'Redondo is super oplossing voor jonge paarden op wedstrijd'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:06

Lotte1990 schreef:
Jij verwart rechtstellen met rechtrichten ;) Ik snap dat je voltes en wendingen gebruikt om je paard uiteindelijk rechtgericht te kunnen rijden.
maar ik vind voor jonge paarden ook heeel belangrijk dat ze gewoon recht uit kunnen lopen. In een bak het je hier de lange zijdes voor. In een cirkel rij je naar mijn idee veeeel meer in buiging. Je kunt dan niet goed zien of het paard ook ontspannen blijft als hij recht gesteld gaat, met gelijke druk op 2 teugels.
Buigen is voor veel ruiters een hulpmiddel om hun paard 'nageeflijk' en bij de les te houden. Op het moment dat het paard dan recht wordt gesteld zal het uit de aanleuning komen. In een bak val je hierbij dus sneller door de mand, omdat je je paard op de lange zijdes niet netjes recht gesteld krijgt. In een cirkel kun je dit naar mijn idee veel beter maskeren..
maar ik heb het nog nooit in het echt gezien, dus zou ik niet kunnen zeggen of dit echt zo is of niet.

Ik denk dat je in een cirkel op een rechte lijn veel sneller door de mand zal vallen. Heb je wel eens geprobeerd om een volte te rijden en dan in een rechte lijn weg te rijden? (Dus volte, halve volte en dan van hand veranderen). Ik test vaak zo even bij nieuwe klanten hoe het is met de gedragenheid van het paard. De helft zeilt om... En dat is nou precies niet de bedoeling. Evenwicht is een essentie van paardrijden.

Het concept nagevelijk door buiging klopt. Maar hoeveel ruiters ken jij wel niet die van voren plukken en van achter niet rijden? Zo'n paard buigt wel z'n hals van links naar rechts, maar zal op een volte nog wel (met wat smokkelen en over de schouders weg vallen) ergens komen (eitje lopen). Maar niet daar waar de volte begrenst is door een wand van een bak... Denk ik dat die ruiters aardig hun best moeten gaan doen.

Overigens probeer ik altijd niet te lang over de hoefslag te rijden. Dat is de bedoeling van de redondo natuurlijk ook.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:12

Veulen84 schreef:
Lotte1990 schreef:
Jij verwart rechtstellen met rechtrichten ;) Ik snap dat je voltes en wendingen gebruikt om je paard uiteindelijk rechtgericht te kunnen rijden.
maar ik vind voor jonge paarden ook heeel belangrijk dat ze gewoon recht uit kunnen lopen. In een bak het je hier de lange zijdes voor. In een cirkel rij je naar mijn idee veeeel meer in buiging. Je kunt dan niet goed zien of het paard ook ontspannen blijft als hij recht gesteld gaat, met gelijke druk op 2 teugels.
Buigen is voor veel ruiters een hulpmiddel om hun paard 'nageeflijk' en bij de les te houden. Op het moment dat het paard dan recht wordt gesteld zal het uit de aanleuning komen. In een bak val je hierbij dus sneller door de mand, omdat je je paard op de lange zijdes niet netjes recht gesteld krijgt. In een cirkel kun je dit naar mijn idee veel beter maskeren..
maar ik heb het nog nooit in het echt gezien, dus zou ik niet kunnen zeggen of dit echt zo is of niet.

Ik denk dat je in een cirkel op een rechte lijn veel sneller door de mand zal vallen. Heb je wel eens geprobeerd om een volte te rijden en dan in een rechte lijn weg te rijden? (Dus volte, halve volte en dan van hand veranderen). Ik test vaak zo even bij nieuwe klanten hoe het is met de gedragenheid van het paard. De helft zeilt om... En dat is nou precies niet de bedoeling. Evenwicht is een essentie van paardrijden.

Het concept nagevelijk door buiging klopt. Maar hoeveel ruiters ken jij wel niet die van voren plukken en van achter niet rijden? Zo'n paard buigt wel z'n hals van links naar rechts, maar zal op een volte nog wel (met wat smokkelen en over de schouders weg vallen) ergens komen (eitje lopen). Maar niet daar waar de volte begrenst is door een wand van een bak... Denk ik dat die ruiters aardig hun best moeten gaan doen.

Overigens probeer ik altijd niet te lang over de hoefslag te rijden. Dat is de bedoeling van de redondo natuurlijk ook.

