Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
janderegelaa schreef:Als ik als stamboek zo'n hengst op basis van andere kwaliteiten wel zou nemen zou ik hem een dekbeperking geven en al zijn nakomelingen op de foto zetten. Dan ben je met selectie bezig. Nu is het willekeur. En je hoeft er maar 20 te fotograferen want zo is dat ook met het nakomelingen onderzoek gegaan. 20 is voldoende voor een betrouwbare score. En als dan blijkt dat van dit soort hengsten de nakomelingen geen hogere OC/OCD score hebben dan van "gezonde" hengsten kan dus direct die PROK regeling opgedoekt worden vwb OC/OCD.
s0173957 schreef:[***] schreef:en voeding en beweging ook nog eens 2/3 voor hun rekening nemen als het gaat om het ontstaan van OC/OCD
Mag ik vragen van waar je het getal 2/3 haalt?
s0173957 schreef:Oké, maar over hoeveel % spreken we hier dan?
Weet iemand of dit überhaupt onderzocht, geschat is?
s0173957 schreef:[***] schreef:en voeding en beweging ook nog eens 2/3 voor hun rekening nemen als het gaat om het ontstaan van OC/OCD
Mag ik vragen van waar je het getal 2/3 haalt?
janderegelaa schreef:Niets dan lof voor Bretton Woods want het is een prachtige hengst en kán een aanwinst zijn voor de fokkerij. Toch vraag ik me af of het KWPN het selectiebeleid niet moet wijzigen. In eerste instantie is hij afgewezen omdat hij een OC heeft en dat kán erfelijk zijn. Ben ik het niet helemaal mee eens maar ok het KWPN wil het nu éénmaal niet want de populatie moet zo gezond mogelijk gehouden worden.
Nu wint zo'n afgewezen hengst een paar wedstrijden op laag niveau maar wel een heel goed deelnemersveld. En nu is hij opeens wél acceptabel voor het KWPN! Maar met zijn sportieve prestaties zijn toch niet automatisch de risico's van nakomelingen met OC/OCD kleiner geworden?
Sterker nog, juist zo'n populaire hengst kan in een paar generaties een groot bestand aan nakomelingen produceren waarmee je OC/OCD vrij spel geeft in de fokkerij. Tenzij...het niet zo erfelijk is als het KWPN beweerd... Ik snap aan de andere kant het KWPN ook wel dat ze met die foto's doorgaan want al die PROK dierenartsen hebben speciale spullen aan moeten schaffen om de PROK foo's te kunnen maken en die maak je dan in één keer brodeloos.
annetmulder schreef:Het KWPN is op dit moment Wereldwijd het beste stamboek m.b.t. de sportpaarden.
Wordt het dan niet eens hoog tijd om veel selectiever en kritischer te kijken naar de hengsten?
Het lijkt erop dat iedere goede hengst maar in de dekdienst moet gaan.
verder zijn nakomelingen, zover ik weet, ook nog niet bekend (kwaliteit).......
Vers bloed zonder Jazz invloeden zijn zeldzaam. Dekhengsten zijn te veel eindproducten.
BW kan ook alleen in de sport goed functioneren zonder dekhengst te zijn.
Idd te veel commercie.
[***] schreef:janderegelaa schreef:Als ik als stamboek zo'n hengst op basis van andere kwaliteiten wel zou nemen zou ik hem een dekbeperking geven en al zijn nakomelingen op de foto zetten. Dan ben je met selectie bezig. Nu is het willekeur. En je hoeft er maar 20 te fotograferen want zo is dat ook met het nakomelingen onderzoek gegaan. 20 is voldoende voor een betrouwbare score. En als dan blijkt dat van dit soort hengsten de nakomelingen geen hogere OC/OCD score hebben dan van "gezonde" hengsten kan dus direct die PROK regeling opgedoekt worden vwb OC/OCD.
Dat is een bijzonder bekrompen gedachte.
Dan zou je alle hengsten een dekbeperking moeten geven. Een hengst die PROK goed is kan net zo goed een OC/OCD doorgeven.
En het manco van het nakomelingen onderzoek is dat de merries qua erfelijkheid ook nog meedoen, en ze niet allemaal PROK zijn, en voeding en beweging ook nog eens 2/3 voor hun rekening nemen als het gaat om het ontstaan van OC/OCD
s0173957 schreef:Heb het gevonden op de website van stal witte ook...
Gekken, een hengst zonder nakomelingen € 1500...
Hier hebben ze juist een klant verloren...
s0173957 schreef:Geen van alle OLD ggk dus niet geïnteresseerd
[***] schreef:Voor de mensen die willen discussieren over een C: zie het topic van Sarabande
Voor de mensen die overwegen de hengst te gebruiken of hem zelfs al gebruikt hebben:
[F-AM] Bretton Woods