Onderzoekers vinden locatie van dwerggroeigen bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Onderzoekers vinden locatie van dwerggroeigen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:12

waarom zou het dwerggen in vredesnaam gewenst zijn? Sorry, maar dit soort uitspraken kan ik écht nijdig om worden. verdiep je ergens in voordat je wat brult.
Denk je nou echt dat je met zoiets:
Afbeelding
de show wint?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:19

{x)

sorry,
Maar mensen met mini's die fokken -degene met verstand dan- willen GEEN dwergen fokken.
Kleine correcte paardjes ok, dwergen nee.
Beestjes zien er echt van af hoor. Niemand wilt dit bewust :n

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:00

Dorien, verdiep je eens in de discussie op Lil' beginnings. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:14

Heeft iemand misschien een plaatje van een Fries met dwerggroei? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet. Ik ken het alleen bij mini-paardjes.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:32

De meeste veulens overlijden binnen een paar maanden (ik heb op de faculteit Utrecht gewerkt en meerdere dwergfriezen binnen zien komen). De gewrichten zijn vaak zo slecht dat ze door hun benen zakken, die wil je echt niet laten leven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:52

Fries met dwerggroei (ex verzorgpaard), ca 1.25 hoog, in laten slapen toen hij 10 was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jol_banjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:03

Ik kan vanavond wel een foto van ons dwerg veulentje erop zetten. Ons veulen had een hele aparte stand van de benen. Eerst dachten we, het trekt wel bij omdat de dierenarts ook zei dat het wel meeviel. Ze bleek achteraf meer van koeien te weten -_-... Na een dag wisten we dat het niet goed kwam, ze zijn de wei op gegaan bij ons thuis en daar hebben we haar helaas in moeten laten slapen:( Een andere dierenarts heeft dat gedaan. Het veulen kon in leven blijven maar zou geen normaal leven kunnen leiden en erg veel pijn krijgen werd ons verteld. Dat maakte voor ons de stap wel makkelijker. Ken een veulen die even eerder als die van ons geboren is en die hebben ze wel laten leven maar die heeft volgens mij geen paardwaardig bestaan...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:10

Bedankt voor je plaatjes. Interessant om te zien. Hij heeft inderdaad net zulke pootjes als Thumbelina. (Niet leuk natuurlijk...)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:57

stef schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gewoonweg zo'n mislukt paard, dit moet gewoon niet mogen...
Kijk die achterhand pfff
Ik ben deze wel eens mee op BOKT tegen gekomen...

En dan die "dwerg "mini-pony's
Kijk hoe zielig!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 05:48

Ze lopen lekker achter de feiten aan. Dwarfism komt bijna niet meer voor bij Friezen. Niet met dank aan een stelletje wannebe wetenschappers maar door een uitgekiend fokbeleid en beter uitkijken naar eventuele dragers.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:28

Het verschil tussen dwarfisme bij mini's en bij Friezen is dat mini's selecteren op de maat en daardoor krijg je vanzelf een keer dwarfisme. Friezen worden niet op een kleine maat geselecteerd maar krijgen het door inteelt. De oplossing is uiteindelijk toch vers bloed, krampachtig vasthouden aan het huidige fokbeleid geeft alleen maar een nog smallere genenpoel. Misschien dan toch een Arabofries inzetten of een Spaans zwart Barok paard?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:38

onzin jaderegelaa. Het dwerggen hangt niet samen met kleine paarden. Het is een fout gen wat bepaalde paarden kunnen dragen./ Zoals ik zei is er nog een amerikaans ras waarbij het voorkomt.
Wel is het zo dat veel dwergen op bepaalde bloedlijnen terug te leiden zijn, maar staat los van de maat

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:42

stef schreef:
waarom zou het dwerggen in vredesnaam gewenst zijn? Sorry, maar dit soort uitspraken kan ik écht nijdig om worden. verdiep je ergens in voordat je wat brult.
Denk je nou echt dat je met zoiets:
[im g]http://www.burleson-arabians.com/images/horses/twinkie10222.jpg[/img]
de show wint?

