Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Liezewies schreef:Bloempjeh_ schreef:Het blijft een trieste zaak.. Het kan altijd gebeuren dat een paard ontsnapt.. Wel een terechte uitspraak ja. Had misschien een hele andere uitslag kunnen geven zonder het alcoholgehalte..
Ik ben het hier volkomen mee eens.
Als eigenaar ben je ten allen tijde verantwoordelijk.
Ik vind deze uitspraak heel wrang voor de nabestaanden van de vrouw. Zeker omdat de oorzaak zonder twijfel het paard is.
Natuurlijk mocht ze niet te snel rijden, had ze wat te veel alcohol in haar bloed en had ze beter haar licht aangedaan.
Een berisping van beide (ook al is ze overleden) was beter geweest.
Avelienvd schreef:Dimlicht vind ik dan nog niet eens een groot probleem, over het algemeen rijden de meeste mensen ook s avonds alleen met dimlicht.
De alcohol en snelheid daarentegen: ja dat is zeker een grote pion hierin.
En hoe banketstaaf ook: als eigenaar/houder van het paard kan de aansprakelijkheid op jou geschoven worden: had je moeten zorgen voor afrastering waar je paard niet doorheen of overheen kan/gaat..
ulestro schreef:Avelienvd schreef:Dimlicht vind ik dan nog niet eens een groot probleem, over het algemeen rijden de meeste mensen ook s avonds alleen met dimlicht.
En hoe banketstaaf ook: als eigenaar/houder van het paard kan de aansprakelijkheid op jou geschoven worden: had je moeten zorgen voor afrastering waar je paard niet doorheen of overheen kan/gaat..
Bij ons hebben we hardhouten omheining (kunnen ze niet door lopen want dit breekt niet)
op 1m40 hoogte, maar toch slaagt een jaarling om hier over te springen...
Wat kun je dan nog meer doen???
Avelienvd schreef:ulestro schreef:
Bij ons hebben we hardhouten omheining (kunnen ze niet door lopen want dit breekt niet)
Dan toch een hogere omheining...
Bedoel: vergelijk het met als in de dierentuin de tijgers bijv ontsnappen over het hek heen... daar verwachten we ook een omheining waar ze niet overheen, doorheen of onderdoor kunnen. In principe moet dat ook voor je paarden
ulestro schreef:Avelienvd schreef:Dimlicht vind ik dan nog niet eens een groot probleem, over het algemeen rijden de meeste mensen ook s avonds alleen met dimlicht.
Ayasha schreef:ulestro schreef:
Nog betere omheining en anders de jaarling verkopen naar iemand die hem wel kan binnen houden.
Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid en "ik kan er niets aan doen" gaat niet op.
Ik vind deze uitspraak jammer. Blijkbaar moeten paardeneigenaren geen verantwoordelijkheid meer nemen. Dat het een keer gebeurt, okee... Maar dat je dan niet verantwoordelijk zou zijn is bullsh*t.
Die staan tussen huizen dus ze kunnen hoogstens in een andere tuin eindigen en dan zullen ze ook al flink hun best mogen doen. 
Ayasha schreef:Als die van mij op straat raken hebben ze goed hun best gedaanDie staan tussen huizen dus ze kunnen hoogstens in een andere tuin eindigen en dan zullen ze ook al flink hun best mogen doen.
Wat je moet doen is jouw probleem, jouw paard breekt uit dus jij moet maar bedenken hoe je hem binnen houdt. Lijkt me logisch.
Misschien toch maar verkopen dan naar iemand die wél 4m. hoog hek en 220volt erop heeft staan omdat je paard zou kunnen uitbreken uit jou wei
Probleem is wel dat de meeste gemeentes daar niet mee akoord gaan.maXcomX schreef:Dat de motorrijder te diep in het glaasje gekeken heeft, alleen dimlicht voerde (op zich is daar niets mis mee, zeker niet in onoverzichtelijke situaties waarbij je een ander makkelijk kan verblinden) doet eigenlijk niets af aan het feit, dat je dieren op de openbare weg niets te zoeken hebben.
maXcomX schreef:Dieren horen niet los te lopen op de openbare weg (dat staat in praktisch elk wetboek in de EU).
Als je dier, om wat voor reden ook een ongeval veroorzaakt, dan ben je als eigenaar aansprakelijk, ook al kan je er niets aan doen. Ik neem aan dat niemand graag een ongeval wil veroorzaken.
Overigens kun je een mensenleven niet ondergeschikt maken aan dat van een dier.
Dan lees ik weer zoiets als: "Wat als het een kind is...", Ten eerste gaat het daar niet over, ten tweede klinkt me dat weer een beetje te "ophitserig" en vindt ik dat een beetje appelleren aan onderbuikgevoelens.
Daarnaast ben je als ouder ook verantwoordelijk voor het doen en laten van je kinderen. Als zwakke deelnemer aan het verkeer, hebben ze wel een speciale status, maar dat geldt niet voor dieren.
Alcohol in verkeer is niet goed te praten, maar daar staan andere sancties op, niet de doodstraf.
Ik neem aan dat er misschien nog een hoger beroep volgt, want ik zou zo'n uitspraak aanvechten tot aan Straatsburg (met een goede advocaat).
_Rhiannon_ schreef:Op het moment dat je met drank op achter het stuur gaat zitten, ben je in mijn ogen al bezig met een poging tot doodslag.
Een motor, auto, brommer, vrachtwagen etc. zijn gewoon moordwapens als er niet juist mee om gesprongen wordt, vergeet dat niet.

Solvej schreef:maXcomX schreef:Alcohol in verkeer is niet goed te praten, maar daar staan andere sancties op, niet de doodstraf.
Vertel dat maar aan de mensen die een familielid (of in dit geval hun paard) zijn verloren door iemand die met alcohol op in het verkeer slachtoffers heeft gemaakt.....
Solvej schreef:Ayasha schreef:Als die van mij op straat raken hebben ze goed hun best gedaanDie staan tussen huizen dus ze kunnen hoogstens in een andere tuin eindigen en dan zullen ze ook al flink hun best mogen doen.
Wat je moet doen is jouw probleem, jouw paard breekt uit dus jij moet maar bedenken hoe je hem binnen houdt. Lijkt me logisch.
In een andere tuin terecht komen is ook uitbrekenMisschien toch maar verkopen dan naar iemand die wél 4m. hoog hek en 220volt erop heeft staan omdat je paard zou kunnen uitbreken uit jou wei
![]()
Probleem is wel dat de meeste gemeentes daar niet mee akoord gaan.
Jongens, het moet ook allemaal een beetje haalbaar blijven he, ook tijgers en andere dieren uit dierentuinen zijn al ontsnapt, het blijven dieren....
Wat aansprakelijkheid betreft, ik neem aan dat je als eigenaar ook WA verzekerd bent.
Stel je voor dat ze een kind had geraakt die 'ontsnapt' was thuis, ben je als ouder dan ook verantwoordelijk omdat die daar liep????
Je mag gewoon geen alcohol op in het verkeer, klaar!
Ik kan ze nl binnen houden dus heb geen enkele reden om te denken aan verkopen.