Ouder paard overlijdt in de vrieskou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:05

Kido schreef:
Als je t stukje uit t linkje leest staat er duidelijk dat de eigenaren en omstanders al vele pogingen hebben gedaan voordat ze de brandweer belde.
Dus volgens mij is t niet een verhaaltje hoe heeft t zover kunne komen maar gewoon ook een stukje ouderdom wat meespeelt.

dat zegt ook niet alles hoor...hier vlakbij ook drie jaar geleden,in ene ligt het.
Meestal ligt het er niet vijf minuten,maar het paard levert een gevecht om op te kunnen staan wat niet gaat...oud of jong.
Daardoor raken ze uitgeput en onderkoelt.
Een paard in goede conditie trekt dit soort situaties beter dan een verzwakt dier.
Het komt trouwens niet vaak voor dat een paard in goede conditie niet meer overeind komt :o

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:06

geerke schreef:
ik ben een beetje geschokt door de reacties hier...prettige dood,het is de natuur...

Natuurlijk komt er een moment dat een paard niet meer kan opstaan en het einde verhaal is,maar voor die tijd zijn er al signalen...een verzwakt ouder paard hoort s'nachts in een droge stal te staan,met een dek op.
En niet wachten tot hij onderkoelt ergens in de sneeuw ligt dood te gaan.
Tenminste.....mijn manier is het niet.

Nou mijn pony (31) had ik 's ochtends doodleuk in de wei gezet, in in de middag na school kwam ik langs en wilde hij niet meer lopen en had hij ineens zeer hoge koorts.. nou dan is het snel gebeurt hoor, zeker als zoals in dit verhaal het weer dan ook nog eens niet meehelpt.
Vind het niet terecht om de eigenaar hier te bestempelen als slecht zonder een volledig verhaal te weten.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:08

Sterkte voor de eigenaar van het diertje. 29 jaren oud.....wat een mooie leeftijd.
En speculeren gaat weer lekker hier. Wie zegt dat het paard daar een nacht heeft gelegen, wie zegt dat hij 's nachts niet op stal komt (en ookal is dat niet zo??), deken?? Heeft ie op, als mijn ogen me niet in de steek laten. Wie zegt dat er geen toezicht is geweest? ...zo kunnen we nog wel even doorgaan. En lang niet iedereen ziet elke 15 minuten haar/zijn paard. Het diertje is 29. Het kan ineens klaar zijn en als je dan als eigenaar nog zoveel hulp erbij haalt, dan ben je in mijn ogen een fijne baas geweest. Ik mag hopen dat het oudje hier van 36 ineens door de hoeven zakt en dat we haar kunnen laten gaan. Zonder dat ze ziek is geweest en dagen heeft moeten vechten.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:09

De titel is al wel was suggestief. UIt het artikel is niet op te maken of het nu komt door de kou of door ouderdom. Misschien was dit op een warme zomerdag ook wel gebeurt,met het enige verschil dat het paard niet onderkoeld geraakt was.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:10

Citaat:
Bevriezing doet zich voor wanneer de huid weefsels van het lichaam zijn beschadigd als gevolg van langdurige blootstelling aan temperaturen 23 graden Fahrenheit (5 graden Celsius). Beschadiging van de huid kan tijdelijk of permanent zijn. Er zijn verschillende symptomen van bevriezing dat dient te worden opgemerkt door degenen die gaan in de winter weer. Een symptoom van bevriezing is dat de interne lichaamstemperatuur daalt, waardoor een aandoening genaamd onderkoeling.

Andere symptomen van bevriezing zijn gevoelloosheid. De huid groeit bleek, rood, en ten slotte lijkt wit-paars als het is toegestaan te bevriezen.

Dit is even gegoogled maar beschrijft wat ik wilde zeggen.
allemaal erg verve;end maar och... zo blijft dit paard een helse winter bespaart!

_Bitje_

van onderkoeling voel je echt wel wat hoor, reken maar!
(klein voorbeeldje)
ga maar na als je vingers gaan beriezen (wat ik wel eens heb in de winter tijdens het rijden)
en echt waar, der na doet echt zeer, maar dr voor ook! en tijdens ook!

