Geen pony's meer gestorven in Venlo UPDATE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:50

geerke schreef:
vreemd...als je zes pony's verliest wil je toch wel weten waaraan?
Had dan gewoon er 1 laten onderzoeken wat de DB aanbood.

Zoals ik het lees waren de pony's al weg voordat de DB het aanbood.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:51

geerke schreef:

Dat is mijn idee ook. Ik vind het iig raar, snel laten ophalen terwijl er aangeboden is om autopsie te doen. en onzin dat er van taxus niets overblijft, mss minder herkenbaar maar als ze genoeg gegeten hebben dan vind je wel wat terug. En al eens bedacht dat er nog meer giftige planten zijn, zoals bv Buxus, geeft ook krampen, depressie en ademhalingsparalyse, dit is ook iets wat niet verteerd in de maag.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:04

yvonnedv schreef:
geerke schreef:

Zoals ik het lees waren de pony's al weg voordat de DB het aanbood.

Ook al zou ik het niet aangeboden hebben gekregen van de db, dan zou ik er minimaal 1 hebben laten nakijken op eigen kosten desnoods.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:09

Aanbod kwam nadat de ponys waren opgehaald. Waarom zo snel op laten halen.... hoe zou jij het vinden om al die dode ponys in de wei in de sneeuw te laten liggen??? Ik weet hoeveel hij geeft om zijn pony's, eentje daarvan had zijn dochter voor haar verjaardag gekregen! Hij wil liever ervoor zorgen dat de rest van zijn pony's het halen. Hij heeft zelfs de hele nacht in de stal geslapen om ze in de gaten te kunnen houden.

Wat voor zin heeft een dure autopsie?? Daarvan komen ze niet meer terug. Of het nou vergiftiging of het eten van taxus was, aan beide dingen doe je niks. Vooral niet als de politie sowieso geen onderzoek instelt.

Cemlys

Re: Geen pony's meer gestorven in Venlo UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:20

Wel wordt er maar heel makkelijk van vergiftiging uitgegaan. Maar goed, elk zijn manier, maar ik weet in elk geval dat ik op een autopsie had laten doen.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:20

Ik suggereer ook niet dat hij slecht is voor de pony's, maar ik had zeer zeker wel willen weten waardoor er 6 dieren gestorven zijn.
Door daar achter te komen kun je het misschien de volgende keer voorkomen en de huidige zieke pony's beter laten herstellen.
De pony's komen er zeker niet mee terug, maar de onzekerheid wat er nou gebeurd is lijkt me ook heel vreselijk.
Maar goed iedereen is daar anders in blijkbaar.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:35

Ik denk inderdaad dat iedereen daar anders in is. Er kunnen maar weinig oorzaken zijn waarbij pony's zo snel dood gaan. Veel mensen willen weten wat er nu gebeurd is, dat snap ik ook, alleen geef je een hoop geld uit, wat niet iedereen heeft, terwijl die andere pony's ook nog de nodige dierenartsbegeleiding nodig hebben. En dan geef ik liever daar mijn geld aan uit.
Ik ben blij dat de andere pony's het wel gered hebben! Hopelijk herstellen ze ook volledig en houden ze er niks aan over.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:40

MontyRulezz schreef:
Ik denk inderdaad dat iedereen daar anders in is. Er kunnen maar weinig oorzaken zijn waarbij pony's zo snel dood gaan. Veel mensen willen weten wat er nu gebeurd is, dat snap ik ook, alleen geef je een hoop geld uit, wat niet iedereen heeft, terwijl die andere pony's ook nog de nodige dierenartsbegeleiding nodig hebben. En dan geef ik liever daar mijn geld aan uit.
Ik ben blij dat de andere pony's het wel gered hebben! Hopelijk herstellen ze ook volledig en houden ze er niks aan over.

Ik hoef het niet te weten hoor, maar is wel handig voor andere eigenaren in de buurt en voor de pony's die er nog zijn, want het zelfde kan zomaar weer een week later gebeuren, omdat er geen actie ondernomen is. Andere pony's hebben het tot nu toe gered, als er echt sprake is van vergiftiging, dan denk ik dat dit nog steeds afwachten is. Bij buxusvergiftiging bv kunnen dieren soms nog enkele dagen later dood aangetroffen worden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 07:34

Hmmmm jammer dat hij geen autopsie laat doen, had het ook niet verwacht.
Zoals al eerder gezegt, ik ken de mensen in real life zelf en het zijn toch handelaren.

De paarden heeft hij niet alleen voor de lol, maar ook voor het brood op de bank.

