Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:02

Petra_O schreef:
Dus we mogen paarden straks niet meer vastzetten? Voor de rest ben ik het best eens met wat ze zeggen, maar niet meer vastbinden aan het hoofd? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Verder vind ik ook dat als ze paarden meer buiten willen hebben dat het beleid ten aanzien van het bouwen van schuilstallen onder de loep moet worden genomen.

ik denk dat ze de opzet teugel bedoelen,gebruikt in de drafsport.
Het paard word dan gedwongen met zijn hoofd erg hoog te lopen...krijgt hij meer lucht,of zoiets. :(

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:04

De boel zal uiteindelijk wel genuanceerd worden, maar ik vind de intentie briljant. Nu is er helemaal geen wetgeving en iets om het dierenwelzijn te verbeteren is altijd goed.
Maar ja, wie gaat dat uiteindelijk allemaal betalen? >;)

quintusgl

Jammer dat er gevallen wordt over, waarschijnlijk!, een verkeerd getypt woord (vastzetten aan hoofd). Ik neem aan dat ze daar wat anders mee bedoelen.
Ik zie helaas ook veel paarden die maar aan hun lot worden overgelaten, dag en nacht geen beweging krijgen etc. Ik ben het dan ook met de meeste dingen eens en ben blij dat er wat gedaan wordt (al is het in Nederland maar de vraag of er ook daadwerkelijk aktie op gezet wordt door de overheid).
Wb diploma......ben bneieuwd hoe ze dat voor ogen hebben om te gaan controleren etc. Maar als ze een goed idee hebben wat werkt......dan mag het er voor mij komen.

nikia

ja klopt; wie gaat die cursus betalen? wie gaat hem geven? de DB? nou dan pas ik hoor
ze doen zeker vaak goed werk, maar daarnaast laat het ook vaak te wensen over

spicegirl

regeltjesland weer :(
gaan ze iedereen timen dan, of het 4 uur is ? krijg je een boete dan bij 3,5 uur.
en verplichte identificatie is er al (chip)registratie dus ook.ik denk eerder dat ze een soort van "houderschap-belasting "gaan invoeren, onder het mom van ontmoedigingsbeleid, maar uiteraard pure geldklopperij is. want ook die tarieven gaan dan jaarlijks stijgen, want het is niet kostendekkend, niet effectief genoeg enz. enz. :(
uitwassen hou je toch niet tegen.
alleen als je het op professionele basis doet, mag je blijkbaar dieren onder erbarmelijke staat houden (b.v. bio industrie)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:05

Daarom. Ik denk dat wij als paarden houders netjes een cursus moeten doen en een diploma moeten halen, maar, ik weet hoe je een paard poetst en hem moet voeren en hem een deken op moet leggen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:06

Elin_ schreef:
@IndianLady meer dan je denkt (paarden vastbinden aan bit)
Zie het redelijk vaak hoor ;) En je zegt wel wat jij daar te zoeken hebt ,maar bedoel je nou dat wat er met die paarden gebeurt je niet intereseerd? of hoe moet ik dat opvatten ? Vind het namelijk zeer egoiistisch mocht je het menen in de zin van : ''Wat heb ik daar te zoeken / Wat boeit het me wat er daar met die paarden gebeurt''

Zoals het er staat zijn het voornamelijk de hobbyisten die zich niks van die sectorraad zich wat aantrekken.
Ik ook niet. Ik fok niet, ik rijd niet op een manege en ik heb geen sportambitie. Ik ben recreatieruiter/menner, waarom zou ik me er dan iets van aantrekken? Ik trek mn eigen plan wel.

Citaat:
De maat is vol voor de Dierenbescherming omdat al sinds 2007 wordt gepraat over regels, maar de politiek en de koepelorganisatie Sectorraad Paarden nog niets dwingends hebben neergelegd. "Het is pappen en nathouden. Bovendien trekken hobbyisten zich niets aan van die sectorraad, waarin vooral fokkerij, maneges en sportbond zijn vertegenwoordigd."

