Kamer: bosverbod voor grote grazers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:42

Citaat:
Toen een groep verhongerde paarden vorig jaar al zwemmend naar het Fluitbos ontsnapte, scheurden zij binnen korte tijd alle bast van de bomen.

Kijk, daar staat het nou precies. Ze zitten daar gewoon in een soort van gevangenispostzegeltje dat ze in Den-Haag "natuur" noemen. De paarden ontsnapten om te overleven (voor hun lol gaan ze immers met hun hongerige lijven echt het ijskoude water niet in hoor)....en dan zegt zo'n mens het volgende:

Citaat:
VVD-Kamerlid Lodders weigert eenzelfde natuurdrama als in het Fluitbos. „De bomen zijn er compleet kaalgevreten”, zegt de liberale politica. „Het ziet eruit om te huilen. Dat kunnen we de mensen die dagelijks van het Hollandse Hout genieten niet aandoen.”

Dus: ze laat de grazers dus liever verhongeren. Natuurlijk..... 8)7 . Wat een idiote ontwikkeling nu weer. Ik vind die opmerking van haar echt om te huilen. En wat denkt de Tweede Kamer dan wel? Dat wij graag snel geconfronteerd worden met massale sterfte?? Ik begrijp er niks van. Zou die zin wel kloppen? Zijn ze dan echt gek geworden?
Mijn mening: zolang er niet genoeg voedsel is voor de grazers: bijtijds voldoende bijvoeren en van het voorjaar de hengsten ruinen. Je kan de "natuur" op een postzegel niet op z'n beloop laten. Daar moet je verantwoordelijkheid voor nemen. En dan blijft het Bosje Hout van Lodders ook heel. Maar nee, mw. Lodders wil het hek om de postzegel juist nog wat hóger maken....ze wéigert een natuurdrama met de boompjes (lees: heeft liever een natuurdrama met verhongerende dieren). Het is een schande.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:48

onder het mom van ; als ze geen stervende dieren zien, zijn ze er ook niet...
struisvogel-beleid.
we zullen de heren en dames zelf eens met een velletje en een knuppel in een grot opsluiten. back to nature.....
en o ja ! niemand mag gaan kijken.

Mistral_Bink

Re: Kamer: bosverbod voor grote grazers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:07

Het is zeker nog steeds niet mogelijk om iets tegen hun op te zetten met handtekeningen verzamelen oid?

Het is toch te zot voor woorden dat die beesten moeten leven op zo,n voor hun miezerig stukje en dat ze anders maar dood moeten vallen?

Ik kan daar echt niet bij met me hoofd wordt er pis link van!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:11

Lijkt me een tactisch plan, misschien moeten we het wat verder doorvoeren, stop dan voor iedereen de medische behandelingen maar, dan kunnen de sterksten overleven, inderdaad lekker back to nature :j. Scheelt ook een klap in de ziektenkosten en het aow drama....
Ik snap nog steeds niet waarom dieren geen enkele waarde hebben voor sommige mensen, het zijn net zo goed levende wezens, net als wij. Ondanks onze 'geweldige' hersencapaciteit zijn we echt in NIETS beter dan de dieren, waar we nota bene van afstammen. Zonder ons mensen zouden die beestjes nu heel prima in de echte natuur kunnen leven :j.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:17

en dan vergeten we ff dat "de natuur "geen hekken heeft, en geen beleid.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:24

horseyfries schreef:
"Het natuurdrama"??? "Bomen helemaal kaalgevreten"?? Dan schieten we die toch ook gewoon neer?? Doen we met de paarden toch ook?
Dé oplossing voor elk probleem!

_O-

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:33

Ik word echt kotsmisselijk van dat gedoe rondom de oostvaardersplassen. Wat een achtelijk gezeik nu weer. Lekker boeie dat die mensen tegen kaal gevreten bomen moeten aankijken. Na het lezen van het artikel krijg ik ech jeugende vingers om daar ergens eens ff een hek open te gaan zetten..... (wie doet er mee :D )

Sneezey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 06:04

Dit is toch te belachelijk voor woorden!!!! :( Mensen willen dat er dieren in de natuur 'vrij' rond lopen maar mogen vervolgens wel verhongeren omdat de natuur waar ze vrij rond lopen niet groot genoeg is voor voedsel. En als ze dan uit pure wanhoop overzwemmen naar een gebied waar ze wel mss eten kunnen vinden dan is dat ineens onaanvaardbaar want bomen die zijn aangevreten staat niet??? Wat zijn dit voor zielige mensen, ik kan mij hier zo kwaad over maken!! Zijn hier nog acties voor gepland want ik ben in staat om even naar Den Haag te rijden om ze daar allemaal door elkaar heen te rammelen :(

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 07:46

Oh.. dan krijg ik ballen in me buik,
grote warme natte lekke ballen. |o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:15

Orchid schreef:
Die beesten hebben ook niks in dat bos te zoeken.
Zolang het aantal grazers groter is dan een natuurgebied kan hebben kunnen ze daar beter eerst wat aan gaan doen. Kun je ze wel een hoekje bos bijgeven maar als dat in een keer word opgegeten en platgewalst is dat idd zonde. Een paar hertjes in je bos is leuk, maar het moet wel in verhouding zijn anders blijft er niks over, ook niet voor de dieren zelf om een volgend jaar weer van te eten...

