'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:31

Ach, als we mensen afschieten bij voedselgebrek.
Heeft niemand meer honger...
en is De honger de wereld uit:D
Goed Plan!!!

Waarom vangen ze niet de jonge exemplaren, gebeurt op texel ook...
en daarna staat het op de menu kaart en word het goed gebruikt!!
een natuurlijkere manier:D
e het levert geld op:D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:32

Vudress schreef:
Typisch om paarden te gaan vergelijken met mensen. Er is in de supermarkt geen vlees te vinden dat zo goed heeft geleefd. Geen antibiotica en alle ruimte om te scharrelen.

Heeft iemand al bedacht dat geboortebeperking veel meer stress oplevert bij een paard dat nog nooit in handen is geweest?

Ik kan me hier ook wel in vinden..
Om overbevolking tegen te gaan een natuurlijke vijand introduceren, de mens.. Maar dan deze dieren ook opeten natuurlijk, deze dieren hebben het zeker beter gehad dan menig karbonaatje in de winkel..

Ergens is het natuurlijk wel een beetje een vreemd idee, we zetten ze er zelf neer en vervolgens moeten we ze afschieten om overbevolking tegen te gaan, maar ik vind het geen verkeerde oplossing..

Vind het altijd een beetje hypocriet om een paard anders te bestempelen dan een koe of varken, het zijn allemaal beesten..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:35

hier het complete artikel:

http://bit.ly/9qJE9B

morgen dus het rapport van de onderzoeks comissie die door hogerhand is aangesteld om te adviseren over de situatie
wat ik nog mis is het evaluatie rapport van SBB, die zou een paar weken geleden al klaar moeten zijn geweest volgens mij.
ik ben er erg benieuwd naar, daarin staan ook overzichten van aantallen jonge dieren en sterfte aantallen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:38

Jeskim schreef:
Om overbevolking tegen te gaan een natuurlijke vijand introduceren, de mens.. Maar dan deze dieren ook opeten natuurlijk, deze dieren hebben het zeker beter gehad dan menig karbonaatje in de winkel..

Ergens is het natuurlijk wel een beetje een vreemd idee, we zetten ze er zelf neer en vervolgens moeten we ze afschieten om overbevolking tegen te gaan, maar ik vind het geen verkeerde oplossing..

Vind het altijd een beetje hypocriet om een paard anders te bestempelen dan een koe of varken, het zijn allemaal beesten..

Dat is ergens zeker zo maar alle koeien, varkens, schaapjes, kippetjes, paardjes enz enz zetten we ook zelf ergens neer om ze vervolgens naar de slacht te brengen dus in dat opzicht verschilt het niet zo heel veel behalve dan dat de dieren in oostvaarderplassen idd een veel beter leven hebben gehad dan de stukken vlees die we in de winkel zien liggen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:48

linky schreef:
Heerlijk, biologisch scharrelvlees................. het Fryske Gea werkt zo al jaren, daar zijn nog NOOIT protesten tegen geweest!
voor de winter wordt het teveel aan dieren geslacht en het vlees verkocht aan leden van het Fr. Gea. wij eten hier al vele jaren van, zonder enig schuldgevoel. De dieren hebben een goed leven gehad zolang ze op deze aarde waren.
Maar hebben ze daar dan ook wel schattige paardjes? Herten, zwijnen en runderen zijn natuurlijk half zo zielig niet als paardjes...

Tuurlijk is het zielig om beesten af te schieten, dat zal ik niet ontkennen, maar ik vind het een betere (iig korte termijn) oplossing dan bijvoeren of er andere grote jagers neerzetten. Vangen en ergens anders uitzetten zou misschien ook een optie zijn, eventueel ruilen met andere mannelijke dieren voor bloedverversing. Is ook stressvol, al het menselijk ingrijpen is stressvol lijkt me, maar is destijds ook met Przewalskipaarden gedaan. Hier opgefokt en vervolgens in Mongolie uitgezet.
Voor deze winter lijkt mij de snelste oplossing het bestand herten, runderen en paarden indammen dmv afschot en/of slacht en dan hebben ze bij SBB de hele winter om uit te vogelen hoe ze dat bestand een beetje binnen de perken kunnen houden nu dat Oosterwoldproject in de vriezer ligt. Het was de bedoeling om een doortrekgebied te creeeren tot aan Duitsland, zelfs waren er al gebieden voor aangekocht, maar dat is door de regering een halt toegezegd. Nu is het niet meer dan een poldersafariparkje. Het vlees dat door de afschot overblijft kan dan iig deels of de schappen in als überbiologischverantwoordscharrelvlees of naar de noodlijdende dierentuinen, bijvoorbeeld.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:51

easygoing schreef:
Jeskim schreef:

