Onderzoek naar resistentie van aarsmaden bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:15

ik ga gelijk die panacur bestellen
heb er 2 met aarsmaden (al zegt ook hier de dierenarts van niet)

lindaenbramz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:20

Ik heb sinds september vorig jaar een paard gekocht en deze bleek ook aarsmaden te hebben. helaas heeft hij het ondertussen al 3 keer gehad. iedere keer met 5 maanden ertussen (de groei van ei tot volwassen worm is 5 maanden). blijkbaar had ik het iedere keer niet goed uitgeroeid.
ik moest hem 2 maal P-pasta geven met 2 weken ertussen en heb nu alles ontsmet (dekens, borstels, dekjes en alle andere dingen waar hij mee in aanraking komt goed wassen)
tevens heb ik de hele stal ontsmet met ontsmettingsspul dat ze ook voor de varkenspest gebruikten.
ik voer hem nu knoflooksnippers en smeer iedere dag vaseline rond zijn anus, dat mochten er eitjes komen, dan kunnen deze niet rond zijn anus blijven plakken.
ik hoop dat ik door deze maatregelen echt van die rottige huisdieren af ben want ik ben het ondertussen zat dat ik die vieze maden uit zijn kont moet plukken.

voor iedereen die ook met deze huisdieren kampt: sterkte!!

quintusgl

Re: Onderzoek naar resistentie van aarsmaden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:04

Hier ook een paard gehad met aarsmaden. 2x ontwormt met Equimax (op advies van DA), dat hielp niet. een ivermectine erin.......ook die hielp niet. Toen kontakt opgenomen met 't Woud. Deze meneer gaf aan dat er resistentie is en dat de aarsmaden bestreden kan worden met Pyrantel of Fendabenzol. Deze gegeven en het paard was eraf. Afgelopen zomer mijn enter aarsmaden en 1x pyrantel en ook zij was er toen vanaf.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:17

Wij hebben een jaar of 5 geleden eens een aarsmaden besmetting gehad op ons weiland, de dierenarts vertelde toen al dat deze maden resistent zijn tegen ivectermine en dat we twee keer moesten ontwormen met Pyrantel met 14 dagen ertussen, komt dus wel een beetje laat dit onderzoek?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:32

Heeft iemand hier misschien een foto van?
Ik weet dat er foto's van de aarsmaden op internet staan, maar dan zien ze er toch altijd wt anders uit dan wanneer je ze zelf moet zoeken/ontdekken/identificeren.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:51

Mensen kunnen ook een aarsmaden besmetting krijgen, en dat is vrij simpel met 2 pilletjes te verhelpen. Dan weet ik niet zo gouw wat daar in zit, maar dan moet er voor paarden toch ook iets zijn?

Voor foto's Akhal_Teke ; even op google kijken, je komt op de meest hilariese foto's.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:18

Delphi2 schreef:
Wij hebben een jaar of 5 geleden eens een aarsmaden besmetting gehad op ons weiland, de dierenarts vertelde toen al dat deze maden resistent zijn tegen ivectermine en dat we twee keer moesten ontwormen met Pyrantel met 14 dagen ertussen, komt dus wel een beetje laat dit onderzoek?

Dit heb ik dus gedaan in oktober.. Mijn paard heeft weer aarsmaden ontdekte ik dit weekend..

Liezzie, het probleem met paarden is dat de eitjes van de aarsmaden in het stro of het gras vallen en dat ze die weer opeten.
Wij mensen eten toch wat minder snel die eitjes weer op :+

Heb vannacht is lopen denken.. (ja ik kon toch niet slapen :') )
Zou het niet kunnen zijn dat de wormen wel gedoodt worden, maar de eitjes niet? Door bijvoorbeeld Pyrantel.

Ik heb in september/oktober mijn paard 2x ontwormt met Pyrantel.
Eerste keer was op zijn oude stal, daar kan het zijn dat hij nog eitjes binnen heeft gekregen.
Tweede keer was op zijn nieuwe stal. (Waar dus geen eitjes meer kunnen zijn!)
Nu een kleine 3 maanden later heeft hij ze weer......

