"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:50

Bassenqua De vragen die ik stelde ging over belgië, niet over nederland.

sorry lusitana, wou alleen even uitleg omdat het in belgië dus voor honden al bestaat dus is het voor de paarden ook binnen handbereik en wou ik dus weten hoe ze dat controleren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:59

ladydarkness schreef:
Heel goed idee. Onmiddellijk invoeren. Het is toch te gek dat bijvoorbeeld Schockemöhle honderden veulens per jaar fokt en vervolgens normale gezonde goede paarden met honderden tegelijk afvoert. Helaas is hij niet de enige, het gebeurt ook hier in Nederland. Paardenfokkerij is massaproductie geworden. Op deze manier hebben we ook weinig aan fokwaarden. De grote fokkers verzieken de markt. We moeten naar Kwaliteit in plaats van Kwantiteit. Momenteel is het zoveel mogelijk fokken in de hoop dat er tussen de tien veulens eentje zit die op een topper lijkt en de rest krijgt nul kansen en wordt afgevoerd.

De staat hoeft het nog niet eens in detail te bepalen, dat kan elk stamboek zelf doen. Elk stamboek weet welke merrielijnen er belangrijk zijn. Papierloze merries zouden helemaal niet ingezet mogen worden in de fokkerij. Stel bijvoorbeeld een eis dat een merrie voor de fokkerij minimaal stamboekmerrie moet zijn. Op die manier pak je ook de kleine hobbyfokkers aan die een veulentje gewoon zo leuk vinden, en dat zijn er ook veel. Elk stamboek kan de paarden van elke fokker in kaart brengen en zien wat er van de fokproducten terecht is gekomen. Natuurlijk hoeft niet elk fokproduct op het hoogste niveau te lopen, als het dier fijn in de sport loopt met een amateur is dat ook goed. Maar als er abnormaal veel paarden 'verdwijnen' van deze fokker, dan moet je ingrijpen als stamboek.

Het stamboek moet zijn fokkers meer gaan managen. Elke fokker dient over de juiste kennis en mogelijkheden te beschikken om zijn veulens op te laten groeien, hij dient een afzetmarkt te hebben zodat zijn fokproducten fatsoenlijk opgeleid kunnen worden. Een eis stellen aan het maximaal aantal fokmerries is een goed idee, zo is er meer tijd en aandacht voor de fokproducten en raakt de markt niet overvol. Het maximum aantal kun je bereiken door eisen te stellen aan de kwaliteit van de merries. Binnen de sport zou meer de nadruk moeten komen te liggen op de opleiding dan op snel moeten presteren en winst maken, zo houden we de fokproducten langer heel en hoeven ze niet gedumpt te worden als ze het niet meer willen doen. Ook zijn er abnormaal veel aparte kleine stamboeken die gemeenschappelijke moederlijnen hebben. Wat is de waarde binnen de warmbloed paardenfokkerij van de kleinere stamboeken zoals AES/SBS/NRPS, etc? Als Nederland 1 stamboek heeft en België heeft 1 stamboek, dan gaat de kwaliteit van het aanbod van de dekhengsten ook omhoog, simpelweg door die mindere hengsten geen kansen te geven in de fokkerij. In Duitsland zijn enkele kleinere stamboeken al samen gegaan.

De paardensector moet niet langer wegkijken, maar echt structurele veranderingen aanbrengen. Het zijn geen gemakkelijke veranderingen, maar het is wel noodzakelijk. We willen tenslotte allemaal fokken voor de sport en niet voor het voedsel.

Dus alleen een merrie met papieren is fokwaardig??? Dat had dan voor meerdere paarden op nationaal niveau niet goed uitgepakt want dan waren die gewoon bij de slager beland, i.p.v op dat niveau.

Er moeten dus alleen maar sportpaarden gefokt worden??? Mag ik je eraan herinneren dat er in nederland meer niet wedstrijdruiters zijn als wel. Dan krijg ik die duure sportpaarden op m'n bord waar niemand op wil rijden en die ik niet eens wil eten.

