Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:39

Zidore schreef:
ja, maar een konik kun je niet verkopen, toch? Ik vind het nu echt mosterd na de maaltijd om te gaan schieten, dit probleem bestond vorig jaar ook al en dit jaar zijn er vast veulens geboren, had daar dan iets aan gedaan!!!!!

Waarom zou je ze niet kunnen verkopen? In polen zijn het zeer geliefde rijpony's.

Ik vind afschieten trouwens een goede oplossing. Vangen en verkopen lijkt me eigenlijk niet echt oplossing, er worden ieder jaar al zoveel hengstveulens naar de slager afgevoerd omdat er gewoon een overschot is.

De beste oplossing lijkt me trouwens het casteren van hengsten zodat er geen voortplanting meer zal komen en de kudde vanzelf uitdunt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:29

Afgelopen winter werden ze pas doodgeschoten als ze conditiescore 1 hadden..dan zijn ze al bijna dood en heeft het lijden al plaatsgevonden
Ben benieuwd bij welke conditiescore ze nu daadwerkelijk gaan schieten....
Hopelijk niet pas bij 2

In de echte natuur overleven alleen de slimste en snelste paarden
Zij weten op tijd water te vinden en aan roofdieren ontsnappen
Zo krijg je een sterk ras en dat heet natuurlijke selectie!

Van natuurlijke selectie is in de Oostvaardersplassen helemaal geen sprake
Het is gewoon een wedstrijd welk paard het langste zonder eten kan
Ook al zijn ze kreupel door bv slechte beenstanden
Dus in dit geval is het niet de sterkste paard dat kan blijven overleven..
..
Ik blijft het een dieptriest vinden :(

BaiNar

Re: Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:35

Natuur zijn gang laten gaan???
Hoe naief kun je wezen...
Bijvoeren en castreren... dat moet er gebeuren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:08

Jolandaa_ schreef:
Hmm, op eenden word ook gejaagd, net zoals herten/zwijnen en hazen..

Verder niets anders dan dat er al jaren word gedaan. Alleen wij rijden paarden vinden het dus 'zielig' dat het bij een paard gebeurd.

De populatie word alleen uitgedund zodat overbevolking niet voor komt.

Ja idd ... helemaal mee eens _/-\o_

IljaenUzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:23

Bijvoeren heeft geen zin want de sterkste die eten het eten op en de zwakste komen toch niet bij het voer. Als de dieren een zware winter door komen waar voedsel schaarste heerste, hebben de dieren een natuurlijke pil, ze krijgen dan in het voorjaar geen jongen, alleen de sterkste zullen jongen krijgen. Vorig jaar moesten ze wachten tot ze ze hun laatste adem uit blazen voordat ze ze mochten schieten, dat is te laat. Je zag filmpjes waar de dieren verzopen in een plasje water, dat kan echt niet! zorg dat je erbij bent als ze dieren zich beginnen af te zonderen en schiet ze dan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:40

De OVP staan volop in de publieke belangstelling, maar er zijn meer "natuur"gebieden waar de problematiek van een wegens "laat maar waaien"-wanbeheer uit de hand gelopen wildstand speelt. Hier vlak om de hoek bijvoorbeeld, in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Daar wordt de omvang van de herten- en reëenpopulatie niet gereguleerd, met als gevolg dat die bij voedselschaarste vanuit het duingebied massaal de bewoonde wereld intrekken en daar bij hun strooptochten naar voedsel enorme schade aanrichten aan belendende weidepercelen, bollenvelden en zelfs tuinen van woningen. Om nog maar te zwijgen over het leed dat ontstaat bij het door het wild kruisen van wegen. Er worden er hier iedere winter wel een stel doodgereden (heb er zelf ook al eens eentje onder de auto door gehad, maar reebokje versus Patrol was - gelukkig voor mij - een wat ongelijke strijd, die deed het echt niet meer) en dat loopt lang niet altijd met alleen maar blikschade af. Ondetussen wast de AWD haar handen in onschuld "want het is tenslotte 'wild'" (ook al zijn ze daar, net als in de OVP, ooit bewust uitgezet) en doet niets. Moet je als particulier eens proberen, je buren zoveel overlast bezorgen met je huisdieren...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:04

Oei wij kampen hier ook met overbevolking maar dan doordat er nog overvloedig eten is, wat als er nog meer daklozen komen, ook afschieten, bijvoederen doen we al? Als de natuur zijn gang mag gaan dan moet de draad weg en natuurlijke vijanden komen. Als dat niet kan moet er ingegrepen worden maar spreek dan niet van wilde dieren of de natuur zijn gang laten gaan, maar van halfwild gehouden dieren. En die hebben het waarschijnlijk beter dan de gebruiksdieren, al heb ik niet het gevoel dat mijn paarden ongelukkig zijn. Ze begroeten mij toch altijd ook als ik een hoofdstel bij heb en geen eten. ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:31

Tja, naar Polen verkopen, gelukkig kost dat niets!

die kudde moet gewoon heel sterk uitgedund worden! Veulens er uit halen, de hengsten er uit halen. Zwakke dieren idd nu al afschieten, dat heeft geen zin. Maar als ze dit nu niet goed oplossen, zien we volgend jaar alleen maar weer dezelfde berichten als nu... Ik vind het allemaal maar een zielige bende als ik het zeggen mag.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:34

Waarom afschieten als je ze kunt bij voeren??