Offff er zijn meer paarden met deze besmetting op de nieuwe stal, want hij heeft daar ook nog een paar dagen op de wei gestaan..

Wat een gedoe zeg met die stomme wormen ^)

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:44

Ik heb even opgezocht welk middel er bij mensen gebruikt wordt: dat is Mebendazol.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:30

Even ter aanvulling over deze wormen en een mestonderzoek. heb de resultaten nog thuis liggen nl. Geen wormbesmetting volgens het onderzoek. Wormen had ik er zelfs bijgedaan, hebben ze pas gezien toen ik belde dat ik het raar vond dat er geen wormen waren aangetroffen. Ik wilde graag weten welke worm het was, bleek dus de aarsworm te zijn. Met welk middel je het beste kon ontwormen, konden ze me niet vertellen. Heb toen met de da een schema opgezet.

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:13

AaronYve schreef:
Wormen had ik er zelfs bijgedaan, hebben ze pas gezien toen ik belde dat ik het raar vond dat er geen wormen waren aangetroffen.

Net wat je zegt. Ik had een flinke smeer van de aanslag (= eitjes) bij het mestmonster gedaan, maar dat kwam niet uit het onderzoek. Je vraagt je dan af waar ze naar kijken...

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:25

Wss niet naar alles :+
Lekker betrouwbaar dus zo'n mestonderzoek...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:02

Zo werkt een mestonderzoek ook niet..
Vraag van te voren even als je ergens op wilt testen en ga niet zomaar wormen of aanslag ergens bij doen. Dat heeft echt geen enkel nut.

Eieren van de aarsmade kan je vinden door een plakbandje tegen de anus aan te drukken en die onder de microscoop te bekijken. Daar wordt dus niet naar gezocht in de mest.
Bij mestonderzoek wordt een klein beetje mest genomen. Als je daar zomaar wormen bij doet, wordt daar helemaal niet naar gekeken. Mestonderzoek is microscopisch op eieren.
Als je wormen in de mest hebt, ga naar de dierenarts en vraag je wat voor wormen het zijn.

Van de aarsmade zelf heeft je paard geen last. Je hoeft je paard dus niet "zielig" te vinden dat hij wormen heeft. Hij krijgt alleen jeuk als ze eitjes afzetten op de anus. Je hoeft dus ook geen mestonderzoek te doen op aarsmaden. Je controleert er alleen op bij jeuk aan de staart.

Wisselen van producten is al enorm lang achterhaald. Ontwormen doe je op basis van mestonderzoek. Je ontwormt met het product dat het beste is voor die wormen.
Ook in nederland is er al langer een vermoeden dat de aarsmade resistent wordt tegen ivermectine, maar het is nog nooit aangetoond.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:46

@ sanne83: Je hoeft je paard dus niet "zielig" te vinden dat hij wormen heeft????

Nou mijn pony schuurde zich helemaal open, tot bloedens toe en verder! Dat vind ik wel degelijk zielig! Beest had zulke jeuk dat ze pijn beter vond! Er wordt geen interne schade aangericht maar ze hebben er wel degelijk echt last van en ze zijn ook wel degelijk zoals jij het zegt "zielig".

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:00

Ze kunnen er ook zere darmen van krijgen :)
Dus op zijn beloop laten, omdat het toch niet zielig is.. is ook niet de oplossing..

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:31

In het mestonderzoek rapport staan ook de aarsmaden in het rijtje opgenomen. Lijkt mij dat ze daar dan wel naar kijken...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:24

PartoutZ schreef:
Dus op zijn beloop laten, omdat het toch niet zielig is.. is ook niet de oplossing..

