Lotte1990 schreef:Jij verwart rechtstellen met rechtrichtenIk snap dat je voltes en wendingen gebruikt om je paard uiteindelijk rechtgericht te kunnen rijden.
maar ik vind voor jonge paarden ook heeel belangrijk dat ze gewoon recht uit kunnen lopen. In een bak het je hier de lange zijdes voor. In een cirkel rij je naar mijn idee veeeel meer in buiging. Je kunt dan niet goed zien of het paard ook ontspannen blijft als hij recht gesteld gaat, met gelijke druk op 2 teugels.
Buigen is voor veel ruiters een hulpmiddel om hun paard 'nageeflijk' en bij de les te houden. Op het moment dat het paard dan recht wordt gesteld zal het uit de aanleuning komen. In een bak val je hierbij dus sneller door de mand, omdat je je paard op de lange zijdes niet netjes recht gesteld krijgt. In een cirkel kun je dit naar mijn idee veel beter maskeren..
maar ik heb het nog nooit in het echt gezien, dus zou ik niet kunnen zeggen of dit echt zo is of niet.
Ik denk dat je in een cirkel op een rechte lijn veel sneller door de mand zal vallen. Heb je wel eens geprobeerd om een volte te rijden en dan in een rechte lijn weg te rijden? (Dus volte, halve volte en dan van hand veranderen). Ik test vaak zo even bij nieuwe klanten hoe het is met de gedragenheid van het paard. De helft zeilt om... En dat is nou precies niet de bedoeling. Evenwicht is een essentie van paardrijden.
Het concept nagevelijk door buiging klopt. Maar hoeveel ruiters ken jij wel niet die van voren plukken en van achter niet rijden? Zo'n paard buigt wel z'n hals van links naar rechts, maar zal op een volte nog wel (met wat smokkelen en over de schouders weg vallen) ergens komen (eitje lopen). Maar niet daar waar de volte begrenst is door een wand van een bak... Denk ik dat die ruiters aardig hun best moeten gaan doen.
Overigens probeer ik altijd niet te lang over de hoefslag te rijden. Dat is de bedoeling van de redondo natuurlijk ook.
Ik snap dat je voltes en wendingen gebruikt om je paard uiteindelijk rechtgericht te kunnen rijden.

nee, dat lijkt me echt achteruit boeren, maar geloof dan ook niet dat zoiets de bedoeling is, want dat heeft dan nix meer te maken met wedstrijd rijden maar krijg je meer een manegeles effect.
Hier geen grote ronde bak in de buurt hoor...