'Dieren Oostvaardersplassen niet bijvoeren maar afschieten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:55

Asyaa schreef:
Bijvoeren is leuk, maar symptoom bestrijding. Dan blijft alles leven, en alles sext er vrolijk op door, totdat de er geen enkele honderden zijn, maar enkele duizenden.

Idd, de enige oplossing is volgens mij nu de zwakkeren afschieten en daarna strenge geboortebeperking. Ik snap echt niet dat ze dit niet voorzien hadden :n Ze hadden vanaf het begin al aan geboortebeperking moeten doen en er al niet eens aan moeten beginnen als dat te duur is, dat wisten ze van te voren dan ook.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:02

Pffff....

En dan, dan schieten ze die dieren af en de mannetjes lopen er weer bij en volgend jaar loopt er weer meer bij. En dan moet dat weer afgeschoten worden.
Vind het een beetje krom! Haal gewoon de mannelijke dieren erbij weg en niet meer uitbreiden.

Arme dieren zijn slachtoffer geworden van een heel slecht over nagedacht project!

Kitsolu

Re: 'Dieren Oostvaardersplassen niet bijvoeren maar afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:31

Jeetje zeg.. laten we dan gelijk allemaal vegetariër worden!

We eten wel allemaal ons stukje vlees uit de supermarkt, maar die beesten uit de Oostvaarders Plassen, die een relatief mooi leven gehad hebben (op afgelopen winter na) die mogen niet afgeschoten worden "want dat is zielig".

Ik vindt dit een hele goede oplossing, maar liever voor eenmalig of voor een korte periode. Laat ze volgende zomer met een plan komen om de kuddes kleiner te maken (lees, vangen en vervoeren naar andere natuurgebieden buiten Nederland).

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:43

ze moeten volgens mij maar eens in Dülmen op bezoek gaan en daar kijken hoe ze het paardenbestand al meer dan 200 jaar op orde houden.
Daar zijn ze er veel serieuzer mee bezig, loop er maar 1 hengst in de kudde die elk jaar wordt gewisseld om inteelt te voorkomen en worden elk jaar de jaarlinghengsten uit de kudde gevangen. Een kudde wilde paarden introduceren is veel meer dan loslaten en zien waar het schip strandt maar heeft met verantwoordelijk beheer en controle te doen.

voor de nieuwschierigen onder ons: http://www.wildpferde.de/

blacjbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:23

Absurd dit ;(

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:24

Kunnen ze die beesten hier herplaatsen naar andere bossen? Hier lopen ook paarden en runderen in het bos. Nog plek zat dus kom maar brengen!
En zo zullen er wel meer plaatsen zijn.

Waarom een beest wat je er zelf hebt neergezet met het doel dat ze zich vermeningvuldigen uiteindelijk afschieten? We wonen in nederland, we hebben gewoon niet veel plek. Laten we gewoon de moed opgeven en dit soort dingen niet meer zo grootschalig willen doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:25

Ik vind het ronduit schandalig dat ze het zo oplossen, het gebied is veel te klein dus dat word een massa slachting

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:26

Daarom ben ik voor herplaatsen!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:57

precies. idioten ;(

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:04

O Jeetje, hier heb ik vorig jaar een heel betoog over gehouden, pff gaat het weer..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:21

meiden we gaan ze met zn allen bijvoeren wat vinden jullie. strijdplan nummer 1,1,1,1

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:26

Nolleke_Love schreef:
melaniemagic schreef:
Als ze de paardjes laten leven, vind ik alles best :')

Dat snap ik
dat wil ik ook
Maar als je al die paarden maar laat leven
Krijg je zo een golf van Pony's (Niet dat ik daar problemen mee heb X'D)
Maarja
U snapt wat ik bedoel?? :}

Als ze dan bang zijn voor een 'overbevolking', waarom castreren ze dan niet een aantal hengsten?
De echt zwakke paarden komen denk ik, in de loop van de winter wel naar voren. Dan kan je precies zien wie er wel of geen hulp nodig heeft

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:54

Hertenbiefstukje gaat er prima in. Lijkt me een mooie kerstgedachte. Lekker stukje vlees wat onnodig lijden bespaard is gebleven.

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 04:05

Er lopen ook haflingers rond in Nederland, en de veulens gaan gewoon naar de slacht in Belgie, via via dan wel.

Die kunnen ze niet kwijt en de merries moeten elk jaar een veulen hebben zei men, ivm dat ze anders zog. bevangen raken door teveel gras eten. Dit is mij verteld door iemand van het programma daar dus echt uit betrouwbare bron.. Is dat een beleid?

Ronduit schandalig vind ik dit alles. Is echt niet over nagedacht.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 07:55

Ik begrijp sowieso niet waarom het aantal dieren op dit stuk land niet dramatisch word in gekort.. Het is nu wel duidelijk dat er voedsel te kort is (in de winter). Waarom niet meteen de masse sterfte voorkomen door gewoon nu alles al in te korten en het bij te houden..

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:21

Shahazai schreef:
Jeetje zeg.. laten we dan gelijk allemaal vegetariër worden!

We eten wel allemaal ons stukje vlees uit de supermarkt, maar die beesten uit de Oostvaarders Plassen, die een relatief mooi leven gehad hebben (op afgelopen winter na) die mogen niet afgeschoten worden "want dat is zielig".

Ik vindt dit een hele goede oplossing, maar liever voor eenmalig of voor een korte periode. Laat ze volgende zomer met een plan komen om de kuddes kleiner te maken (lees, vangen en vervoeren naar andere natuurgebieden buiten Nederland).

