Voer voor paarden wordt het aankomende jaar fors duurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:05

Juliette86 schreef:
mebianca schreef:
Ik werk bij een handelsbedrijf in groenten en granen, en we hebben midden dit jaar de graan omhoog zien schieten. Helaas (voor de boeren) hadden de meeste hun graan al verkocht aan handelaren en kregen ze dus niet een hogere prijs.

Vaak worden er inderdaad voor het oogsten al prijsafspraken gemaakt met de handelaren. Schieten de prijzen omhoog dan is dat winst (extra marge) voor de handelaren, zakken de marktprijzen dan is dat mazzel hebben voor de boeren, omdat ze dan in ieder geval uit de kosten zijn en ze anders verlies hadden gemaakt.

Alecks schreef:
Waar staan al de graanvelden in Nederland, dan? Ik kan me vergissen maar ik geloof dat Nederland voor zo'n 75% van het graanverbruik afhankelijk is van import. En ja, de boeren hebben altijd wat te klagen en ja, ik zie het niet snel gebeuren dat de prijzen gaan dalen bij een goede oogst.

Waar dacht je dat stro een bijproduct van is ..........

Van rijst, natuurlijk. Duh. Wat ik zei was dat er gezocht wordt naar een manier om brandstof te maken uit delen van voedselgewassen te halen die minder gebruikt worden. Nu wordt ethanol voornamelijk uit mais en suikerriet gemaakt. Dat gaat dus rechtstreeks ten koste van voedselproductie. Als de er uit het rest-/bijproduct (wat weliswaar een hoop minder energie heeft) toch nog brandstof uit gehaald kan worden is dat mooi meegenomen en is er minder concurrentie met de productie van voedsel.

Citaat:
Dat boeren altijd iets te klagen hebben .......... heb jij wel enig idee hoe een winst en verlies rekening van een agrarisch bedrijf eruit ziet? Het gros werkt 24/7 het jaar rond voor een inkomen waar jij en ik 's ochtend het bed niet voor uit komen. Het is toch triest dat er boeren zijn die moeten besluiten om de gewassen niet van het land af te (laten) halen maar de boel gewoon weer omploegen, of melk weg laten lopen in de mestput omdat het verlies anders alleen maar verder oploopt.

Ik weet dat het boerenleven zeker geen pretje is. Hard werken tegen een redelijk laag uurloon en behoorlijk wat onzekerheid. Niet voor niets houden genoeg bedrijven er mee op. Maar de boeren hebben een naam hoog te houden wat klagen betreft. Omdat het vaak aan het wisselvallige Nederlandse weer ligt is dat niet zo moeilijk. Nu is de aardappeloogst weer mislukt, wat weliswaar voor een goede prijs zorgt maar voor maar een beperkte hoeveelheid. Als de oogst goed is zijn de prijzen dan weer te laag. Als boeren in het nieuws komen is dat meestal niet omdat ze zo tevreden zijn.

Wat betreft de prijsafspraken met handelaren: dat de handelaren dan bij een prijsstijging mazzel hebben is niet meer dan logisch: zij hebben dan een behoorlijk dee van ht ondernemersrisiko op zich genomen. Zoals je aangeeft: bij een daling zouden de boeren anders verlies maken. Dat risoko ligt met de afspraken bij de handelaren.

wietske100

Re: Voer voor paarden wordt het aankomende jaar fors duurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:24

wees zelf maar eens voor een jaartje boer.. dan begrijp je het wel..

