Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:52

iejoor62 schreef:
Te walgelijk en in mijn ogen onbekwaam handelen...wat een paniek moet er bij die paarden geweest zijn (en pijn) en als ze al 3 uur bezig waren om ze te vangen, hadden die paar minuten dat een verdoving gaat werken er ook nog wel bijgekund.

Ja en dan stort er met een beetje pech ook nog eens 500-700 kg gepanikeerd paard naar de grond, dus met een beetje pech raakt het paard alsnog aardig verwond. Alsof dat zo'n pretje, is daarna moet het verdoofde paard verplaatst en as hij dan ook maar enigzins bijkomt (of net niet ver genoeg weg) slaat ie ook nog iemand de hersenen in, dat is inderdaad een hele simpele, stressvrije en vooral veilige oplossing :roll:. Bovendien is een verdovingsgeweer ook niet zo doeltreffend op de lange afstand.

EDIT: ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat de paarden niet gevangen zijn omdat de agenten geen verstand van zaken hebben. Ik wil jou nog wel eens een onwillig paard in een vrije ruimte zien vangen, een onwillig paard in de wei is al lastig.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:53

ZarcoTje schreef:
Jeetje, gebruik een verdovingspijl ofzo maar wat is het nut om die dieren dood te schieten :=
Logisch dat je een loslopend paard niet vast krijgt als iedereen er zo achter zit te hollen..
Met een beetje verstand hadden ze een veel betere oplossing gevonden om het paard te vangen.
Maar nee..het duurde hun te lang en dan besluiten ze maar om het dier dood te schieten.

Walgelijk vind ik het :n

Hier kan ik me helemaal in vinden...
Lijkt wel een oefenschietschijf zo... Conclusie; Beter oefenen agentjes...

Wat zal het arme dier hebben geleden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:59

Trice schreef:
..
Conclusie; Beter oefenen agentjes...

Maar ja, waar haal je die paarden om op te oefenen vandaan??? ;)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:03

Pfoe, dat is heftig geweest! Goed dat ze bespreken of dit een volgende keer anders kan.
In dit geval had het denk ik ook anders gekund :)
Er staat in de OP dat de agenten 3 uur (!!) op de dieren gejaagd hebben. In die tijd had allang een DA gebeld kunnen worden, en die had er al lang en breed kunnen staan. De paarden hadden naar een locatie van de weg "gejaagd" kunnen worden en daar verdoofd en gevangen.

Als reactie op liedje89, nu is het "afmaken" ook niet helemaal gelukkig gebeurt, dit had ook gevaar kunnen opleveren. Maar ik begrijp je reactie, het heeft beiden nadelen (was natuurlijk helemaal geweldig geweest als de paarden daar nooit terecht waren gekomen ;) )

Maar goed, ik snap ook dat ze iets moesten doen, en indien ze geen andere oplossing konden bedenken, het dit uiteindelijk is geworden :) Alleen een beetje jammer dat daar dan zo'n martelweg voor nodig was..

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:07

Lia_ schreef:
Trice schreef:
..

Oefenen op lange afstandschieten kan ook op borden ofzo lijkt me ;)

Ik vind dit echt walgelijk, deze actie :( Schiet dan tenminste snel en niet met 18 kogels.. En inderdaad, had iemand laten komen die hier verstand van heeft! Ik ben het totaal níet eens met deze aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:09

UMayDream schreef:
Oefenen op lange afstandschieten kan ook op borden ofzo lijkt me ;)

Een statisch bord is iets heel anders dan een galopperend paard, ben echt heel benieuwd naar hoe jullie daar op willen oefenen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:09

Circel schreef:
ruiter1992 schreef:
al was het een gevaarlijke situatie, dan zie ik het nut er nog niet van in om het paard dood te schieten. Of je nu een verdovingspijl schiet of een dodelijke kogel, het paard valt in allebei de gevallen neer.

Maar in het eerste geval valt het dier pas na een paar minuten neer. Kan net teveel zijn.

Meer dan er 5 minuten op gaan staan lopen schieten? ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:15

Je kan oefenen wat je wilt sommige paarden laten zich gewoon echt niet makkelijk pakken vooral door een vreemde. Ze zullen vast wel ooit geleerd hebben een paard rustig te benaderen maar ik denk dat je als je een paard wilt vangen wat niet gevangen wil worden je daar wel meer oefening voor nodig hebt dan wat er nodig is dan wat je redelijker wijs in een politie opleiding kan stoppen. Het kan trouwens ook best zijn dat er bijv wel een DA ter plaatse was maar dat die niet kon schieten van die afstand, aangezien een handpistool nog een stuk meer bereik heeft dan een verdovingspijl en dat al niet goed ging.

Schieten op een bewegend doel is trouwens een stuk moeilijker dan schieten op een bord. Vooral omdat een paard zich vaak ook nog eens niet via een voorspelbaar patroon beweegd (Het is geen kleiduif).

