Jan Brink kritisch over management van hengst Ampère

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Re: Jan Brink kritisch over management van hengst Ampère

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:42

idd, laat zo'n paard eerst maar weer eens leren paard te zijn. Op stal hadden ze een veulentje van Amperé erg leuk beestje en bewoog fantastisch.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:51

Ik denk dat de verantwoordelijkheid niet bij het KWPN,VSN of PAVO cub etc. ligt, maar bij de eigenaren, trainers en de ruiters. Als een paard er niet aan toe is (lichamelijk of geestelijk) moet er even gas terug genomen worden. Er zijn ook zat paarden die het wel prima aankunnen, die moeten dan niet de dupe worden van die paar paarden waar te gek meegedaan wordt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:56

Kan niet anders, dan het helemaal met Jan Brink eens te zijn. Zijn kwaliteiten werden enorm "uitgebuit" en het was pas bij Emmelie dat ik vond dat hij weer meer tot z'n recht kwam. Was er nog niet van op de hoogte dat Jan Brink 'm inmiddels reed. Maar ik ben benieuwd. Iig positief dat Brink dit uitdraagt en zich dus bewust is van dit feit. Wens 'm veel succes met dit paard en hopelijk haalt hij het beste uit Ampere!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:00

muc schreef:
Ik denk dat de verantwoordelijkheid niet bij het KWPN,VSN of PAVO cub etc. ligt, maar bij de eigenaren, trainers en de ruiters. Als een paard er niet aan toe is (lichamelijk of geestelijk) moet er even gas terug genomen worden. Er zijn ook zat paarden die het wel prima aankunnen, die moeten dan niet de dupe worden van die paar paarden waar te gek meegedaan wordt.

Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat bovengenoemde organisatie's wel degelijk verantwoordelijkheid hebben. Zij zijn de gene die de eisen stellen en beoordelen. PAVO is de gene die al die opgeprikte paarden bovenaan zet. Beloon je dit niet of laat je deze achteraan eindigen dan gaan ook minder ruiters/eigenaren aan het forceren.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:06

@ sporter, Als dat zo is heb je gelijk, maar bij de VSN vindt ik het altijd heel vriendelijk en rustig allemaal gaan. Ook op de hengstenkeuring.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:10

muc schreef:
@ sporter, Als dat zo is heb je gelijk, maar bij de VSN vindt ik het altijd heel vriendelijk en rustig allemaal gaan. Ook op de hengstenkeuring.

Klopt daar heb je ook wel gelijk in. Aan de andere kant als een HK gewoon een jaar later begint word de druk ook minder en de mensen die er vroeg op gaan zitten worden ook minder denk ik dan. Want wat moet je dan nog met een 2,5 jarige die zadelmak is. Je mag er niet mee op wedstrijd je mag er niet mee naar de HK keuring. Ik denk/hoop dat het vanzelf minder word.

KOLONIST

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:15

Ik ben een enorme (bevooroordeelde) fan van Ampère. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ie inderdaad de tijd krijgt om terug een 'normaal' paard te worden.

Ik weet niet - en wil het eigenlijk ook niet weten- wat men de afgelopen jaren met hem gedaan heeft, maar iets zal er toch wel verkeerd gelopen zijn anders kan zulk een hengst op zulke korte tijd niet zo negatief veranderen.

Wat ik wel weet is dat ie op lange termijn best zijn stempel kan drukken op de fokkerij, op voorwaarde dat ze hem inderdaad terug gaan behandelen als een paard en niet als een geldmachientje.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:18

Heb je gelijk in, aan de andere kant. Die hengsten worden er niet makkelijker op als ze ouder worden. Dus als ze niet goed genoeg zijn zou ik zeggen met 3 ballen er af. Met 4 zijn ze al veel meer kerel als 3. Dat is een groot nadeel.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:20

muc schreef:
Heb je gelijk in, aan de andere kant. Die hengsten worden er niet makkelijker op als ze ouder worden. Dus als ze niet goed genoeg zijn zou ik zeggen met 3 ballen er af. Met 4 zijn ze al veel meer kerel als 3. Dat is een groot nadeel.

Ja daar heb je gelijk in, daar had ik nog niet aangedacht. Ach ja zo zie je maar weer dat het allemaal niet zo makkelijk is.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:24

inderdaad, er is overal wat voor te zeggen. Daarom is het zo belangrijk om als eigenaar/ruiter je gevoel te volgen. Helaas gebeurd dat lang niet altijd. (Zo dat waren de wijze woorden voor vandaag ;) )

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:48

KOLONIST schreef:
Ik ben een enorme (bevooroordeelde) fan van Ampère. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ie inderdaad de tijd krijgt om terug een 'normaal' paard te worden.

