zeker naar de afstamming gekeken. Twijfelen ze, dan kijken ze naar extrieur.

natascha44

Re: Zeventien tuigers en 2 Gelderse hengsten door in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:14

Zijn er nog meer foto's van de keuring?
Ik zag een paar maal nakomelingen van Fabricius langskomen en ben eigenlijk wel nieuwsgierig aangezien ik
zelf ook een merrie heb van Fab.

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:27

Foto`s kan je denk ik wel vinden op www.fotoveenstra.nl. Dit paard kan binnen de tuigpaardenfokkerij heel wat verbeteren in het front. Dan hoeft misschien niet meer de helft van de nieuwelingen met een opzet gereden worden, als ze zonder lopen veranderen ze in een duikboot. Misschien had Sander meer gedekt als hij bij een grotere stal gestaan had bv. HBC of van Manen. Hij wordt ook niet veel uitgebracht in de sport dat scheelt ook denk ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:33

sommodore schreef:
Sander en Ahoy zijn ook allebei goedgekeurt als tuigpaard, dus deze supergave gelderse hengst kan ook nog goedgekeurd worden als tuigpaardhengst. Deze zal meer toevoegen aan de verbetering van de tuigpaarden i.p.v. hackneybloed.

Ahoy is niet meer goedgekeurd als Tuigpaard en Sander wordt vaak in de Gelderse fokrichting gebruikt.
Geloof me Dior is Gelders gefokt en absoluut niet bedoeld als een Tuigpaard.
Zou erg jammer zijn als hij dat etiket opgedrukt zou krijgen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:39

cathyvans schreef:
Is het dus mogelijk om bv. een zwaar uitgevallen KWPN'er aan te bieden bij de Gelderse fokrichting of moet er een bepaald type bloedvoering zijn?

Nee dat kan niet zomaar. Een Gelders Paard is niet een zwaar uitegevallen rijpaard of een lomp type Tuigpaard.

Als een paard(meestal hebben we het over een merrie in deze) Gelders bloed voert maar bijvoorbeeld iets teveel Hackney of Engels volbloed maar staat erg mooi in het Gelderse Type. Dan kan er voor dit paard dispensatie voor de bloedeis gegeven worden.

Het type houd o.a in: een mooi rijk en voornaam front, klassieke belijning(o.a een wat rechtere croupe vorm) meer bot en wat meer massa. Goede bewegingen met het kenmerkende knietje horen er ook bij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:40

MariekeA schreef:
Ahoy WAS goedgekeurd voor de tuigpaard richting maar op basis van nakomelingen niet gehandhaafd.
Vervolgens is hij voor de Gelderse richting goedgekeurd.

Deze Sander x Ahoy is echt niet tuigtypisch genoeg voor de tuigpaarden richting. En je kan alles op tuigpaarden concours uitbrengen, maar of je wat zou presteren met deze hengst in de competitie is de vraag. Ik denk van niet!

Wel een gaaf dier, maar voor de Gelderse!

Hij is te Gelders voor de Tuigpaarden richting en te veelzijdig ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:46

cathyvans schreef:
Prachtig dier, maar... in welk opzicht is deze Gelders dan? Horen die niet zwaarder te zijn of zit het alleen maar in de bloedvoering en niet in type? Snap er helemaal niks van want er liep ook een Dutch Dormello bij de Geldersen ??

Een Gelderse hoort WAT meer bot en massa te hebben t.o.v. een rijpaard. Maar een Gelderse is een middelzwaar luxe landbouw rij en tuig(men)paard en horen alles behalve zo zwaar te zijn als bijvoorbeeld een Groninger.

Een paard is Gelders als hij een Gelders Type en afstamming heeft. De Dutch Dormello heeft een Gelderse moeder en is niet doorverwezen naar de 3e bezichtiging.
Er word soms gedekt bij een rijpaardhengst of tuigpaardhengst om meer bloedspreiding te creëren binnen de Gelderse fokrichting.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:48

En mijn mening over Dior is...:

Hij is echt prachtig....ik hoop dat hij de eindstreep haalt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:51

Zo Natasja kletst ff een hele pagina in dr eentje vol :D

Niet dat ik het onzinnige berichten vind hoor, maar dat weet je wel ;)

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:53

Ik heb vai Horses.nl een goede link naar de foto´s gekregen.daar stonden tenminste de namen en afstammingen van de paarden bij.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:29

NatasjavE schreef:
Hij is te Gelders voor de Tuigpaarden richting en te veelzijdig ;)

Precies! En ook nog jouw kleurtje. Wat moet jij weer blij zijn ;)

En dan straks ook nog een mooi zwart(bruine) van Alexandro x Ahoy erbij 8-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:11

Net de film Secretariat gezien...vosjes rule =:) =:) =:)

:D :D

Ik ben benieuwd...hij is er nog niet...

NikkiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:31

ik hou niet van gelders, maar deze is wel knap ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:41

linky schreef:

volgens mij heb jij alleen de klok horen luiden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 07:06

NikkiS schreef:

Nou dit is hoe een Gelderse eruit ziet...gemiddeld genomen vind jij ze dus wel knap... *D

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:21

NikkiS schreef:

Nounounou, wat een wijsheid weer.

Volgensmij heb je half geen idee hoe een Gelders paard er uit ziet. En dan heb ik over de modern gefokte paarden.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:44

Zou leuk zijn als die er doorheen komt!! staat hier nog wel een mooie merrie op stal waar die bij past!

Nouk246

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:34

Sander X Ahoy is tuigpaard!
Toch heb ik meerder foto's/Video's gezien van de tuigpaarden in Zwolle!
Helaas vind ik deze dan qua beweging niet de beste.

Maar wel een mooi paard om te zien!

Voor foto's van de Hengstenkeuring 2011 in Zwolle zie: www.fotoveenstra.nl

Nouk246

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:36

natascha44 schreef:
Zijn er nog meer foto's van de keuring?
Ik zag een paar maal nakomelingen van Fabricius langskomen en ben eigenlijk wel nieuwsgierig aangezien ik
zelf ook een merrie heb van Fab.

Zie www.fotoveenstra.nl voor meer foto's van de Hengstenkeuring. En/Of van concoursen en andere keuringen!