Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
muc schreef:Ik denk dat de verantwoordelijkheid niet bij het KWPN,VSN of PAVO cub etc. ligt, maar bij de eigenaren, trainers en de ruiters. Als een paard er niet aan toe is (lichamelijk of geestelijk) moet er even gas terug genomen worden. Er zijn ook zat paarden die het wel prima aankunnen, die moeten dan niet de dupe worden van die paar paarden waar te gek meegedaan wordt.
muc schreef:@ sporter, Als dat zo is heb je gelijk, maar bij de VSN vindt ik het altijd heel vriendelijk en rustig allemaal gaan. Ook op de hengstenkeuring.
muc schreef:Heb je gelijk in, aan de andere kant. Die hengsten worden er niet makkelijker op als ze ouder worden. Dus als ze niet goed genoeg zijn zou ik zeggen met 3 ballen er af. Met 4 zijn ze al veel meer kerel als 3. Dat is een groot nadeel.
KOLONIST schreef:Ik ben een enorme (bevooroordeelde) fan van Ampère. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ie inderdaad de tijd krijgt om terug een 'normaal' paard te worden.
Ik weet niet - en wil het eigenlijk ook niet weten- wat men de afgelopen jaren met hem gedaan heeft, maar iets zal er toch wel verkeerd gelopen zijn anders kan zulk een hengst op zulke korte tijd niet zo negatief veranderen.
Wat ik wel weet is dat ie op lange termijn best zijn stempel kan drukken op de fokkerij, op voorwaarde dat ze hem inderdaad terug gaan behandelen als een paard en niet als een geldmachientje.
muc schreef:@ bastiano680 Dat niet, maar als hij bekend komt te staan als een gestoord paard, zullen niet veel fokkers met hem willen dekken.
Sky_As schreef:later keuren ben ik het wel mee eens, maar als ze 4 zijn gelijk onder het zadel tonen??
dan wordt er helemaal veel druk op een 3 jarige gelegd...want dan moeten ze in een jaar tijd onder het zadel verheven gaan lopen als het even kan....
ik geloof niet dat je daarmee de druk eraf haalt.
Misschien pas in het voorjaar dat ze 3 geworden zijn de keuring....
dan verschuif je alles een half jaar.... dus dat ze de winter gebruiken om ze klaar te maken...dan in maart tot en met juni ofzo de bezichtigingen....en dan dat najaar zadelmak maken...dus pas onder het zadel testen als ze 4 zijn.....
anneliesdj schreef:Sky_As schreef:later keuren ben ik het wel mee eens, maar als ze 4 zijn gelijk onder het zadel tonen??
dan wordt er helemaal veel druk op een 3 jarige gelegd...want dan moeten ze in een jaar tijd onder het zadel verheven gaan lopen als het even kan....
ik geloof niet dat je daarmee de druk eraf haalt.
Misschien pas in het voorjaar dat ze 3 geworden zijn de keuring....
dan verschuif je alles een half jaar.... dus dat ze de winter gebruiken om ze klaar te maken...dan in maart tot en met juni ofzo de bezichtigingen....en dan dat najaar zadelmak maken...dus pas onder het zadel testen als ze 4 zijn.....
Waarom zou je ze in de zomer gaan keuren? Je kunt dan toch dat dekseizoen niet meer gebruiken dus geef ze dan die zomer ook nog rust. Nu gaan ze toch na de HK naar het verrichtingsonderzoek waar ze ook gereden worden enz, als je ze keurt op 4 jarige leeftijd worden ze daar echt niet groen aangeleverd maar zijn ze toch al gereden dus waarom niet direkt onder het zadel laten zien?
Dan hoeven ze niet meteen getest te worden, dat kun je na de keuring alsnog wel doen maar gewoon even een rondje door de bak voor de fokkers.
Sky_As schreef:Nee, niet keuren als ze 4 zijn ...maar in het voorjaar dat ze 3 worden.
Nu worden ze met 2,5 gekeurd, dat betekent dat ze op hun 2e naar binnenkomen en al getraind gaan worden.
En ik vind het juist een voordeel dat ze het eerste jaar niet kunnen dekken!
aangezien ze dan pas met hun 2,5 naar binnengehaald worden als het goed is.
er zijn denk ik maar weinig mensen die een paard al inrijden voor ze naar de keuring zijn geweest. Dit betekent dat ze na de keuring pas ingereden gaan worden...dus dan zijn ze in ieder geval 3,5.
alles een half jaar verschuiven lijkt mij alleen maar goed.
smeetjoew schreef:Kan niet anders, dan het helemaal met Jan Brink eens te zijn. Zijn kwaliteiten werden enorm "uitgebuit" en het was pas bij Emmelie dat ik vond dat hij weer meer tot z'n recht kwam.
Citaat:‘He is totally crazy in the head.’