EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:14

Dat geldt dan niet voor alle combinaties. Alle 2 paards combinatie moeten nog steeds een E bewijs.

Maar bijna alle 1,5 paards combinaties mogen dan wel.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik me nu soms ook afvraag hoe iemand zijn E heeft gehaald :+

klotshtiduj

OMG dit is echt het begin van het einde...
Dit levert waarschijnlijk enorm veel gevaarlijke situaties op van veel te lichte auto's voor te zwaar beladen trailers (aanhangers) met alle gevolgen van dien. Mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, niet eens de combi normaal kunnen keren... Ik mag toch echt hopen dat ze heel snel dit weer gaan aanpassen!!!!

WinBinChes

annastasia schreef:
Ik ben bang dat we wel wat rare capriolen op de weg gaan krijgen.
Hopelijk worden mensen dan wel zo kundig dat ze goed achteruit kunnen rijden etc. Want daar schort het nog wel eens aan bij mensen zonder E.

Nou veel mensen met E kunnen dat anders ook niet :+

nina88

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:15

Dan zouden er allang heeeel veel ongelukken moeten gebeuren met al die mensen die hun E er gratis en voor niets bij hebben gekregen.

Sheila1404

natuurlijk fijn nieuws voor de mensen die graag met aanhanger willen rijden zonder E en dat over 2 jaar dus ook mogen, maar ik vind het zelf geen fijn idee..

ik vind dat je, om met een paard in een trailer te rijden, toch wat ervaring met een aanhanger moet hebben..

nou gaan heel veel mensen zeggen, ik kan dat wel; zo moeilijk is dat niet; het verschilt niet veel van een gewone aanhanger e.d.

maar in de praktijk blijkt toch dat het rijden met aanhanger EN een leven, bewegend dier erin dit niet zo makkelijk is.

ik vind dat iedereen die met een trailer met paard erin gaat rijden minimaal een paar lessen hierin gehad moet hebben, zometeen mag dus bijna elk 18 jarig meisje wat net haar rijbewijs heeft op pad met een paard in de trailer..
ik heb er twijfels bij, ze kunnen de regels ipv versoepelen beter strenger maken

WinBinChes

klotshtiduj schreef:
Dit levert waarschijnlijk enorm veel gevaarlijke situaties op van veel te lichte auto's voor te zwaar beladen trailers (aanhangers) met alle gevolgen van dien. Mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, niet eens de combi normaal kunnen keren... Ik mag toch echt hopen dat ze heel snel dit weer gaan aanpassen!!!!

Nee hoor, want een auto mag maar een bepaald gweicht trekken. Dus je kan geen te lichte auto met een te zware aanhanger erachter. Dan ben je gewoon in overtreding, met of zonder rijbewijs.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:16

Net veel geld uitgegeven voor het BE van mijn dochter :(

Toch vind ik het een kwalelijke zaak ...met een trailer rijden is een kunst op zich! Ik vind echt niet dat iedereen dat zo maar mag/kan er zou teminste een examen voor moeten zijn. :Y)
Nu ga je veel te lichte auto's veel te zware trailers zien trekken & niemand die er iets over gaat zeggen ! Er gebeuren al ongelukken genoeg.

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:17

nina88 schreef:
Dan zouden er allang heeeel veel ongelukken moeten gebeuren met al die mensen die hun E er gratis en voor niets bij hebben gekregen.

die mensen die toendertijd hun E gratis erbij hebben gekregen hebben tegenwoordig toch wel voldoende ervaring om ermee te rijden, of ze durven het niet en doen het dus ook niet.

ze hebben dat niet voor niets afgeschaft...

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:20

WinBinChes schreef:
klotshtiduj schreef:

Nee hoor, want een auto mag maar een bepaald gweicht trekken. Dus je kan geen te lichte auto met een te zware aanhanger erachter. Dan ben je gewoon in overtreding, met of zonder rijbewijs.

