Het leed dat HERDA heet: met management de ziekte te lijf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: Het leed dat HERDA heet: met management de ziekte te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:35

Prisca ben ik met je eens. In beide gevallen is het wat mij betreft geen paardwaardig bestaan. Je ontneemt hem zijn natuurlijke gedrag.

Zeker in geval van HERDA is het verzorgen van de wonden ondoenlijk en doe je wat mij betreft een dier (eigenlijk ook een mens) geen plezier met het leven.

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:48

Ik zou dat persoonlijk mijn paard ook niet aan kunnen doen.

Hij kan geen contact hebben met andere paarden, kan niet lekker spelen of simpelweg in de zon staan... En leeft waarschijnlijk met heel veel pijn :n

Die foto van die wond ziet er trouwens verschrikkelijk naar uit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:01

gera schreef:
Heb trouwens in Amerika een HERDA jaarling gezien waarover nadrukkelijk werd gezegd dat je die niet mocht aaien, omdat anders zijn bles af zou kunnen stropen. Terwijl alle jaarlingen lekker buiten stonden, stond hij binnen in een stal, inderdaad met een giga ventilator erop. Dan mag een paard nog zo'n gruwelijk fantastische bloedlijn hebben, maar of dat nou een goed leven is?... Hij had echt een zeer ernstige vorm, kon amper een halster om...

Wat willen ze er verder nog meer dan? In leven houden om te kunnen zeggen dat je een paard van die bloedlijn op stal hebt staan? Of er toch mee te gaan fokken?

En idd, in Amerika steken ze liever de kop in het zand...en als er dan ineens een afflicted paard uit komt rollen, geeft met hoegenaamd niet thuis...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:05

Ook in Amerika zijn fokkers die hun principes hebben, maar het merendeel leeft nog bij het credo 'money talks'. En daar is er met een topper idd big bucks te verdienen.
Zeker nu een onderzoek heeft aangetoond dat de spieren bij een HERDA-paard (N/H) soepeler zijn als van een N/N wordt het in de wedstrijdsport dus als een pré gezien ;(

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:11

Herda is een verschrikkelijke ziekte. Wij hebben 2 paarden uit de POCO Bueno lijn. Beiden Herda negatief. Een merrie en een ruin. Ondanks dat zij negatief is ga ik er niet mee fokken. Ik wil absoluut geen risico lopen om een paard te krijgen dat zijn huid kan verliezen, je weet maar nooit. Het is niet alleen verschrikkelijk om te zien, maar deze dieren hebben ook heel veel pijn en zeker geen fijn leven.

http://www.md-quarterhorses.com/herda.htm

Zie deze link, pas op zijn nare foto's. Dat doe ik geen paard aan, ik zou hem of haar laten inslapen.

Voor meer info over de ziekte zie:

http://horsecity.com/stories/031204/hea_herda_KT.shtml

Het is te hopen dat men er ooit iets op vind en tot die tijd hoop ik dat men stopt met fokken met Herda dragers. Op dit moment is het de enige manier om de ziekte te beperken.

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:17

Ik heb er zelf een paard aan verloren - een rotziekte is het!
Zij was pas 1,5 jaar oud maar toch was het al te zien bij haar schoft, onder de manen en een plekje op de rug ;(
[IM] Afscheid van Dun It Big N Chexy
het komt overigens niet 100% van Poco Bueno maar alleen 95%, 3% van zijn volle broer Old Granddad en 2% is niet bekend...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:24

Jinks schreef:
Herda is een verschrikkelijke ziekte. Wij hebben 2 paarden uit de POCO Bueno lijn. Beiden Herda negatief. Een merrie en een ruin. Ondanks dat zij negatief is ga ik er niet mee fokken. Ik wil absoluut geen risico lopen om een paard te krijgen dat zijn huid kan verliezen, je weet maar nooit. Het is niet alleen verschrikkelijk om te zien, maar deze dieren hebben ook heel veel pijn en zeker geen fijn leven.

http://www.md-quarterhorses.com/herda.htm

Zie deze link, pas op zijn nare foto's. Dat doe ik geen paard aan, ik zou hem of haar laten inslapen.

Voor meer info over de ziekte zie:

http://horsecity.com/stories/031204/hea_herda_KT.shtml

Het is te hopen dat men er ooit iets op vind en tot die tijd hoop ik dat men stopt met fokken met Herda dragers. Op dit moment is het de enige manier om de ziekte te beperken.

Je zegt zelf dat je merrie negatief is, en zegt daarna dat je er niet mee gaat fokken. Vertrouw je de uitslagen niet?