Bomen, twijgen, bast ed horen in het dieet van oa herten (en ook die worden genoemd) en ook paarden ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:26

Orchid schreef:
Die beesten hebben ook niks in dat bos te zoeken.

1- Ze hebben ook niets in de oostvaardersplassen te zoeken.
2- Áls je zo nodig ´natuur´ wil vervalsen, láát het dan ook de gang gaan.

Zoals nu wel heel duidelijk blijkt is dit gewoon dieren én niet verzorgen én niet voor zichzelf laten zorgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:29

knuffeldier schreef:
Na het lezen van het artikel krijg ik ech jeugende vingers om daar ergens eens ff een hek open te gaan zetten..... (wie doet er mee :D )

Komen ze op de weg en veroorzaak je ongelukken.

Zo in die ene elandmoeder met jong die ze zogenaaamd (zag haar dagelijks) niet konden vinden ook verongelukt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:22

En toch zit iedereen nog steeds achter zijn/haar computer, lekker warm binnen, met een kop warme chocomel, te roepen dat het allemaal niet kan :Y)
Ik vraag me af, is het niet tijd dat we zelf eens actie ondernemen, als burger zijnde? Een petitie? Een demonstratie? Of de aandacht trekken op een andere manier? Er moet toch zeker wel iets zijn waarmee wij die dieren kunnen helpen als hun baasjes het niet doen!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:28

loulou schreef:
dat die beesten dood gaan van de honger maakt niks uit, als de mensen maar naar mooie boompjes kunnen kijken :roll:

De bosgebieden waar het hier om gaat liggen buiten de OVP. Het is Staatsbosbeheer die er voor kiest om op de bovenrand van de draagkracht te gaan zitten, waardoor er voor een groot deel van de populatie niet voldoende voedsel is. Moeten de buren daar dan van te lijden hebben?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:12

Equimotion schreef:
loulou schreef:
dat die beesten dood gaan van de honger maakt niks uit, als de mensen maar naar mooie boompjes kunnen kijken :roll:

De bosgebieden waar het hier om gaat liggen buiten de OVP. Het is Staatsbosbeheer die er voor kiest om op de bovenrand van de draagkracht te gaan zitten, waardoor er voor een groot deel van de populatie niet voldoende voedsel is. Moeten de buren daar dan van te lijden hebben?

misschien moet je mijn hele post quoten en lezen en niet alleen die ene zin

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:14

Het is toch van de zotte dat je gaat proberen (met de nadruk op proberen, wat iets anders is dan DOEN) een natuurgebied na te bootsen, om vervolgens de bewoners niet toe te staan natuurlijk gedrag te vertonen. En dat is overleven.
Als je zo´n experiment begint moet je ook je verantwoordelijkheid nemen en ´managen´. Ik denk inderdaad aan castreren en voorkomen dat die groep zo groot wordt dat het gebied het niet meer kan ondersteunen.
Bijvoeren is ook geen optie want dan gaan ze nog meer aanfokken. Het is linksom of rechtsom gewoon klote voor die dieren. Ik hoop dat ze snel besluiten gaan nemen voordat ze onder een stapel wetsvoorstellen begraven raken... |(

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:28

Ze mogen natuurlijk gedrag vertonen, alleen binnen de grenzen van het betreffende natuurgebied.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:29

Het is inderdaad een uit de hand gelopen experiment... ;( Voer ze of schiet ze neer, alles beter dan ze laten lijden...

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:31

8nnemiek schreef:
En toch zit iedereen nog steeds achter zijn/haar computer, lekker warm binnen, met een kop warme chocomel, te roepen dat het allemaal niet kan :Y)
Ik vraag me af, is het niet tijd dat we zelf eens actie ondernemen, als burger zijnde? Een petitie? Een demonstratie? Of de aandacht trekken op een andere manier? Er moet toch zeker wel iets zijn waarmee wij die dieren kunnen helpen als hun baasjes het niet doen!

Ik ben voor!!!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:34

Fitch schreef:
Het is inderdaad een uit de hand gelopen experiment... ;( Voer ze of schiet ze neer, alles beter dan ze laten lijden...