Ik weet niet - en wil het eigenlijk ook niet weten- wat men de afgelopen jaren met hem gedaan heeft, maar iets zal er toch wel verkeerd gelopen zijn anders kan zulk een hengst op zulke korte tijd niet zo negatief veranderen.

Wat ik wel weet is dat ie op lange termijn best zijn stempel kan drukken op de fokkerij, op voorwaarde dat ze hem inderdaad terug gaan behandelen als een paard en niet als een geldmachientje.

Denk je dat zijn sperma genetisch gaat veranderen als ie meer paard is dan :? :? :?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:50

@ bastiano680 Dat niet, maar als hij bekend komt te staan als een gestoord paard, zullen niet veel fokkers met hem willen dekken. ;-)

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:52

muc schreef:
@ bastiano680 Dat niet, maar als hij bekend komt te staan als een gestoord paard, zullen niet veel fokkers met hem willen dekken. ;-)

Jazz heeft ondanks die naam der ook zat gedekt. Als ie goede paarden vererft gaat een fokker er echt wel naar toe.

Denk echter dat het fundament van Ampere iets is waar fokkers terughoudend op zijn, niet te vergeten het achterbeengebruik.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:55

Het is een mooi en intelligent paard. Dat is prachtig want dat werkt voor je, maar als je er niet zorgvuldig mee omgaat, kan dit ook tegen je werken. Ik hoop dat hij snel weer op orde is. Wat een gave knol is het en wat een mooie bloedlijnen zitten er in.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:56

Ik kom niet uit de dressuurwereld, maar had Jazz zich niet eerst bewezen en waren zijn nakomelingen niet vrij lastig/heet? Dat is dan toch een ander verhaal dan ampere die zichzelf nog moet bewijzen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:10

Sky_As schreef:
later keuren ben ik het wel mee eens, maar als ze 4 zijn gelijk onder het zadel tonen??
dan wordt er helemaal veel druk op een 3 jarige gelegd...want dan moeten ze in een jaar tijd onder het zadel verheven gaan lopen als het even kan....
ik geloof niet dat je daarmee de druk eraf haalt.
Misschien pas in het voorjaar dat ze 3 geworden zijn de keuring....
dan verschuif je alles een half jaar.... dus dat ze de winter gebruiken om ze klaar te maken...dan in maart tot en met juni ofzo de bezichtigingen....en dan dat najaar zadelmak maken...dus pas onder het zadel testen als ze 4 zijn.....

Waarom zou je ze in de zomer gaan keuren? Je kunt dan toch dat dekseizoen niet meer gebruiken dus geef ze dan die zomer ook nog rust. Nu gaan ze toch na de HK naar het verrichtingsonderzoek waar ze ook gereden worden enz, als je ze keurt op 4 jarige leeftijd worden ze daar echt niet groen aangeleverd maar zijn ze toch al gereden dus waarom niet direkt onder het zadel laten zien?
Dan hoeven ze niet meteen getest te worden, dat kun je na de keuring alsnog wel doen maar gewoon even een rondje door de bak voor de fokkers.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:17

anneliesdj schreef:
Sky_As schreef:
later keuren ben ik het wel mee eens, maar als ze 4 zijn gelijk onder het zadel tonen??
dan wordt er helemaal veel druk op een 3 jarige gelegd...want dan moeten ze in een jaar tijd onder het zadel verheven gaan lopen als het even kan....
ik geloof niet dat je daarmee de druk eraf haalt.
Misschien pas in het voorjaar dat ze 3 geworden zijn de keuring....
dan verschuif je alles een half jaar.... dus dat ze de winter gebruiken om ze klaar te maken...dan in maart tot en met juni ofzo de bezichtigingen....en dan dat najaar zadelmak maken...dus pas onder het zadel testen als ze 4 zijn.....

Waarom zou je ze in de zomer gaan keuren? Je kunt dan toch dat dekseizoen niet meer gebruiken dus geef ze dan die zomer ook nog rust. Nu gaan ze toch na de HK naar het verrichtingsonderzoek waar ze ook gereden worden enz, als je ze keurt op 4 jarige leeftijd worden ze daar echt niet groen aangeleverd maar zijn ze toch al gereden dus waarom niet direkt onder het zadel laten zien?
Dan hoeven ze niet meteen getest te worden, dat kun je na de keuring alsnog wel doen maar gewoon even een rondje door de bak voor de fokkers.

