Volbloed Lukas is nu officieel het slimste paard ter wereld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prinslover

Re: Volbloed Lukas is nu officieel het slimste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:56

Wauw, wat ontzettend knap zeg... :wow: .

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:07

hoe je het went of keert, vind het knap dat je je paard zover krijgt
ik ben al blij dat de mijne stilstaat bij het opstappen :+

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:09

Kan hij überhaupt wel zien daar recht beneden hem? Of doet hij het op de tast. Het was inderdaad leuker geweest als zijn naam even geshaket werd. Maar mijn paardje doet het hem niet na ;-)

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:09

blue_kim schreef:
en toch blijf ik het bijzonder vinden als een paard zoiets kan.
Dan kan er wel gezegt worden: ach dat zouden meer paarden kunnen. Nou laat maar zien dan.

Precies! *D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:12

Ik vind het echt geweldig om te zien!
Idd dit kunnen natuurlijk veel meer paarden,máár je moet wel erg veel tijd erin steken anders lukt het je Nooit,daarbij moet je zelf ook erg gedreven zijn.
Vind al heel wat dat m'n pony op commando voetje geeft (hahahaha) ow en luitert op de stem met longeren natuurlijk, ja is ook een stukje NH :D

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:15

wauw super zeg!!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:20

Knap zeg :oo

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:29

Inderdaad erg knap, denk alleen dat het paard niet echt kan lezen maar gewoon heel goed is in het lezen van lichaamstaal en commando's 'clever Hans' maar dat neemt niet weg dat het wel knap is aangeleerd.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:34

Paard heeft in 2 minuten tijd 25 snoepjes gekregen.

Hij weet ook precies waar hij het moet halen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:37

Zelfde truuk als het rekenende paard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:42

Ach misschien is het paard niet zo knap, maar dan is de dressuur nog wel knap... ;)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:45

Vienna2007 schreef:

Misschien doet ie het wel voor een graantje ;-)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:50

winia4ever schreef:
Lunske: Waarom niet?

Ik was ook niet helemaal onder de indruk omdat ze de volgorde van de letters of figuren niet veranderd...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:05

Ik vind het knap, zou niet weten hoe ik dat mijn paarden zou moeten leren ookal denk ik dat zij het ook best zouden kunnen.Paarden zijn zo sensitief dat je daarmee een heleboel kan bereiken denk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 13:07

fienaaa schreef:
winia4ever schreef:
Lunske: Waarom niet?

Ik was ook niet helemaal onder de indruk omdat ze de volgorde van de letters of figuren niet veranderd...

In het artikel staat dat de letters en cijfers voor de recordpoging niet in een bepaalde volgorde lagen.
Het lag dus allemaal door elkaar heen :)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:16

Hij kan vanuit die hoek toch helemaal niks zien...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:30

Vienna2007 schreef:

Natuurlijk, anders zou dit gedrag niet zo geconditioneerd zijn. Wat heeft het voor een nut voor dat paard als hij telkens die letters aanraakt en zijn kunstjes doet als het toch niet beloond word. Het is heel simpel

Baasje zegt L. Paard raakt de L aan, baasje zegt het magische woordje en TADAAAAAAAAAA paard krijgt een snoepje.
Paard denk: "zo ik heb mijn baas goed getraind, ik hoef alleen maar dat ding aan te raken en ik krijg een koekje!"

In het begin gaat dit natuurlijk perongeluk. Baas leg die letter neer, paard snuffelt eraan uit nieuwsgierigheid, paard krijgt beloning. Dat is pas gemakkelijk aan je salaris komen. Dit gaat de baas op cue (commando) zetten, introduceert meer letters en cijfers, legt meerdere dingen tegelijk neer, maakt er een gedragsketen van en het is klaar.

Niks bijzonders dus, gewoon een baas die de leerprincipes van een dier goed onder de knie heeft, en wat zichzelf dus een uitstekende trainer maakt. Respect dat ze zoveel voor elkaar heeft gekregen bij het dier, maar uniek vind ik het niet.

En waarom dan blijven belonen? Simpel:Als jij op de bank zit, er word gebeld, jij staat op, doet de deur open en er staat niemand voor de deur... dan baal je.

Nog geen 15 min later, zit je weer op de bank voor je favo tv programma, bel gaat weer, je staat weer op, doet weer de deur open, en er staat weeeer niemand..

10 min later, zit je op de bank, gaat weer die bel, denk je dan echt dat je nog opstaat? Natuurlijk niet, je zou wel gek zijn als je dat deed.