Tja, het dier is 29, en aan het bericht te lezen heeft die eigenaar er alles aan gedaan. :j
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 04-12-10 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

daegonna

suuzepuus schreef:
Als je onderkoeld ben voel je weinig.. (eigenlijk niks... je ademhaling vertraagd, je voeld geen kou, je slaapt langzaam in en gaat langzaam dood)
Een erg prettige dood!!

Daarom ook dat ze vaak mensen terug vinden in de ijzige kou ( lees verdwaalde bergbeklimmers enzovoorts), die zich helemaal hebben uitgekleed.
Om de vitale organen te beschermen, gaat de bloedsomloop minder worden in de "capilairen" de kleine bloedvaten in bv vingers, tenen,...
Dit kunnen ze echter maar enige tijd volhouden, je gaat als mens gaan hallucineren, door de verminderde bloedsomloop in de hersenen.
Als je lichaam het niet meer volhoud, dan lossen ze het bloed weer door gans je lichaam, ook door de capilairen, waardoor je een enorm gevoel van warmte over je heen krijgt. Waardoor vaak mensen in hun nakie terug worden gevonden in de eeuwige sneeuwgebieden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:11

Katja schreef:
Zij zal waarschijnlijk last hebben gehad van bevriezing en dat is wat anders dan onderkoeling Jolliegirl.

Dat zeggen ze niet. Ik reageer alleen op wat er in het artikel staat!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:11

Kouwe vingers is heel wat anders dan onderkoeling...
pfffff kom op zeg

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:13

Pikeur schreef:
Vind het niet terecht om de eigenaar hier te bestempelen als slecht zonder een volledig verhaal te weten.
Helemaal mee eens!

Sterkte voor de eigenaren, maar paard heeft een mooie leeftijd bereikt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:13

suuzepuus schreef:
Kouwe vingers is heel wat anders dan onderkoeling...
pfffff kom op zeg

dan nog noem ik het niet de leukste manier van dood gaan :n
vredig iig niet.

FunkyMistiC schreef:
Pikeur schreef:
Helemaal mee eens!

Sterkte voor de eigenaren, maar paard heeft een mooie leeftijd bereikt.

ben ik het mee eens. :j
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-12-10 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:15

suuzepuus schreef:
Dat zeg ik net... de pijn komt bij ontdooien. de onderkoeling zelf is gevoelloos...

En dat stukje waar je van zou zeggen dat het pijnloos is komt pas na het hele onderkoelingsproces. Wat wil zeggen dat eerst alle ledematen zo koud moeten worden dat er kan worden gesproken van onderkoeling. Zeker nog nooit je vingers blood gehad met een graadje of - 5 tot -10? Je gaat met niet vertellen dat je het niet voelt als je last hebt van héel koude vingers, erg onaangenaam. En je schrijft net dat onderkoeling niet hetzelfde is als koude vingers? Letterlijk niet, maar het is bij een temperatuur die laag genoeg is zeker het beginstadium. Dus pijnloos, ja maar pas als het lichaam zo koud is dat het het bewustzijn langzaam uitschakelt om verder ongemak te voorkomen, en voor dat je dat stadium van de onderkoeling bereikt ben je al een (pijnlijk) tijdje verder. En onderkoeling heeft in eerste instantie nog niets te maken met de exterieurtemperatuur maar met de lichaamstemperatuur, bij mensen spreken we bij 27 graden al van onderkoeling.