Je hebt het over gemeeschappelijke moederlijnen, heb je wel enig idee welke moederlijnen steeds weer terug komen binnen het kwpn? Juist het boerenpaard, welke in combinatie met XX een F1 product gaf. Misschien zouden we daar wel naartoe moeten om de fokkerij qua gezondheid een boost te geven, alleen maar gelderse of groninger merrie's om mee te fokken. De goede fokkers hebben dit heel goed in de gaten, denk aan stal roelofs, die zijn stoeterij gebouwd heeft op de hengst Joost, welke zelf een groninger was en uit groninger vooruoders kwam.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:03

Als die stamboeken hier in NL nou eens gingen samenwerken.
Het is toch absurd dat een hengst bij het ene stamboek niet wordt aangenomen, maar bij een ander wel.
En dat het KWPN uiteindelijk hengsten definitief afkeurd op nakomelingen, terwijl er superfijne nakomelingen lopen die ook hoog in de sport presteren, een dat deze hengst bv 3 ggk hengstenzonen heeft lopen. Moeten die dan ook direct worden afgekeurd?

Wat betreft de papierloze pony's/paarden. Aan de ene kant denk ik dat het goed is dat je dit niet wilt, maar aan de andere kant, zorgt het wel voor marktwerking.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:07

ik ben er niet voor.. Gaan er dan alleen paarden gefokt worden met goede papieren, uiterste sportprestaties.. Want als er toch een beperkt aantalg gefokt mag worden ja dan doe je het met paarden die dmv papieren geld in het laatje brengen.
Echter ik rijd niet op papier, maakt me geen hol uit en ik zoek geen opentop dressuurpaard om het zo te zeggen. Wat ik wil, is rustig dressuur rijden en recreatie. En daarvoor ga ik echt geen 10000 euro neerleggen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:10

daffie1986 schreef:
Dus alleen een merrie met papieren is fokwaardig??? Dat had dan voor meerdere paarden op nationaal niveau niet goed uitgepakt want dan waren die gewoon bij de slager beland, i.p.v op dat niveau.

Er moeten dus alleen maar sportpaarden gefokt worden??? Mag ik je eraan herinneren dat er in nederland meer niet wedstrijdruiters zijn als wel. Dan krijg ik die duure sportpaarden op m'n bord waar niemand op wil rijden en die ik niet eens wil eten.

Je hebt het over gemeeschappelijke moederlijnen, heb je wel enig idee welke moederlijnen steeds weer terug komen binnen het kwpn? Juist het boerenpaard, welke in combinatie met XX een F1 product gaf. Misschien zouden we daar wel naartoe moeten om de fokkerij qua gezondheid een boost te geven, alleen maar gelderse of groninger merrie's om mee te fokken. De goede fokkers hebben dit heel goed in de gaten, denk aan stal roelofs, die zijn stoeterij gebouwd heeft op de hengst Joost, welke zelf een groninger was en uit groninger vooruoders kwam.

Vind ik ook, het gaat niet om eliten fokken die toch te duur zijn voor Jan met de pet, en ook niet om alleen uit "beroemde" paarden fokken want prestatie ligt niet genetisch vast, maar WEL OM DEUGDELIJKE paarden fokken, en dus moet er veel kritischer naar merries met name, gekeken worden.
En niet maar met elke merrie aan de gang gaan. En denken dat een goede hengst wel alles rechttrekt wat er fout is. En dat een kampioen automatische goede kinderen geeft bij jou merrie.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:12

Daar spreek je over sportpaarden en stamboeken!