Dat is ergens zeker zo maar alle koeien, varkens, schaapjes, kippetjes, paardjes enz enz zetten we ook zelf ergens neer om ze vervolgens naar de slacht te brengen dus in dat opzicht verschilt het niet zo heel veel behalve dan dat de dieren in oostvaarderplassen idd een veel beter leven hebben gehad dan de stukken vlees die we in de winkel zien liggen.

En dat staat dus ook in het stukje boven het deel dat je vet hebt gemaakt..

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:52

Maaik schreef:
Aangezien er ook teveel mensen in Nederland wonen, waarom schieten we die dan ook niet af? Lekker makkelijk.

Ik stem voor.

Behoorlijk kort door de bocht om te zeggen "afschieten". Tuurlijk beter dat sterven van de honger. Maar een begonnen zaak moet je afmaken, en netjes, niet zoals het er nu voorstaat.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:53

Ja weet ik jeskim maar wilde alleen zeggen dat het eigenlijk allemaal hetzelfde is ;).

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:18

Doe mij maar zo'n stukje vlees. Heerlijk en zoals hier al meer gezegd, die beesten hebben een veel beter leven gehad dan het vlees wat er in het algemeen gegeten wordt.
Maar dan ook geboorte beperking. Niet ieder jaar een overschot creeren en dan afschieten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:24

easygoing schreef:
Ik denk dat het voor de korte termijn de beste oplossing is, hoe gruwelijk ook.
Het van de honger sterven is vele malen vreselijker dan een schot en weg.
Maar het kan geen structurele maatregel zijn.

Ik ben ook voor geboortebeperking doormiddel van castratie of andere medische ingrepen maar de winter insturen zoals vorig jaar is ook not done.

Iemand schreef dat een paard een edeldier is en niet neergeschoten zou mogen worden, wat denk je dat in in het slachthuis gebeurd? Oke dat is niet met een kogel maar schieten gebeurd daar ook.
En als ik dan zou moeten kiezen tussen een biefstukje uit de oostvaarderplassen en een biefstukje van een dier wat zijn leven lang mensen gediend heeft dan kies ik zeker voor het pure scharrelvlees uit de oostvaarderplassen.

En laat dat nou net de reden zijn waarom ze op deze manier door zullen gaan. Die millieurakkers verdiennen goud geld met alle subsidies die ze vangen, overigens doen ze er ook alles aan om subsidies te kunnen vangen. En dan gaat heel bokt die lekkere biefstukjes nog eens opeten. We zouden er voor moeten zorgen dat alles omtrent de oostvaarderse plassen geboycot wordt en dan zal het op den duur(helaas niet op de korte termijn) veel beter voor de dieren zijn want dan komen ze er namelijk niet meer vanaf en verdienen ze er dus ook niks extraa's aan. En zoals de praktijk bewijst bepaald de vraag de prijs. Ik zou dus ook geen stukje vlees willen van een beest wat bewust is uitgezet onder het kopje natuur en vervolgens omdat de verzorgers/instanties er geen controle op houden maar vermoord moet worden om een hongersnood te voorkomen. Denk daar eens over na tijdens dat lekkere loslopende stukje vlees uit de oostvaarderse plassen!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:29

daffie1986 schreef:
easygoing schreef:
Ik denk dat het voor de korte termijn de beste oplossing is, hoe gruwelijk ook.
Het van de honger sterven is vele malen vreselijker dan een schot en weg.
Maar het kan geen structurele maatregel zijn.

Ik ben ook voor geboortebeperking doormiddel van castratie of andere medische ingrepen maar de winter insturen zoals vorig jaar is ook not done.