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:29

Citaat:
Je zegt zelf dat je merrie negatief is, en zegt daarna dat je er niet mee gaat fokken. Vertrouw je de uitslagen niet?

Het zit in de bloedlijnen, wat als ik een veulen krijg wat drager wordt? Mogelijk slaat het een generatie over. Dan heb ik een mooi veulen wat deze ziekte dan verder verspreid en mogelijk een Herda veulen fokt indien er toevallig een verkeerde hengst of merrie bij komt. (Poco Lena, Poco Bueno, Doc Bar etc. er voor).

Ik vind dat we met deze lijnen heel erg voorzichtig moeten zijn. Ondanks dat ik een hele mooie en goede merrie heb en ik de uitslagen vertrouw ben ik er niet zeker van dat het niet in de erfelijke genen zit, net zoals bij mensen soms een generatie gezond is en dan het kind in eens de ziekte van de oma ook heeft.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord :)

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:46

Daarom heb ik mijn dek hengsten, en mijn fokmerries op herda, pssm en gbed laten testen alvorens ermee te gaan fokken.(op pssm na, dat heb ik dit jaar laten doen, aangezien hier eerder nog geen testen voor waren) Er zijn al te veel veulens die nooit geboren hadden moeten worden....Als fokker heb je de verantwoordelijkheid vind ik dan om te proberen een zo gezond mogelijk veulen te fokken, en zo veel mogelijk alles uit te sluiten. Testen zijn best duur, maar het leed als het misgaat is niet in geld uit te drukken....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:50

Als het niet in de genen van de ouders zit is het naar mijn idee onmogelijk dat het toch bij een evt. veulen de kop op zou steken.
Maar wat een ongelooflijk nare ziekte zeg, en wat zijn er toch een boel stamboeken met een WAARDELOOS fokbeleid, of moet ik zeggen, geen fokbleid, want blijkbaar doen ze niets anders dan registreren :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:08

Jinks schreef:
Citaat:

Het zit in de bloedlijnen, wat als ik een veulen krijg wat drager wordt? Mogelijk slaat het een generatie over. Dan heb ik een mooi veulen wat deze ziekte dan verder verspreid en mogelijk een Herda veulen fokt indien er toevallig een verkeerde hengst of merrie bij komt. (Poco Lena, Poco Bueno, Doc Bar etc. er voor).

Als je merrie negatief getest is en dus geen drager, kan je nooit een veulen fokken die wel drager is (tenzij de vader natuurlijk het gen meedraagt). Je hoeft dus als je paard getest is, je daar echt geen zorgen om te maken. :)

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:13

Jinks schreef:

Ik vind dat we met deze lijnen heel erg voorzichtig moeten zijn. Ondanks dat ik een hele mooie en goede merrie heb en ik de uitslagen vertrouw ben ik er niet zeker van dat het niet in de erfelijke genen zit, net zoals bij mensen soms een generatie gezond is en dan het kind in eens de ziekte van de oma ook heeft.

Dat kan alleen als de ouders drager zijn, dan hebben ze wel de mutatie maar niet de ziekte. Als je twee dragers kruist kan er een veulen uit komen met 2x de mutatie en dan heeft het veulen Herda. Zo kan het zeg maar een generatie overslaan.

Als je paard geen drager is is het uitgesloten dat ze Herda doorgeeft, je kan er dus rustig mee fokken ;)

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:20

Wat een erge en enge ziekte, Chexy wat erg zeg dat je je mooie paardje moest laten gaan terwijl je waarschijnlijk nog heeeel veel levenslust in zijn ogen zag ;(

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:22

Jeetje wat heftig, z'n paard kan dus geen normaal leven meer hebben.. :(:)

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:56

Alani schreef:
troi schreef:
Prisca ik begrijp je laatste regel niet

ik oook niet :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:29

Jinks schreef:
Citaat:

De aandoening is erfelijk, en recessief, dus een drager is niet ziek. En een drager is aan te tonen. Daar is de test voor. Als de test negatief is (dus er Herda N/N op de uitslag staat) kan een veulen het iig niet van de merrie meekrijgen. Als je een Herda N/N geteste hengst combineert met jouw N/N geteste merrie, KAN er gewoon GEEN Herda drager uitkomen (H/N). Het kan geen generatie overslaan.

Een H/N veulen is nog steeds een gewoon en goed gebruikspaard. Maar idd, wil je daar mee fokken moet je ook weer uitkijken wat je daarmee combineert. Een H/N paard, geeft 50% kans op een H/N veulen als je het met een N/N paard combineert. Dus de helft is drager (dus heeft geen verschijnselen, maar kan het wel aan een veulen doorgeven) de andere helft is helemaal schoon, kan dit dus nooit aan een nakomeling doorgeven.