Maar wat over al de wandelpaarden, enz die geen papieren hoven te hebben?
Een vriendin van mij fokt iedere jaren een tiental "toeristenpaarden", paarden met een mooie kleur, niet te groot, niet te duur en heel goed in hun hoofd om wandelpaarden te worden.
En die worden zonder probleem verkocht als ze zadelmak zijn!
En die hoeven niet in een stamboek!
Iedere ruiter wilt niet gaan sporten met zijn paard, dus ja, die mensen die moeten maar toch dure sportpaarden gaan kopen die schrik gaan krijgen van een plas water op het grond??? Neen toch!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:12

Dan gelijk ook invoeren voor honden, katten, konijnen, cavia's en alle andere dieren waarvan er veel teveel van zijn. Alle problemen in één keer opgeruimd, toch? O:)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:16

Samenwerking tussen de stamboeken hier in nederland zal niet gaan werken. Heel simpel voorbeeld kwpn is gericht op sportpaarden fokken, Newp/IHW/Groninger zijn gericht op het fokken van paarden met een goed karakter, veel werklust en geschikt voor iedereen om mee weg te rijden. Dat gaat botsen. De enige manier waarop het misschien zou kunnen werken is als je types aanhoudt en hier bijvoorbeeld een % bloedvoering in vast steld welke nooit en te nimmer veranderd kan worden en als je het bestuur gelijk houdt dus van ieder type/fokrichting een zelfde hoeveelheid leden binnen het bestuur. Maar zelfs dan denk ik dat het niet goed zal gaan, gezien de historie tussen kwpn/gelders paard internationaal.

Wat het kwpn betrefd kun je je ook afvragen waarom er neit meer naar bloedverruiming gekeken wordt, er komt ook steeds meer inteelt voor. Ook kun je kijken waarom het kwpn(een sportpaarden stamboek) binnen het gelderse type, gelderse paarden afstoot met nieuw bloed welke ook nog hoog in de sport lopen en helemaal geen % bloedvoering meer hanteert? Denk dus dat zoiezo het kwpn geen goed stamboek zou zijn om 1 stamboek te maken, maar dat komt meer omdat ik vindt dat als je bezig bent met sportpaarden je geen stamboek bent maar een fokrichting.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:20

Ik ben op een franse forum met veel professionele fokkers.
En volgens hun, is het duurder van een merrie leeg te houden dan verder mee te fokken, zelf als je haar produkten langer moet houden.

Dus die mentaliteit moet ook wel veranderd worden. Worden dan premies gegeven aan de fokkers die een aantal merries leeg laten?
Want ja, het wordt al bij koeien gedaan, dus waarom niet bij paarden?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:20

Van mijn lessen economie heb ik trouwens geleerd dat de markt zich wel zal herstellen. Veel fokkers gaan nu minder fokken aan deze prijs, waardoor het aanbod weer zal dalen.
Wel zou ik bv niet de hobbyfokker een qouta opleggen maar de fokkerijen.. wat de hobbyfokker in 1 jaar fokt, doet een 'fokkerij' in een veel kortere periode. Soms is het daar is echt een soort van massaproductie. Ene veulen eruit, ander erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:24

Dorienn schreef:
Van mijn lessen economie heb ik trouwens geleerd dat de markt zich wel zal herstellen. Veel fokkers gaan nu minder fokken aan deze prijs, waardoor het aanbod weer zal dalen.
Wel zou ik bv niet de hobbyfokker een qouta opleggen maar de fokkerijen.. wat de hobbyfokker in 1 jaar fokt, doet een 'fokkerij' in een veel kortere periode. Soms is het daar is echt een soort van massaproductie. Ene veulen eruit, ander erin.

Omdat hun kwaliteit fokken, wat ze zo verkopen. De vraag is er, dus hoezo niet?
Het probleem ligt bij alle hobby fokkers die niet weten wat ze doen, want 'een veulentje is zo schattig' of 'ik heb altijd al een veulentje willen hebben'. Met een boel geluk kunnen ze het nog verkopen met verlies, maar in sommige gevallen fokken ze nu gewoon biefstuk.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:30

Helaas wordt er niet minder gefokt, er wordt wel met minder duure paarden gefokt waardoor de veulens goedkoper de deur uit kunnen. Het probleem gaat dus niet zo snel weg als je tijdens de lessen economie leert. Ik wordt persoonlijk misselijk van sommige advertentie's die op marktplaats staan. Zo was er laatst iemand die 2 paarden had, 1 had een lichte(lees extreem en onberijdbaar) franse stand en kon volgens de verkoper gewoon licht mee gereden worden, de ander had een wond aan de buik(lees mega, giga wond en het buikvlies was zichtbaar) en kon niet mee gereden worden omdat dit onder het zadel zat. Beide merrie's werden aangeboden voor fokkerij of mesterij(vetmesten voor de slager), gewoon omdat ze zelf het lef niet had om er een eind aan te maken en/of geld moest hebben.