Iemand schreef dat een paard een edeldier is en niet neergeschoten zou mogen worden, wat denk je dat in in het slachthuis gebeurd? Oke dat is niet met een kogel maar schieten gebeurd daar ook.
En als ik dan zou moeten kiezen tussen een biefstukje uit de oostvaarderplassen en een biefstukje van een dier wat zijn leven lang mensen gediend heeft dan kies ik zeker voor het pure scharrelvlees uit de oostvaarderplassen.

En laat dat nou net de reden zijn waarom ze op deze manier door zullen gaan. Die millieurakkers verdiennen goud geld met alle subsidies die ze vangen, overigens doen ze er ook alles aan om subsidies te kunnen vangen. En dan gaat heel bokt die lekkere biefstukjes nog eens opeten. We zouden er voor moeten zorgen dat alles omtrent de oostvaarderse plassen geboycot wordt en dan zal het op den duur(helaas niet op de korte termijn) veel beter voor de dieren zijn want dan komen ze er namelijk neit meer vanaf en verdienen ze er dus ook niks extraa's aan.

Maar gaat het dan om het feit dat hun er geld aan verdienen of om het welzijn van de dieren?
Stel dat ze het elk jaar zouden doen en dat ze hun zakken ermee zouden vullen dan nog is prachtig eerlijk vlees. Liever dat dan de bioindustrie die dieren in flats op en tegen elkaar stapelen om maar zoveel mogelijk centen te verdienen en zo min mogelijk aan hun dieren uit willen geven.
Dat zouden we eigenlijk moeten boycotten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:31

Kan aan mij liggen hoor maar de definitie van bioindustrie is het uitbuiten van een dier. Hoezo is dit dan geen bioindustrie? Er wordt geld verdiend over de ruggen van die dieren en jullie vinden het blijkbaar goed want jullie kopen het ook nog. Hoe bedoel je hypocriet! Een dier uit de bio-industrie krijgt anders wel een dierenarts als het niet meer kan leven, hier sterven ze de verdringkingsdood omdat ze niet meer kunnen staan. Dus wat is nu diervriendelijker?

Bedoel jou niet persoonlijk, maar die gedachtengang.

Edit: Bio-industrie wordt al geboycot door de maatschapij en ligt al jaren niet meer in de winkel.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 21-11-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:37

daffie1986 schreef:
Kan aan mij liggen hoor maar de definitie van bioindustrie is het uitbuiten van een dier. Hoezo is dit dan geen bioindustrie? Er wordt geld verdiend over de ruggen van die dieren en jullie vinden het blijkbaar goed want jullie kopen het ook nog. Hoe bedoel je hypocriet!

Ik snap dat je mij niet persoonlijk bedoel en zo voel ik het ook niet.
De bioindustrie buit de dieren uit idd en dan vooral om ze zo goedkoop mogelijk te houden.
De dieren staan daar in hokken op een gepakt, kunnen amper bewegen, zullen nooit op de wei komen.
Bij kippen worden de snavels eraf gehaald, varkentjes worden zonder verdoving gecastreerd, kalfjes worden in zo klein mogelijke kistjes gehouden en ga zo nog maar even door.
De dieren in de oostvaarderplassen hebben wel de vrijheid om zich te bewegen en te spelen.
Kunnen onbezorgd in leventje lijden. Zo maar wat kleine voorbeeldjes.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:42

Gelukkig kom ik voor mijn werk op vele agrarische bedrijven en weet dan ook dat die zogenaamde bio-industrie helemaal niet bestaat. Een partij voor de dieren b.v. laat een kalf zien in een eenlinghok(dit is voor de veiligheid van het kalf en het kan zich hier in omdraaien) en zegt dat het een kistkalf is. Al die mensen die over bioindustrie praten hebben ook helemaal geen flauw idee waar ze het over hebben. De echte bioindustrie als in de jaren 70(kippen zonder snavels, de bekende kippen in ijzeren hokken opeengestapeld) bestaat allang niet meer. Biggen worden al niet meer onverdoofd gecastreerd, want de winkels nemen het niet meer af. Een legbatterij bestaat niet meer, want de winkels nemen het niet meer af. Zal ik nog even door gaan?

