Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ladydarkness schreef:Heel goed idee. Onmiddellijk invoeren. Het is toch te gek dat bijvoorbeeld Schockemöhle honderden veulens per jaar fokt en vervolgens normale gezonde goede paarden met honderden tegelijk afvoert. Helaas is hij niet de enige, het gebeurt ook hier in Nederland. Paardenfokkerij is massaproductie geworden. Op deze manier hebben we ook weinig aan fokwaarden. De grote fokkers verzieken de markt. We moeten naar Kwaliteit in plaats van Kwantiteit. Momenteel is het zoveel mogelijk fokken in de hoop dat er tussen de tien veulens eentje zit die op een topper lijkt en de rest krijgt nul kansen en wordt afgevoerd.
De staat hoeft het nog niet eens in detail te bepalen, dat kan elk stamboek zelf doen. Elk stamboek weet welke merrielijnen er belangrijk zijn. Papierloze merries zouden helemaal niet ingezet mogen worden in de fokkerij. Stel bijvoorbeeld een eis dat een merrie voor de fokkerij minimaal stamboekmerrie moet zijn. Op die manier pak je ook de kleine hobbyfokkers aan die een veulentje gewoon zo leuk vinden, en dat zijn er ook veel. Elk stamboek kan de paarden van elke fokker in kaart brengen en zien wat er van de fokproducten terecht is gekomen. Natuurlijk hoeft niet elk fokproduct op het hoogste niveau te lopen, als het dier fijn in de sport loopt met een amateur is dat ook goed. Maar als er abnormaal veel paarden 'verdwijnen' van deze fokker, dan moet je ingrijpen als stamboek.
Het stamboek moet zijn fokkers meer gaan managen. Elke fokker dient over de juiste kennis en mogelijkheden te beschikken om zijn veulens op te laten groeien, hij dient een afzetmarkt te hebben zodat zijn fokproducten fatsoenlijk opgeleid kunnen worden. Een eis stellen aan het maximaal aantal fokmerries is een goed idee, zo is er meer tijd en aandacht voor de fokproducten en raakt de markt niet overvol. Het maximum aantal kun je bereiken door eisen te stellen aan de kwaliteit van de merries. Binnen de sport zou meer de nadruk moeten komen te liggen op de opleiding dan op snel moeten presteren en winst maken, zo houden we de fokproducten langer heel en hoeven ze niet gedumpt te worden als ze het niet meer willen doen. Ook zijn er abnormaal veel aparte kleine stamboeken die gemeenschappelijke moederlijnen hebben. Wat is de waarde binnen de warmbloed paardenfokkerij van de kleinere stamboeken zoals AES/SBS/NRPS, etc? Als Nederland 1 stamboek heeft en België heeft 1 stamboek, dan gaat de kwaliteit van het aanbod van de dekhengsten ook omhoog, simpelweg door die mindere hengsten geen kansen te geven in de fokkerij. In Duitsland zijn enkele kleinere stamboeken al samen gegaan.
De paardensector moet niet langer wegkijken, maar echt structurele veranderingen aanbrengen. Het zijn geen gemakkelijke veranderingen, maar het is wel noodzakelijk. We willen tenslotte allemaal fokken voor de sport en niet voor het voedsel.
daffie1986 schreef:Dus alleen een merrie met papieren is fokwaardig??? Dat had dan voor meerdere paarden op nationaal niveau niet goed uitgepakt want dan waren die gewoon bij de slager beland, i.p.v op dat niveau.
Er moeten dus alleen maar sportpaarden gefokt worden??? Mag ik je eraan herinneren dat er in nederland meer niet wedstrijdruiters zijn als wel. Dan krijg ik die duure sportpaarden op m'n bord waar niemand op wil rijden en die ik niet eens wil eten.
Je hebt het over gemeeschappelijke moederlijnen, heb je wel enig idee welke moederlijnen steeds weer terug komen binnen het kwpn? Juist het boerenpaard, welke in combinatie met XX een F1 product gaf. Misschien zouden we daar wel naartoe moeten om de fokkerij qua gezondheid een boost te geven, alleen maar gelderse of groninger merrie's om mee te fokken. De goede fokkers hebben dit heel goed in de gaten, denk aan stal roelofs, die zijn stoeterij gebouwd heeft op de hengst Joost, welke zelf een groninger was en uit groninger vooruoders kwam.
Dorienn schreef:Van mijn lessen economie heb ik trouwens geleerd dat de markt zich wel zal herstellen. Veel fokkers gaan nu minder fokken aan deze prijs, waardoor het aanbod weer zal dalen.
Wel zou ik bv niet de hobbyfokker een qouta opleggen maar de fokkerijen.. wat de hobbyfokker in 1 jaar fokt, doet een 'fokkerij' in een veel kortere periode. Soms is het daar is echt een soort van massaproductie. Ene veulen eruit, ander erin.
ptiteblue schreef:Ik ben op een franse forum met veel professionele fokkers.
En volgens hun, is het duurder van een merrie leeg te houden dan verder mee te fokken, zelf als je haar produkten langer moet houden.
Dus die mentaliteit moet ook wel veranderd worden. Worden dan premies gegeven aan de fokkers die een aantal merries leeg laten?
Want ja, het wordt al bij koeien gedaan, dus waarom niet bij paarden?
randalinpony schreef:ptiteblue schreef:Ik ben op een franse forum met veel professionele fokkers.
En volgens hun, is het duurder van een merrie leeg te houden dan verder mee te fokken, zelf als je haar produkten langer moet houden.
Dus die mentaliteit moet ook wel veranderd worden. Worden dan premies gegeven aan de fokkers die een aantal merries leeg laten?
Want ja, het wordt al bij koeien gedaan, dus waarom niet bij paarden?
Misschien voor de groep met eigen hengsten ja, die de veulens direct van de voet van de moeder af verkopen. En die merries hebben waarbij het niet zo uitmaakt als je er eens een kwijtraakt.
Anders kan ik me niet voorstellen dat als je alle kosten van dekgelden, veterinair, stamboek, opfokkosten enz rekent dat je er dan aan uitkomt.
Zeker niet als je een 'gewone' fokt.
randalinpony schreef:Laat ze daar in Belgie eerst een zorgen dat ze een regering krijgen zeg, en hun schuldenberg onder de duim krijgen...![]()
En wat die uitbreiding van de opvangcapaciteit voor overbodige paarden betreft... De Albert Heyn kan vast wel een paar meter extra koeling neerzetten.
Cayenne schreef:http://www.gva.be
[right]Federaal parlementslid Flor Van Noppen (N-VA) dringt aan op quota voor paardenfokkerijen om het aanbod van paarden te beperken. Hij wil ook dat een koper van een paard moet bewijzen dat hij voor de verzorging kan instaan. Hij deed deze voorstellen naar aanleiding van een parlementaire vraag aan minister van Dierenwelzijn Laurette Onkelinx (PS) over het overaanbod aan paarden dat is ontstaan.
De jongste maanden is de waarde van een paard aanzienlijk gedaald. Dit komt omdat er een overaanbod aan paarden is.
Dorienn schreef:Wel zou ik bv niet de hobbyfokker een qouta opleggen maar de fokkerijen.. wat de hobbyfokker in 1 jaar fokt, doet een 'fokkerij' in een veel kortere periode. Soms is het daar is echt een soort van massaproductie. Ene veulen eruit, ander erin.