Dit is een groeicurve van een populatie met eindige bronnen (zoals de OVP)

Afbeelding
De populatie van de OVP zit dus zo'n beetje op de stippellijn.

Dit gaat puur over wat de populatie kan hebben. Een populatie op dit niveau kan dus al ten koste gaan van bijv. het voorkomen van een andere soort die niet meer om voedsel kan concurreren, of een plantensoort die zo ver begraasd wordt dat hij niet meer kan bestaan etc.

Om die reden wordt er in andere gebieden in Nederland gekozen om op een populatie onderaan de curve te blijven zitten, net na de eerste bocht.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:38

hyppolyte schreef:
Mijn god wat een gezeik toch elke keer! Zorg dat je de hengsten ruint en zorg desnoods voor 1 hengst voor een eventueel fokprogramma, zet dan vervolgens elke dag een paar balen hooi neer en je bent klaar. Eventueel kun je echt overschot altijd nog afschieten. Echt natuurlijk kan in NL gewoon niet meer met all die regeltjes die opgesteld zijn door een stel neuroten, het kan alleen op een gecontroleerde manier, waarbij je dus ook een bepaalde zorg op je neemt, punt.
Dus: of ze gaan de kudde in toom houden en bijvoeren, of alle wilde paardjes gaan uit die stomme oostvaardersplassen en dan naar een echt natuurgebied waarin ze hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

Voor één keer vraag ik me nu eens af waarom elke "Boktmuts" (no offence) dit begrijpt en logisch vind, maar allerlei zgn. geleerde mensen er zo'n moeite mee hebben om zoiets eenvoudigs in te willen/kunnen zien?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:39

Equimotion schreef:
loulou schreef:

Precies! In de OVP is de flora ook aan het verarmen omdat hongerige landbouwhuisdieren bij ieder sprietje groen proberen te komen en zo ook kwetsbare vegetatie kaalvreten.

Méér terrein is geen oplossing, het is het probleem juist groter maken.
Misschien dat het even wat eten biedt, maar het jaar erop zit je met meer dieren en een gebied dat óók weer de grens van zijn capaciteiten bereikt om al deze dieren te voeden.

Paarden horen niet in bossen en ook niet in moeras.

Er is niets mis met wegvangen, afschieten of andere vormen van populatiebeheer. De bezwaren daartegen zijn een wassen neus.

Tegen het laten verhongeren zijn wel een aantal bezwaren aan te voeren, vooral omdat we het nog steeds over landbouwhuisdieren hebben hier.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:59

Landbouwhuisdieren afschieten is volgens jou heel normaal? Moet jij eens proberen, als je momenteel in de financiële crisis niet meer genoeg geld hebt om je dieren eten te geven, dat je dan even met de buks een paar gaat neerschieten.
Volgens mij was heel Leiden in last toen een bepaalde voorzitter van een niet erkend stamboek dit zei te gaan doen als zijn stamboek niet erkend werd. En nu is het plotseling doodnormaal omdat het in de OVP is??

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:01

De paarden en runderen in de OVP zijn aangemerkt als wild, daar is al een rechterlijke uitspraak over. (al dan niet discutabel) De edelherten in het gebied zijn sowieso niet als landbouwhuisdier aan te merken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:14

In het slachthuis krijgt een paard ook een schietmasker voor. Én horseyfries, als mensen door de financiele crisis hun paarden niet meer kunnen onderhouden, en ook niet kunnen verkopen, wat is er dan mis met de dieren afschieten? Daar stopt het lijden.

Beter dan wat in de VS gebeurt, waar dieren gewoon aan hun lot worden overgelaten. Maar dit is erg offtopic.

Even offtopic is KdL erbij halen. Hoewel ook die wat mij betreft zijn dieren mag laten afmaken zolang hij dat doet binnen wettelijke grenzen. Ik heb geen idee of je zelf een paard mag neerschieten in dit land.

Maar goed terug naar de OVP:
En ja, ik vind het afschieten een van de humaanste oplossingen, als het met beleid en kunde gebeurt. Ik ben ook niet tegen de jacht op hertjes en everzwijntjes trouwens, ik eet vlees en dan is vlees dat buiten gescharreld heeft misschien wel net zo best als vlees dat eerst in kleine hokjes heeft gezeten en dan met veewagens naar een abbatoir wordt vervoerd.

Dieren die nauwelijks in de hand geweest zijn wegvangen en afvoeren in veewagens levert vele malen meer stress op dan ze op eigen terrein afschieten.

@equimotion: gerechtelijke uitspraak of niet, het zijn gefokte ponys en runderen en ze zijn door mensen binnen een middels hekken afgemaakt terrein gebracht.

Dat geeft verantwoordelijkheid en die wordt in de OVP al jarenlang niet genomen.