Jeetje, sorry hoor. Heb nou eenmaal geen tijd om alles altijd maar na te zoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:14

Dat is geen excuus om uitspraken te doen die nergens over gaan.
Het dwerggen is een serieus probleem binnen de miniwereld, en het geeft veel scheve gezichten. Zo zou er bewust op gefokt worden. Vind je het dan raar dat liefhebbers die wel weten hoe het zit (voor zover mogelijk) gaan steigeren bij dergelijke uitspraken die op werkelijk niets gebaseerd zijn?

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:20

Ben pas geleden een advertentie tegengekomen waarin een Fries met dwergroei (aanbieders hadden het over mini Fries ;( ) werd aangeboden. Net even gezocht maar de advertentie is verwijderd.

Heb volgens mij ooit hier op Bokt ook iets over een mini (Fries met dwerggroei) gelezen.

Heb zelf een shet met dwerggroei gehad, en ben er verschillende op de Zuidlaardermarkt tegengekomen, werden SERIEUS als minipony's aangeboden. Weet nog dat zo'n handelaar vertelde dat die pony's niks mankeerden en er nog meer thuis op stal had staan ;(

Afbeelding

Veulen wat erbij loopt is niet van haar !!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Omegamedo op 07-01-11 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:25

er stond laasts op MP een zilverappel hengstje die echt zo krom als een hoepel was, werd voor grof geld aangeboden en tja, dan staat er ook nog bij: Dekt en bevrucht goed....
Om te huilen....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:26

stef schreef:
Dat is geen excuus om uitspraken te doen die nergens over gaan.
Het dwerggen is een serieus probleem binnen de miniwereld, en het geeft veel scheve gezichten. Zo zou er bewust op gefokt worden. Vind je het dan raar dat liefhebbers die wel weten hoe het zit (voor zover mogelijk) gaan steigeren bij dergelijke uitspraken die op werkelijk niets gebaseerd zijn?

En als je dat nou net even niet weet?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:28

dan google je het voor je zomaar een uitspraak doet waar je niet het fijne van weet. Of je vraagt meer infio...
Maar zet niet klakkeloos iets neer wat gewoon grote onzin is en waarmee je dus liefhebbers kwetst

Doperwt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:29

bijdehandje1 schreef:
Ze lopen lekker achter de feiten aan. Dwarfism komt bijna niet meer voor bij Friezen. Niet met dank aan een stelletje wannebe wetenschappers maar door een uitgekiend fokbeleid en beter uitkijken naar eventuele dragers.

En dat Bijdehandje1 is helaas niet waar. Geboorte van dwergfriezen komt nog steeds voor, omdat fokken buiten het stamboek nog steeds gebeurt. Daarbij kom je er pas achter dat een drager een drager is ná geboorte van een dwerg. Logisch dus dat je onderzoek gaat doen naar waar het dwerggen zich bevindt om vooraf te kunnen screenen. Daarbij vind ik je opmerking over wannabe wetenschappers bijzonder respectloos

@ stef en @dorien
Marjoow
Marjoow schreef:
Maar kan dat er dan aan liggen dat het Dwerggen bij de AMH gewenst(weet niet of dat zo is, maar lijkt me logisch voor fokkers) is, en bij de Friezen niet?

Marjoow vraagt hier: kan het zijn dat het dwerggen gewenst is? Daarmee geeft ze aan dat ze denkt dat er een logisch verband is tussen mini en dwerg. Ik vind die denkwijze wel logisch. Je had ook kunnen zeggen, Marjoow: dwerggroei is een ongewenste afwijking, hieronder een plaatje. Zoals je ziet is dit niet de bedoeling. Komt al heel ander over :o

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:59

Eens met Maggot. De vriendelijkheid is weer ver te zoeken.

Daar komt bij dat men in de beginjaren van het AMHA wel degelijk bewust met dwergen gefokt heeft, deze waren zo lekker klein en de Amerikanen wilden per slot van rekening een minipaardje fokken dat kleiner was dan de falabella.
Zelfs binnen het AMHA zélf bestaat de aanname dat dwerggroei voortkomt uit de drang om steeds kleiner te fokken, dus waarom zou je een leek daar dan om moeten schofferen?