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:07

Als ze gewoon nu eens een WSPCA oprichten net als in america. Die gewoon goed controleren EN die ook GAAN controleren. Als je nu de dierenbescherming belt dan komen ze gewoon niet, alleen als het hun interessant klinkt en ze er zelf beter van worden. (sorry al te vaak meegemaakt)
Hun kunnen de eigenaren gaan controleren. En alle stallen mogen gecontroleerd worden door de ARBO.. maar ja wel erg grappig dat dat nooit dus gebeurt. Ook hun kunnen hier misschien hun steentje aan bij dragen.. Voor de varkens komen ze 2x per jaar controleren.. Op paardenstallen nooit..
Pas als het dramatisch is dan willen ze misschien eens gaan kijken.. Ze zeggen als ze water en hooi hebben (ook al is dat beschimmeld, maar hun zien dat niet) dan is het toch prima.. Dan kunnen we er niets tegen doen.. Je wil niet weten wat we er allemaal aan hebben gedaan, en dat vind ik diep triest.
Ik zal je zeggen een Diploma tja dat gaat hun nooit lukken, wie gaat dat controleren wie het paard heeft en wie een diploma heeft. Onbegonnen werk of veel fraude. En tja dan hebben ze een diploma maar dat houdt niet in dat de paarden er 3 jaar later nog zo bij staan..
Ik juig nog niet te vroeg, ik wil eerst wel eens zien hoe ze zich dat dan willen realiseren.

Tallie1979

Ik snap de dierenbescherming wel.. Echter, ik vind dat ze te ver doordraven! Een diploma?? Iemand die al zijn/haar halve leven paarden heeft en er goed voor zorgt, waarom zou deze persoon in hemelsnaam een diploma moeten hebben?

Als ze dit doorvoeren voorzie ik een overvloed aan slachtingen/inslapen en verkopen.. Want als je je paard niet meer alleen in een box mag zetten en tenminste 4 uur per dag buiten moet zetten vallen er heel veel stallen in de randstad af gok ik zo..

Sieppus

VisibreTeam schreef:
het lijkt me logish dat je je paard vastzet aan een halster? :')

Waar moet je hem anders aan vast zetten, een borst tuigje???
Men..... eerst eens kijken waar je het over hebt en dan pas dingen zeggen. Dit komt ook wel weer een beetje dommig over.
Maar initiatief is koel.

Anoniem

Dit bericht was ook op de radio, maar daar ging het er meer over dat iedereen zomaar een paard kan kopen, maar lang niet alle mensen er verstand van hebben (denk aan Shetlanders in de achtertuin -treurig maar het gebeurt echt) en dat de kosten vaak veel hoger uitvallen dan mensen denken. Dat was de insteek van het radiobericht, dat vond ik wel zinnig. Immers zijn er genoeg mensen die met een goedkoop paard denken goedkoop uit te zijn, maar dan vergeten dat een goedkoop paard net zoveel eet als een duur paard...
Maar hoe ze dat dan letterlijk voor zich zien... geen idee. Iedereen een verplicht diploma? :')

Overigens doet dit mij ook denken aan registratie zodat paarden makkelijker op te sporen zijn in de toekomst om wat voor reden dan ook. En dat is freaky.

Voor iedereen die over een regeltjesland spreekt: het is geen idee van de regering he, maar van de Dierenbescherming. Een organisatie die het beste met de dieren voor heeft maar in werkelijkheid niet bepaald snugger is als het aankomt op het houden van dieren. :Y)

geerke

vanitymay schreef:
Nikia, lijkt me meer dan prima! Wat betreft de cursus met diploma; prima idee: er zijn zoveel mensen die denken dat opstallen het beste is voor een paard, hebben geen benul hoe een paard werkt qua verzorging en onderhoud dat een verplichte cursus voor velen echt geen overbodige luxe is!
Verder zie ik inderdaad geen dingen die niet stroken met hoe ik met mijn beesten omga dus..
Vastbinden aan het hoofd weet ik niet hoe ik dat moet intrepreteren?

ik ben ook wel voor een verplichte cursus...maar vooral omdat veel mensen zich niet realiseren wat het aan tijd en geld kost een paard....en dat het geen scooter is die je in het weekend start en er mee gaat crossen en vervolgens door de weeks weer in de garage zet ;)

