'Ruiter moet leren denken als zijn eigen paard'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:52

Pletje123 schreef:
@Miss_Malfoy: natuurlijk :) Dat we met paarden kunnen comminiceren is allang bewezen :) Zodra je je paard benadert comminiceer je al met hem/haar.

Idd, maar op zich denk ik, dat als je dat kunt lezen, je een afspiegeling hebt van wat een paard denkt. Dus je hebt zeker wel enig idee.

Maar zelf leren denken als een paard lijkt me niet zo heel handig. Je moet je in kunnen leven maar niet samen met je paard op hol slaan voor ieder vogeltje. :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:23

Pletje123 schreef:
@Air: ik ben het niet met je eens, maar dat had je vast al door :D Een paard is en blijft een dier en dieren kunnen nog steeds niet praten. Wij mensen dénken dat we weten wat een paard denkt, maar zeker weten we het nooit... daarom is het een utopie in mijn ogen ;)

Knap dat jij dat van een mens dan wel denkt te weten. Maar blijkbaar gooi jij er wel alles uit wat je van binnen voelt.
Praten is alleen maar een communicatiemiddel, voordat je praat denk je na. Aangezien paarden niet praten communiceren ze door lichaamstaal, ik mag toch hopen dat je dan weet waarom ze zo reageren, dus wat ze denken.
Niemand zegt hier dat je letterlijk moet weten wat ze denken, maar dat je moet weten waarom ze zo reageren.

En er zijn maar weinig mensen die dat doen.
Mijn paard steigert, mijn paard bokt. En de vinger wordt dan gewezen naar het paard want het paard is dna stout en gevaarlijk. Maar er wordt dan vergeten dat een paard een hele goede reden heeft om zo te reageren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:06

Air schreef:
Pletje123 schreef:
@Air: ik ben het niet met je eens, maar dat had je vast al door :D Een paard is en blijft een dier en dieren kunnen nog steeds niet praten. Wij mensen dénken dat we weten wat een paard denkt, maar zeker weten we het nooit... daarom is het een utopie in mijn ogen ;)

Knap dat jij dat van een mens dan wel denkt te weten. Maar blijkbaar gooi jij er wel alles uit wat je van binnen voelt.
Praten is alleen maar een communicatiemiddel, voordat je praat denk je na. Aangezien paarden niet praten communiceren ze door lichaamstaal, ik mag toch hopen dat je dan weet waarom ze zo reageren, dus wat ze denken.
Niemand zegt hier dat je letterlijk moet weten wat ze denken, maar dat je moet weten waarom ze zo reageren.

Ik zeg nergens dat ik weet wat iemand denkt.. :n Ik zeg alleen dat wij mensen denken te weten wat een paard zoal denkt. Jij geeft ook aan dat je dat weet, samen met nog andere mensen, dus zo kom ik daar bij ;) mensen kunnen (eerlijk) vertellen wat ze denken en hoe die gedachtengang gaat. Paarden, of dieren in het algemeen, kunnen dat niet. Je kunt bij paarden de prikkels zien en de reactie daarop. Het stukje daartussen gebeurt in het paardenhoofd en is daarom onzichtbaar. Een dier wordt niet voor niets een "black box" genoemd ;)

Citaat:
En er zijn maar weinig mensen die dat doen.
Mijn paard steigert, mijn paard bokt. En de vinger wordt dan gewezen naar het paard want het paard is dna stout en gevaarlijk. Maar er wordt dan vergeten dat een paard een hele goede reden heeft om zo te reageren.

In mijn eerdere posts is te lezen dat ik het hier helemaal mee eens ben :j Echter, mijns inziens heeft dat met een gebrek aan zelf inzicht vd ruiter te maken. Sterker nog: zo iemand denkt te weten wat het paard denkt, maar trekt de verkeerde conclusie en betrekt het niet op zichzelf. Sommige mensen denken zelfs dat hun paard hun bewust of expres dwars zit. Ik geloof niet in zulk soort theorien, want volgens mij zijn paarden juist heel loyaal. Dit soort dingen zijn juist de valkuil van het proberen te denken als een paard ;)