@ Aysaa, daar ben ik het niet met je eens, er zijn ook genoeg goede hobbyfokkers die wel vooruitgang willen. Het probleem zit hem in de broodfokkers en fokkers waar de kennis ontbreekt.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 07-12-10 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:32

ptiteblue schreef:
En volgens hun, is het duurder van een merrie leeg te houden dan verder mee te fokken, zelf als je haar produkten langer moet houden.

Dus die mentaliteit moet ook wel veranderd worden. Worden dan premies gegeven aan de fokkers die een aantal merries leeg laten?

Misschien voor de groep met eigen hengsten ja, die de veulens direct van de voet van de moeder af verkopen. En die merries hebben waarbij het niet zo uitmaakt als je er eens een kwijtraakt.

Anders kan ik me niet voorstellen dat als je alle kosten van dekgelden, veterinair, stamboek, opfokkosten enz rekent dat je er dan aan uitkomt.
Zeker niet als je een 'gewone' fokt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:36

randalinpony schreef:
ptiteblue schreef:

Misschien voor de groep met eigen hengsten ja, die de veulens direct van de voet van de moeder af verkopen. En die merries hebben waarbij het niet zo uitmaakt als je er eens een kwijtraakt.

Anders kan ik me niet voorstellen dat als je alle kosten van dekgelden, veterinair, stamboek, opfokkosten enz rekent dat je er dan aan uitkomt.
Zeker niet als je een 'gewone' fokt.

Toevallig heb ik een tijd terug eens uitgerekend wat de kostprijs van een paard is, schrik niet 1340,80 per jaar. Dit is alleen voer, strooisel, hoefsmid (voor de lege merrie dan) en dan krijg je dus de kosten van dekgelden, veterinair, stamboek, opfokkosten er nog bij. Die merrie moet nu eenmaal gevoerd worden dus er moet geld binnen komen, en ja dat zijn de veulens.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:39

Zo zie je maar welke prioriteiten er daar op de agenda staan... ;)
Heeft vast en zeker 174 vergader-uren gekost...
randalinpony schreef:
Laat ze daar in Belgie eerst een zorgen dat ze een regering krijgen zeg, en hun schuldenberg onder de duim krijgen... :(:)

En wat die uitbreiding van de opvangcapaciteit voor overbodige paarden betreft... De Albert Heyn kan vast wel een paar meter extra koeling neerzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:46

Cayenne schreef:
http://www.gva.be

[right]Federaal parlementslid Flor Van Noppen (N-VA) dringt aan op quota voor paardenfokkerijen om het aanbod van paarden te beperken. Hij wil ook dat een koper van een paard moet bewijzen dat hij voor de verzorging kan instaan. Hij deed deze voorstellen naar aanleiding van een parlementaire vraag aan minister van Dierenwelzijn Laurette Onkelinx (PS) over het overaanbod aan paarden dat is ontstaan.

De jongste maanden is de waarde van een paard aanzienlijk gedaald. Dit komt omdat er een overaanbod aan paarden is.

Ik ben blij dat iemand eens de echte reden van de dalende prijzen aankaart en het niet weer wordt afgeschoven op de crisis.

Goed idee, uitvoerbaar, ik weet het niet.
Paardenmarkten staan vol met shetjes, hafjes, welshjes e.d. waar de hengst gewoon bij in de wei loopt.
En sportpaarden quota, tja, er wordt wel veel gefokt maar als je de meeste gebruikers mag geloven is er nog steeds een chronisch tekort aan goede jonge bereden sportpaarden.