@hestejente: die ander was wel direct weg, bovendien stond in het artikel dat ze niet (meer) dichtbij de paarden konden komen en een verdovingsgeweer heeft toch echt een korter bereik dan een pistool!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:15

Trice schreef:
ZarcoTje schreef:
Jeetje, gebruik een verdovingspijl ofzo maar wat is het nut om die dieren dood te schieten :=
Logisch dat je een loslopend paard niet vast krijgt als iedereen er zo achter zit te hollen..
Met een beetje verstand hadden ze een veel betere oplossing gevonden om het paard te vangen.
Maar nee..het duurde hun te lang en dan besluiten ze maar om het dier dood te schieten.

Walgelijk vind ik het :n

Hier kan ik me helemaal in vinden...
Lijkt wel een oefenschietschijf zo... Conclusie; Beter oefenen agentjes...

Wat zal het arme dier hebben geleden...

ik wil tog vragen of het originele nieuwsbericht erbij kan worden geplaatst. Dit staat er namelijk op horseandhound over de gebeurtenis:

Citaat:
The horses had been loose in Dunnington for several days and were eventually shot on Sunday 13 September after attempts to capture and stop them bolting repeatedly across the A1079 failed.

But witnesses said it took the marksmen 19 attempts to kill one horse, and local residents are rounding angrily on a vet who left the scene before the shootings.

vertaald komt het erop neer dat de paarden meerdere keren de weg over zijn gestoken. en de veearts weg was gegaan voor de paarden zijn neergeschoten. Die was er dus wel. Het was dus ook geen 3 uur proberen te pakken te krijgen. Maar ze zijn 3 uur bezig geweest om de paarden naar een afgesloten weiland of stal te krijgen (Engelse vertalling van Corral is stal of omheind terrein)

het bericht gaat verder met:
Citaat:
Superintendent Andy McMillan of North Yorkshire police said he is "very mindful of the concerns raised" and has ordered a detailed review of the circumstances.

He said in a statement: "The decision to shoot the wild horses was taken to protect the public from the animals running onto a busy road and causing a serious or fatal collision."

A police spokesman told H&H that guidelines set out in the Safer Horse Rescues protocol developed by the horse industry after police fumbled the shooting of a mare and foal in Northumbria in 2005 were not followed "because it is aimed at horses that are trapped or stuck".

He added: "But we did call out the equine vet via the British Equine Veterinary Association (BEVA) and sought help from the RSPCA."

Vet James Christie from Minster Equine Clinic attended the scene. He said in a statement that a number of options, including the use of tranquiliser darts, were discussed before police decided to call marksmen.

He added: "At this point I left the scene after advising police I would be available on my mobile phone or to attend should further assistance or advice prove necessary."

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/302026.html
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 07-01-11 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:16

Lia_ schreef:
Trice schreef:
..

Ik zeg Oostvaardersplassen :+

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:20

Stoer hoor een vluchtdier 3 uur opjagen en dan nog zeggen, ja het lukte niet om te vangen, heel vreemd dat een vluchtdier dan weg rent,dus we schieten ze maar dood.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:20

Ik snap niet dat ze niet een bekwaamde jager hebben gebeld.

Ik weet niet waar ze op hebben gericht bij het paard, want als het op de hersenen was kan ik mij goed voorstellen dat er 18 kogels nodig waren...

Overigens is oefenen met kleiduiven wel een goede oefening, hier zijn namenlijk verschillende mogelijkheden bij. Maar ik denk niet dat dat hoeft voor agenten als ze gewoon een bekwaamde jager kunnen bellen.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:21

Was er in de buurt niet gewoon een stuk land ofzo, waar de paarden even 'ingejaagt' konden worden?
Of dan kunnen ze ook altijd nog de weg afzetten, misschien er een ervaren politiepaard ofzo bijhalen, misschien dat ze daarop toekwamen.. je kunt alles proberen..
En anders indd verdovingspijltje oid gebruiken, of gewoon 1 goed schot dat ze meteen dood waren.
Snap dit niet hoor.. :n
Laatst bijgewerkt door _Grietjee_ op 07-01-11 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:21

Dankje Nils_010. Kon me al niet voorstellen dat iemand al na 3 uur besluit de paarden dood te schieten. Vreselijk dat dit moest gebeuren, waarom kon de RSPCA ze niet vangen? Is er echt geen andere methode om losgebroken paniekerige paarden in veiligheid te brengen? Van mijn part drijf je ze een voetbalstadion in....

Wat moet dit ook vreselijk zijn geweest voor de politiemensen die de taak hadden gekregen deze dieren neer te schieten. gatver...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:22

Je losgebroken paard zal maar doodgeschoten worden om dat ze hem niet te pakken krijgen. Vreselijk zeg

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:22

sommige moeten hier beginnen met lezen :Y)

ER staat duidelijk vermeld dat de paarden zich niet lieten benaderen. Wij hebben er hier ook een tijdje een gehad, zal maar niet vertellen wat die had meegemaakt (zonder verdoving gecastreerd) maar die kon je op nog geen tien meter beanderen. beest ging al paniek als je over het hek leunde en hij achterin stond.
Als je met zulke dieren te maken hebben die dan gemakkelijk een gevaar vormen voor de omgeving is het lastig.
Vind het allang goed dat degene uit het stukje aangeeft dat er de volgende keer misschien beter wat veranderd kan worden. Ze vinden het zelf ook niet leuk en willen ervan leren. Maakt het niet minder triest voor het paard, maar wel begrijpelijker.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:23

marjolein_el schreef:
Je losgebroken paard zal maar doodgeschoten worden om dat ze hem niet te pakken krijgen. Vreselijk zeg

dan zit er iets structureel fout, mijn dieren zouden je misschien testen en even wegrennen, maar dat niet 3 uur volhouden.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:24