Ik Snap niet zo goed wat je nu wil zeggen. Nagevelijkheid is op een volte makkelijker te bereiken dan op een recht stuk. Dus ipv goed lesgeven passen we de baan aan? Ik snap het idee ook niet dat ruiters op circel actiever zouden rijden.

m_ss

Re: 'Redondo is super oplossing voor jonge paarden op wedstrijd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:15

lijkt me ook nogal wat om dit haalbaar te maken: maar ik zie mezelf wel rijden in zo´n giga ronde baan! ik ben iemand die het liefst in zn eentje door de baan rijdt, maar zo zou ik het niet erg vinden met meerdere paarden. bovendien kun je onwijs mooi afwisselen van oefeningen en kun je (ivt een 20 40 bak) hele lange lijnen rijden.
lijkt me heerlijk: misschien sowieso mijn stalhouder toch maar even attent maken op het idee(A)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:41

sporter schreef:
Ik Snap niet zo goed wat je nu wil zeggen. Nagevelijkheid is op een volte makkelijker te bereiken dan op een recht stuk. Dus ipv goed lesgeven passen we de baan aan? Ik snap het idee ook niet dat ruiters op circel actiever zouden rijden.

De vraag is waarom is nagevelijkheid makkelijker te krijgen op een volte? (Dit is een retorische vraag dames en heren)

Lengtebuiging is een essentie van een soepel paard. Net als recht rijden. Ga voor de lol eens op youtube kijken naar paarden die op een volte lopen (en beperk je dan tot de lage klassen, B - L). Hoeveel daarvan buigen eigenlijk niet of nauwelijks in hun lijf?
Zodra ze kunnen lengtebuigen, kun jij als ruiter hem ook recht op lijnen rijden. (Zie het als schaatsen, eerst zijn de rechte lijnen die je maakt bibberig en onzeker. Op een gegeven moment heb je genoeg zwier om soepel links en rechts te draaien, en dan gaan die rechte lijnen ook ineens heel makkelijk.) Rechte lijnen loopt een paard ook niet vanzelf.

Ik zie zat ruiters die op een volte ineens naar binnen gaan hangen, stoppen met drijven en gaan remmen. Zuiver omdat hun paard scheef hangt (kip - ei verhaal trouwens). Op zo'n redondo kan je niet stoppen met drijven en blijven remmen. Je zal moeten drijven (achterbeen naar voorbeen werken) om hem te laten bewegen... En ja je zal zelf rechtop moeten zitten.

En natuurlijk vind ik dat we dat in een gewone rechthoekige bak ook moeten kunnen. Maar het lijkt mij een prima aanvulling als we moeten gaan tonen dat we dat ook kunnen in een ronde bak. Daarom niet zo gek om zo iets op te laten nemen door de knhs... Zoals ze ook de muziek hebben toegevoegd om te tonen dat een paard ritme heeft...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:38

Veulen84 schreef:

Interessant :j
maar ruiters die het niet goed voor elkaar hebben vallen dus sowieso door de mand (in een bak op de volte en de lange zijde en in een cirkel doordat ze niet kunnen stoppen met rijden in de wendingen).
Je zegt dus, sommige ruiters vallen door de mand op een volte doordat ze stoppen met drijven. En bij redondo zouden ze dat niet kunnen, doordat ze constant (of in elk geval vaker) wendingen rijden.
Blijf ik bij mijn punt wat betreft het rechtstellen! Bij redondo loop je dus het risico dat je mensen die hun paard alleen gebogen nageeflijk kunnen houden toch zeer hoog scoort. Toch? Het is niet zo dat een paard wat correct in de buiging loopt ook correct loopt als hij op een rechte lijn rechtgesteld wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:44

Ik ben zaterdag middag bij de presentatie geweest, en ik vond deze eigenlijk erg tegenvallen. Er werd maar weinig aan uitgelegd, vooral verteld 'dit kan in een vierkante bak niet, want dan is deze lijn een lange zijde'. Ook vertelde ze erg enthousiast dat de ruiters elkaar eigenlijk nooit tegen komen, maar k heb toch echt n aantal keer iemand halt zien houden of tempo terug zien nemen omdat een ander langs kwam, net als in een gewone bak. Ook was een voordeel dat je er geen dode hoek in hebt, maar die ben ik in een gewone bak ook nog niet tegengekomen bij een goed geplaatste jurywagen.