Dat dwerggroei een nare afwijking is, hadden ze niet zo in de gaten binnen het AMHA kennelijk. Maar goed we praten jaren 60 met de kennis van toen.

Maar: dwerggroei is een afwijking veroorzaakt door een gemuteerd gen dat inderdaad zorgt voor remming in de ontwikkeling en daarnaast voor nog een aantal andere zeer ongewenste afwijkingen.

Kleiner fokken in een gezonde fokkerij, gebeurt door middel van selectie van telkens de kleinste gezonde dieren.

Dwerggenen komen voor bij de shetlander, maar zijn er daar volgens mij door streng fokbeleid binnen de stamboekpopulatie bijna uitgefokt?

Wilde fokkerij is weer een heel ander verhaal. En binnen het AMHA lopen heel veel lijnen terug op dwergen, tel uit je winst...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:10

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:21

stef schreef:
onzin jaderegelaa. Het dwerggen hangt niet samen met kleine paarden. Het is een fout gen wat bepaalde paarden kunnen dragen./ Zoals ik zei is er nog een amerikaans ras waarbij het voorkomt.
Wel is het zo dat veel dwergen op bepaalde bloedlijnen terug te leiden zijn, maar staat los van de maat

Het is geen onzin Stef, bij de AMHA zijn veelvuldig dwergen ingezet in het verleden. Wel degelijk selectie dus.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:13

Ik wil niet onaardig zijn maar zowel de american minature horse alswel de fallabella zijn ontstaan uit zware inteelt en als ik veel pedigree's van deze paarden vandaag de dag bekijk hebben heel veel fokkers er nog steeds totaal geen moeite mee.

Vaak onder de noemer als het klein is en heeft veel dwarfisme fouten dan maken wij het af is hij klein en weinig andere karakteristieken van dwarfisme dan hebben wij een topper. Er zijn meerdere vormen van dwarfisme en niet allemaal zo overduidelijk voor de leek.
Ik heb serieus gesprekken gehad met zogenaamde prijswinnende fokkers die inteelt de kortste weg naar succes vinden door het sterk verankeren van de genen en dat er af en toe een slechte tussen zit op de koop toe nemen.

Het is natuurlijk wel heel sneu dat de serieuze fokkers die zich hier terecht ook aangevallen voelen en moeten lijden om de wanpraktijken van andere "fokkers". Als ik zie wat er nu met de dressuur KWPN'ers gebeurd en de KWPN tuigpaarden natuurlijk ook is gebeurd vraag je je af of
mensen het nooit leren.

Oh voordat iemand roept dat ik mij moet verdiepen in ik wil best quoten uit o.a. het standaardwerk op dit gebied
Minature horses van Barbara Naviaux of lees deze site een goed door. www.angelfire.com/ms3/dmh/

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:45

tuurlijk is de dwerggroei er ooit ingeslopen en is er destijds veelvuldig gedekt met Bond Tiny Tim. Maar we leven niet meer in de jaren 60. We willen niet meer klein, kleiner kleinst, we willen correcte paardjes van max 86cm.
Zoals het nu gesteld wordt lijkt het of een hengst van 76 x een hengst van 74 automatisch een dwerg oplevert, en dát is niet waar, en dáár gaat het mij om.
Voor mij persoonlijk, als ik ooit een dwerg zou fokken, en beide ouderdieren zijn van mij, dan wordt er met beide niet meer gefokt. Jammer maar helaas.... Alleen op dit moment is het helaas nog wel noodzakelijk dat er dan eerst een dwergveulen ter wereld komt aangezien de test nog niet beschikbaar is.

Ik heb met een dwerg "gewerkt" (zie fries hierboven), ik weet wat een drama het is. Om de 3 weken naar de smid omdat zijn hoeven vergroeit waren, bij koud en warm weer niet vooruit kunnen, nauwelijks op kunnen staan na het liggen/rollen, etc, En nu viel die fries IMO nog best mee voor een dwerg....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:20

Ik vond toevallig dit plaatje nog:

Afbeelding

:x