Doe het op verschillende plekken en waar ze zelf moeten zoeken zo worden ze niet tam en leven ze toch in de natuur!..

Het is niet meer zo als vroeger,!..Alles veranderd! beetje bij voeren is geen probleem lijk mij.. :(:)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:37

winia4ever schreef:

Doe het op verschillende plekken en waar ze zelf moeten zoeken zo worden ze niet tam en leven ze toch in de natuur!..

Het is niet meer zo als vroeger,!..Alles veranderd! beetje bij voeren is geen probleem lijk mij.. :(:)

Dan houd je nog het probleem dat het er te veel zijn.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:57

Jolandaa_ schreef:
winia4ever schreef:

Dan houd je nog het probleem dat het er te veel zijn.

Sterker nog, dan vergroot je het probleem zelfs, doordat er nóg meer dieren overleven.

Bijvoeren kan alleen in combinatie met iets anders zoals castratie, wegvangen, afschieten. Maar je kunt niet alleen bijvoeren, dan gaat het dus mis. Ik heb niets tegen afschieten. Heerlijk stukje vlees op je bord, van een dier dat een redelijk goed 'vrij' leven heeft gehad (in tegenstelling tot het gemiddelde boerderijdier). Ik zie het probleem niet. Maar dan moet het wél op tijd zijn afgeschoten en niet als het dier al flink aan het lijden is geweest en broodmager is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:07

Ik ben benieuwd in welke conditie het dier dit jaar moet zijn voor ie afgeschoten wordt....

Ik blijf er ook bij net als vele dat alleen afschieten geen zin heeft. Ze moeten het meer aan gaan pakken. Haal er een zooitje hengsten uit of castreer ze. En de hengstveulens de komende jaren er ook tussenuit halen als ze oud genoeg zijn, desnoods castreer je die en zet je ze samen in een ander natuurgebied uit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:39

Je zou toch haast zelf baaltjes hooi neer gaan leggen...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:58

Quellian schreef:
Je zou toch haast zelf baaltjes hooi neer gaan leggen...

nou idd, maar ga je dat de hele winter doen???

Ik vind dat ze maar zsm met dat afschieten moeten beginnen, het wordt nu al kouder en als die beesten daar staan te lijden schiet het ook niet op. Ik vind dat ze daarbij, ook de veulens er uit moeten halen. Verkoop ze (naar polen voor mijn part) of zet ze uit in een ander gebied. Maar doe iets!!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:07

Ze hadden hier nooit aan moeten beginnen.. snap het echt niet dat ze hier niet over hebben nagedacht van te voren wat hadden ze verwacht!?! |o Dat er ineens wolven van out of no were komt om de zwakke dieren op te eten?? Yeah right, ze verwachten een compleet natuurgebied te creëren op een afgesloten stuk van 5600 ha ( 56 km²).
Naja geen wolven beren of etc.. dus nu moet de mens aan te pas komen..Want wat is er nou mooier elk jaar paar veulens, oudere paarden weer afschieten en zo blijft het aantal gelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:28

Jolandaa_ schreef:
Ik kan het wel begrijpen. Ze willen de natuur hun gang laten gaan en dat doen ze..

Helemaal niet.
Het gaat over gedomesticeerde koeien en paarden losgelaten in een omheind park op een stuk droogpompt binnenzee.
Dat is afhankelijk van je gezichtspunt een grote kinderboerderij of extensieve veeteelt, maar met geen mogelijkheid ´natuur´ te noemen.

Het is te gek voor woorden dat SBB wéér onder de regelgeving voor het houden van dieren uitkomt.
Heel Bokt met een paard 24/7 buiten doet exáct hetzelfde maar is wel de pisang als diezelfde db vindt dat de pootjes te nat staan.
Oplossing: zet er een bordje ´wetlandsbeheer door grote grazers´ bij :)* Niks schuilstal nodig, niks drainage, niks voeren. Laat de ´natuur´ maar haar gang gaan.

SBB moet gewoon onder de wetgeving voor veehouderij vallen. Geen genéuzel verder over wolven; je laat ook geen vos in een kippenren als je wat veel kippen hebt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:32

Als we natuur zouden hebben ja.....