Jammer dat het paard zo aan zijn eind is moeten komen, maar ik geloof niet dat men kan spreken van schuld, zoals eerder aangegeven zou het paard niet 29 zijn geworden als de eigenaar niet het beste met het dier voor heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 04-12-10 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:17

ach ...lama...
Het heeft geen nut.
OWOWOW WAT VRESELIJK VOOR HET PAARD, DIE EIGENAAR HAD BETER VOOR HEM MOETEN ZORGEN. WAT EEN EEN ELLENDE DRAMA DRAMA DRAMA , WAT EEN KLOOTZAK DAT HIJ DIT DAT DIERTJE AAN KON DOEN.

kom op zeg. wake up. ow nee... ik ga naar bed. heb echt geen zin in dit geneuzel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:19

Er is hier nergens iemand die de eigenaar beschuldigd....
Sterker, er wordt niet over een eigenaar gesproken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:20

voordat een paard daadwerkelijk onderkoelt is en verzwakt probeert hij op te staan...dat proces duurt soms uren.
Meestal zie je het wel aankomen als een paard 'op' is.Dan heeft hij al enkele malen moeite gehad met recht te komen.Het is zelden dat dat in ene komt.

Er zijn zoveel berichten over verwaarlozing,dat het bijna vreemd is als het hier dus niet het geval is.(wat ik vermoed na het zien van de foto)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:23

suuzepuus schreef:
ach ...lama...
Het heeft geen nut.
OWOWOW WAT VRESELIJK VOOR HET PAARD, DIE EIGENAAR HAD BETER VOOR HEM MOETEN ZORGEN. WAT EEN EEN ELLENDE DRAMA DRAMA DRAMA , WAT EEN KLOOTZAK DAT HIJ DIT DAT DIERTJE AAN KON DOEN.

kom op zeg. wake up. ow nee... ik ga naar bed. heb echt geen zin in dit geneuzel.

Misschien maar beter een nachtje er over te slapen, als je zo kinderachtig reageer op een post die onderbouwd het tegendeel van de jouwe beweerd.. := Als je over onderkoeling praat, zorg dan ook dat je weet waar je het over hebt. En dan niet snel als iemand met een tegenantwoord komt snel van onderwerp veranderen en iedereen woorden in de mond leggen.

Hierbij nog even een letterlijke quote uit mijn post. (en ik was niet de enige)
Citaat:
Jammer dat het paard zo aan zijn eind is moeten komen, maar ik geloof niet dat men kan spreken van schuld, zoals eerder aangegeven zou het paard niet 29 zijn geworden als de eigenaar niet het beste met het dier voor heeft gehad.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:28

Sterkte voor de eigenaren en de andere betrokkenen.
29 is een mooie leeftijd. Dat bereikt een paard alleen als hij goed verzorgd wordt!

Ik ben eerlijk gezegd wel enigszins verbaasd over de reacties hier.
Waarom zou een ouder paard niet thuis horen op een weide?
Ik heb zelf ook een oude pony, waarvan de kans zeer groot is dat ik haar op een dag op net dezelfde manier ga vinden als dit paard.
Toen ik de zorg voor deze pony op mij nam, heb ik met mijn DA de afspraak gemaakt dat wanneer de pony niet meer zelfstandig recht kan komen, we er een einde aan maken. Tot dan blijft ze gewoon op de wei lopen.
En vorige winter op een koude natte dag was het inderdaad bijna zover en vond ik haar liggend op de weide, niet meer in staat om recht te staan. Ik heb mee staan trekken en duwen om haar overeind te krijgen. Maar ze bleef telkens halverwege weer plat vallen.
Ik (en zij ook) had het eigenlijk al opgegeven toen ze nog 1 poging waagde en toch nog in de benen kwam. Dat was echt nipt... :o
Sindsdien is het niet meer voorgevallen. Maar de vraag is eigenlijk niet of dit ooit nog opnieuw gaat gebeuren, eerder wanneer. (De pony is atactisch en heeft artrose en kan bijgevolg heel slecht tegen nat en koud weer.)
En toch staat ze nog altijd 24/7 buiten op de weide.
Ze heeft wel een deken en een schuilstal. (waar ze eigenlijk geen gebruik van maakt, Ze ligt altijd buiten.)
Ik zie niet in waarom ik haar zou moeten opsluiten? Ze moet juist dag en nacht kunnen bewegen. Zelfs bij subzéro temperaturen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:54

geerke schreef:
voordat een paard daadwerkelijk onderkoelt is en verzwakt probeert hij op te staan...dat proces duurt soms uren.
Meestal zie je het wel aankomen als een paard 'op' is.Dan heeft hij al enkele malen moeite gehad met recht te komen.Het is zelden dat dat in ene komt.