Nee, niet keuren als ze 4 zijn ...maar in het voorjaar dat ze 3 worden.
Nu worden ze met 2,5 gekeurd, dat betekent dat ze op hun 2e naar binnenkomen en al getraind gaan worden.
En ik vind het juist een voordeel dat ze het eerste jaar niet kunnen dekken!
aangezien ze dan pas met hun 2,5 naar binnengehaald worden als het goed is.
er zijn denk ik maar weinig mensen die een paard al inrijden voor ze naar de keuring zijn geweest. Dit betekent dat ze na de keuring pas ingereden gaan worden...dus dan zijn ze in ieder geval 3,5.
alles een half jaar verschuiven lijkt mij alleen maar goed.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:17

muc schreef:
Ik kom niet uit de dressuurwereld, maar had Jazz zich niet eerst bewezen en waren zijn nakomelingen niet vrij lastig/heet? Dat is dan toch een ander verhaal dan ampere die zichzelf nog moet bewijzen?

Jazz is ook een onbewezen jong paard geweest, die liep niet spontaan bij de geboorte GP ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:19

@ Bastiano680, je leest niet goed! :+ Probeer het nog maar een keer. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:24

Sky_As schreef:
Nee, niet keuren als ze 4 zijn ...maar in het voorjaar dat ze 3 worden.
Nu worden ze met 2,5 gekeurd, dat betekent dat ze op hun 2e naar binnenkomen en al getraind gaan worden.
En ik vind het juist een voordeel dat ze het eerste jaar niet kunnen dekken!
aangezien ze dan pas met hun 2,5 naar binnengehaald worden als het goed is.
er zijn denk ik maar weinig mensen die een paard al inrijden voor ze naar de keuring zijn geweest. Dit betekent dat ze na de keuring pas ingereden gaan worden...dus dan zijn ze in ieder geval 3,5.
alles een half jaar verschuiven lijkt mij alleen maar goed.

Als ze met 2,5 naar binnen worden gehaald en al aan het werk moeten vind ik nog zwaar genoeg voor zo'n paard, die trainingen voor de HK zijn nog best pittig ookal leggen ze er niet direkt een zadel op.
En waarom zouden ze niet ingereden worden voor ze naar de keuring zijn geweest? Als je toch pas keurt als ze 4 zijn ga je ze toch niet compleet groen aanleveren?
Ik denk dat het echt beter is het een heel jaar op te schuiven, een half jaar geeft nog niet veel rust denk ik.
Want dan zijn ze misschien eind mei ggk? Dan zullen er vast fokkers zijn die daar wel op willen wachten en dan alsnog hun merrie brengen. Overigens verschilt het dan ook maar 3 maanden en geen half jaar.

Liaz26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:38

Dit paard is niet de enige,er zijn er nog veeeeeel meer.
Het begint al bij de training naar zo een hengstenkeuring toe,ook bij de merrie,s het zijn nog baby,s,er moet net zoals bij de dressuur bescherming komen leeftijd het niveau pas mogen lopen als de paarden bepaalde leeftijd heeft.
Het geschreven artikel in de paarden krant van Gijs Kramp verteld dit ook.

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:11

smeetjoew schreef:
Kan niet anders, dan het helemaal met Jan Brink eens te zijn. Zijn kwaliteiten werden enorm "uitgebuit" en het was pas bij Emmelie dat ik vond dat hij weer meer tot z'n recht kwam.

Emmelie heeft vorig jaar al aangegeven dat de druk te hoog is geweest voor de hengst, en zij heeft toen ook haar trainingsschema aangepast om hem was te ontstressen.
Vind het een moeilijk verhaal omdat als de paardensport je broodwinning is je niet anders kan dan meedraaien met deze programma's.
Maar voor de paarden kan het nooit goed zijn.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:19

Citaat:
‘He is totally crazy in the head.’

Ik vind dit een nutteloze rotopmerking ik ken de hengst niet maar om te zeggen dat een paard gek is , nee
Moeilijk in de omgang of gestressed ja dat kan zijn maar daar moet een profesionele ruiter zoals Brink toch mee om kunnen gaan.
Eerste keer dat ik een profesionele ruiter zo'n opmerking hoor maken.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:33

Leuk dat hij er zo eerlijk over kan zijn.. Ook ik ben het ermee eens dat deze jonge hengsten te veel op een te korte tijd moeten presteren. Goed dat hij hem weer 'paard' wil laten worden!
Succes ermee!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:09

denk dat het een probleem is van jonge paarden in het algemeen

vanaf drie jaar moeten ze heel vaak volop aan de bak

terwijl het dan eigenlijk nog ukkies zijn