Volgens mij zegd Sanne83 ook niet dat je het maar op zijn beloop moet laten. Maar mestonderzoek is niet hét aangewezen onderzoek voor aarsmaden, en als je een besmetting vermoed is het verstandig dit te melden zodat daar extra naar gekeken kan worden.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:16

Ik heb de besmetting gemeld bij mijn stalhouder..
Ga nu mijn paard weer behandelen, maar andere paarden worden niet gedaan..
Dus ben benieuwd hoe het van de zomer dan weer loopt :=

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:40

PartoutZ schreef:

Dit is niet waar. De aarsmade zit in het achtereind van darm, richt geen enkele schade aan aan de darm, hebben ze geen enkele last van.
Het schuren is heel vervelend en heel naar voor je paard, maar dat komt door de eitjes die jeuken.
Iemand schreef hier dat er zoveel wormen afkwamen na ontwormen en dat dat zo zielig was voor d'r paard.
Niet alle wormen zijn hetzelfde en dit zijn niet de wormen waar je je druk over hoeft te maken. Bij klachten van jeuk en schuren ontworm je hiervoor, zodat je geen nieuwe eitjes meer erbij krijgt.

Het staat inderdaad op het formulier van het mestonderzoek, maar als je dit ook gecontroleerd wilt hebben, zal je dit eerst moeten overleggen en een plakbandje in moeten sturen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:08

Die van mij heeft er toch echt een zere buik van gehad.
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ze kunnen er wel degelijk een zere buik/darmen van krijgen.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:17

sanne83 schreef:
Iemand schreef hier dat er zoveel wormen afkwamen na ontwormen en dat dat zo zielig was voor d'r paard.
Niet alle wormen zijn hetzelfde en dit zijn niet de wormen waar je je druk over hoeft te maken. Bij klachten van jeuk en schuren ontworm je hiervoor, zodat je geen nieuwe eitjes meer erbij krijgt.

Ik heb niet gezegd dat het zielig is; ik heb gezegd:

Ik vond het vreselijk te weten dat mijn paard daar dus al die tijd al mee in zijn lijf had rondgelopen.

En dat vind ik omdat ik me kan voorstellen dat als er zoveel levende wormen in je laatste stuk darm zitten, je dat toch ook voelt. Die darm zit daar dan zo vol met gekrioel, dat kan niet prettig aanvoelen.
Zielig is mijn paard niet, want hij ziet er goed uit, hij eet goed, hij speelt en doet. Maar gewoon het feit dat er zoveel wormen inzitten vind ik vreselijk.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:04

Zondag mijn paardjes ontwormd met Equimax. Vanmorgen vond ik 1 worm die verdacht veel op een aarsmade lijkt. Dierenarts maar vragen hoeveel tijd er tussen Equimax en Panacur moet zitten.
Cyclus is 5 maanden las ik ergens, als je elke dag 6 maanden lang de anus goed schoon maakt met babydoekjes zou dat al niet voldoende werken? Iemand ervaring mee?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:07

@partoutZ: waarschijnlijk had hij dan andere wormen.

@homerun: Nee, hoor, je voelt wormen niet in je darm krioelen ;) Ik begrijp dat het echt te ranzig is als er honderden uitkomen, maar wilde je alleen gerust stellen dat je paard van die wormen zelf geen last heeft gehad. van de jeuk wel natuurlijk ;)

@odi: Heeft je paard ook jeuk?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:22

Normaal schuurt hij niet, vanmorgen zag ik wel warrige haren bovenaan de staartwortel. Bij die warrige haren dacht ik eerst "raar" toen vond ik de worm en toen dacht ik aan dit verhaal op Bokt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:51

Heel veel aarsmaden zijn niet resistent voor equimax, dus het kan net zo goed zijn dat ze nu gewoon dood zijn. Ik zou in ieder geval voor de zekerheid de anus goed schoon blijven houden.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:22

Net wormpje en plakband naar de dierenarts gebracht. Daar dachten ze dat het een klein spoelwormpje was en geen aarsmade. Plakband moet nog onder de microscoop gelegd worden, word hier vanmidag over terug gebeld. Wie heeft er wel eens een aarsmade in het echt gezien. Die ik gevonden heb (dood) zag er een beetje uit als een bevroren tauge'tje.
Uit voorzorg ga ik sowieso zijn anus goed schoonhouden.