Bretton Woods erkend in Oldenburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:16

Uiteraard, het is zoals ik zei: er moet genoeg data voor handen zijn om een statistisch relevant onderzoek te doen.
In het onderzoeken van fws voor OCD ben ik niet bekend, al weet ik wel dat er al lang en hard opgewerkt is en nog steeds niet veel zinnigs uit gekomen is.
Ik werk nu op springaanleg bij BWP paarden, dus over de overrving van OCD heb ik niet genoeg kennis om hierover in detail te treden. Kennis die er voor zover ik weet gewoon ook nog niet is, mede door de kostprijs van de foto's, inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:20

janderegelaa schreef:
Als ik als stamboek zo'n hengst op basis van andere kwaliteiten wel zou nemen zou ik hem een dekbeperking geven en al zijn nakomelingen op de foto zetten. Dan ben je met selectie bezig. Nu is het willekeur. En je hoeft er maar 20 te fotograferen want zo is dat ook met het nakomelingen onderzoek gegaan. 20 is voldoende voor een betrouwbare score. En als dan blijkt dat van dit soort hengsten de nakomelingen geen hogere OC/OCD score hebben dan van "gezonde" hengsten kan dus direct die PROK regeling opgedoekt worden vwb OC/OCD.

Dat is een bijzonder bekrompen gedachte.
Dan zou je alle hengsten een dekbeperking moeten geven. Een hengst die PROK goed is kan net zo goed een OC/OCD doorgeven.

En het manco van het nakomelingen onderzoek is dat de merries qua erfelijkheid ook nog meedoen, en ze niet allemaal PROK zijn, en voeding en beweging ook nog eens 2/3 voor hun rekening nemen als het gaat om het ontstaan van OC/OCD

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:23

[***] schreef:
en voeding en beweging ook nog eens 2/3 voor hun rekening nemen als het gaat om het ontstaan van OC/OCD

Mag ik vragen van waar je het getal 2/3 haalt?

annetmulder

Re: Bretton Woods erkend in Oldenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:25

Paard heeft wel een verhoogd risico om OCD door te geven. Wel iets om over na te denken......

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:26

Oké, maar over hoeveel % spreken we hier dan?

Weet iemand of dit überhaupt onderzocht, geschat is?

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:36

Persoonlijk zou ik dit risico niet willen lopen in mijn eigen bloedlijn. Onderzoek is mij niet bekend.
Vroeger werden paarden met dit risico niet geaccepteerd binnen het KWPN

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:37

Dit is nog nooit aangetoond. Men adviseert wel om drachtige merries daarom merriebrok te voeren, maar ofdat dit helpt?
Paardenfokkers die ik ken hebben zo hun twijfels. Het is natuurlijk ook genetisch bepaald.
s0173957 schreef:
[***] schreef:
en voeding en beweging ook nog eens 2/3 voor hun rekening nemen als het gaat om het ontstaan van OC/OCD

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:38

s0173957 schreef:
Oké, maar over hoeveel % spreken we hier dan?

Weet iemand of dit überhaupt onderzocht, geschat is?

Nogmaals dit is een discussie die op F&A thuishoort. Maar % zijn nog niet bekend.
Wel is het duidelijk dat door en selectie en door het aangepaste voer van de fabrikanten en door de voorlichting over opfok, beweging ondergrond, er meer paarden door de veterinaire keuring heen komen en dat is alleen maar iets om blij mee te zijn als fokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:26

s0173957 schreef:
[***] schreef:

Annet: dit is zeker wel aangetoond, middels een groot onderzoek.
Bij de universiteit van Wageningen kan je ook een boekje bestellen over dit onderwerp.

verantwoordelijk voor OC(d)
1/3 voeding
1/3 beweging
1/3 erfelijkheid

Nog buiten beschouwing gelaten: een trauma van buitenaf.

Nog buiten beschouwing gelaten: een paard dat PROK goedgekeurd is kan nog steeds OC(d) vererven, een paard dat PROK goedgekeurd is kan nog steeds chocoladebenen hebben en niet door een sportkeuring komen of ooit in staat zijn om voldoende hardheid te tonen om in de sport te presteren.

