Belgische politie legt beslag op gestolen paardenuitrusting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elmars_Floor

Re: Belgische politie legt beslag op gestolen paardenuitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:59

Wij hebben ook niks kostbaars meer op stal liggen. Iedereen heeft zijn nieuwe spul mee naar huis.
Alleen de oudere zadels liggen er nog.
Maar inderdaad, eenmaal buit binnen gehaald dan zie je ze over een paar jaar weer terug...
Hopen dat de eigenaars hun spullen weer terug krijgen en de dieven goed gestraft gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:17

Daarom gaat mijn belangrijkste spul altijd weer mee naar huis. Hoofdstel niet, maar da's geen duur en ik vind het minder erg om dat nieuw te moeten kopen na diefstal dan een zadel van €2000...

Wat ik me wel afvraag: er zit een hele hoop gestolen spul in die wagen. Maar hoe gaan ze nu uitmaken wat van wie is? Vergelijken met de mensen die klacht ingediend hadden? Anders kunnen er wel veel komen aankloppen "mijn spul is gestolen". Op een zadel stat vaak geen naam, en er zijn veel mensen die een Kieffer, Stubben of Wintec hebben, om maar wat te zeggen. En als je aangifte deed en je beschreef het als "bruin, 18 inch, gebruikssporen" zal er ook wel meer dan 1 aan voldoen...

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:03

Poeh daar zeg je wat..
Maar als het goed is heb je aangifte gedaan, dus zal het DENK IK via een politie rapport moeten gaan zodat niet iedereen kan roepen "mijn zadel is ook gestolen"
Daar moest je van alles opgeven, en ja er zullen er meerdere zijn met dezelfde spullen dus daar ben ik ook wel benieuwd naar...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:00

Goede vangst! Maar nu... wat met de spullen?

In duitsland is de politie in een regio begonnen met zadels te merken. Ze komen in een manege en er wordt een uniek nummer aan je zadel gegeven (brandmerk op moeilijke plaats + kaartje voor thuis). Zo kan je bij diefstal of verkoop gewoon het kaartje boven halen en je hebt alle gegevens.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:13

Klinkt goed, dat Duitse systeem. Kunnen ze in zadels niet zoiets inbouwen wat ze tegenwoordig ook in fietsen doen? Chipje met GPS op willekeurige plaats (zodat je bij wijze van het hele zadel uit elkaar moet halen om het terug te vinden) en als het gestolen is vind je hem zo weer terug.

Ik hoop dat alle (of op zijn minst zoveel mogelijk) eigenaren hun zadels weer terug krijgen, paardrijden is al duur maar als je je zadel dan ineens kwijt bent is dat een behoorlijke klap natuurlijk :7

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:24

Jola schreef:
nitouche schreef:
Volgens mij gaat dit over gestolen waar van een ruitersportwinkel. En mijn vermoeden is dat het afkomstig is van de ruitershop in harmelen, daar is een week of 2/3 geleden behoorlijk wat kleding en dekens gestolen.

Ik kreeg een email ( sta in hun bestand) met dat ze een beloning uitgaven als dat lijdt tot de dieven ;)

Gaat dit over zoveel zadels? Er wordt gezegd dat de buit ca. € 200.000,-was. Reken op 1500,- à 2000,- per zadel, dan hebben er dus 100 tot 150 zadels in die bus gezeten....

Dat zat ik ook te bedenken. Met een merkzadel ben je al snel 2000 euro kwijt (of nog meer, als ik naar mezelf kijk...) en dan zit je zó aan de 2 ton.
In mijn privézadelkamer hangt al voor 10.000 euro aan spullen :o (1 paard momenteel), laat staan wat er dan bij een luxe(re) pensionstal in de zadelkamers hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:31

Dat Duitse systeem vind ik echt wel goed :j Maar dan zijn de zadels van particulieren nog niet mee gemerkt, en als je pensionklanten weggaan en er komen nieuwe gaat de politie ook niet elke keer terugkomen.

Kan je niet bij de zadelpasser gaan, of bij de schoenmaker en er je naam + adres in laten graveren op een onzichtbare plek? Als je dan bij de politie gaat om aangite te doen bij diefstal kan je dat als extra kenmerk opgeven. Als ze dan eens op gestolen zadels stuiten, dan wetn ze dat ze voor het jouwe daarnaar moeten uitkijken.