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:25

Juliette86 schreef:
Dat boeren altijd iets te klagen hebben .......... heb jij wel enig idee hoe een winst en verlies rekening van een agrarisch bedrijf eruit ziet? Het gros werkt 24/7 het jaar rond voor een inkomen waar jij en ik 's ochtend het bed niet voor uit komen. Het is toch triest dat er boeren zijn die moeten besluiten om de gewassen niet van het land af te (laten) halen maar de boel gewoon weer omploegen, of melk weg laten lopen in de mestput omdat het verlies anders alleen maar verder oploopt.

amen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:47

Volgens mij klagen boeren helemaal niet zo heul veul, is ook vaak stemmingmakerij - ze komen alleen in het nieuws als 't slecht weer is of de markt instort.....anders is 't ook niet interessant om ze aan het woord te laten. En over de prijzen, we hebben het er maar weer mee te doen, 't is zoals Kitty zegt, beesten moeten toch eten, en 't blijft inderdaad een luxeproduct. Als je één paard hebt is de schade te overzien. De veeboeren hebben er meer last van, als je 100 koeien aan de melk hebt die iedere dag brokjes moeten hebben piep je nog wel anders.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:20

wietske100 schreef:
Juliette86 schreef:

amen

_/-\o_

Ben het er helemaal mee eens!!Ik woon zelf op een boerderij en het is idd van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat hard werken.En als je dan met je oogst niet eens de kostprijs eruit kan halen is de keuze voor het omploegen zo gemaakt.Vooral als dat product in de winkel voor het vier/vijfvoudige wordt verkocht.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:39

Juliette86 schreef:
De hele tussenhandel verdient flink aan deze 'schaarste'. De boeren krijgen echter nauwelijks meer of zelfs minder voor hun prducten :x .

precies, je hebt hier ook van die schurken die alles snel bij de boer hebben opgekocht en voor achterlijke prijzen aan de (kleine) paarden/veehouders verkopen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:51

Kendra schreef:
De veeboeren hebben er meer last van, als je 100 koeien aan de melk hebt die iedere dag brokjes moeten hebben piep je nog wel anders.

Ja maar daarintegen zijn de melkprijzen nu weer wel goed :)

Alecks schreef:
Wat betreft de prijsafspraken met handelaren: dat de handelaren dan bij een prijsstijging mazzel hebben is niet meer dan logisch: zij hebben dan een behoorlijk dee van ht ondernemersrisiko op zich genomen. Zoals je aangeeft: bij een daling zouden de boeren anders verlies maken. Dat risoko ligt met de afspraken bij de handelaren

Precies dat vind ik ook! Boeren kiezen er zelf voor om op contract te telen. Als de prijzen lager zijn als dat hun afgesproken hebben hebben ze geluk. Nu schieten ze er bij in, maar dat is het risico van het ondernemersvak vind ik!

spicegirl schreef:
en hier is geen schaarste, of mislukte oogst.

Geen mislukte oogst? Hoe denk jij dat graan groeit bij die rare weersomstandigheden van afgelopen jaar...
En toen kregen we op een gegeven moment noodweer waardoor er o.a. in brabant gewoon hele percelen met graan en mais afgemaait leken... Weg oogst!

Ik begrijp heel goed dat de prijzen omhoog gaan. De opbrengsten (en dan bedoel ik niet in geld) waren gewoon minder. Vorig jaar haalden wij van hetzelfde stuk ook meer mais als dit jaar. Maar dat is nu eenmaal het risico van het vak :+

Paardenvoer was hier nu per zak van 20 kg 55 cent duurder geworden. Maar daar kan ik op zich nog niet zo mee zitten eigenlijk. Paarden houden is nu eenmaal een dure hobby en daar moet je iets voor over hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:03

Rianneke schreef:
Kendra schreef:
De veeboeren hebben er meer last van, als je 100 koeien aan de melk hebt die iedere dag brokjes moeten hebben piep je nog wel anders.

Ja maar daarintegen zijn de melkprijzen nu weer wel goed :)

Mwa, ik vind het eerder een herstel na de enorme dip van 2009.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:17

2009 was een dip ja, maar als een boer nu geen geld kan verdienen met deze melkprijzen gaat er iets mis...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:47

wietske100 schreef:

Hier in belgie heb je een website waarop je kunt zien hoeveel subsidie onze buurman boeren-met-koeien krijgen en dat liegt er niet om.

Wij, ook geregistreerd als boer-maar-dan-met-paarden, krijgen helemaal niets. Terwijl we hetzelfde werk doen. Dat is nog frustrerender.

