Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
205012 schreef:Coltje, ik geloof niet dat je het hele 'paardenopvang' gedeelte hebt begrepen.
De 'opvang' is ooit begonnen met 1 paard en 2 pony's. Het is nooit de bedoeling geweest een stichting te worden, doordat ze 3 dieren zelf wel konden verzorgen en onderhouden. Toen bleek dat er ongelooflijk veel paarden gedumpt werden, hebben ze er nog een paar bijgenomen, dat lukte ook allemaal nog makkelijk. Later bleken er zoveel verwaarloosde paarden te zijn, waar men niet meer voor 'wilde' zorgen, dat ze die paarden er bij hebben genomen. Ondertussen kwamen er al vrijwilligers die hielpen met de werkzaamheden op stal. De opvang heeft zich in 2008 ingeschreven als stichting, doordat een stichting ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel.
Op dit moment staan er 30 paarden en pony's, allemaal stuk voor stuk afgedankt. Zo te zien, zijn veel forummers het er niet mee eens dat de opvang bestaat, en de deuren maar moet sluiten: de paarden verkopen. Denk je dat?! 30 Paarden die stuk voor stuk wat manker, denken jullie eventjes heel leuk te verkopen? Aan het slachthuis zeker! Paarden die op de maneges zijn gebruikt, trouw hun werk hebben gedaan tot het niet meer ging! 'Ja kom, laten we ze dumpen bij de opvang, we hebben er toch niks meer aan.'
Er zijn toch ook bejaardentehuizen? Moeten we die bejaarden soms ook ''slachten'' omdat ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen of nergens meer voor nodig zijn? Goh makkelijk zeg, grote fantasie.
De opvang draait op een stuk of 25 trouwe vrijwilligers. De echte diehards, die ermee zijn begonnen, zijn Rob en Michele. Zij zijn beide al 5 jaar lang, 365 dagen per jaar, elke dag op de opvang te vinden. Naast de opvang, hebben zij ook nog hun eigen werk. De een werkt 's ochtends, en de ander werkt thuis. Naast het dagelijkse werk op de opvang en hun werk, hebben zij beiden ook nog een gezin te onderhouden.
Rob en Michele komen beiden om een uur of half 2 aan op de opvang, dat klopt.
Wat je er dan weer vergeet bij de vertellen, is dat er bijna elke dag wel een vrijwilliger is, die om een uur of 11 á 12 al komt, om te beginnen met de werkzaamheden op stal. Hierbij lopen de paarden vanaf dat moment los, tot alles af is, en dat is rond een uur of 7. Wat je er ook nog bij vergeet te vertellen, is dat er ook nog eens een weiland is, waar de meeste paarden de hele dag loslopen. Wat nou, ze komen te weinig buiten?
Als er een nieuw paard bij de opvang komt, wordt hij eerst volledig onderzocht door de dierenarts. Hierbij wordt vastgesteld wat voor speciale zorg het dier nodig heeft, en of zij hem die zorg kunnen geven.
Bij de paarden die jij (Coltje) hier net noemt, vertel je alleen wat er mankeert. Je verteld het verhaal vooraf niet, hoe ze er aan zijn gekomen. Dit ga ik hier niet uitleggen, dat is op de site te vinden (paardenopvangamsterdam.nl)
De paardenopvang is continu bezig met sponsoren zoeken, maar doordat er op dit moment geen geschikte locatie is, kunnen we de sponsoren vrij weinig bieden behalve een stukje reclame op de site. Vooral de laatste paar maanden zijn er veel gesprekken geweest met het stadsdeel, de partij van de dieren, de dierenbescherming, noem maar op. Zo staan ze ook geregeld in de krant, of in het nieuws op tv. Toch fijn dat er mensen zijn die wel liefde voor deze dieren hebben.
Goh, wat naïef zeg, je mening baseren op de verhalen van anderen. Als je er vaker bent geweest dan nooit, of misschien een keertje, wil ik er best met je over praten. Kom op zeg, we mogen geen vooroordelen hebben over mensen, maar ondertussen vinden jullie wel dat de paardenopvang zijn deuren mag sluiten terwijl je er zelf nog nooit bent geweest en geen idee hebt wat de gang van zaken is?
Beetje sneu, vind je niet?