Wat is vrijheid in de oostvaarderseplassen als je dit moet bekopen met een verdringkinsdood, omdat je van de honger je hoofd niet meer op kan tillen? Beelden van de dieren zijn op t.v. geweest en als je wilt kan ik ze zo laten zien, ben wel benieuwd of het volgens jullie dan nog steeds zo diervriendelijk is en het beest een vrijheid(staat ook een hek omheen hoor) heeft waar die elke winter weer met hart en ziel van kan genieten.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:45

http://www.youtube.com/watch?v=9Vj1tIBL ... re=related

Ik weet niet hoor maar dit lijken mij redelijk jonge opnames.

En waarom is het voor een kalf veiliger om een klein hok te leven dan in de wei bij zijn moeder?

Dat laatste stukje heb ik gezien en ja dat is vreselijk en daarom is eenmalig afschieten vele malen vriendelijker dan verhongeren zoals voorheen.
Wat is vrijheid? Het is idd niet de geheel vrijheid maar wel de vrijheid om te gaan en staan waar je wil zonder dat je binnen een paar centimeter al een soortgenootje staat die ook niet opzij kan want daarnaast staat ook weer een soortgenoot die niet kan wijken en ga zo nog maar even door.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:55

justhorses schreef:
Er word ook gezegd bijvoeren EN casteren:)
Ik vind het wel erg slecht en gemeen als het te kostbaar is had je er gewoon niet aan moeten beginnen

Oke, om die verwilderde paarden te castreren.. moet je ze eerst al vangen. Dit brengt sowieso stress met zich mee. Vervolgens moeten ze onder narcose en behandeld (wie gaat dat betalen?). En dan moeten ze ook nog even rustig aan doen tot ze genezen zijn, zeker geen nattigheid bij de hechtingen. Dus op stal. En dan vervolgens weer teru bij de kudde, die er net aan gewend was dat de betreffende hengst weg was. Dus wederom onrust en stress.
Zulke uitspraken zijn echt niet doordacht :n

Afschieten is een mooie oplossing, mens fungeert inderdaad als natuurlijke vijand bij gebrek aan wolven,lynxen, ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:59

daffie1986 schreef:
Kan aan mij liggen hoor maar de definitie van bioindustrie is het uitbuiten van een dier. Hoezo is dit dan geen bioindustrie? Er wordt geld verdiend over de ruggen van die dieren en jullie vinden het blijkbaar goed want jullie kopen het ook nog. Hoe bedoel je hypocriet! Een dier uit de bio-industrie krijgt anders wel een dierenarts als het niet meer kan leven, hier sterven ze de verdringkingsdood omdat ze niet meer kunnen staan. Dus wat is nu diervriendelijker?

Edit: Bio-industrie wordt al geboycot door de maatschapij en ligt al jaren niet meer in de winkel.

Ik neem aan dat jij vegetarier bent dan?
Bio industrie dieren hebben geen leven, deze dieren iig nog wel hoor.
Bio industrie ligt niet meer in de winkel? Wat dacht je van die varkensfabrieken, hoe noem je dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:04

daffie1986 schreef:
Gelukkig kom ik voor mijn werk op vele agrarische bedrijven en weet dan ook dat die zogenaamde bio-industrie helemaal niet bestaat. Een partij voor de dieren b.v. laat een kalf zien in een eenlinghok(dit is voor de veiligheid van het kalf en het kan zich hier in omdraaien) en zegt dat het een kistkalf is. Al die mensen die over bioindustrie praten hebben ook helemaal geen flauw idee waar ze het over hebben. De echte bioindustrie als in de jaren 70(kippen zonder snavels, de bekende kippen in ijzeren hokken opeengestapeld) bestaat allang niet meer. Biggen worden al niet meer onverdoofd gecastreerd, want de winkels nemen het niet meer af. Een legbatterij bestaat niet meer, want de winkels nemen het niet meer af. Zal ik nog even door gaan?

Wat is vrijheid in de oostvaarderseplassen als je dit moet bekopen met een verdringkinsdood, omdat je van de honger je hoofd niet meer op kan tillen? Beelden van de dieren zijn op t.v. geweest en als je wilt kan ik ze zo laten zien, ben wel benieuwd of het volgens jullie dan nog steeds zo diervriendelijk is en het beest een vrijheid(staat ook een hek omheen hoor) heeft waar die elke winter weer met hart en ziel van kan genieten.

