'Oostvaardersplassen moeten verbonden worden met de Veluwe'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:40

Yucca schreef:
Overigens vind ik ook wel dat er op een of andere manier moet worden ingegrepen in de situatie.

Inderdaad.
Heel snel die rare en 8)7 uitzonderingspositie van ´natuur´ afschaffen en dezelfde regels als voor andere vee- en paardhouders op toepassen.
Het zijn gewone koeien en gewone paarden op een drassig weiland met een hek erom :)* Zorg daar gewoon goed voor en oogst het jaarlijkse overschot.
Alles netjes volgens dezelfde bepalingen als extensieve veeteelt en dan komt er eerste klas eco-vlees vandaan.

Yucca

Re: 'Oostvaardersplassen moeten verbonden worden met de Veluwe'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:49

Ik wil het wel afnemen :D !! Lekker stukje, uber-ecovlees.
Beter dan wat er in de winkel verkocht wordt als 'wild' :(

Alleen ik kan niet zeggen wat de beste methode is, afschieten, vangen of nog iets anders. Dat zullen de 'geleerden' moeten bepalen denk ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:58

Yucca schreef:
Alleen ik kan niet zeggen wat de beste methode is, afschieten, vangen of nog iets anders. Dat zullen de 'geleerden' moeten bepalen denk ik.

Daar is weinig keuze in. Afschieten houdt in dat het lompe kadaver ligt waar het gevallen is en met behoorlijk zwaar materieel moet worden opgehaald.
De enige praktische methode is een simpel systeem van hekken en kralen dat leidt naar een mobiel slachthuis in een vrachtwagen. Van daaruit in de koelwagen en klaar.
Hoeft maar één keer per jaar en kan met veterinaire controle en evt. behandeling, worden gecombineerd.

Yucca

Re: 'Oostvaardersplassen moeten verbonden worden met de Veluwe'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:00

Nouja, waar hebben we het dan nog over ??? :+

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:05

Misschien moeten wat meer mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben zich mengen in het debat.... Want ik geloof niet dat het gros van de politici ook maar enig idee heeft waar ze het over hebben. Terwijl kennis toch wel heel belangrijk is, want wat nu besloten wordt heeft gevolgen voor de lange termijn en ook dan moet het goed gaan.

Persoonlijk houd ik er mijn mond maar over, ik heb er namelijk minstens zoveel verstand van. :Z

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:53

Echt een mooi stuk!
Overigens wordt door deze regering niet alleen de verbinding tussen de oostvaardersplassen en de veluwe stop gezet. Ook de rest van de ecologische hoofdstructuur kan stop gezet worden als het aan de regering ligt. Dit is echt een van de slechtste dingen die je nu in Nederland op het gebied van natuur kan doen.
Hier is een link om de petitie te ondertekenen VOOR de natuur.

Ondertussen mag ik zeggen dat ik wel wat verstand heb over deze kwestie. Over het algemeen praat iedereen over de humane emoties en de economische kant van deze kwestie. Toch hoop ik dat er ook eens geluisterd gaat worden naar biologen en niet alleen naar omwonenden, bezoekers, boeren en dierenartsen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:58

Wat een gezwets van een stel doordrammers die nu gelukkig hun zin niet meer kunnen doordrijven.
Om honderden miljoenen te investeren in hun dromen om een verbindingszone te maken van een overvol natuurgebied naar een ander overvol natuurgebied.
Tewijl in de over-overbevolkte Oostvaardersplassen veel unieke vogelsoorten zich niet meer kunnen handhaven door de kaalslag die er plaatsvind door de grote grazers.
Gelukkig eens een zeer verstandig besluit om een stokje te steken voor deze doldwaze plannen die niets oplossen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:51

JewEmm schreef:
Echt een mooi stuk!
Overigens wordt door deze regering niet alleen de verbinding tussen de oostvaardersplassen en de veluwe stop gezet. Ook de rest van de ecologische hoofdstructuur kan stop gezet worden als het aan de regering ligt. Dit is echt een van de slechtste dingen die je nu in Nederland op het gebied van natuur kan doen.
Hier is een link om de petitie te ondertekenen VOOR de natuur.

Ondertussen mag ik zeggen dat ik wel wat verstand heb over deze kwestie. Over het algemeen praat iedereen over de humane emoties en de economische kant van deze kwestie. Toch hoop ik dat er ook eens geluisterd gaat worden naar biologen en niet alleen naar omwonenden, bezoekers, boeren en dierenartsen.

Voor de OVP is naar biologen geluisterd. Ik kan het resultaat niet bepaald biologisch verantwoord noemen.
We zitten in dit land met een zeer beperkte hoeveelheid ruimte en hoewel natuur (=ruimte) voor mij en velen grote waarde heeft, wil ik ook graag een plekje voor mijzelf en mijn pony's om te leven. Laat in de natuurgebieden lekker eco extensieve vleesveeteelt plaatsvinden. Je gewenste begrazing heb je dan, er is een eigenaar met economische stimulans om er goed voor te zorgen en de opbrengst is zijn inkomen. Zou een stuk beter zijn dan alle boeren het land uitpesten of dwingen zo giga groot te worden dat er voor hobbyisten geen verloren hoekje land meer overblijft. En ook juist die kleine percelen hebben veel verloren hoekjes en boomsingels voor klein wild, vogels en zelfs reeën. Natuur de ruimte geven is niet alleen grote stukken alleen voor de wilde beesten. Het stopzetten en gedeeltelijk terugdraaien van de ruilverkaveling zou ook een heleboel kunnen doen. Ipv alles op een apart eilandje terug naar samenleven.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:58