Citaat:Misschien moet jij eerst beter lezen voordat je een aanval inzet.
Ik noem inderdaad alleen de mankementen van die beesten, omdat er gezegt werd dat er niet op zulke beesten gereden wordt. Wel dus! Het verhaal vooraf is helemaal niet relevant.
En er komt inderdaad smorgens iemand voeren. Hoef je mij niet te vertellen hoor, heb ik zelf ook een tijdje gedaan. En dan worden er helemaal geen paarden buiten gezet. Smiddags om een uur of 2 gaat de eerste naar buiten. Dat jij je nu vasthoudt aan een dag dat het eerder gebeurde is niet mijn probleem. 9 van de 10 keer staat er geen knol voor 2 uur buiten.
Ze hebben inderdaad een stukje weiland, waar ze prima de zomer 24/7 op hadden gekund. Maar bij een regenbuitje gingen ze naar binnen en konden ze weer wachten tot de volgende middag, 2 uur.
En uiteraard snap ik het idee van de opvang wel, maar een mens kan de wereld niet redden. En moet dus ook nog 30 paarden willen redden als daar de middelen niet voor zijn. Ik heb ook genoeg zielige paardjes en andere dieren voorbij zien komen in mijn leven, maar ik KAN ze geen beter leven geven omdat ik daar niet de middelen voor heb. Soms moet een mens daar eens wat eerlijker in zijn.
Daardoor er zoveel dieren daar staan, komen ze nu tekort. En die zijn niet op te lossen met extra vrijwilligers, want de middelen zijn er gewoon niet. Hoe sneu dat ook is.
Ik ben best een tijd op de opvang geweest, door weer en wind stond ik klaar om te helpen, maar ik ben er mee gestopt. Er word niet geluisterd naar andere dan Michele. En ze bedoelt het allemaal goed, maar staat niet open voor andere meningen. Ik wil niet arrogant overkomen, maar ik heb meer verstand van dieren dan Michele qua voeding, huisvesting en verzorging, maar ze staat niet open voor andere meningen. Dan niet, dan vertrek ik en zoek je het maar uit.
Er gebeuren daar gewoon zoveel dingen die ik niet begrijp. Paarden worden bijgevijld door kinderen die net weten wat de straal is, paarden krijgen dekens terwijl ze die niet nodig hebben, een blinde pony stond jarenlang bij een dominant paard, vieze stallen, weinig buiten, geen mensen met verstand van zaken, kinderen die medicijnen aan paard geven en zelf de dosering bepalen.
beetje sneu, vind je niet?
205012 schreef:Goh, dus jij denkt dat ik mijn menig baseer op het feit dat ik maar 1x op de paardenopvang ben geweest? Nou schat, dan heb ik een nieuwtje voor je; ik loop er zelf al 3 jaar rond!
En het feit dat jij jezelf tot een 'trouwe vrijwilliger' hebt benoemd, begrijp ik niet helemaal. Welke ''trouwe vrijwilliger'' loopt vervolgens de hele boel zwart te maken op internet?!
En het feit dat de stichting paardenopvang geld vraagt van andere mensen, HALLO het is een STICHTING.
Welke Stichting ken je, die het zelf allemaal wel kan betalen, en de wereld er ook nog beter mee kan maken. Neem nou Stichting Childhood, die zorgen ervoor dat kinderen in Afrika naar school kunnen. Maar dat kunnen die mensen toch ook niet zelf betalen? De paardenopvang wil de afgedankte paarden kans geven op een beter leven, en het enige wat we daarbij vragen is of mensen dat willen steunen.
Als jij het er niet mee eens bent, best. Maar ga dan niet de paardenopvang zwart lopen maken omdat je het toevallig niet eens bent met de aanpak!
Citaat:Er gebeuren daar gewoon zoveel dingen die ik niet begrijp. Paarden worden bijgevijld door kinderen die net weten wat de straal is, paarden krijgen dekens terwijl ze die niet nodig hebben, een blinde pony stond jarenlang bij een dominant paard, vieze stallen, weinig buiten, geen mensen met verstand van zaken, kinderen die medicijnen aan paard geven en zelf de dosering bepalen.
en door kinderen lijkt me niet als er 2 hoefsmeden in het bestuur zitten.