Maar bedenk dit voorbeeld maar eens maar dan dat jij keihard werkt voor je baas, en aan het eind van de maand wel je salarisstrook krijgt, maar je geld niet... Reken maar dat je dat geen 2 maanden doet voor je baas.

Daarom word dit paard zoveel beloont. Als hij keer op een keer een hetzelfde trukje doet en hij zou niet regelmatig beloont worden heeft het voor hem geen enkel nut op dat kunstje nog een keer te doen. Het levert hem namelijk niks op, dus is het energie verspilling. Naarmate een gedrag er beter in zit ga je natuurlijk wel afbouwen met belonen en beloon je alleen die super goede uitvoeringen nog. Anders krijg je een luie werknemer...
Laatst bijgewerkt door Urko op 25-11-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:31

Cayenne schreef:
fienaaa schreef:

In het artikel staat dat de letters en cijfers voor de recordpoging niet in een bepaalde volgorde lagen.
Het lag dus allemaal door elkaar heen :)

Heb ik inderdaad gelezen, maar toch vind ik het jammer dat ze dit niet voor deze filmpjes heeft gedaan, dat zou het voor mij een stuk geloofwaardiger maken...

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:36

Ik vond het wel erg bijzonder, het viel me op dat het paard er op de andere filmpjes zo gelukkig uitziet! oortjes naar voren!

Lijkt me erg leuk om zo met je paard bezig te zijn!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:37

ta_nikita schreef:
Volgens mij maakt het niet uit of je de letters of vormpjes verandert of shuffelt. Wat mij opviel is dat zij hem lichtelijk stuurt bij het geven van de beloning. Elke keer als zij hem beloont zie je haar hand al richting de vormen of letters gaan (korte of lange bewegingen). Wel leuk om te zien dat dit wel werkt met dit paard, aangezien hij voor niets anders 'geschikt' was...

dat dacht ik idd ook te zien, zeker bij de laatste letter, cq figuur, zie je het duidelijk!

mijn paard is ook superslim, als ik aan het rijden bent en ik zeg; zijn we klaar? loopt hij direct in 1 streep naar het hek....of is dat gewoon lui...hihi :P

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:40

Inderdaad is het precies als Slimme Hans uit het begin van de vorige eeuw. Die werd beroemd omdat hij kon tellen. Zei je 'negen' dan tikt hij 9 keer op de grond met zijn voorbenen. Er werden allemaal tests gedaan om te kijken hoe dat nou mogelijk kon zijn. Ook bij anderen dan zijn eigen baasje lukte de test, steeds tikte hij het juiste getal op de grond.

Totdat de test uitgevoerd werd vanachter een scherm, toen ging Slimme Hans volledig de mist in. Waarom? Elk persoon die een getal opgaf aan het paard telde in zich zelf mee met het paard. Op het moment dat het juiste getal werd bereikt, gaf de tester geheel onbewust toch een fysiek signaal af en dit was, hoe miniem ook, voor Hans voldoende om te weten dat hij moest stoppen. Toen alle mensen achter een scherm stonden, wist hij niet meer wanneer hij moest stoppen.

Paarden kunnen de kleinste signalen die ze elkaar geven met hun lijf, lezen, dus ook dat van mensen! Met Lukas zelfde verhaal, hij weet niet werkelijk wat een vierkant of een letter L is, hij let gewoon goed op de signalen van het baasje om z'n snoepje te verdienen. Niks meer, maar zeker ook niks minder dan dat, want het vergt heel veel training van beide kanten.

Lukas is niet intelligenter dan andere paarden, want allemaal hebben ze dat ongeloofelijke scherpe vermogen om de kleinste signalen op te pikken. Dat is de belangrijkste les van dit verhaal.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:51

Mooi gezegd KarinG,
denk dat daar idd wel een kern van waarheid in zit!

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:59

Hoe leuk is dat! :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:03

het filmpje was bizar slecht... ten eerste miss legt ze altijd de letters in die volgorde, ten 2de de figuren verteld ze in precies de zelfde volgorde als dat lukas gespelt werd... paard weet dus gewoon waar hij eerst moet tikken en de daarop volgende dingen.
Zo heel bijzonder is het niet, wel leuk natuurlijk...maar vind het niet bijzonderder dan iemand die haar paard laat zitten met miniscuul kleine hulpen

EDIT: ik zie nu ook een andere volgorde (toch ff laatse paar sec gekeken) maar idd een paard let op miniscuul kleine dingen. natuurlijk vergt het veel training maar om t nu zo groot aan de klok te hangen

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:26

Vind het eigenlijk wel leuk om te zien dat een paard dat toch een beetje afgedankt is nu zo gelukkig is.
Je ziet wel duidelijk dat hij het daar goed heeft. :j