Ik kan best geloven dat er veel gedupeerden zijn. Maar als er nou 10 zijn die een bruine stubben springzadel kwijt zijn, met gebruikssporen, en er zitten er zo 10 tussen de gevonden spullen, dan is de kans groot dan 8/10 zo oneerlijk gaat zijn om het mooiste van de 10 er tussenuit te halen ipv werkelijk het zijne. Veel mensen vinden het van belang dat een zadel goed past, maar ik denk dat er zich veel zouden laten verleiden om eerder een bijna nieuwe bruine met paar gebruikssporen mee te nemen ipv hun eigen, oude platgereden zadel met iets meer gebruikssporen als die van hetzelfde merk zijn. En dan kom jij achteraf en is erzo een lapzwans met je zadel weg...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:35

@ varekaj : jawel. Het gaat juist om particuliere zadels.
Ik weet niet hoe het in nederland is, maar om iets in het politiebestand te zetten en dus te seinen, moet het een uniek nummer hebben.
Met adres en gegevens is een extra kenmerk, maar niet ideaal bij verkoop.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:29

Wat een bedrag zeg!!

Hoop dat de eigenaars hun spullen snel terug krijgen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:38

Ooit is er een tijd geweest de je je postcode in je zadel kon laten stansen. De politie had van die acties, maar volgens mij deden ze het bij Ooteman bv. ook.
Niet dat dat in een centraal systeem verwerkt werd, maar dan is het wel duidelijker van welk adres dat zadel afkomt.
Ook heb ik wel eens gehoord van het onzichtbaar chippen van zadels, maar als het helemaal onzichtbaar is, weten ze als ze gevonden worden ook niet dat ze gechipt ( kunnen) zijn.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:56

Jet schreef:
Ooit is er een tijd geweest de je je postcode in je zadel kon laten stansen. De politie had van die acties, maar volgens mij deden ze het bij Ooteman bv. ook.
Niet dat dat in een centraal systeem verwerkt werd, maar dan is het wel duidelijker van welk adres dat zadel afkomt.
Ook heb ik wel eens gehoord van het onzichtbaar chippen van zadels, maar als het helemaal onzichtbaar is, weten ze als ze gevonden worden ook niet dat ze gechipt ( kunnen) zijn.

Met een apparaatje erlangs & klaar (:

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:05

Ja tuurlijk, maar dan moeten ze dat wel doen en als er maar 1 op de 1000 zadels of nog minder gechipt zijn, zullen ze dat dus niet doen. Een ingestanste postcode op het onderste zweedblad valt dan misschien toch meer op.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:20

Varekaj schreef:
Daarom gaat mijn belangrijkste spul altijd weer mee naar huis. Hoofdstel niet, maar da's geen duur en ik vind het minder erg om dat nieuw te moeten kopen na diefstal dan een zadel van €2000...

Wat ik me wel afvraag: er zit een hele hoop gestolen spul in die wagen. Maar hoe gaan ze nu uitmaken wat van wie is? Vergelijken met de mensen die klacht ingediend hadden? Anders kunnen er wel veel komen aankloppen "mijn spul is gestolen". Op een zadel stat vaak geen naam, en er zijn veel mensen die een Kieffer, Stubben of Wintec hebben, om maar wat te zeggen. En als je aangifte deed en je beschreef het als "bruin, 18 inch, gebruikssporen" zal er ook wel meer dan 1 aan voldoen...

Stübben zadels hebben een uniek nummer en dat wordt in de winkel bijgehouden met de gegevens van de klant.
(bij ons toch)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:31

Ik heb niet de droom dat onze zadels terug komen het waren er 7 met alle hoofdstellen niet tevergeten
onze paarden hebben er allemaal drie dus de schade was om u tegen te zeggen
gelukig heeft de verzekering betaald
maar dat ene op maat gemaakt zadel was zo goed dat ik hem nog mis ;(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:33

Volgens mij is dat met Hulsebos ook zo, ieder zadel heeft volgens mij een uniek nummer, waar je ook het jaar van aanschaf/maken in kunt aflezen. En zij registreren dan dat jij dat zadel met dat unieke nummer hebt gekocht.
Of dat met Kieffer ook zo is weet ik niet, ik heb twee Kieffer zadels gehad, eentje nieuw en eentje tweedehands, maar ik weet niet of die ook een uniek nummer hadden en geregistreerd waren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:39

elk merkzadel heeft een produktie nr naar mijn weten, ik kon tenminste van mijn 4 merkzadels alle4 de nrs doorgeven in de aangifte,staan op je garantiebewijs dat je bij je zadel krijgt. ik had een daaleman,passier prestige en een lemetex die gestolen waren..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:33

ik hoop dat de daders gepakt zijn en dat de mensen nu hun spullen terug krijgen waar t vandaan komt

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:29

Jeetje lekker als je opeens je zadel enzo kwijt bent! :(

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:28

Jammer dat de daders voor dergelijke vergrijpen er waarschijnlijk vanaf komen met een weekje hechtenis, boete en misschien een beetje schoffelen in de berm in NL.