Daarom moet men zorgen dat er dit jaar niet een teveel aan dieren loopt. Het beste om dat doel onmiddelijk te bereiken is afschot. Verder noem jij alleen de dieren die door honger om het leven zijn gekomen of ernstig zijn verzwakt. Dat dieren verder een stuk vrijer leven, dan het gemiddelde kalf in een eenling hok, daar hoor ik je niet over.
Het gemiddelde dier dat in de supermarkt ligt, heeft een pokkeleven gehad, dat wil je toch niet ontkennen of wel.
Ik snap niet dat je een eenling hok goed praat, terwijl je afkeurt hoe die dieren daar lopen verder.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:05

omdat de jonge koeien nog wel eens het kalf willen vertrappen. En het is voor de boer makkelijker om het kalf te behandelen zonder moeder omdat sommige moeders behoorlijk fel worden en de boer de wei uit jagen(heb al eens een paar horens gevoeld, dus heb ervaring). Vaak is het ook gemakzucht.

Over het filmpje. Die kippen op die ijzeren bakken zijn geen legbatterijen maar toch echt scharrelkippen, definititie van een scharrelkip is dat ie vrij kan rond lopen. Die ganzen, ik ben zoiezo tegen Foie Gras want dat gebeurt inderdaad echt. Die kuikens is allang niet meer bij de boer, is bij de fabriek. Het knippen van de snavels is verboden en kan door de aid gecontroleerd worden en staan hoge boetes op. Die kalfjes, er word weer een bedrijf gefilmd waar er nog maar heel weinig van zijn en het worden er ook steeds minder, maar evengoed zou volgens wakker dier de hele sector dit doen dat is niet waar. Dat kalf met de tekst over bloedarmoede is een kistkalf, dus dat geeft al aan hoe oud die foto is. Ze worden ook niet express ziek gemaakt, want ze krijgen gewoon ijzer binnen. Ellendige lange transporten is ook onzin, slagers in nederland betalen veel meer als in het buitenland. Wel worden ze geregeld voor het leven naar het buitenland verkocht om daar als melkkoe of dekstier te gaan dienen. De kalveren hier komen zeker niet uit het buitenland, wel om geslacht te worden. Die varkens op transport naar het buitenland, dit zijn niet eens nederlandse varkens(te zien aan het oormerk).

Veel van deze dingen zijn dus de verantwoording van de regering en dus niet de schuld van de boer. En dat is dus ook het gene wat mij zo kwaad maakt, de boer wordt in een slecht daglicht gesteld terwijl het door toedoen van de overheid is dat er kalfjes vanuit ierland hierheen komen om geslacht te worden. Vlees van nedrlandse bodem wordt allemaal uitgevoerd naar het buitenland en er wordt goedkoop en slecht vlees uit b.v. brazilie ingekocht. We verkopen dus een kwalitatief goed, duurder product om goedkope troep te verkopen. Boeren hebben hier ook steeds meer moeite mee en stoppen ermee(met heel veel pijn) of gaan in protest tegen onder andere de supermarkten en de overheid. Denk maar aan de DDB, die actie voerden in den haag voor een betere melkprijs. Mevr verburg had hier geen zin in en gaat dus gewoon door met de plannen. Heel veel boeren verdienen dus ook veel te weinig en moeten er een 2de tak bijnemen of de dieren worden de dupe.

Dus wie is nu de bio-industrie, de overheid(onder andere de oostvaarderse plassen) of de boer die zo goed mogelijk voor zijn beesten probeert te zorgen tot vechten tegen de overheid aan toe??
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 21-11-10 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:08

Lotte1990 schreef:
justhorses schreef:
Er word ook gezegd bijvoeren EN casteren:)
Ik vind het wel erg slecht en gemeen als het te kostbaar is had je er gewoon niet aan moeten beginnen

Oke, om die verwilderde paarden te castreren.. moet je ze eerst al vangen. Dit brengt sowieso stress met zich mee. Vervolgens moeten ze onder narcose en behandeld (wie gaat dat betalen?). En dan moeten ze ook nog even rustig aan doen tot ze genezen zijn, zeker geen nattigheid bij de hechtingen. Dus op stal. En dan vervolgens weer teru bij de kudde, die er net aan gewend was dat de betreffende hengst weg was. Dus wederom onrust en stress.
Zulke uitspraken zijn echt niet doordacht :n

Afschieten is een mooie oplossing, mens fungeert inderdaad als natuurlijke vijand bij gebrek aan wolven,lynxen, ed.

