Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

gera schreef:Heb trouwens in Amerika een HERDA jaarling gezien waarover nadrukkelijk werd gezegd dat je die niet mocht aaien, omdat anders zijn bles af zou kunnen stropen. Terwijl alle jaarlingen lekker buiten stonden, stond hij binnen in een stal, inderdaad met een giga ventilator erop. Dan mag een paard nog zo'n gruwelijk fantastische bloedlijn hebben, maar of dat nou een goed leven is?... Hij had echt een zeer ernstige vorm, kon amper een halster om...

Jinks schreef:Herda is een verschrikkelijke ziekte. Wij hebben 2 paarden uit de POCO Bueno lijn. Beiden Herda negatief. Een merrie en een ruin. Ondanks dat zij negatief is ga ik er niet mee fokken. Ik wil absoluut geen risico lopen om een paard te krijgen dat zijn huid kan verliezen, je weet maar nooit. Het is niet alleen verschrikkelijk om te zien, maar deze dieren hebben ook heel veel pijn en zeker geen fijn leven.
http://www.md-quarterhorses.com/herda.htm
Zie deze link, pas op zijn nare foto's. Dat doe ik geen paard aan, ik zou hem of haar laten inslapen.
Voor meer info over de ziekte zie:
http://horsecity.com/stories/031204/hea_herda_KT.shtml
Het is te hopen dat men er ooit iets op vind en tot die tijd hoop ik dat men stopt met fokken met Herda dragers. Op dit moment is het de enige manier om de ziekte te beperken.
Citaat:Je zegt zelf dat je merrie negatief is, en zegt daarna dat je er niet mee gaat fokken. Vertrouw je de uitslagen niet?
Jinks schreef:Citaat:Je zegt zelf dat je merrie negatief is, en zegt daarna dat je er niet mee gaat fokken. Vertrouw je de uitslagen niet?
Het zit in de bloedlijnen, wat als ik een veulen krijg wat drager wordt? Mogelijk slaat het een generatie over. Dan heb ik een mooi veulen wat deze ziekte dan verder verspreid en mogelijk een Herda veulen fokt indien er toevallig een verkeerde hengst of merrie bij komt. (Poco Lena, Poco Bueno, Doc Bar etc. er voor).
Jinks schreef:Het zit in de bloedlijnen, wat als ik een veulen krijg wat drager wordt? Mogelijk slaat het een generatie over. Dan heb ik een mooi veulen wat deze ziekte dan verder verspreid en mogelijk een Herda veulen fokt indien er toevallig een verkeerde hengst of merrie bij komt. (Poco Lena, Poco Bueno, Doc Bar etc. er voor).
Ik vind dat we met deze lijnen heel erg voorzichtig moeten zijn. Ondanks dat ik een hele mooie en goede merrie heb en ik de uitslagen vertrouw ben ik er niet zeker van dat het niet in de erfelijke genen zit, net zoals bij mensen soms een generatie gezond is en dan het kind in eens de ziekte van de oma ook heeft.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord

Jinks schreef:Citaat:Je zegt zelf dat je merrie negatief is, en zegt daarna dat je er niet mee gaat fokken. Vertrouw je de uitslagen niet?
Het zit in de bloedlijnen, wat als ik een veulen krijg wat drager wordt? Mogelijk slaat het een generatie over. Dan heb ik een mooi veulen wat deze ziekte dan verder verspreid en mogelijk een Herda veulen fokt indien er toevallig een verkeerde hengst of merrie bij komt. (Poco Lena, Poco Bueno, Doc Bar etc. er voor).
Ik vind dat we met deze lijnen heel erg voorzichtig moeten zijn. Ondanks dat ik een hele mooie en goede merrie heb en ik de uitslagen vertrouw ben ik er niet zeker van dat het niet in de erfelijke genen zit, net zoals bij mensen soms een generatie gezond is en dan het kind in eens de ziekte van de oma ook heeft.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord
Cassidy schreef:De aandoening is erfelijk, en recessief, dus een drager is niet ziek. En een drager is aan te tonen. Daar is de test voor. Als de test negatief is (dus er Herda N/N op de uitslag staat) kan een veulen het iig niet van de merrie meekrijgen. Als je een Herda N/N geteste hengst combineert met jouw N/N geteste merrie, KAN er gewoon een Herda drager uitkomen (H/N). Het kan geen generatie overslaan.

. Cassidy schreef:De aandoening is erfelijk, en recessief, dus een drager is niet ziek. En een drager is aan te tonen. Daar is de test voor. Als de test negatief is (dus er Herda N/N op de uitslag staat) kan een veulen het iig niet van de merrie meekrijgen. Als je een Herda N/N geteste hengst combineert met jouw N/N geteste merrie, KAN er gewoon GEEN Herda drager uitkomen (H/N). Het kan geen generatie overslaan.
Een H/N veulen is nog steeds een gewoon en goed gebruikspaard. Maar idd, wil je daar mee fokken moet je ook weer uitkijken wat je daarmee combineert. Een H/N paard, geeft 50% kans op een H/N veulen als je het met een N/N paard combineert. Dus de helft is drager (dus heeft geen verschijnselen, maar kan het wel aan een veulen doorgeven) de andere helft is helemaal schoon, kan dit dus nooit aan een nakomeling doorgeven.
Het paard zoals dit in de openingpost is omschreven, heeft Herda van beide kanten meegekregen. Is dus Herda H/H. Dan pas gaat het fout.
Maar een blik werpen op de stamboom, en dan meteen alle Poco Bueno dragers van de fok weren, vind ik heel kort door de bocht. Er is tegenwoordig een test, gebruik hem ook, en vertrouw dat de uitslag zoals je die van het laboratorium hebt gekregen ook juist is....Met een N/N merrie kun je gewoon fokken....