Het paard zoals dit in de openingpost is omschreven, heeft Herda van beide kanten meegekregen. Is dus Herda H/H. Dan pas gaat het fout.
Maar een blik werpen op de stamboom, en dan meteen alle Poco Bueno dragers van de fok weren, vind ik heel kort door de bocht. Er is tegenwoordig een test, gebruik hem ook, en vertrouw dat de uitslag zoals je die van het laboratorium hebt gekregen ook juist is....

Met een N/N merrie kun je gewoon fokken....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-11-10 19:37, in het totaal 3 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:32

Cassidy schreef:
De aandoening is erfelijk, en recessief, dus een drager is niet ziek. En een drager is aan te tonen. Daar is de test voor. Als de test negatief is (dus er Herda N/N op de uitslag staat) kan een veulen het iig niet van de merrie meekrijgen. Als je een Herda N/N geteste hengst combineert met jouw N/N geteste merrie, KAN er gewoon een Herda drager uitkomen (H/N). Het kan geen generatie overslaan.

Volgens mij is dit een typfoutje. N/N + N/N kan geen H/N veulen geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:35

Is idd tikfout. er moest GEEN staan. zal het even aanpassen.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:17

Ook ik heb ruim 1,5 jaar geleden mijn jaarling merrie in laten slapen omdat zij Herda had. Op deze leeftijd vertoonde zij al een flinke wond op haar rug, waarschijnlijk ontstaan door het krabbelen van een ander paard of misschien door schuren aan een hek....een verschrikkelijke keuze omdat zij toen nog een absoluut vrolijk en gezond ogend paardje was. Maar wij vonden ook dat ze geen paardwaardig bestaan tegemoet zou gaan...[WN-FA] Informatie omtrent HERDA hier een uitgebreid topic over Herda, op pagina 3 heeft Jos haar verhaal gedaan, Jos is in deze de fokster van mijn jaarling merrie Babybel

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:51

Ik kende het wel maar het is echt verschrikkelijk die ziekte..

Over het fokbeleid kan ik alleen maar klagen eerlijk gezegd. Zelfs grotere namen hier in Nederland fokken gewoon met hengsten die het over kunnen geven..

Lijkt mij dat het gewoon verplicht moet worden getest wil je fokken met je hengst/merrie. Niet getest geen papier..

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 02:01

Beetje jammer, in Amerika zijn er al jarenlang campagnes tegen het "russisch roulette fokken" met N/H paarden, paarden dus die wel drager zijn van HERDA maar waar het zich niet uit. Fokken met een N/H hengst en een N/H merrie kan dus een H/H veulentje (dus met HERDA) geven. Sommige mensen is het puur om het vermeerderen en geld verdienen te doen, helaas. fuglyhorseoftheday.blogspot.com heeft bvb heel veel artikelen over HERDA en de zogenaamde "Backyard Breeders". Bokt loopt volgens mij een beetje achter ;).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:33

@Haarbal : ik wil het aantal mensen zoals jij omschrijft niet verdedigen, maar ik denk dat het meeste geld om gaat in die fokkers die juist wel op showniveau fokken. Dáár wordt het grote geld verdiend aan fokprodukten en is er totaal géén animo om het gebruik van N/H dieren te verminderen/stoppen.
Het stamboek zou hier een halt aan kunnen toeroepen, maar zolang dezelfde bobo's uit de showring zitting hebben in het bestuur van de rasorganisaties gaat dat dus niet gebeuren.
Immers hoelang hadden ze niet nodig om van HYPP de H/H paarden niet meer registreerbaar te maken en de regel dat N/H paarden xx-jaar later zouden volgen is met de eerstvolgende jaarvergadering van tafel geveegd.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:50