Hoho, dat is niet waar wat je zegt. Hier in het noord-hollandse pwn gebied worden de hengsten gecastreerd gewoon in de natuur. Worden met een verdovingspistool verdoofd en dan allemaal op dezelfde dag gecastreerd, ze blijven een tijdje in deze afgezette kraal en worden daarna weer losgelaten. Ook worden er afentoe paarden verkocht aan een aantal manege's hier in de buurt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:11

Mindim schreef:
daffie1986 schreef:

Daarom moet men zorgen dat er dit jaar niet een teveel aan dieren loopt. Het beste om dat doel onmiddelijk te bereiken is afschot. Verder noem jij alleen de dieren die door honger om het leven zijn gekomen of ernstig zijn verzwakt. Dat dieren verder een stuk vrijer leven, dan het gemiddelde kalf in een eenling hok, daar hoor ik je niet over.
Het gemiddelde dier dat in de supermarkt ligt, heeft een pokkeleven gehad, dat wil je toch niet ontkennen of wel.
Ik snap niet dat je een eenling hok goed praat, terwijl je afkeurt hoe die dieren daar lopen verder.

Nee ik ben absoluut geen vetariër, mag graag een stukje vlees eten, maar helaas zoals ik zojuist aangaf troep uit het buitenland. Varkens bio-industrie, oja ze zitten in een hok appart van hun kalf en dus is het bio-industrie. Wat is de paardenhouderij dan, waar een paard blij mag zijn als ie een uurtje zijn box uitkomt om te mogen rijden? Hier gaan we ook massaal staan. En ik had het niet over varkens maar over koeien- en paardenvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:15

daffie1986 schreef:
Hoho, dat is niet waar wat je zegt. Hier in het noord-hollandse pwn gebied worden de hengsten gecastreerd gewoon in de natuur. Worden met een verdovingspistool verdoofd en dan allemaal op dezelfde dag gecastreerd, ze blijven een tijdje in deze afgezette kraal en worden daarna weer losgelaten. Ook worden er afentoe paarden verkocht aan een aantal manege's hier in de buurt.

Toch levert dat een hoop stress op en helpt niks voor komende winter. Ze worden verkocht aan maneges in de buurt om als manegepaard te fungeren, nou dat is een verbetering. ;(

Dat ze het bij jou in het pwn gebied zo doen, wil toch niet zeggen dat dat overal zo gebeurt?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:16

daffie1986 schreef:
omdat de jonge koeien nog wel eens het kalf willen vertrappen. En het is voor de boer makkelijker om het kalf te behandelen zonder moeder omdat sommige moeders behoorlijk fel worden en de boer de wei uit jagen(heb al eens een paar horens gevoeld, dus heb ervaring).

Over het filmpje. Die kippen op die ijzeren bakken zijn geen legbatterijen maar toch echt scharrelkippen, definititie van een scharrelkip is dat ie vrij kan rond lopen. Die ganzen, ik ben zoiezo tegen Foie Gras want dat gebeurt inderdaad echt. Die kuikens is allang niet meer bij de boer, is bij de fabriek. Het knippen van de snavels is verboden en kan door de aid gecontroleerd worden en staan hoge boetes op. Die kalfjes, er word weer een bedrijf gefilmd waar er nog maar heel weinig van zijn en het worden er ook steeds minder, maar evengoed zou volgens wakker dier de hele sector dit doen dat is niet waar. Dat kalf met de tekst over bloedarmoede is een kistkalf, dus dat geeft al aan hoe oud die foto is. Ze worden ook niet express ziek gemaakt, want ze krijgen gewoon ijzer binnen. Ellendige lange transporten is ook onzin, slagers in nederland betalen veel meer als in het buitenland. Wel worden ze geregeld voor het leven naar het buitenland verkocht om daar als melkkoe of dekstier te gaan dienen. De kalveren hier komen zeker niet uit het buitenland, wel om geslacht te worden. Die varkens op transport naar het buitenland, dit zijn niet eens nederlandse varkens(te zien aan het oormerk).