Tja aan de ene kant wellicht een vreemd idee dat hij het niet heeft laten doen maar ik geloof niet dat er opzet vanuit de familie in het spel is en ze zijn er zelf helemaal van overtuigd dat het geen opzet was.......

Zelf had ik graag geweten waardoor ze om het leven waren gekomen, aangezien er veel paarden en pony's waaronde mijne in dezelfde regio staan ;)

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:32

MontyRulezz schreef:

Ik snap niet dat je telkens het argument geeft dat het te duur zou zijn om autopsie te laten doen. De DB had toch aangeboden om die kosten te betalen?
Ik had het zeker willen weten, vooral omdat straks de andere ponies ook weer die zelfde weide op gaan.......

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:13

Ren@te schreef:
MontyRulezz schreef:

Ik snap niet dat je telkens het argument geeft dat het te duur zou zijn om autopsie te laten doen. De DB had toch aangeboden om die kosten te betalen?
Ik had het zeker willen weten, vooral omdat straks de andere ponies ook weer die zelfde weide op gaan.......

De DB bood het pas aan toen de ponies al weg waren

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:00

Gelukkig hebben de overige ponny's het overleefd. Nu maar hopen dat een eventuele herhaling uitblijft... Hij heeft denk ik al een rotkerst na dit nieuws. Er hoeft niet nog meer ellende bij.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:07

raar dat je als eigenaar niet wilt weten waaraan je pony's sterven. zeker als je ook nog fin. hulp krijgt. Maar als de eigenaar daar zelf goed mee kan leven, wie zijn wij dan?
Handelaren willen toch alleen de ++ tekens zien en geen - -.
Hopelijk is het nu voorbij

fredje1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:13

Ik wil even duidelijk maken hoe het echt zit.
Ik ben de eigenaar van de andere 2 pony's en 1 paard die ook in de wei stonden waar het drama zich voltrokken heeft. Ons paard Giant heeft het helaas niet overleefd.

Het is inderdaad moeilijk te bepalen waaraan ze gestorven zijn. Zelfs de dierenarts weet het niet wat er gebeurd kan zijn. Wat wel opviel is dat de dag ervoor helemaal niets aan de hand was en de volgende morgen viel de een na de andere om. Om half 3 's nachts is een man nog langs de wei gelopen met zijn hond en hij zegt ook niks raars gezien te hebben. Hij kon dit wel goed zien omdat er sneeuw in de wei lag.
Als er een ziekte heerste onder de pony's waren ze niet in een keer tegelijk ziek geworden. Het verhaal dat er mogelijk iets in het hooi gezeten zou hebben is ook uitgesloten. Er zijn ook enkele pony's die geen verschijnselen hadden, o.a. het veulen dat nog bij de moeder stond. Er is ook een melding gemaakt van verwaarlozing bij de dierenambulance. Toen een medewerker van de dierenambulance bij de wei kwam zei hij dat dit zeker niet aan de orde was, dit heeft hij ook in een kort interview met L1 verklaard.

Voor alle duidelijkheid: Het aanbod van de DB hadden we zeker wel aangenomen als we de kans gehad hadden!!! Dinsdag middag zijn de overleden pony's opgehaald en dinsdag avond werd het aanbod gedaan.
De reden waarom we geen autopsie hebben laten doen is heel simpel. Het geld hebben we in de andere 2 pony's gestoken om te proberen hun te laten overleven. We hadden inderdaad een autopsie kunnen laten doen, maar er was geen garantie dat de werkelijke oorzaak duidelijk geworden was. Voor diegene die geld genoeg hebben is het makkelijk praten. We stonden voor een dilemma, een autopsie laten doen en de andere 2 geen behandeling laten ondergaan of toch proberen die 2 op z'n minst te proberen te laten overleven.

Dan wil ik nog even het volgende rechtzetten. Al onze dank gaat uit naar onze vriend (de eigenaar van de andere pony's), die 5 pony's verloren heeft. Hij is dag en nacht in de weer om voor de pony's, die het tot nu toe wel overleefd hebben, te zorgen. wij kennen hem al jaren en hij heeft altijd het beste voor met de dieren. Hij noemt ze zelf zijn kindjes en zo behandeld hij ze ook. Dat hij de pony's niet goed zou verzorgen is echt onzin!!! De mensen die in de buurt van de wei wonen kunnen dit beamen.
Met de andere pony's gaat het redelijk goed. 1 pony is nog zorgelijk, maar ze krijgt een goede behandeling.

Verder wil ik alle mensen bedanken voor hun steun en medeleven.