Ben blij dat we al een paar ton voer vooruit hebben gekocht voor de oude prijs *D

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:59

weet je wat ook veel invloed heeft op de prijzen van alle producten...brandstofprijzen. Het vervoeren van grondstoffen naar de fabriek en eindproduct naar tussenhandel is ook fors duurder geworden. Staat even los van de graanprijzen maar heeft wel te maken met de eindprijs van voer.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:33

wietske100 schreef:

iid beetje meer respect voor de boeren vind ik wel op zn plaats. :j

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:24

Ja daarom hebben ze bij ons de stalling 10 euro duurder gemaakt. Jammer dat de boeren er nauwelijks iets van merken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:59

Ik zal mijn ondernemingsplan eens gaan herschrijven *D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:10

Wat een geklaag over de voerprijzen.
De kostprijs ligt nog steeds ver boven de prijs die voor paardenbrok betaald wordt.
Dankzij de inkomenssteun die de graanproducenten in de E.U. ontvangen kan er in Europa graan geteeld worden voor
de opbrengstprijs van bijv. tarwe van ongeveer 18-20 euro per 100 kg.
Bij een opbrengst van 8 ton per ha. levert het slechts 1.600 euro per ha. op terwijl de kosten minimaal 2.000 euro bedragen.

Dus.....
de paardenhouder(ij) profiteert indirect royaal mee aan de landbouwsubsidies.
Daarbij komt nog dat de gebruikers, dus de sport, momenteel paarden kan kopen ver onder de kostprijs.

Nog even over de prijs van paardenbrok,
Die is momenteel tussen de 25-en 28 euro per 100 kg. voor een goede basis-en sportbrok.
Dus zo groot zijn de marges van de voerfabrikanten voor deze brok niet.
Die marges zitten op de zeer luxe mengsels die iedere voerfabrikant met fraaie reclames aan de paardenhouder
weet te verkopen, die vervolgens zijn -haar paard er veel te royaal mee voert terwijl het arme dier er nauwelijks behoefte aan heeft.
Ze krijgen amper beweging en presteren verder ook weinig.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:38

storrum schreef:
wietske100 schreef:

Hier in belgie heb je een website waarop je kunt zien hoeveel subsidie onze buurman boeren-met-koeien krijgen en dat liegt er niet om.

Toch verkeerd vak gekozen dus - als ik jou was zou ik morgen direct koeien en een melkquotum kopen, word je rijk van }> .
Citaat:
Wij, ook geregistreerd als boer-maar-dan-met-paarden, krijgen helemaal niets. Terwijl we hetzelfde werk doen. Dat is nog frustrerender.

Geven jouw paarden ook melk :D ?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:03

Kendra schreef:
Toch verkeerd vak gekozen dus - als ik jou was zou ik morgen direct koeien en een melkquotum kopen, word je rijk van }> .
Citaat:

Geven jouw paarden ook melk :D ?

Wij hebben, net als onze buurmannen, een agrarisch nummer. De boeren om ons heen hebben vleeskoeien en geen melkkoeien.
Hoezo verkeerd vak gekozen? Ik heb meer met paarden dan met koeien... maar blijft dat beiden verzorgt moeten worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:12

fjordjes schreef:
Ja daarom hebben ze bij ons de stalling 10 euro duurder gemaakt. Jammer dat de boeren er nauwelijks iets van merken!

Dan mag je ook wel een zak biks meer opvoeren. 10 euro is meer dan een volledige zak basisbrok.
Ik heb vandaag 45 cent meer betaald voor een zak basissportbrok (8.95, vorige maand 8.50).

Verder voer ik gewoon wat m'n paard nodig heeft, 1 tot 1.5 kg per dag. En dus niet de 4-6 kg die de fabrikant adviseert.

Diaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:56

dan wordt er denk ik heel veel paarden verkocht omdat het te duur wordt
dan komt dat er ook nog bij

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:00

met de strooisel prijzen en gestegen ruwvoerprijzen komen stalhouders die in moeten kopen echt nie ruim uit met 10 euro per maand meer...

Ik heb gelukkig ruwvoer van eigen land en voer weinig krachtvoer bij, maar ook ik heb meer kosten gehad per baal vanwege lagere opbrengst van de 1e snee...

