Vrijspraak bij dodelijke aanrijding tegen paard in Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Vrijspraak bij dodelijke aanrijding tegen paard in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:09

De eigenaren van het paard hebben er voor gekozen om het paard op dat weiland te zetten, en daarom aansprakelijk als het paard uitbreekt.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:06

Liezewies schreef:
Bloempjeh_ schreef:
Het blijft een trieste zaak.. Het kan altijd gebeuren dat een paard ontsnapt.. Wel een terechte uitspraak ja. Had misschien een hele andere uitslag kunnen geven zonder het alcoholgehalte..

Ik ben het hier volkomen mee eens.
Als eigenaar ben je ten allen tijde verantwoordelijk.

Ik vind deze uitspraak heel wrang voor de nabestaanden van de vrouw. Zeker omdat de oorzaak zonder twijfel het paard is.
Natuurlijk mocht ze niet te snel rijden, had ze wat te veel alcohol in haar bloed en had ze beter haar licht aangedaan.

Een berisping van beide (ook al is ze overleden) was beter geweest.

Ik ben het volkomen met de uitspraak eens. Het kan iedereen wel eens overkomen dat je paard uitbreekt, daar kan je heel weinig aan doen. Wat je wel kunt voorkomen is te hard rijden, met teveel alchohol op en dimlichten aan!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:59

Dimlicht vind ik dan nog niet eens een groot probleem, over het algemeen rijden de meeste mensen ook s avonds alleen met dimlicht.
De alcohol en snelheid daarentegen: ja dat is zeker een grote pion hierin.

En hoe lullig ook: als eigenaar/houder van het paard kan de aansprakelijkheid op jou geschoven worden: had je moeten zorgen voor afrastering waar je paard niet doorheen of overheen kan/gaat..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 04:18

Als eigenaar ben je altijd aansprakelijk, als je dieren schade toebrengen aan anderen.
Nu kan die rechter wel anders bepalen, maar het is de vraag of dat de verzekeringsmaatschappij dat ook zo ziet.
Dat de motorrijder te diep in het glaasje gekeken heeft, alleen dimlicht voerde (op zich is daar niets mis mee, zeker niet in onoverzichtelijke situaties waarbij je een ander makkelijk kan verblinden) doet eigenlijk niets af aan het feit, dat je dieren op de openbare weg niets te zoeken hebben. Hier gebeurt het ook regelmatig dat runderen of paarden op de weg staan. En vaak gaat het goed, maar soms ook niet. En als ik kijk hoe sommige eigenaren de afrastering in elkaar geflanst hebben, dan is dat ook niet verwonderlijk.
Nee, ik ben het met die uitspraak niet eens.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:15

Ik vind hier de schuld 50/50. Helaas kan de vrouw er niet meer over mee praten.

Hier hebben we ook een degelijke weideomheining, maar helaas hier ook meegemaakt dat omheining door vandalen wordt gesloopt, en open wordt gezet.

Je kunt toch moeilijk de wei beter gaan beveiligen dan kamp Vught?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:03

Avelienvd schreef:
Dimlicht vind ik dan nog niet eens een groot probleem, over het algemeen rijden de meeste mensen ook s avonds alleen met dimlicht.

En hoe banketstaaf ook: als eigenaar/houder van het paard kan de aansprakelijkheid op jou geschoven worden: had je moeten zorgen voor afrastering waar je paard niet doorheen of overheen kan/gaat..

Bij ons hebben we hardhouten omheining (kunnen ze niet door lopen want dit breekt niet)
op 1m40 hoogte, maar toch slaagt een jaarling om hier over te springen...
Wat kun je dan nog meer doen???

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:07

Die vrouw is fout geweest omdat ze te hard reed, te veel op had en te weinig licht aan had.
Dat dat paard daar niet hoorde te lopen is ondergeschikt, het had ook een ree, voetganger of wat dan ook kunnen wezen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:23

ulestro schreef:
Avelienvd schreef:

En hoe banketstaaf ook: als eigenaar/houder van het paard kan de aansprakelijkheid op jou geschoven worden: had je moeten zorgen voor afrastering waar je paard niet doorheen of overheen kan/gaat..