Mitch2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:34

Inderdaad een raar verhaal. Een eigenaar die het aanbod van de dierenbescherming af slaat om autopsie te laten doen op 1 van de gestorven ponies.
Misschien hadden de ponies honger en gingen ze op zoek naar eten en ja, als je je ponies dan niet op tijd bij voert en ze staan in een omgeving zet waar taxus staat...... Ik zeg niet dat het zo is, maar het gaat er op lijken dat deze meneer helemaal niet wil dat er uit het autopsierapport komt dat de ponies taxus hebben gegeten omdat ze niet op tijd zijn bijgevoerd. Dat zou wel heel slordig zijn toch......

fredje1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:52

Dit bericht is voor Mitch2004, Welk punt had je voor begrijpend lezen ?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:59

Idd Mitch2004, domme opmerking weer!

@ Fredje1969 sterkte met het verlies van je paard!
Goed dat je even het verhaal getikt hebt dan zijn er weer een hoop speculaties uit de wereld

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:02

Sjonge het is weer bokt op zn best he.

Is het niet al erg genoeg dat ze die pony's hebben moeten afgeven. En dan ook nog dat het
aanbod van de db pas komt NADAT de pony's al door rendac zijn opgehaald, terwijl ze anders
misschien graag van het aanbod gebruik hadden gemaakt.

Ik mag alleen hopen dat -mochten- het mensen zijn die ze taxus (of wat dan ook) hebben gevoerd
nu een hele harde les hebben geleerd dit noooit meer te doen. (Al is de kans groot dat ze het misschien
niet eens geweten hebben..)

Voor de eigenaren kan ik alleen zeggen: Heel veel sterkte, wat moet dit k*t zijn voor jullie. Ik zal
mee duimen en hopen dat de 2 die nog ziek zijn er doorheen komen..

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:45

Ren@te schreef:
MontyRulezz schreef:

Ik snap niet dat mensen niet goed kunnen lezen. En het is altijd makkelijk praten als je achter een computer zit. Eerst goed lezen en dan pas schrijven. :Y)

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:02

"Er kan geen autopsie worden verricht op de dode pony's in Venlo.

Reden is dat de eigenaar de zes dode dieren al heeft laten ophalen door het destructiebedrijf. De pony's stonden in een wei aan de Onderste Molenweg. De eigenaar van de dieren vond sectie te duur. De dierenbescherming had nog wel aangeboden autopsie op één van de dieren te betalen. Eerder werd al bekend dat de politie geen onderzoek instelt naar de dode pony's. Mogelijk zijn ze gestorven door het eten van taxus."

De tekst is dan ook wel wat verwarrend. Vooral het zinnetje; De eigenaar van de dieren vond sectie te duur. De dierenbescherming had nog wel aangeboden autopsie op één van de dieren te betalen.

Ik denk dat het daar vandaan komt....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:59

het zijn ponys van de tante van mn schoonbroer!!!
1 pony van haar is gestorven waaronder een 3jarige en dus klaar was voor in te rijden.
de andere 2 zitten al een week in de clinic!!!

hoe kun je zoiets doen!!!.. geloof mij maar dat diegene die dat gedaan heeft er nog lang niet vanaf is!!!
hij zal boete voor wat hij heeft gedaan!!!

en over autoptie:
sorry hoor, maar betalen jullie het ? meen je dat het niets kost om op 6 ponys autoptie te moeten doen ?
en wat meen je wat het kost om 2 ponys in de clinic te laten staan?
ik zou zeggen, als jullie allemaal wat te zeuren hebben daarover, steun hun dan met geld.
je gaat er tenslotte niet vanuit dat zoiets gebeurd!! en dus niet iedereen heeft 1000de euros achter de hand om zoiets direct te kunnen betalen!!
en ja tuurlijk wil je weten waar je paard aan is gestorven, maar als er geen geld is houdt het op!!!!!

dus mensen die daar wat over te zeuren hebben, hadden dan maar geld moeten steunen!!!!!

fredje1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:13

Voor diegene die geinteresseerd zijn:
Alle pony's die het overleefd hebben zijn aan de betere hand. Onze pony die nog zorgelijk was gaat het ook weer wat beter mee. Ze is nog niet helemaal de oude, maar er zijn goede vooruitzichten. Ze knapt langzamerhand op, met dank aan onze vriend, waar de pony nu staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:10

gelukkig maar!
Als je inderdaad de keus moet maken financieel tussen autoptie en medicatie voor de nog levende dieren is de keus snel gemaakt lijkt mij...