Helemaal mee eens! Ik ben vegetarier, maar ben wel voor afschieten. Deze dieren hebben alsnog een veel beter leven gehad dan de gemiddelde vleeskoe hoor. Ik snap de mensen die tegen afschieten zijn niet helemaal, de koeien in de vleesindustrie hebben wij mensen daar toch ook zelf neergezet, zelfs met de bedoeling om ze te slachten, en die hebben nog een veel slechter leven dan de dieren in de oostvaarderplassen. Die dieren daar denken echt niet 'goh we zouden hier vrij rond mogen lopen en nu moeten ze ineens van ons af' :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:27

prima, nu al alle manlijke dieren opruimen, trouwens ook echt opruimen en niet laten liggen die dieren
vervolgens alle zwakke vrouwlijke dieren ook opruimen en je houdt een koppel over wat het gebied aan kan
geen groei meer
en mochten er ooit te weinig dieren overblijven door sterfte zijn er nog genoeg in andere natuurgebieden om te verzetten

en als ze nu al dat vlees verkopen , hebben ze een leuk centje over om in het gebied meer beschutting te maken

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:24

Tuihanti schreef:
ze moeten volgens mij maar eens in Dülmen op bezoek gaan en daar kijken hoe ze het paardenbestand al meer dan 200 jaar op orde houden.
Daar zijn ze er veel serieuzer mee bezig, loop er maar 1 hengst in de kudde die elk jaar wordt gewisseld om inteelt te voorkomen en worden elk jaar de jaarlinghengsten uit de kudde gevangen. Een kudde wilde paarden introduceren is veel meer dan loslaten en zien waar het schip strandt maar heeft met verantwoordelijk beheer en controle te doen.

voor de nieuwschierigen onder ons: http://www.wildpferde.de/

+:)+ _/-\o_

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:01

wat is er mis met bijvoeren??? :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:07

xSiep schreef:
Helemaal mee eens! Ik ben vegetarier, maar ben wel voor afschieten. Deze dieren hebben alsnog een veel beter leven gehad dan de gemiddelde vleeskoe hoor. Ik snap de mensen die tegen afschieten zijn niet helemaal, de koeien in de vleesindustrie hebben wij mensen daar toch ook zelf neergezet, zelfs met de bedoeling om ze te slachten, en die hebben nog een veel slechter leven dan de dieren in de oostvaarderplassen. Die dieren daar denken echt niet 'goh we zouden hier vrij rond mogen lopen en nu moeten ze ineens van ons af' :+

Het gaat niet over goed leven gehad hebben of niet. Het gaat over de nodeloosheid van de oplossing. Afschieten zonder meer is GEEN goede oplossing. Dan schiet je nu X aantal grazers af, volgend jaar komen er X aantal grazers bij, volgend najaar schiet je X aantal grazers af, in 2012 komen er X aantal grazers bij, najaar 2012 schiet je er X aantal af,... snap je waar ik heen wil? ;) Is dat dan goed natuurbeheer? Bwa, in mijn ogen niet.
Nu afschieten PLUS jonge hengsten wegvangen, geboortebeperking etc. zodat het afschieten ons de komende jaren bespaard kan blijven. DAT is natuurberheer.

En een randopmerking: dat vleeskoeien een superslecht leven hebben met niets anders dan folteringen, verwaarlozingen en mishandelingen is ook een achterhaald cliché hoor. Er zullen idd zulke bedrijven zijn, maar de vleeskoeien uit mijn omgeving staan zich de gehele zomer dik te vreten aan lang gras, komen 's winters met zijn allen in een supergrote groepsstal terecht en worden bijgevoerd. Wat is daar erg aan? (veeboeren zijn echt niet allemaal monsters).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:40

jacqueline_Y schreef:
wat is er mis met bijvoeren??? :Y)

Asyaa schreef:
Bijvoeren is leuk, maar symptoom bestrijding. Dan blijft alles leven, en alles sext er vrolijk op door, totdat het er geen enkele honderden zijn, maar enkele duizenden.

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:13

doe het net als in Dülmen ( google: dulmener wildpferd ) daar gaan elk jaar of elke 2 jaar alle hengst veulens uit de groep, ( dülmener Wildpferdfang) die worden verkocht. Die 'grote' hengst blijft, maar zijn zonen gaan weg. klaar...

ze leven niet in het WILD dus moeten er maatregelen getroffen worden...
afschieten is geen optie...

EDIT: sorry... stond al een stuk over DULMEN!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:01

Ik begrijp dit idealistische gedoe ook echt niet. Je kan door simpel te rekenen bekijken hoeveel dieren er op deze oppervlakte gehouden kunnen worden. Wordt dit maximum overschreden dan betekent het automatisch dat er dieren weggehaald moeten worden. Dit kan vervolgens door bepaalde dieren levend te verkopen. Andere dieren kunnen geslacht worden.
Nu laat je eerst dieren creperen en schiet je vervolgens af.
Bij ons in de buurt leeft een groep Schotse Hooglanders 'wild'. De populatie wordt strak in de gaten gehouden. Is er een overschot, dan wordt er kritisch gekeken welke dieren weg moeten. Hoe simpel kan het toch zijn.....

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:10

Coby schreef:
Nu laat je eerst dieren creperen en schiet je vervolgens af.

Dat is niet de doelstelling. Net als in het vorige rapport als in dit rapport raad de raad aan om in een vroegtijdig stadium de dieren uit hun lijden te verlossen. "early reactive culling" heet dat. En ze benadrukken in dit rapport dat dat nog eerder moet dan nu gebeurt.
Overigens wordt ook vastgesteld dat deze dieren over het algemeen bijna niets te lijden hebben.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:14

Ik heb toch echt beelden gezien waarin dieren wel zeker aan het lijden waren.
Het proces voor/na verhongering is toch zeker een proces waar geleden wordt. Voordat een dier 'eraan toe' is om afgeschoten te worden is er naar mijn idee toch al een periode van lijden geweest.