Nou mag mijn renault clio met een 1.2 motor 1200!!! kg trekken..... Zelfs een lege trailer vind ik al levensgevaarlijk achter deze auto!
Maar er zijn dus straks serieus mensen die hierachter wel een trailer met paard gaan hangen...

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:23

Anne_GTI schreef:
Lekker handig om dat nu bekend te maken. Pas het dan gelijk aan want wie heeft er nu nog zin om honderden euro's uit te geven als je over een 25 maanden gewoon zonder op pad mag.

ik heb hem net gehaald |( |( |(
heeft mij een paar honderd euro gekost

trouwens, vind ik het niet kunnen,. je gaat met een levend dier op weg vind dat je daar wel een paar lessen v oor moet hebben gevolgd.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:24

klotshtiduj schreef:
WinBinChes schreef:

Nou mag mijn renault clio met een 1.2 motor 1200!!! kg trekken..... Zelfs een lege trailer vind ik al levensgevaarlijk achter deze auto!
Maar er zijn dus straks serieus mensen die hierachter wel een trailer met paard gaan hangen...

Dan gaan er vanzelf heel veel auto's naar de kl*ten.
Pech gehad.

De mensen die hun E erbij hebben gehaald (Gratis) zijn er heel veel die niet durven te rijden met een aanhanger, of die niet achteruit kunnen rijden.
De anderen hebben inmiddels inderdaad zoveel ervaring dat het verschi niet valt te merken.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:31

ik denk dat ik er toch voor kies om over een paar maanden mijn E te gaan doen,
Denk dat ik er een stuk zekerder van wordt alleen al door de lessen en dan kan ik ook meteen met elke combinatie trekken omdat wij een 2 paards trailer hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:36

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:37

annastasia schreef:
klotshtiduj schreef:

Dan gaan er vanzelf heel veel auto's naar de kl*ten.
Pech gehad.

De mensen die hun E erbij hebben gehaald (Gratis) zijn er heel veel die niet durven te rijden met een aanhanger, of die niet achteruit kunnen rijden.
De anderen hebben inmiddels inderdaad zoveel ervaring dat het verschi niet valt te merken.

Niet alleen de auto gaat naar de klote, maar wat denk je dat er gebeurd als je paard van links naar rechts begint te stampen...
Je heb dan echt helemaal niets meer te vertellen over de combinatie!

Ik blijf het echt belachelijk vinden dat ze dit versoepelen! En tuurlijk zijn er nu ook mensen met BE die ze van de weg moeten halen, maar er zijn ook genoeg mensen die hun B alleen niet waard zijn....

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:54

Heb zelf een 1 1/2 paard trailer gehad en hier mee gereden met alleen B. Sinds kort een tweepaards. (manlief rijdt me) Ik was dus van plan om E te gaan halen. Maar dat gaat dus nu niet meer gebeuren :D . Spaart me mooi een hoop geld uit. Ben overigens 46, heb alleen niet op mijn 18e mijn rijbewijs gehaald maar op mijn 23e. Hierdoor mijn E er niet meer bij gekregen omdat dit er toen nét afgehaald was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:03

Ben erg blij mee gezien straks allemaal stuk makkelijker maakt.
Wetsverandering is ook erg goed te begrijpen, want om nu met B 1½ trailer te rijden moet je zware auto hebben terwijl men juist daar graag van af wilt en de auto´s worden ook steeds lichter.