Dorienn schreef:

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Fokkerijen willen verkoopbare veulens en selecteren dus gemiddeld genomen strenger dan de hobbyfokker die een keer een veulen van zijn/haar o zo dierbare paard/pony wil, of die vindt het gewoon leuk om een veulen in de wei te hebben, en waarbij het niet zoveel uitmaakt of het nu kwaliteit is of niet. En wie bepaald wie wat is, dat is niet te doen, dus uitvoerbaar?

Persoonlijk heb ik trouwens niks tegen op paardenbiefstuk. Het gemiddelde paard heeft meer buitenlucht gezien dan een kistkalf of mestvarken.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:49

De meeste fokkers die recreatie paarden fokken hebben inderdaad hun eigen hengsten, en geen papieren voor de veulens.
Maar er zijn ook hééél veel van die fokkers, en hun paarden komen ook op de markt, dus die tellen ook wel mee hoor.

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:52

Paardenfokkerij is massaproductie, helaas een feit, net zoals met pups denkt men "snel" geld tekunnen verdienen.
Het zou opzich dus een goed idee zijn zo'n quota, echter denk ik dat de haalbaarheid zeer lastig wordt.
Moet iemand dan een 'vergunning" aanvragen alvorens zijn of haar merrie telaten dekken? En de spontane veulen uit liefde geboren in de wei? Komt daar een boete voor?
Nou ik ben benieuwd.

Jolandaa_

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:59

Hmm, hier hebben ze toch echt wel veulens nodig, want zonder veulens geen paardenmelk.

Waar willen ze de grens gaan trekken?

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:00

Het wordt tijd voor verandering ...maar de vraag is hoe.
Ik denk dat dit een van de goede oplossingen zou kunnen zijn...maarja waar begin je.
Ik hoop van harte dat er zeker actie wordt ondernomen en dat er een manier wordt gevonden om
de problemen die nu zijn ontstaan door de resessie om die voor de toekomst te kunnen voorkomen.
Zeker voor de paarden die er nu onder moeten lijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:53

naast het "hoe wil je dat gaan vormgeven, uitvoeren en handhaven"
komt mij ook een ander probleem binnen schieten, hoe wil je dan ook gaan voorkomen dat je een flinke vernauwing van de genenpool krijgt?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:55

Belachelijk: weer een quotum erbij. Laat er maar gewoon gezonde concurentie zijn, lijkt me beter dan al dat geforceerde gedoe.

NatasjavE

Een fokquotum zou uitvoerbaar kunnen zijn via de stamboeken.
Je zou verplicht kunnen stellen dat er alleen met de beste paarden gefokt mag worden.
Bijvoorbeeld alleen met ster, keur, prok, elite, sport merries. (of vergelijkbare predikaten bij andere stamboeken)
Voor speciale merries(bijzonder bloedvoering, prestatiefamilie, etc) zou dan dispensatie aangevraagd kunnen worden.

En dan van welk stamboek dan ook. Dan blijven er genoeg paarden over voor de recreatieruiter die geen sportpaard wenst. (Tinkers, Friezen, Gelderse, Groningers, Fjorden etc, etc.)

Wild dekken dan wel strafbaar stellen.

Gelijk ook invoeren voor katten en honden.

Ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen....maar dit is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-12-10 17:01, in het totaal 2 keer bewerkt

robeer

Idd, de vraag die ik mezelf ook al gesteld had. Wat is het inteeltrisico?
Daarnaast vind ik zelf dat er op dit moment veel op bloed gefokt wordt en het karakter van minder belang is. Volgens mij lopen er heel veel paarden rond die niet zomaar door iedereen gereden kunnen worden.

marenmar85

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:05

ik vind wel goed idee alleen plan nog ff goed uitwerken ....
Misschien dat de hengstenhouderij ( gaan ze niet doen) moet gaan vragen wat het plan is het met het veulen te gaan doen , dat je moet gaan aantonen bijv voor eigen paard of ?
Maar dat mogen zij uit gaan zoeken. Hopelijk kan ik over 2 jaar wel een veulen fokken bij mijn merrie
Voor eigen gebruik. Dan kan tegen de tijd dat ik mijn veulen kan rijden mijn merrie met pensioen ;)