Bij ons hebben we hardhouten omheining (kunnen ze niet door lopen want dit breekt niet)

Dan toch een hogere omheining...
Bedoel: vergelijk het met als in de dierentuin de tijgers bijv ontsnappen over het hek heen... daar verwachten we ook een omheining waar ze niet overheen, doorheen of onderdoor kunnen. In principe moet dat ook voor je paarden

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:27

Avelienvd schreef:
ulestro schreef:

Dan toch een hogere omheining...
Bedoel: vergelijk het met als in de dierentuin de tijgers bijv ontsnappen over het hek heen... daar verwachten we ook een omheining waar ze niet overheen, doorheen of onderdoor kunnen. In principe moet dat ook voor je paarden

Ik zal bij het stedenbouw een aanvraag indienen om een Berlijnse muur te mogen bouwen :+

Ik ken nog paarden die over een Beckaert van 2m hoog springen...
Het gebeurd nu eenmaal dat paarden een keertje uitbreken...
Iedere eigenaar maakt het wel een keertje mee dat zijn paarden zijn uitgebroken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:28

ulestro schreef:
Avelienvd schreef:

Nog betere omheining en anders de jaarling verkopen naar iemand die hem wel kan binnen houden.
Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid en "ik kan er niets aan doen" gaat niet op.

Ik vind deze uitspraak jammer. Blijkbaar moeten paardeneigenaren geen verantwoordelijkheid meer nemen. Dat het een keer gebeurt, okee... Maar dat je dan niet verantwoordelijk zou zijn is bullsh*t.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:31

Ayasha schreef:
ulestro schreef:

Nog betere omheining en anders de jaarling verkopen naar iemand die hem wel kan binnen houden.
Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid en "ik kan er niets aan doen" gaat niet op.

Ik vind deze uitspraak jammer. Blijkbaar moeten paardeneigenaren geen verantwoordelijkheid meer nemen. Dat het een keer gebeurt, okee... Maar dat je dan niet verantwoordelijk zou zijn is bullsh*t.

Waar staat er dat ik zeg dat ik hiervoor NIET verantwoordelijk ben...????
Ik denk dat ik toch bij de 10 procent hoor die wel een verantwoordelijke omheining heb...
Want als je langs de weg rijdt, heb ik toch bij veel weides mijn bedenkingen, waarom breken die paarden hier niet uit, ze kunnen er gewoon over stappen...

Ik bedoel hier maar mee, dat het een keertje gebeurd dat een paard kan uitbreken...
En hoe hoog, hoe sterk je omheining ook is, het kan nog steeds gebeuren, als een paard op hol is, in paniek is, kan je een paard meestal niet stoppen, dan moet je gewoon hopen dat alles goed komt...
En dat die uitspraak jammer is, wat is hier jammer aan, als een omheining van 2m hoogte een paard nog niet kan tegen houden, wat moet je dan wel plaatsen???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:38

Als die van mij op straat raken hebben ze goed hun best gedaan _O- Die staan tussen huizen dus ze kunnen hoogstens in een andere tuin eindigen en dan zullen ze ook al flink hun best mogen doen. _O-

Wat je moet doen is jouw probleem, jouw paard breekt uit dus jij moet maar bedenken hoe je hem binnen houdt. Lijkt me logisch.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:40

Als die vrouw nuchter was geweest, de juiste snelheid had gereden en goed licht had gevoerd, was de eigenaar van het paard inderdaad aansprakelijk gesteld.
Op het moment dat je in het verkeer met drank op rijdt, te hard rijdt en niet voldoende verlicht bent, verspeel je je rechten.

Neemt niet weg dat je als paardeneigenaar voor een goede en veilige omheining moet zorgen, alleen in deze zaak telt dat dus minder zwaar dan de staat van de verongelukte vrouw.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:10

Ayasha schreef:
Als die van mij op straat raken hebben ze goed hun best gedaan _O- Die staan tussen huizen dus ze kunnen hoogstens in een andere tuin eindigen en dan zullen ze ook al flink hun best mogen doen. _O-

Wat je moet doen is jouw probleem, jouw paard breekt uit dus jij moet maar bedenken hoe je hem binnen houdt. Lijkt me logisch.

In een andere tuin terecht komen is ook uitbreken :+ Misschien toch maar verkopen dan naar iemand die wél 4m. hoog hek en 220volt erop heeft staan omdat je paard zou kunnen uitbreken uit jou wei ;) 8)7 Probleem is wel dat de meeste gemeentes daar niet mee akoord gaan.