Je kan bij fokken beter je gezonde verstand gebruiken en met kwalitatief goede en gezonde paarden fokken (en een C heeft voor de sport absoluut geen negatieve waarde en dus mag je BW gewoon gezond noemen, ook voor de sport) dan dat je teveel waarde gaat hechten aan een predikaatje wat geen enkele garantie geeft op een gezond of rontgenologisch goed paard.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:24

janderegelaa schreef:
Niets dan lof voor Bretton Woods want het is een prachtige hengst en kán een aanwinst zijn voor de fokkerij. Toch vraag ik me af of het KWPN het selectiebeleid niet moet wijzigen. In eerste instantie is hij afgewezen omdat hij een OC heeft en dat kán erfelijk zijn. Ben ik het niet helemaal mee eens maar ok het KWPN wil het nu éénmaal niet want de populatie moet zo gezond mogelijk gehouden worden.

Nu wint zo'n afgewezen hengst een paar wedstrijden op laag niveau maar wel een heel goed deelnemersveld. En nu is hij opeens wél acceptabel voor het KWPN! Maar met zijn sportieve prestaties zijn toch niet automatisch de risico's van nakomelingen met OC/OCD kleiner geworden?

Sterker nog, juist zo'n populaire hengst kan in een paar generaties een groot bestand aan nakomelingen produceren waarmee je OC/OCD vrij spel geeft in de fokkerij. Tenzij...het niet zo erfelijk is als het KWPN beweerd... Ik snap aan de andere kant het KWPN ook wel dat ze met die foto's doorgaan want al die PROK dierenartsen hebben speciale spullen aan moeten schaffen om de PROK foo's te kunnen maken en die maak je dan in één keer brodeloos.

Ben je daar werkelijk verbaasd over?
Het KWPN is gewoon erg commercieel... Ik neem hun acties en meningen al een hele tijd met een korreltje zout.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:03

Wat woord er allemaal mee gedaan?
Dan heeft hij die weer op zijn rug en dan is hij weer in Ermelo en dan weer in Oldenburg en dan weer daar...
Kijk het is een mooie hengst, dat zeker, maar sleep zo'n paard niet overal naartoe!

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:27

Het KWPN is op dit moment Wereldwijd het beste stamboek m.b.t. de sportpaarden.
Wordt het dan niet eens hoog tijd om veel selectiever en kritischer te kijken naar de hengsten?
Het lijkt erop dat iedere goede hengst maar in de dekdienst moet gaan.
verder zijn nakomelingen, zover ik weet, ook nog niet bekend (kwaliteit).......
Vers bloed zonder Jazz invloeden zijn zeldzaam. Dekhengsten zijn te veel eindproducten.
BW kan ook alleen in de sport goed functioneren zonder dekhengst te zijn.
Idd te veel commercie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:33

annetmulder schreef:
Het KWPN is op dit moment Wereldwijd het beste stamboek m.b.t. de sportpaarden.
Wordt het dan niet eens hoog tijd om veel selectiever en kritischer te kijken naar de hengsten?
Het lijkt erop dat iedere goede hengst maar in de dekdienst moet gaan.
verder zijn nakomelingen, zover ik weet, ook nog niet bekend (kwaliteit).......
Vers bloed zonder Jazz invloeden zijn zeldzaam. Dekhengsten zijn te veel eindproducten.
BW kan ook alleen in de sport goed functioneren zonder dekhengst te zijn.
Idd te veel commercie.

En die reputatie is mede opgebouwd door het gezondheids beleid, eerst tav de hengsten nu ook steeds meer van de merries.

Maar de Duitse invloed lijkt de laatste tijd nogal groot binnen het goedkeurings beleid.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:45

[***] schreef:
janderegelaa schreef:
Als ik als stamboek zo'n hengst op basis van andere kwaliteiten wel zou nemen zou ik hem een dekbeperking geven en al zijn nakomelingen op de foto zetten. Dan ben je met selectie bezig. Nu is het willekeur. En je hoeft er maar 20 te fotograferen want zo is dat ook met het nakomelingen onderzoek gegaan. 20 is voldoende voor een betrouwbare score. En als dan blijkt dat van dit soort hengsten de nakomelingen geen hogere OC/OCD score hebben dan van "gezonde" hengsten kan dus direct die PROK regeling opgedoekt worden vwb OC/OCD.