Ik vraag alleen af of ze hier mee "combinatie minder dan 3500 kg weegt" totaal laadvermogen + gewicht bedoel of werkelijke gewicht. Gok zelf op 1de, dan moet voor 2 paards trailer als nog E hebben ;)
Lijk me wel zo veilig :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:18

Voor een tweepaardstrailer met een fatsoenlijke auto ervoor kom je al snel boven de 3500 kg en heb je dus gewoon je E rijbewijs nodig. Die heb ik overigens een paar jaar geleden gehaald en kan nu nog steeds niet achteruit rijden. Ook mis ik nu dat je voor je E niet hoeft te oefenen en rijden op de snelweg. Ik krijg nog steeds een stuip als er spoorvorming is en je voelt de aanhanger heen en weer gaan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:25

klotshtiduj schreef:
WinBinChes schreef:

Een trailer met paard weegt meer dan 1200 kilo, dus achter deze auto mag nog steeds geen geladen trailer

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:26

Nou, ik stuur over twee jaar het papier van de trailer weer terug en laat hem weer op zijn oorspronkelijke gewicht zetten. :+

Kortom, ik rijd al jaren met alleen B met een trailer en kan prima achteruit rijden met dat ding. Dat heb ik op mijn 16e wel geleerd voor het trekkerrijbewijs en dat was met een veel moeilijkere wagen met meedraaiende vooras.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:27

In dit topic is ook al een en ander gezegd over dit onderwerp: [TAO] Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Sammyoo schreef:
Ook mis ik nu dat je voor je E niet hoeft te oefenen en rijden op de snelweg.

Ik ben met mijn E-lessen regelmatig op de snelweg geweest en ook met mijn examen.

Spoorvorming heb je hier helaas ook op sommige provinciale wegen en dan maakt het echt niet zoveel verschil of je met 80 over zo'n provinciale weg rijdt of met 90 over de snelweg.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:29

Heel grappig om dit te lezen, ik heb 1,5 jaar geleden mijn E rijbewijs gehaald en je leest hier alleen maar over gewicht van auto en trailer en zo, maar niks over de maximale kogeldruk. Als de maximale kogeldruk van de auto 75kg is en die van de trailer 100 kg dan mag je deze niet trekken, ook al mag het kwa gewicht allemaal wel. De auto die ik gebruik om een trailer te trekken heeft een max. kogeldruk van 75kg en mag 1300 en nog wat trekken. Nu is er een 2 paards trailer die ik kan lenen van vrienden en kwa gewicht trailer en mijn D-pony zou het makkelijk gaan, maar de max. kogeldruk van de trailer is 100 kg en mag het dus niet. Dit leer je bij het halen van je E-rijbewijs en niet bij je B-rijbewijs. Ook veel garages en dealers weten dit niet. Waar mijn moeder de auto heeft gekocht wisten ze dit ook niet. Dus ben benieuwd hoeveel mensen hier op gaan letten en denken legaal te rijden, maar dus eigenlijk niet legaal rijden en dus ook niet verzekerd zijn.

miekske

Owh, heel fijn. heb ik net vandaag mijn E-rijbewijs gehaald.
ben toch blij dat ik hem heb gehaald. nu kan ik tenminste zonder me zorgen te maken of het wel mag op pad met mn paardjes :)

Karin

WinBinChes schreef:
Een trailer met paard weegt meer dan 1200 kilo, dus achter deze auto mag nog steeds geen geladen trailer

Er zijn er genoeg die onder de 1200 blijven. De mijne bijvoorbeeld: trailer 520 (op papier), paard tussen de 400 en 450 (laatste keer gewogen op 410). Tel daar nog nog wat bij op voor reserveband e.d. en dan kom ik amper aan de 1100. Zo zullen er nog wel meer zijn.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:34

Mijn mama kreeg der E er gratis bij. nooit gebruikt, tot dochterlief wedstrijden wou. Gewoon gedaan, niks geen ervaring en dat ging prima hoor..

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:45

Zo dan ga ik mijn E ook niet halen, dat scheelt wel een beetje geld.
Nu rij ik soms ook al met de trailer (ik weet het het mag niet :o ) zonder papiertje.
Het rijden met een trailer, aanhangwagen leer je voornamlijk door ervaring.
Als je gewoon rustig blijft goed oplet en oefend op een weilandje :P lukt het ook.
Achteruit rijden heb ik van mijn vader geleerd met de trailer, hij is vrachtwagen chauffeur en heb me de trukjes verteld.