Jongens, het moet ook allemaal een beetje haalbaar blijven he, ook tijgers en andere dieren uit dierentuinen zijn al ontsnapt, het blijven dieren....
Wat aansprakelijkheid betreft, ik neem aan dat je als eigenaar ook WA verzekerd bent.

Stel je voor dat ze een kind had geraakt die 'ontsnapt' was thuis, ben je als ouder dan ook verantwoordelijk omdat die daar liep????
Je mag gewoon geen alcohol op in het verkeer, klaar!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:43

Dieren horen niet los te lopen op de openbare weg (dat staat in praktisch elk wetboek in de EU).
Als je dier, om wat voor reden ook een ongeval veroorzaakt, dan ben je als eigenaar aansprakelijk, ook al kan je er niets aan doen. Ik neem aan dat niemand graag een ongeval wil veroorzaken.
Overigens kun je een mensenleven niet ondergeschikt maken aan dat van een dier.
Dan lees ik weer zoiets als: "Wat als het een kind is...", Ten eerste gaat het daar niet over, ten tweede klinkt me dat weer een beetje te "ophitserig" en vindt ik dat een beetje appelleren aan onderbuikgevoelens.
Daarnaast ben je als ouder ook verantwoordelijk voor het doen en laten van je kinderen. Als zwakke deelnemer aan het verkeer, hebben ze wel een speciale status, maar dat geldt niet voor dieren.
Alcohol in verkeer is niet goed te praten, maar daar staan andere sancties op, niet de doodstraf.

Ik neem aan dat er misschien nog een hoger beroep volgt, want ik zou zo'n uitspraak aanvechten tot aan Straatsburg (met een goede advocaat).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 08:40

Nogmaals, die mevrouw heeft haar rechten verspeeld op het moment dat ze met een slok te veel op aan het verkeer ging deelnemen.
Je moet in staat zijn om snel te reageren in het verkeer en met drank op is er voor de wet sprake van een verminderd reactie vermogen.
Dus deze uitspraak aanvechten heeft totaal geen zin.
Tenzij is aan te tonen dat de eigenaren het paard opzettelijk voor die vrouw de weg op hebben gestuurd.

Als die vrouw niet had gedronken etc. waren de eigenaren van het paard wel aansprakelijk gesteld.

Je kunt het er misschien niet mee eens zijn, maar dat is hoe het juridisch gezien werkt.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 09:01

maXcomX schreef:
Dat de motorrijder te diep in het glaasje gekeken heeft, alleen dimlicht voerde (op zich is daar niets mis mee, zeker niet in onoverzichtelijke situaties waarbij je een ander makkelijk kan verblinden) doet eigenlijk niets af aan het feit, dat je dieren op de openbare weg niets te zoeken hebben.

hoho, en doet ook niets af aan het feit dat een aangeschoten of dronken motorrijder ook niets op de openbare weg te zoeken heeft. Kom op! Volgens mij kan een mens nog altijd zelf beslissen of het de weg op gaat, een dier is zich daar 'niet bewust' van.

(en dan ook nog met dimlicht rijden en een behoorlijk stukkie te hard)
Laatst bijgewerkt door millennium op 25-12-10 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 09:03

maXcomX schreef:
Dieren horen niet los te lopen op de openbare weg (dat staat in praktisch elk wetboek in de EU).
Als je dier, om wat voor reden ook een ongeval veroorzaakt, dan ben je als eigenaar aansprakelijk, ook al kan je er niets aan doen. Ik neem aan dat niemand graag een ongeval wil veroorzaken.
Overigens kun je een mensenleven niet ondergeschikt maken aan dat van een dier.
Dan lees ik weer zoiets als: "Wat als het een kind is...", Ten eerste gaat het daar niet over, ten tweede klinkt me dat weer een beetje te "ophitserig" en vindt ik dat een beetje appelleren aan onderbuikgevoelens.
Daarnaast ben je als ouder ook verantwoordelijk voor het doen en laten van je kinderen. Als zwakke deelnemer aan het verkeer, hebben ze wel een speciale status, maar dat geldt niet voor dieren.
Alcohol in verkeer is niet goed te praten, maar daar staan andere sancties op, niet de doodstraf.