Dat is een bijzonder bekrompen gedachte.
Dan zou je alle hengsten een dekbeperking moeten geven. Een hengst die PROK goed is kan net zo goed een OC/OCD doorgeven.

En het manco van het nakomelingen onderzoek is dat de merries qua erfelijkheid ook nog meedoen, en ze niet allemaal PROK zijn, en voeding en beweging ook nog eens 2/3 voor hun rekening nemen als het gaat om het ontstaan van OC/OCD

Ik riep dat eerst dus ook maar een onderzoeker hier op Bokt heeft mij toen uitgelegd dat 20 nakomelingen van een hengst nodig zijn om tot een wetenschappelijke geaccepteerde en betrouwbare meting van bijv. OC/OCD te komen. Omdat het er 20 zijn valt de invloed van de merrie weg in het onderzoek. Natuurlijk is het zo dat als je nog meer veulens zou onderzoeken, het betrouwbaarheidscijfer steeds hoger wordt.

Zou je de merrie mee willen nemen in het onderzoek ( wat zeker het betrouwbaarste beeld geeft ) dan moet ook die merrie 20 nakomelingen gehad hebben om tot een betrouwbare meting te komen hoe de merrie vererft. Net als bij de hengst. En daar zit het probleem zoals je begrijpt. Niet alleen de hoeveelheid veulens is niet haalbaar maar ook het tijdspad niet.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:52

Ik las zojuist dat het dekgeld van BW is verhoogd van 1100,= (2010) naar 1500,= (2011) ex. btw en bijkomende kosten
Flink bedrag voor een dekking met risico's en eventueel extra medische kosten voor een operatie........

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:58

waar las je dit?

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:07

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:17

Heb het gevonden op de website van stal witte ook...

Gekken, een hengst zonder nakomelingen € 1500...
Hier hebben ze juist een klant verloren...

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:41

s0173957 schreef:
Heb het gevonden op de website van stal witte ook...

Gekken, een hengst zonder nakomelingen € 1500...
Hier hebben ze juist een klant verloren...

Goedkoper zijn er vele andere talentvolle hengsten te vinden b.v. Bodyguard, Charmingmood, Charmeur, Uphilll enz. enz.
En niet onbelangrijk minder risico op OCD.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:00

Geen van alle OLD ggk dus niet geïnteresseerd :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:10

s0173957 schreef:
Geen van alle OLD ggk dus niet geïnteresseerd :)

Ik weet niet waarom jouw hang zo naar het Oldenburg is maar alle KWPN hengsten kunnen hun veulens bij het Oldenburg in laten schrijven. Je moet het alleen vóór de dekking aangeven. Dan krijg je een apart formulier en daarmee registreer je het veulen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:13

en betaal je zo'n € 120 extra :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:51

[***] schreef:
Voor de mensen die willen discussieren over een C: zie het topic van Sarabande

Voor de mensen die overwegen de hengst te gebruiken of hem zelfs al gebruikt hebben:

[F-AM] Bretton Woods

Moderatoropmerking:
En dat bovenstaande lijkt me een heel goed idee :)
Als jullie nog andere offtopic reacties hebben die wel over deze hengst gaan, kunnen jullie in bovenstaand topic terecht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 02:00

Rinske schreef:
Ik vraag me trouwens af waarom 2 hengsten een dekbeperking hebben en de rest niet. Is dat ook een OC/OCD verhaal, of waren het twijfelgevallen oid? Weet iemand dat :) ?

Dat vroeg ik me ook af :)

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:24

s0173957 schreef:
en betaal je zo'n € 120 extra :)

Kent men bij het Oldenburger stamboek niet zoiets als een blauwpapier, zoals bij het KWPN?
Het gaat toch immers om de kwaliteit van je eigen fokproduct.