Fem_daf schreef:
Dankje Nils_010. Kon me al niet voorstellen dat iemand al na 3 uur besluit de paarden dood te schieten. Vreselijk dat dit moest gebeuren, waarom kon de RSPCA ze niet vangen? Is er echt geen andere methode om losgebroken paniekerige paarden in veiligheid te brengen? Van mijn part drijf je ze een voetbalstadion in....

Wat moet dit ook vreselijk zijn geweest voor de politiemensen die de taak hadden gekregen deze dieren neer te schieten. gatver...

Volgens mij hebben sommige mensen in de voetbal wereld liever een dood paard dan een kapot veld.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:25

Fem_daf schreef:

wat ik eruit lees is dat het om een groot open terrein ging met een weg erdoorheen.
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=A1079&sll=53.918646,-0.792174&sspn=0.012258,0.038409&ie=UTF8&radius=0.94&t=k&rq=1&ev=zo&split=1&hq=A1079&hnear=&ll=53.91493,-0.783162&spn=0.012259,0.038409&z=15

het is de grote weg in het midden van je scherm. er liggen dus meerdere weilanden/akkers omheen. Maar daar kregen ze de paarden dus niet in. ze liepen al meerdere dagen los rond en zijn ook meerdere malen die weg overgestoken.

denk dat na die dagen alle opties wel beetje geprobeerd zijn. een verdovingsgeweer werkt ook niet op 300 meter afstand namelijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:27

Het waren dus ook nog eens wilde paarden en ze liepen echt op een grote verkeersroute, de DA zal wel niet hebben kunnen schieten of het niet veilig genoeg hebben geacht dan. Ik vond het al vreemd dat ze geschoten hadden omdat ik me net bedacht dat engelse agenten standaard geen vuurwapen dragen en er dus wel schutters naar toe hebben moeten komen.

Gekvanfleur in het orginele artikel staat dat het om wilde paarden ging, ik kan me wel voorstellen dat die dat wat langer volhouden :Y) . Bovendien ken ik ook paarden die met de baas zo mee lopen maar waar een vreemde zo een half uur mee bezig is om te vangen en dat is dan nog op een afgesloten stuk.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:28

Tja... als je als mens wegen bouwt, moet je ook maar de wegen veilig houden.

Dit was wel een betere optie dan het paard aan laten rijden met dood paard en mogelijk meerdere andere doden. Vreselijk maar ik denk wel dat ze inderdaad nog maar één optie hebben gehad.

Verder: hou alsjeblieft op met oordelen allemaal! Ja het is verschrikkelijk maar de politie gaat niet voor de gein op paarden schieten.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:30

liedje89 schreef:
Het waren dus ook nog eens wilde paarden en ze liepen echt op een grote verkeersroute, de DA zal wel niet hebben kunnen schieten of het niet veilig genoeg hebben geacht dan. Ik vond het al vreemd dat ze geschoten hadden omdat ik me net bedacht dat engelse agenten standaard geen vuurwapen dragen en er dus wel schutters naar toe hebben moeten komen.

Gekvanfleur in het orginele artikel staat dat het om wilde paarden ging, ik kan me wel voorstellen dat die dat wat langer volhouden :Y) . Bovendien ken ik ook paarden die met de baas zo mee lopen maar waar een vreemde zo een half uur mee bezig is om te vangen en dat is dan nog op een afgesloten stuk.

even nog over de engelse politie.
de bobby on the beat (de wijkagent op straat), die draagt inderdaad geen wapen. Maar ook in engeland zijn er gewoon agenten die een vuurwapen hebben hoor. De Glock 17 en Glock 26 zijn de standaard vuurwapens in Engeland. In Nederland is dat de Walther P5.

NathalietjeB

Re: Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:37

bah 18 kogels om t dier dood t krijgen sorry hoor bespottelijk...
dat arme beest zal wel rennend zijn dood gebloed ofzo....

bah

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:47

BBreedveld schreef:
Nu maar hopen dat de goedbedoelende dienders niet tussen de ogen hebben geschoten voor het 'genadeschot'....

Tja, mijn idee. Zucht. :( Tja, dat ze het goed bedoeld zullen hebben, dat zal wel, maar toch. Had het nou niet anders gekunt? Jammer dat we niet alle details weten, zo zullen we het wel nooit zeker weten.
Laatst bijgewerkt door vur op 07-01-11 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:48

buster4ever schreef:
bah 18 kogels om t dier dood t krijgen sorry hoor bespottelijk...
dat arme beest zal wel rennend zijn dood gebloed ofzo....

bah

lees nou eerst even 5 berichten hierboven. daar staat uitgelegt wat er is gebeurd