Ik neem aan dat er misschien nog een hoger beroep volgt, want ik zou zo'n uitspraak aanvechten tot aan Straatsburg (met een goede advocaat).

Waarom??? Juridisch gezien is er toch geen poot om op te staan? Nee, dat paard hoorde daar niet, evenmin als de mevrouw. Zelf dramatiseer je ook; Alcohol in verkeer is niet goed te praten, maar daar staan andere sancties op, niet de doodstraf. = dat risico neem je als je met alcohol deelneemt aan het verkeer. Volgens mij is dat algemeen bekend?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 09:27

Op het moment dat je met drank op achter het stuur gaat zitten, ben je in mijn ogen al bezig met een poging tot doodslag.
Een motor, auto, brommer, vrachtwagen etc. zijn gewoon moordwapens als er niet juist mee om gesprongen wordt, vergeet dat niet.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:13

_Rhiannon_ schreef:
Op het moment dat je met drank op achter het stuur gaat zitten, ben je in mijn ogen al bezig met een poging tot doodslag.
Een motor, auto, brommer, vrachtwagen etc. zijn gewoon moordwapens als er niet juist mee om gesprongen wordt, vergeet dat niet.

Juist!
Het is uiteraard vreselijk dat die vrouw haar stomme fout/gedrag met de dood heeft moeten bekopen. Voor haar familie het meest, want die zitten er maar mooi mee dat partner/moerder? met slok op zulke risico's heeft genomen.
Maar het blijft hoe dan ook misdadig om met alcohol achter het stuur te kruipen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:45

Betreft het uitbreken, en als iemand nou doodleuk het hek open zet? Heb dat al zo vaak gelezen :n

Ik begrijp dat de eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk is, maar in dit geval heeft zij het dier niet gezien (kan door de alcohol en het dimlicht) en reed ze te hard. Had ze niet gedronken en had ze haar groot licht aan had ze hem echt wel gezien. Ik rijd zelf dagelijks met de scooter en er zit zo'n groot verschil tussen dimlicht en grootlicht.

We moeten ook niet vergeten dat de eigenares van het paard door deze vrouw ook haar paard is verloren, ik neem iig aan dat een paard een klap van een motor met 78 km per uur niet heeft kunnen overleven.

Het is voor beiden partijen gruwelijk :n

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:22

maXcomX schreef:

Vertel dat maar aan de mensen die een familielid (of in dit geval hun paard) zijn verloren door iemand die met alcohol op in het verkeer slachtoffers heeft gemaakt..... :x

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:16

Solvej schreef:
maXcomX schreef:

Vertel dat maar aan de mensen die een familielid (of in dit geval hun paard) zijn verloren door iemand die met alcohol op in het verkeer slachtoffers heeft gemaakt..... :x

Inderdaad!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:23

Solvej schreef:
Ayasha schreef:

In een andere tuin terecht komen is ook uitbreken :+ Misschien toch maar verkopen dan naar iemand die wél 4m. hoog hek en 220volt erop heeft staan omdat je paard zou kunnen uitbreken uit jou wei ;) 8)7 Probleem is wel dat de meeste gemeentes daar niet mee akoord gaan.

Jongens, het moet ook allemaal een beetje haalbaar blijven he, ook tijgers en andere dieren uit dierentuinen zijn al ontsnapt, het blijven dieren....
Wat aansprakelijkheid betreft, ik neem aan dat je als eigenaar ook WA verzekerd bent.

Stel je voor dat ze een kind had geraakt die 'ontsnapt' was thuis, ben je als ouder dan ook verantwoordelijk omdat die daar liep????
Je mag gewoon geen alcohol op in het verkeer, klaar!

ze staan daar ondertussen van 2004 en ik heb ze nog niet een keer uit een buurman zijn tuin moeten halen. Dus je eerste reactie slaat nergens op en mag je terug nemen. :D Ik kan ze nl binnen houden dus heb geen enkele reden om te denken aan verkopen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:34

Pff, het gaat erom dat die opmerking van jou ook kant noch wal sloeg omdat een hardhouten hek van 2m. hoog echt wel genoeg zou moeten zijn en een paard áltijd zou kunnen ontsnappen...
Maar waar gáát dit weer over hier.