Wat erg apart was aan de presentatie was dat ze steeds aan het publiek vroegen of het er lekker ontspannen uitzag. Ja, tuurlijk, maar of dat nou aan de ronde bak lag of gewoon aan het feit dat ze goede amazones gevraagd hadden...

Persoonlijk zie ik hier de voordelen tov een rechthoekige bak niet van in...

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:53

Vjestagirl schreef:
Ik ben zaterdag middag bij de presentatie geweest, en ik vond deze eigenlijk erg tegenvallen. Er werd maar weinig aan uitgelegd, vooral verteld 'dit kan in een vierkante bak niet, want dan is deze lijn een lange zijde'. Ook vertelde ze erg enthousiast dat de ruiters elkaar eigenlijk nooit tegen komen, maar k heb toch echt n aantal keer iemand halt zien houden of tempo terug zien nemen omdat een ander langs kwam, net als in een gewone bak. Ook was een voordeel dat je er geen dode hoek in hebt, maar die ben ik in een gewone bak ook nog niet tegengekomen bij een goed geplaatste jurywagen.

Wat erg apart was aan de presentatie was dat ze steeds aan het publiek vroegen of het er lekker ontspannen uitzag. Ja, tuurlijk, maar of dat nou aan de ronde bak lag of gewoon aan het feit dat ze goede amazones gevraagd hadden...

Ik heb hem inderdaad ook gezien.. En vond de presentatie totaal niet verhelderend.
Vond het wel erg grappig dat de presentatrices onderling ruzie hadden.. Spraken vaak door elkaar heen, erg leuk om te zien.. Maar ik weet nou niet of er echt een enorm verschil is met een gewone bak,,

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:01

landvrouw schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik heb hem inderdaad ook gezien.. En vond de presentatie totaal niet verhelderend.
Vond het wel erg grappig dat de presentatrices onderling ruzie hadden.. Spraken vaak door elkaar heen, erg leuk om te zien.. Maar ik weet nou niet of er echt een enorm verschil is met een gewone bak,,

A: "En dan gaan we nu door naar de volgende ruiter"
B: "Bedankt Phillipa!"
A: "Ja ja, Bedankt Philipa"

De opmerking "ruiters kunnen alles tegelijk doen, wend maar eens af" was ook erg leuk. Tuurlijk werkt dat bij een links of rechtsomkeerd, maar dat kunnen wij met 8 paarden in een gewone bak ook, kwestie van opletten en netjes rijden. Tot ze met het idee kwam van van hand veranderen door gewoon over te steken, volgens mij zag ze de fout ook in op het moment dat ze het zei, want toen moesten ze het ineens allemaal achter elkaar doen.

Hilarisch. Wat ook erg leuk was toen ze aan het carousel rijden waren, die vrouw met het korte donkere haar vergeten was dat haar microfoontje nog aan stond en vervolgens vrij luid zei: 'dit duurt allemaal veel te lang!' Ja, daar had ze d'r lichte tourruiters voor uit de bak geschopt :P

Wat ik wel slecht vond is dat ze dit helemaal niet hadden uitgeprobeerd voor dat ze het demonstreerden. Zet dan een cirkel uit in een weiland en probeer het een keertje.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:47

Vjestagirl schreef:

Haha thanx :D
De organisatie tussen Jeannette en Klaartje was inderdaad niet optimaal. Gelukkig hadden wel alle ruiters al een keer in juni in de cirkel gereden, want de eerste keer dat je erin komt ben je echt volledig de weg kwijt. Er is nog gesproken geworden om gaan te oefenen ergens van te voren, maar helaas is dat niet meer doorgegaan. Vind maar even ergens een bak waar je een cirkel van 40 meter kwijt kan. Maar achteraf was dat toch een verstandiger idee geweest.

