Juliette86 schreef:mebianca schreef:Ik werk bij een handelsbedrijf in groenten en granen, en we hebben midden dit jaar de graan omhoog zien schieten. Helaas (voor de boeren) hadden de meeste hun graan al verkocht aan handelaren en kregen ze dus niet een hogere prijs.
Vaak worden er inderdaad voor het oogsten al prijsafspraken gemaakt met de handelaren. Schieten de prijzen omhoog dan is dat winst (extra marge) voor de handelaren, zakken de marktprijzen dan is dat mazzel hebben voor de boeren, omdat ze dan in ieder geval uit de kosten zijn en ze anders verlies hadden gemaakt.Alecks schreef:Waar staan al de graanvelden in Nederland, dan? Ik kan me vergissen maar ik geloof dat Nederland voor zo'n 75% van het graanverbruik afhankelijk is van import. En ja, de boeren hebben altijd wat te klagen en ja, ik zie het niet snel gebeuren dat de prijzen gaan dalen bij een goede oogst.
Waar dacht je dat stro een bijproduct van is ..........
Van rijst, natuurlijk. Duh. Wat ik zei was dat er gezocht wordt naar een manier om brandstof te maken uit delen van voedselgewassen te halen die minder gebruikt worden. Nu wordt ethanol voornamelijk uit mais en suikerriet gemaakt. Dat gaat dus rechtstreeks ten koste van voedselproductie. Als de er uit het rest-/bijproduct (wat weliswaar een hoop minder energie heeft) toch nog brandstof uit gehaald kan worden is dat mooi meegenomen en is er minder concurrentie met de productie van voedsel.
Citaat:Dat boeren altijd iets te klagen hebben .......... heb jij wel enig idee hoe een winst en verlies rekening van een agrarisch bedrijf eruit ziet? Het gros werkt 24/7 het jaar rond voor een inkomen waar jij en ik 's ochtend het bed niet voor uit komen. Het is toch triest dat er boeren zijn die moeten besluiten om de gewassen niet van het land af te (laten) halen maar de boel gewoon weer omploegen, of melk weg laten lopen in de mestput omdat het verlies anders alleen maar verder oploopt.
Ik weet dat het boerenleven zeker geen pretje is. Hard werken tegen een redelijk laag uurloon en behoorlijk wat onzekerheid. Niet voor niets houden genoeg bedrijven er mee op. Maar de boeren hebben een naam hoog te houden wat klagen betreft. Omdat het vaak aan het wisselvallige Nederlandse weer ligt is dat niet zo moeilijk. Nu is de aardappeloogst weer mislukt, wat weliswaar voor een goede prijs zorgt maar voor maar een beperkte hoeveelheid. Als de oogst goed is zijn de prijzen dan weer te laag. Als boeren in het nieuws komen is dat meestal niet omdat ze zo tevreden zijn.
Wat betreft de prijsafspraken met handelaren: dat de handelaren dan bij een prijsstijging mazzel hebben is niet meer dan logisch: zij hebben dan een behoorlijk dee van ht ondernemersrisiko op zich genomen. Zoals je aangeeft: bij een daling zouden de boeren anders verlies maken. Dat risoko ligt met de afspraken bij de handelaren.