Er zijn zoveel berichten over verwaarlozing,dat het bijna vreemd is als het hier dus niet het geval is.(wat ik vermoed na het zien van de foto)

??
Een paard 20+ van mijn opa heeft lekker een rustig ritje voor de kar gehad... niks bijzonders... lekker de wei in en 1 uur later heeft hij een hersenbloeding gehad en kon niet meer opstaan.

geerke

Re: Ouder paard overlijdt in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:10

een hersenbloeding komt relatief niet vaak voor...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:24

Bramasole schreef:
Het ligt er ook aan of het paard 24/7 buiten stond of alleen overdag in de weide komt. Dan is er iniedergeval meer zicht op gezondheid bij binnen en buiten zetten en is het paard toch een flink aantal uren uit de kou. Op die leeftijd zeker niet onnodig.

Sterven aan kou doet zeker wel pijn. Mijn man heeft ook vingers en tenen bevroren gehad en zelf onderkoeling meegemaakt, en dat doet helse pijn. Bevroren lichaamsdelen blijven ook gevoelloos. Voor en na de onderkoeling voel je zeker wat er gebeurt Suuzepuus.

Dat is echt onzin! Die van mij staat 24/7 buiten, maar dat zegt niks over zicht op gezondheid. Als het goed is voer je een paard sowieso 2 keer per dag. Met dit weer moet ik ook regelmatig controleren of ze nog water kunnen drinken. Op die momenten heb je ook zicht op je dier. Dus beetje onzinnig vind ik je opmerking wel...

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:36

Sterkte aan de eigenaren van het paard is toch door de goede verzorging 29 jaar geworden.
En alles in staat gesteld om hem weer op de been te krijgen Top hoor!

Careano

Re: Ouder paard overlijdt in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:38

Bah bah wat is het toch weer zuur dat er gediscussieerd moet worden over waar de schuld ligt.
Vind het erg onfatsoenlijk om op zo'n foto te beoordelen dat er hier sprake is van verwaarlozing.

Is al erg genoeg dat het diertje overleden is.. Heel veel sterkte aan de eigenaren en de mensen die er veel aan gedaan hebben!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:48

Citaat:

Ik vind deze conclusie ook niet kunnen, en ja je kunt zien dat een paard slechter ter been wordt. Maar na die meerdere malen slecht omhoog komen hoeft het dier nog niet dood. En dat houdt zeker niet in dat je hem niet op de wei kunt laten en je er 24uur bij kan zitten. Het kan best zo zijn dat het dier al even lag toen de eigenaar kwam. En daar kan de eigenaar dus niets aan doen, enige wat je haar kwalijk kan nemen is de vele hulp die ze in heeft geschakeld en waarschijnlijk de goede zorg ander wordt een dier geen 29 wel?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:50

tja, doordat de media er aandacht aan besteed, word het enorm opgeblazen voor mijn gevoel.
Zuur dat dit paard is overleden, oorzaak is duidelijk gewoon speculeren.
ik hoop niet dat alle oude paarden nu ineens op stal staan snachts omdat men denkt dat dit beter is, goed ruwvoer, en vooral, ruim voldoende ruwvoer is veel belangrijker voor paarden om warm te blijven dan een deken en een stal.
Natuurlijk kan een dek en stal helpen, maar ik zie liever een paard zonder dek met loopstal en ruim voldoende voer.
Zoals er al geschreven is, het dier is 29, de doodsoorzaak is niet bekend.
Kan zoveel zijn!!

Sterkte voor de eigenaren met het verlies van hun dier.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:56

Ach, wat zielig, 29...
Een mooie leeftijd, maar toch sneu hoor.

Mijn paard is bijna 21, en ik hoop dat ze nog lang mee zal gaan.
Lol heeft ze nog zát buiten in de sneeuw, maar met die strenge vorst gaat ze wel naar binnen.