Er waren oefeningen bedacht voor iedere ruiter, maar dat is heel lastig als je er zelf nog nooit ingereden hebt. Zoals ik al zei, je leert de mogelijkheden pas kennen als je het doet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:23

Lotte1990 schreef:
Interessant :j
maar ruiters die het niet goed voor elkaar hebben vallen dus sowieso door de mand (in een bak op de volte en de lange zijde en in een cirkel doordat ze niet kunnen stoppen met rijden in de wendingen).
Je zegt dus, sommige ruiters vallen door de mand op een volte doordat ze stoppen met drijven. En bij redondo zouden ze dat niet kunnen, doordat ze constant (of in elk geval vaker) wendingen rijden.
Blijf ik bij mijn punt wat betreft het rechtstellen! Bij redondo loop je dus het risico dat je mensen die hun paard alleen gebogen nageeflijk kunnen houden toch zeer hoog scoort. Toch? Het is niet zo dat een paard wat correct in de buiging loopt ook correct loopt als hij op een rechte lijn rechtgesteld wordt.

Ruiters vallen door de mand omdat de hele baan een cirkel is. Stop je met drijven valt het paard vanzelf terug in de gang en houding die rijtechnisch niet geaccepteerd is. Kunnen ze het niet gewoon langs de ronde hoefslag kunnen ze dus ook op de rechte lijn niks. Kunnen ze het op de ronde hoefslag, kunnen ze ook gaan bewijzen dat ze het op de rechte lijn kunnen.
Tja, daar komt het stukje schrijven van een goede proef dan weer te pas. Ik denk dat het zaak is dan een proef te schrijven waarbij voor de jury duidelijk op een rechte lijn zichtbaar moet zijn dat het paard zich zelf draagt en nagevelijk is. Je vergeet trouwens dat je in een cirkel heel mooi dingen als vierkanten en wiebers kan rijden waarbij een paard niet gesteund word door een wand. Dubbele dementie. Zo'n rondje is veel makkelijker en flexibeler dan een rechthoek. (Je zou je afkunnen vragen of je dit bv niet ook zou kunnen doen in een vierkante bak, dan heb je precies het omgekeerde effect) (Wie heeft dat trouwens ooit bedacht dat een bak een rechthoek moest zijn?)

Denk dat je redondo ook moet gaan zien in een combinatie van twee dingen. Bv in de lage klassen een paar proefjes er in verplicht stellen zodat mensen zichzelf op 2 vlakken moeten gaan trainen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:27

Volgens mij is zo'n ronde bak alleen een oplossing voor mensen die normaal alleen maar rondjes over de hoefslag in een rechthoekige bak rijden. Die worden nu gedwongen om meer ronde lijnen te rijden. Maar een beetje ruiter is maar weinig op de hoefslag, en rijdt doorlopend lijnen door de gehele bak. Dus of je dat nou doet tussen rechte hekjes of hekjes die in een cirkel staan :?

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:36

"Blijf ik bij mijn punt wat betreft het rechtstellen! Bij redondo loop je dus het risico dat je mensen die hun paard alleen gebogen nageeflijk kunnen houden toch zeer hoog scoort. Toch? Het is niet zo dat een paard wat correct in de buiging loopt ook correct loopt als hij op een rechte lijn rechtgesteld wordt."

denk niet dat een cirkel van 45 m te vergelijken is met de buiging die je op een volte breikt?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:46

ilse86 schreef:
voordeel is wel dat je paarden in een natuurlijke lengtebuiging stelt, maar idd, hoe zit dat met rechtstellen?

Precies wat ik dacht vwb het rechtstellen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:47

Raggel schreef:
Vjestagirl schreef:

Haha thanx :D
De organisatie tussen Jeannette en Klaartje was inderdaad niet optimaal. Gelukkig hadden wel alle ruiters al een keer in juni in de cirkel gereden, want de eerste keer dat je erin komt ben je echt volledig de weg kwijt. Er is nog gesproken geworden om gaan te oefenen ergens van te voren, maar helaas is dat niet meer doorgegaan. Vind maar even ergens een bak waar je een cirkel van 40 meter kwijt kan. Maar achteraf was dat toch een verstandiger idee geweest.

Er waren oefeningen bedacht voor iedere ruiter, maar dat is heel lastig als je er zelf nog nooit ingereden hebt. Zoals ik al zei, je leert de mogelijkheden pas kennen als je het doet.

Hahaha you're welcome.