(Een cursus zou ook niet gek zijn voordat moeders besluiten kinderen te nemen/willen/krijgen....maar dat is een heeeele andere discussie)

djuulsie

spicegirl schreef:
regeltjesland weer :(
gaan ze iedereen timen dan, of het 4 uur is ? krijg je een boete dan bij 3,5 uur.
en verplichte identificatie is er al (chip)registratie dus ook.ik denk eerder dat ze een soort van "houderschap-belasting "gaan invoeren, onder het mom van ontmoedigingsbeleid, maar uiteraard pure geldklopperij is. want ook die tarieven gaan dan jaarlijks stijgen, want het is niet kostendekkend, niet effectief genoeg enz. enz. :(
uitwassen hou je toch niet tegen.
alleen als je het op professionele basis doet, mag je blijkbaar dieren onder erbarmelijke staat houden (b.v. bio industrie)

Ik wilde net zeggen... hoe gaan ze die 4 uur controleren dan! Ben het er opzich wel mee eens, maar laten ze zich er dan eerst wat meer in verdiepen zeg!

NikkivanOlst

Sieppus schreef:
VisibreTeam schreef:
het lijkt me logish dat je je paard vastzet aan een halster? :')

Waar moet je hem anders aan vast zetten, een borst tuigje???
Men..... eerst eens kijken waar je het over hebt en dan pas dingen zeggen. Dit komt ook wel weer een beetje dommig over.
Maar initiatief is koel.

aan zn staart natuurlijk :Y)

Flabbergast

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:08

Leuk dat Anky dit steunt.. Gaat zij Salinero ook dagelijks 4 uur rond laten rennen met Bonfire samen in de wei :))?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:08

ben toch wel zeer benieuwd hoe ze dit willen gaan doen, paarden niet meer aan hun hoofd vastzetten??? diploma halen en wie gaat dat afnemen? Hoe willen ze eea gaan controleren? Ik vraag me ook af of ze dan gaan zorgen voor plaatsen waar je paard minimaal 4 uur kan rondrennen als je zelf niet over zo'n plek kunt beschikken.... Of we nu van de gemeente wel schuilhokken in de weides mogen gaan plaatsen etc...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:09

haha, anky heeft haar paarden waarschijnlijk braaf op stal staan, en een uurtje of 2 training? En een uurtje stapmolen, dat is vast wel voldoende beweging ;)

LadyMadonna

Vastzetten aan het halster: bedoelen ze daar geen stands mee?

spicegirl

ik ben trouwens benieuwd, hoe ze aan dat grote aantal komen, en hoe ze geconstateerd hebben, of ze daadwerkelijk verpieteren ? dan moet er toch minimaal een 24/7 observatie zijn geweest.zulke conclusies als hun trekken, zijn echt niet wettelijk. daar moet toch echt bewijs voor zijn. juridisch kloppend dan.

NikkivanOlst

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:10

ik denk dat ze alle shetlanders meetellen die bij fokkers in de wei staan enzo? :Y)

cissy

EsmeeBlom schreef:
Leuk dat Anky dit steunt.. Gaat zij Salinero ook dagelijks 4 uur rond laten rennen met Bonfire samen in de wei :))?

nee samen met Whiz.... :)

maar wat als de paarden niet uit zichzelf gaan rondrennen maar weer bij het hek gaan staan omdat ze naar binnen willen?? moet je ze dan wegjagen en toch nog persé 4 uur buiten laten?

zimbabwe

Laat ik het anders stellen: als ze ene cursus in het leven zouden roepen zou ik een van de eerste deelnemers zijn. Niet omdat ik nu dnek dat ik te weinig weet over paardenhouderij, iets waar ik in ben opgegroeid, maar omdat ik het altijd goed vind om open te staan voor nieuwe en andere opvattingen en omdat ik het beste wil voor mijn beesten!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:11

Zullen ze met diploma niet ruiterbewijs bedoelen ofzo? daar zijn ze toch al jaren mee bezig?

Janine1990

Tuuurlijk, krijgen we de Anky-riedel weer...

Goed stalmanagement bij dure topsportpaarden is niet goed...
Shetlander in de achtertuin ook niet...

:')

Onali

Als de DB dit wil, dan vind ik dat zij als eerst moeten worden geschoold in het wel en wee van een paardenleven. Zowel de 'natural' kant als de 'normal' kant, in alle disciplines, dus recreatief, mennen, endurance, dressuur, springen, SGW. Als ze dat gedaan hebben zie ik ze graag tegemoet, dan kunnen we praten.
Zolang zij nog niet eens duidelijk kunnen omschrijven wat ze bedoelen met aan het hoofd vastbinden, hebben ze in mijn ogen niks te vertellen :n