@Haarbal: Geloof me, ik heb vorig jaar bij maar liefst 25 hengsten in de USA, allemaal bekend uit de showring en ter dekking staand bij de bekendere reiningstallen in Texas geinformeerd naar de testresultaten van hun hengsten en bij een aantal werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei dat ze niet begrepen, bij een aantal werd gezegd 'oh, we don't do that, they're good', bij een enkele kreeg ik na aandringen te horen dat ik best mocht testen, maar dan op eigen kosten en op de voorwaarde dat ik mijn mond zou houden als het negatief was, en bij twee hengsten kreeg ik een HERDA N/N status te zien. Het speelt daar echt niet, of in ieder geval willen ze het met oog op de commercie simpelweg echt niet weten. Moet je voorstellen dat bij een willekeurige multi million dollar sire naar voren zou komen dat hij een bepaald genetisch defect mee zou dragen... dat zou de berichtgeving over dit paard aardig in het negatieve brengen... mits natuurlijk de Amerikaanse bladen er over zouden berichten, want ook dat is nog een groot twijfelgeval. Ik denk dat zij zich er ook niet aan zouden durven branden om namen van momenteel ter dekking staande hengsten te noemen die wel drager zijn van een genetisch defect. Geloof me, daarvoor is dat wereldje veel te vol van prestige.
Scarlett was overigens geen HERDA drager, maar wel drager van GBED. En dan zit je nog moeilijker, want dat is nog onbekender, maar zeker niet minder riskant.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:32

Cassidy schreef:
De aandoening is erfelijk, en recessief, dus een drager is niet ziek. En een drager is aan te tonen. Daar is de test voor. Als de test negatief is (dus er Herda N/N op de uitslag staat) kan een veulen het iig niet van de merrie meekrijgen. Als je een Herda N/N geteste hengst combineert met jouw N/N geteste merrie, KAN er gewoon GEEN Herda drager uitkomen (H/N). Het kan geen generatie overslaan.

Een H/N veulen is nog steeds een gewoon en goed gebruikspaard. Maar idd, wil je daar mee fokken moet je ook weer uitkijken wat je daarmee combineert. Een H/N paard, geeft 50% kans op een H/N veulen als je het met een N/N paard combineert. Dus de helft is drager (dus heeft geen verschijnselen, maar kan het wel aan een veulen doorgeven) de andere helft is helemaal schoon, kan dit dus nooit aan een nakomeling doorgeven.

Het paard zoals dit in de openingpost is omschreven, heeft Herda van beide kanten meegekregen. Is dus Herda H/H. Dan pas gaat het fout.
Maar een blik werpen op de stamboom, en dan meteen alle Poco Bueno dragers van de fok weren, vind ik heel kort door de bocht. Er is tegenwoordig een test, gebruik hem ook, en vertrouw dat de uitslag zoals je die van het laboratorium hebt gekregen ook juist is....Met een N/N merrie kun je gewoon fokken....

En toch heb ik andere ervaringen.
Ik had mijn merrie laten testen, de uitslag was H/H.
Na een zwaar weekend van voorbereiding op het afscheid kwam op maandag de veearts om haar in te laten slapen.
Mijn merrie was het daar niet mee eens en viel de veearts aan(iets wat ze normaal nooit zou doen), daarom besloten om het een poosje uit te stellen.
Een week later krijg ik een telefoontje van het lab dat ze een fout hadden gemaakt met de uitslag, ze hadden de uitslag verkeerd op papier gezet waardoor de N/N, H/H was geworden.
Na een aantal hertesten bij andere labs bleek dat ze idd N/N is.
Ik werd door een aantal mensen min of meer voor gek verklaard dat ik mijn paard had laten beslissen of we wel of niet die spuit zouden doorzetten, maar mijn god wat was ik blij dat ik naar mijn paard heb geluisterd.
Ik heb nu een gezonde merrie in de wei lopen, en dat had heel anders kunnen zijn.
Wat ik dus wil zeggen is, als je paard H/H is getest onderneem dan niet te snel de stap om zijn/haar leven te beëindigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:49

Als je H/H resultaten krijgt, idd, laat een tweede, desnoods derde test uitvoeren....van mijn part doe je dat ook als je Herda N/N resultaten krijgt.
Heel slordig van een laboratorium om een dergelijke fout te maken, maar fouten maken is menselijk. En ik ben van mening dat je gerust kunt vertrouwen op de resultaten van een laboratorium. Doe je dat niet, laat de test herhalen, desnoods door een ander laboratorium, want er zijn er meerdere.

@Gera: GBED is ook een hele nare erfelijke afwijking, heel sneu voor de merrie om een veulen te verliezen, of voor de fokker om een niet levensvatbaar veulen geboren te zien worden. Het is heel vervelend om als fokker 11 maanden op een veulen te wachten die het niet gaat redden, maar economisch en emotioneel heeft het een grotere impact als je een aantal jaren voor een paard hebt gezorgd en veel geld hebt uitgegeven aan opfok ed.
Dat wil niet zeggen dat ik HYPP of Herda hoger inschaal dan GBED, maar het verklaart misschien de laconieke houding van de Amerikanen t.o.v deze aandoening.