Ik heb echt genoten van de schitterende paarden die allemaal perfect aan de hulpen stonden. Maar mag ik jou vragen of jij denkt dat jullie in een 20x60 bak meer last van elkaar zouden hebben gehad? Ik snap dat je nu dingen hebt gedaan op lijnen waar het gewoonlijk niet kan, maar heb je nou voordelen van die ronde bak waarvan je denkt dat dat écht is waarom je met een ronde bak beter af bent dan een rechthoekige?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:13

Tsja dat meer last van elkaar hebben weet ik niet zo, je kan elkaar toch gewoon tegen komen, rond of rechthoekig. Wat ik wel merk is dat er hele andere lijnen in een cirkel mogelijk zijn, het is gewoon totaal wat nieuws.
Wat betreft het rijden, merk ik een verbetering in de lengtebuiging door het trainen op de cirkel. Door het rijden van schouderbinnenwaarts en traver op de cirkel/volte, zijn deze oefeningen en het appyement op de rechte lijnen duidelijk beter geworden. Toen ik in juni de tryout dag reed en nog minder bezig was met de lengtebuiging in de training viel het cirkel rijden me ook dan wel wat tegen, opeens moest je gaan draaien en buigen. En op de rechte lijnen had je geen aanleuning van een zijkant waardoor we afentoe wat zwabberig waren.

Mijn paard kan ook nogal kijkerig zijn, iedere hoek op de rem en weg willen springen. Doordat ik haar in de buiging kan houden op zulke spanningsmomenten, kan ik de spanning beter laten afvloeien en voorkom ik stuitermomenten. Wat me ook is opgevallen gister, alle paarden liepen daar braaf en relax rond. Terwijl geen van allen ooit in zo'n omgeving heeft gelopen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:30

Maar waarom heb je het nodig dat er ronde hekjes rond je baan staan. Ik rij zo vaak schouderbinnenwaarts op een volte, gewoon in een rechthoekige baan.

Wat ik wil aangeven is dat ik denk dat het introduceren van een ronde baan een doekje voor het bloeden is. Het probleem is dat mensen rijtechnisch niet vaardig genoeg zijn om hun paard te trainen, en dat dat nu een beetje opgelost probeert te worden door ronde hekjes. Terwijl natuurlijk eigenlijk naar de oorzaak van het probleem moet zoeken. Ik zou dus eerder zeggen, leer welke training je paard nodig heeft of neem goed les, ipv de hekjes rond je training te verplaatsen.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:11

vind het wel grappig :))
ik rij toch al meer voltes dan rechtuit, en rechtuit kan je op die grote cirkel ook.
weet niet of het nou het wiel is wat ze uitgevonden hebben, en of het echt iets toe zou voegen, maar voor de variatie zie ik de lol er wel van in :D

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:18

Meerdere ruiters in 1 ring hebben ze in Duitsland ook bij lagere klassen. Grote ergenis want je moet echt achter elkaar aanrijden (bijna zoals in een viertal) en dat in de volgorde van de startlijst. Sommige ruiters rijden onwijs langzaam waardoor de andere twee er achterop hangen. Even een volte rijden mag niet. Ik hoop dat ze dat in Nederland op een meer praktische manier gaan oplossen. Want op zich bespaart het idee een heleboel tijd en kosten!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:31

Soesje schreef:
Meerdere ruiters in 1 ring hebben ze in Duitsland ook bij lagere klassen. Grote ergenis want je moet echt achter elkaar aanrijden (bijna zoals in een viertal) en dat in de volgorde van de startlijst. Sommige ruiters rijden onwijs langzaam waardoor de andere twee er achterop hangen. Even een volte rijden mag niet. Ik hoop dat ze dat in Nederland op een meer praktische manier gaan oplossen. Want op zich bespaart het idee een heleboel tijd en kosten!

dat lijkt me ook niks, zit je met een paard van 1.80 achter eentje van 1.60, en dan maar het zelfde tempo aanhouden :+ nee, dat lijkt me echt achteruit boeren, maar geloof dan ook niet dat zoiets de bedoeling is, want dat heeft dan nix meer te maken met wedstrijd rijden maar krijg je meer een manegeles effect.
maar voor jonge paarden met meerdere in de ring is zo gek nog niet, al doet die van mij het alleen net zo goed, is denk ik ook wat je ze aanleert.
als je altijd met andere in de bak rijdt zal het op een wedstrijd best even moeilijk zijn om de groep te verlaten en dan alleen een proefje rijden, maar ook dat is een kwestie van oefenen :))