Het zoveelste b u ll s hi t verhaal... pfff wordt hier een beetje moe van

Wat wil men het toch graag zo mooi maken allemaal, feiten staan wel op www.oostvaardersplassen-sterfte.nl
De grote grazers horen gewoon niet in het gebied thuis, nu is alleen nog de vraag wat de oplossing zal zijn. Maar daarvoor zullen we eerst de evaluatie af moeten wachten.. En hebben jullie als paardenhouders in de buurt wel eens nagedacht over de mogelijke infectiebron van deze paarden? http://www.agd.nl/10112804/Nieuws/Artik ... lvirus.htm

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:28

Huertecilla schreef:
Motje11 schreef:
Versnippering (eilandvorming) leidt uiteindelijk altijd tot uitsterven.

1. Nee, dat leidt ook tot unieke eilandsoorten.

Als het gebied (en de populatie) groot genoeg is, maar dan noem ik het geen versnippering. Daarom had ik er ook bij staan:
Motje11 schreef:
Versnippering (eilandvorming) leidt uiteindelijk altijd tot uitsterven. Elke diersoort heeft een leefgebied van bepaalde grootte nodig om een gezonde populatie in stand te houden.
Maar dat heb je weggelaten bij het citeren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:50

x_Rebecca schreef:
gekvanfleur schreef:
vind het echt lariekoek, zeker dat laatste stuk.
denk je dat wij lynxen in het land krijgen en wolven... daar is het gebied al helemaal te klein voor. Die gaan dan weer de wijken in en zorgen voor de volgende problemen.
is dit bedacht om ons zoet te houden? want hoe lang het nog gaat duren brengen ze niet in beeld.. helemaal omdat de subsidie is stopgezet.

Ik snap niet waarom niet jaarlijks een aantal jongen dieren eruit wordt gehaald en wordt verkocht (of verleased onder bepaalde voorwaarde) aan liefhebbers. of nee, dan gaan we erop rijden natuurlijk :z

De wolven zitten al redelijk dichtbij (Duitsland) en je leest het verkeerd, want het gebied zou worden uitgebreid, het zou zelfs tot aan België ergens moeten komen uiteindelijk. Dan is er echt wel ruimte voor roofdieren.

Daarbij haal je de hele haremstructuur uit de kudde als je er beesten uit gaat halen, in het natuurgebied waar ik heb stage gelopen werd dat ook gedaan en de kudde is daar echt minimaal een maand van in de war en bezig met het opnieuw organiseren van de rangorde. Geloof mij, dat is geen pretje om te zien en om in je gebied te hebben. Ik denk dat er dan een grotere puinhoop ontstaat in de OVP :').

het rijk wil niet meer betalen staat er... dus uitbreiding zit er voorlopig niet in.

En welke plaats nemen veulens van een maand of 7 in de kudde in? volgens mij de laagste, dus met die puinhoop zal het wel meevallen. er zijn er al zat tam gemaakt door mensen die niet knnen lezen en die paarden toch aanhalen en vreten geven.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:41

Walgelijk geïdealiseerd stukje, als je ziet hoeveel boeren boeren in het werkelijke verhaal hierdoor gedupeerd worden.. Hier in Almere/Zeewolde worden boeren die "zone" vallen noodgedwongen het veld ruimen.. -O- -O-

http://www.stopdegroeneleugen.nl !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:35

Motje11 schreef:
Als het gebied (en de populatie) groot genoeg is, maar dan noem ik het geen versnippering.

Dus niet altijd uiteindelijk? maar indien...

Verder zijn eilandgrootte en populatiegrootte geen vaste minima, zelfs niet per soort.
Zo heeft de mens een bottle neck van waarschijnlijk slechts een handvol exemplaren overleefd.
Het punt is dat een soort op een kleiner gebied en minder exemplaren sneller zal muteren. De meeste mutaties zijn ongewenst maar sommigen gunstig. De ongewensten sterven vanzelf en zo blijft een heel selectieve genetische niet-variatie over.
Inteelt is onder dergelijk omstandigheden geen probleem vanwege de uitval.

Ok, je zou kunnen zeggen dat de oorspronkelijk soort is uitgestorven. Die is veranderd in de eilandsoort onder invloed van de geforceerde selcties.

Terug naar de Oostvaardersplassen is het echter allemaal geneuzel. Het betreft losgelaten gedomesticeerde koeien en paarden :)*

Heel het natuurbeheer in NL is een giller. Neem die zeldzame europese (!!!) das. Die staat niet op het punt van uitsterven. In NL, ja. Gek zeg met 16 miljoen mensen op een postzegel. Die zál uitsterven want er komen alleen maar méér mensen op doe postzegel wonen.
Idem het Korhoen, de zandhagedis, de korenwolf (hamster) etcetera.
Er wonen 16 miljoen mensen in de moerasdelta NL waarvan een deel onbewoonbare watermassa en een deel van de grond drooggelegde zeebodem is. Totáál cultuurlandschap.
Het enige stukje soort van natuur in NL is de Waddenzee. Daar gooien ze de zeehondjes en zeevogels die er creperend uitgevist worden na herstel weer in terug...