Inderdaad jammer dat de tussenhandelaren er rijk van worden en de boeren failliet gaan.
Misschien moeten boeren meer direct naar de consument gaan verkopen? Er zijn ook grote stallenbedrijven voor wie het misschien loont om groot in te kopen bij een boer en zelf hun "muesli" te mengen...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:04

moeten we maar een baaltje sjek minder roken in de week of een pilsje minder drinken . . . . . .

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:30

joyce B schreef:
Misschien moeten boeren meer direct naar de consument gaan verkopen?

Voor veel producten is dit (helaas) verboden ;)

Het verschil met prijsstijgingen in de voederindustrie is toch wel dat voor alle huis- en hobbydieren ('luxeproducten') de prijzen vaak stijgen, maar niet meer zakken. Gelukkig is dat in de agrarische sector nog wel zo. Er zijn tijden dat het voer erg duur is, maar gaat het beter, dan zakt het ook weer. En inderdaad op 150 koeien maken die paar centen wel uit.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:38

er zou eigenlijk een soort Fair trade systeem moeten komen,
zodat je weet dat de boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun produkt.

Voeren doe je toch wel, of de prijs nu meer of minder is,
maar ik zou me er wel beter bij voelen als de boeren een betere prijs krijgen.
en de handelaren iets minder.

Boeren werken gewoon 24/7 op hun bedrijf en daar word zo minachtend over gedaan door de mensen die niet weten wat dat inhoud.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:55

Ging 2 weken terug havens sport brok en hartog lucerne halen, dit was beide 1 euro duurder geworden, ben benieuwd hoeveel duurder het dan gaat worden?

Als er een overschot is aan graan, gaan de prijzen van krachtvoer wel degelijk omlaag. Vorrig jaar meen ik zelfs 8,95 euro voor hetzelfde betaald te hebben per zak.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:35

luve_rozes schreef:
Juliette86 schreef:
De hele tussenhandel verdient flink aan deze 'schaarste'. De boeren krijgen echter nauwelijks meer of zelfs minder voor hun prducten :x .

Dat is steeds het geval, heb er geen mercedes minder op zien rijden id tussenhandel, MKZ of wat dan ook, de boeren vangen de klappen.

Ik geloof niet dat die boeren zo slecht verdienen, ik woon er tussen en ze bouwen hier de ene stal na de andere bij en daarbij nog de mooiste nieuwe woonst ernaast, en ze rijden hier ook allemaal met Mercedessen. Het zijn niet altijd de klagers die het slechts aan toe zijn, maar die wel het meest krijgen zoals premies enz. Geen enkel ander beroep is zo beschermd door de staat en dat zelfs Europees en op wereld vlak. We moesten maar eens zonder eten vallen. ;) Door al die tussen personen zijn er wel meerdere gezinnen die een inkomen hebben. De boeren meer geven en de andere stempelen is ook geen oplossing.
Een verhaal moet je van alle kanten bekijken. Naast ons staat er nog mais de grond was te nat om hem af te doen. Ik zag niet dat die boer daar ook maar iets mee inzat, die is toch vergoed (door ons belastingsgeld of verzekeringspremies waarschijnlijk?).

Maar voor veel paardeneigenaren (die de voeding niet als onkosten kunnen aftrekken) zal het wel eens erg kunnen zijn. Minder paarden houden, dus het teveel vooral oude en zieke dumpen, waar? Ik heb er 9 staan ook mijn oudjes nog en die ene 34j heeft zeker zoveel en dezelfde voeding nodig als de sportpaarden, om haar op gewicht te houden. De boer verdiend aan mij ook veel geld, het hooi heeft hij al 2 jaar goed opgeslagen en ook om de mest op te halen 2X per jaar is er weer 20% bij gekomen dat maakt al 240 euro per jaar voor 4 uurtjes werk + gebruik materiaal. (Daarbij is er nog heel wat beschadigd aan mijn afvoer en oprit.)
Ik heb een haat liefde verhouding met boeren :D