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:45

Je wilt toch ook je proef oefenen voordat je m op wedstrijden wilt gaan rijden???
Hoe wil je dat in godsnaam gaan doen :\ Hier geen grote ronde bak in de buurt hoor...
Je moet ook maar net zo een grote cirkel VLAK land hebben om te oefenen.
Leuk idee, het zal vast beter voor de paarden zijn, maar in mijn ogen onhaalbaar in de praktijk.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:38

Ik ben in het Mecc gewest en heb hun demonstratie gezien. De paarden lopen idd gemakkelijker. En uiteraard ook al meer in een buiging. Mijn eerste reactie was ja lekker gezond paarden steeds aan 1 kant belasten. Want je rijd steeds op een hele grote volte zeg maar. Maar ze hebben ook laten zien hoeveel rechte lijnen er zijn. Dit zijn er toch een aantal en ook zijn deze lijnen langer dan ineen normale 20 60 bak. Dus misschien is het nog niet zo slecht.
En voor de ruiter is het alleen lastiger want omdat je niet langs de hekjes een lange lijn heb krijgt je paard ook niet de automatische stelling deze moet de ruiter en de ruiter hem alleen geven. Dus is natuurlijk wel beter want de ruiter moet nu veel meer zelf doen.
Maar het is wel iets waar je aan moet wennen had in het begin zoiets van nou ja dit ziet toch niet uit. Maar uiteindelijk lijkt het me nog niet zo'n slecht idee. Want er kwam op een gegeven moment ook een groep Carrousel ruiter binnen en dat zal er in een ronde bak wel heel erg goed uit.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:33

suuske schreef:
Ik ben in het Mecc gewest en heb hun demonstratie gezien. De paarden lopen idd gemakkelijker. En uiteraard ook al meer in een buiging. Mijn eerste reactie was ja lekker gezond paarden steeds aan 1 kant belasten. Want je rijd steeds op een hele grote volte zeg maar. Maar ze hebben ook laten zien hoeveel rechte lijnen er zijn. Dit zijn er toch een aantal en ook zijn deze lijnen langer dan ineen normale 20 60 bak. Dus misschien is het nog niet zo slecht.
En voor de ruiter is het alleen lastiger want omdat je niet langs de hekjes een lange lijn heb krijgt je paard ook niet de automatische stelling deze moet de ruiter en de ruiter hem alleen geven. Dus is natuurlijk wel beter want de ruiter moet nu veel meer zelf doen.
Maar het is wel iets waar je aan moet wennen had in het begin zoiets van nou ja dit ziet toch niet uit. Maar uiteindelijk lijkt het me nog niet zo'n slecht idee. Want er kwam op een gegeven moment ook een groep Carrousel ruiter binnen en dat zal er in een ronde bak wel heel erg goed uit.

Dit kun je niet zeggen,, je hebt niet de paarden gewoon zien lopen..

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:59

Nou als je ervanuit gaat dat nog geen enkel paard daar ooit in zo'n omgeving heeft gelopen, laat staan de jonge paarden van de eerste groep, was het opvallend hoe ontspannen, zonder bang te zijn of te kijken ze allemaal rond liepen.
Dit is ons (de ruiters) ook allemaal opgevallen, want ik weet van enkele paarden wel waartoe ze in staat kunnen zijn in de ring :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:01

Raggel schreef:
Nou als je ervanuit gaat dat nog geen enkel paard daar ooit in zo'n omgeving heeft gelopen, laat staan de jonge paarden van de eerste groep, was het opvallend hoe ontspannen, zonder bang te zijn of te kijken ze allemaal rond liepen.
Dit is ons (de ruiters) ook allemaal opgevallen, want ik weet van enkele paarden wel waartoe ze in staat kunnen zijn in de ring :+

Maar waren ze bij het inrijden dan niet ontspannen? En waren ze niet ontspannen in het stuk van het ring buiten de piste?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:18

Raggel schreef:
Nou als je ervanuit gaat dat nog geen enkel paard daar ooit in zo'n omgeving heeft gelopen, laat staan de jonge paarden van de eerste groep, was het opvallend hoe ontspannen, zonder bang te zijn of te kijken ze allemaal rond liepen.Dit is ons (de ruiters) ook allemaal opgevallen, want ik weet van enkele paarden wel waartoe ze in staat kunnen zijn in de ring :+

En jij denkt dat dat komt doordat de piste rond was ipv rechthoekig? Dat lijkt me echt onzin.