Ik kan hier met mijn pet niet bij. Het stukkie natuur wat nederland heeft, is niet zoals natuur hoort te zijn. Dan heb je al 2 problemen. Het stukkie en het neppe.
Hoe in hemelsnaam kun je dan zeggen tegen de dieren ga daar maar fijn wonen en zoek het in de winter ook maar zelf uit?

Ik zou zeggen, zolang de natuur in nederland geen echte natuur is, voer je de dieren bij. Dan leg je bij de heren en dames maar een stel knopen zodat er niet te veel bij komen, maar om ze te laten lijden voor iets wat wij als mens wel een grappig idee vonden om met ze te doen....nee dat vind ik gewoon niet kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:32

mebianca schreef:
Want wat is er nou mooier elk jaar paar veulens, oudere paarden weer afschieten en zo blijft het aantal gelijk.

Pardon? Kan je dus met zwartbont melkvee ook doen. ´Mooi´ op uitgemolken koeien in de weide schieten.....

In het kunstmatige park met een hek erom heeft men gedomesticeerde paarden en koeien losgelaten.
Het is van de zótte dat dit onder ´natuur´ is uitgezonderd van welzijnswetgeving voor de veehouderij.
Erop gaan schieten is niet ´mooi´ maar 8)7

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:06

HC, ik vind het niet te geloven, maar ik ben het MET JE EENS!! *\o/* *\o/* _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:19

Ik ook!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:57

Toch zwaar triest dat zelfs de dierenbescherming het verschil niet weet tussen natuur en een groot weiland -O-

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:09

Op dit moment ben ik het rapport aan het lezen en kan niet anders zeggen dan dat ik het met het rapport eens ben.
In het eerst rapport (2005) zijn een heleboel aanbevelingen gedaan en helaas niet allemaal even strikt opgevolgd. Nu zijn er op nieuw aanbevelingen gedaan het het komt ongeveer neer op het volgende.
Het beheer in de OVP vooral zn gang laten gaan, kortom, natuurlijke wetten hun gang laten gaan. En dat de dieren dus helemaal dier kunnen zijn.
Als dieren lijden ze afschieten en dat doen in een eerder stadium dan dat dat nu gebeurt. In het engels kan je dit heel duidelijk omschrijven. Het is niet afschieten in de vorm van doden, zogenaamd "killing" maar het is "culling" het afschieten van dieren als ze het niet meer gaan redden. Hier door behoud je de natuurlijke selectie. Of als quote zoals dit rapport aangeeft: "early reactive culling"
Een andere aanbeveling is het meer toegang krijgen van de dieren tot beschutting. Ze zouden vooral in de winter meer toegang moeten krijgen tot omliggende natuurgebieden. (maar helaas zal dat met deze regering niet gaan gebeuren ben ik bang...)

Er wordt nog veel meer aangeraden en info gegeven, maar ik kan niet het hele rapport quoten.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:14

Huertecilla schreef:
mebianca schreef:
Want wat is er nou mooier elk jaar paar veulens, oudere paarden weer afschieten en zo blijft het aantal gelijk.

Pardon? Kan je dus met zwartbont melkvee ook doen. ´Mooi´ op uitgemolken koeien in de weide schieten.....

In het kunstmatige park met een hek erom heeft men gedomesticeerde paarden en koeien losgelaten.
Het is van de zótte dat dit onder ´natuur´ is uitgezonderd van welzijnswetgeving voor de veehouderij.
Erop gaan schieten is niet ´mooi´ maar 8)7

Hihi bedoelde het natuurlijk sarcastisch :) dacht dat het wel overkwam :roll: aangezien ik boven deze zin wel aardig negatief over dit stuk weiland had getypt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:14

JewEmm schreef:
Het beheer in de OVP vooral zn gang laten gaan, kortom, natuurlijke wetten hun gang laten gaan. En dat de dieren dus helemaal dier kunnen zijn.
Als dieren lijden ze afschieten en dat doen in een eerder stadium dan dat dat nu gebeurt.

Ok.

Dat afdrukken en bij je houden om aan een db-er te geven wanneer die zeurt over een schuilstal, drassige weide of matige conditie van je zalig 24/7 buiten levende paarden.

Verder een ´mooie´ oplossing voor degenen die vijf paarden in de weide niet meer kunnen opbrengen. Gewoon drie voeren en de andere twee preventief voor toekomstig lijden behoeden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:23

Gelukkig zal dat bij mij nooit hoeven te gebeuren.
Maar het gaat hier ook niet om gedomesticeerde diren. En daar zit het hele verschil. Het gaat hier om dieren die tussen de twee "hokjes" wild en gedomesticeerd inzitten. Daarom is het hele "culling"-beleid. Die dieren dier laten zijn, maar wel uit hun lijden verlossen wanneer de "welfare" negatief wordt. (sorry, heb het in het engels gelezen en kan geen fatsoenlijke nederlandse woorden bedenken).