Veel van deze dingen zijn dus de verantwoording van de regering en dus niet de schuld van de boer. En dat is dus ook het gene wat mij zo kwaad maakt, de boer wordt in een slecht daglicht gesteld terwijl het door toedoen van de overheid is dat er kalfjes vanuit ierland hierheen komen om geslacht te worden. Vlees van nedrlandse bodem wordt allemaal uitgevoerd naar het buitenland en er wordt goedkoop en slecht vlees uit b.v. brazilie ingekocht. We verkopen dus een kwalitatief goed, duurder product om goedkope troep te verkopen. Boeren hebben hier ook steeds meer moeite mee en stoppen ermee(met heel veel pijn) of gaan in protest tegen onder andere de supermarkten en de overheid. Denk maar aan de DDB, die actie voerden in den haag voor een betere melkprijs. Mevr verburg had hier geen zin in en gaat dus gewoon door met de plannen. Heel veel boeren verdienen dus ook veel te weinig en moeten er een 2de tak bijnemen of de dieren worden de dupe.

Dus wie is nu de bio-industrie, de overheid(onder andere de oostvaarderse plassen) of de boer die zo goed mogelijk voor zijn beesten probeert te zorgen tot vechten tegen de overheid aan toe??

Daar geef je het zelf al aan. Als moeders de koe genoeg ruimte zou hebben om voor haar kalf te zorgen dan word het kalf ook heus zo snel niet vertrapt. En omdat de ruimte niet gegeven word en de boer het zichzelf makkelijker en goedkoper wil maken moeten de dieren maar inleveren.

Voor de rest ben ik het gedeeltelijk met je eens bv het ingevoerde vlees.
Maar om nou te verkondigen dat de bio industrie in nederland niet meer plaats vind of de lange slacht transporten vanuit nederland niet meer plaats vinden is dingen niet willen zien.
Zolang mensen geld kunnen verdienen aan dieren doen ze dat en hoe meer winst hoe beter of dat dier er nou wel of niet onder lijd zal veel mensen een rotzorg zijn.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:18

Mindim schreef:
daffie1986 schreef:

Toch levert dat een hoop stress op en helpt niks voor komende winter. Ze worden verkocht aan maneges in de buurt om als manegepaard te fungeren, nou dat is een verbetering. ;(

Dat ze het bij jou in het pwn gebied zo doen, wil toch niet zeggen dat dat overal zo gebeurt?

Ik zie die runderen al braaf hun rondjes lopen met stuiterende kinderen op hun rug :D .

Ik weet het erg flauw maar laten we voor het gemak even niet vergeten dat er meer dieren lopen dan alleen de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:22

daffie1986 schreef:
Nee ik ben absoluut geen vetariër, mag graag een stukje vlees eten, maar helaas zoals ik zojuist aangaf troep uit het buitenland. Varkens bio-industrie, oja ze zitten in een hok appart van hun kalf en dus is het bio-industrie. Wat is de paardenhouderij dan, waar een paard blij mag zijn als ie een uurtje zijn box uitkomt om te mogen rijden? Hier gaan we ook massaal staan. En ik had het niet over varkens maar over koeien- en paardenvlees.

Denk je nu dat ik zo naief ben dat ik dat denk?
Je had het alleen over koeien en paarden vlees? Ik kom in jouw post toch echt het woord big tegen hoor ;)

Jij noemt het misschien geen bio-industrie, maar als jij het een dierwaardig leven vind hoe de meeste dieren worden gehouden, nou dan ben ik met jou gauw uitgepraat.
De varkensindustrie vind ik verschrikkelijk, hoeveel melkveehouderijen zijn over gegaan op robot melken en komen koeien niet meer buiten. Scharrelkippen is nog niet een dierwaardig bestaan.
Als jij liever zo'n stukje vlees kauwt, dan een stuk rund, dat in vergelijking met bovengenoemde in vrijheid heeft kunnen leven :n