Wormeitjes in mest tellen blijkt toch betrouwbare methode

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:30

Ik ben tegen mestonderzoek. Ik ontworm gewoon 4 keer per jaar preventief.
Onderzoek of niet, je blijft achter de feiten aanlopen. Op het moment dat je ineens veel eitjes telt, dan is het goed mis. Ik heb het helaas meegemaakt bij 1 van mijn paarden: Zet iemand er een paard bij in de wei die een fikse wormbesmetting heeft en ja hoor, mijn paard zat vol met rode bloedwormen binnen de kortste keren. je zag ze gewoon in de mest. Dus toen ontwormen, volgens schema van veearts, 3 keer was het nodig om mijn paard weer 'wormenvrij' te krijgen. Gelukkig was hij jong en heeft er niets aan over gehouden. Het mogelijke voordeel volgens mijn veearts is dat hij mogelijk zelfs resistent is voor de rode bloedworm. Maar het uitproberen raadde hij beslist niet aan. Mijn merrie liep bij hetzelfde paard in de wei die dus vol wormen zat en die heeft niets opgelopen. Zij hoeft mogelijk dus nooit ontwormd te worden.
Maar het tweede punt van mestonderzoek zijn gewoon (eerlijk is eerlijk) de kosten. Het kost meer dan 1 wormenkuur van 20 euro en 3 van 6 euro per jaar. 1 mestonderzoek kost 17.50. Dat moet je dan in de zomer maandelijks herhalen volgens de veearts die bij ons op stal komt. Kassa voor de veearts en ik word er arm van. Oke, het mag in de zomermaanden per 5 paarden, maar dan nog kost het in ieder geval dus 1 keer per half jaar 20 euro. En dan moet je in de winter nog 2 keer individueel mestonderzoek doen. Met btw erbij zit je dan op 60 euro, mits er niets gevonden wordt. Met nog geen 60 euro ben je met ontwormen gewoon klaar per paard per jaar.

Verder zit je als je met mestonderzoek werkt aan het uit de wei halen van mest. Op zich is dat niet verkeerd, maar je moet er zo ongeveer spastisch over doen, het moet er direct uit, uiterlijk dezelfde dag. Dus kun je een keer niet, dan heb je mogelijk al een probleem.

Jacqvaliant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:45

Ik ga voortaan wel het mest laten onderzoeken, en 1 x per jaar algehele bloedtest. Ik mest elke dag hij heeft zijn eigen stukje land, dus de bestemming is kleiner dan/ als.. vul maar in. Ik ben bang dat als je volgens een vast schema ontwormt, dat je juist de wormen er recistent tegen maakt en dat dan echt niks meer helpt.. Maar goed zo pak ik het dus aan in overleg met de DA. 1 december weer ontwormen tegen de horzel en daarna pas weer. (na onderzoek in Maart).

zadel2001

Re: Wormeitjes in mest tellen blijkt toch betrouwbare methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:47

Ook ik ontworm prefentief 4x per jaar. Dit gaat in overleg met dierenarts die ook de ontwormingspasta verstrekt. Weet dan zeker dat ik goed zit.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:50

Ik ben niet tegen een mestonderzoek maar weet uit eigen ervaring dat het niks is.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:32

Ik doe al vele jaren mestonderzoek, hoef zelden te ontwormen en het werkt prima voor ons.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:26

Wilawander schreef:
Ja precies. En mest weg halen zegt ook niks. Je krijgt niet alles weg zeker na een regenbui niet.

Er wordt ook niet gezegd dat ze daardoor geen besmetting kunnen oplopen, maar het scheelt zeker wel.

Wat ik me vaak afvraag is of het wel goed is om er steeds maar preventief een spuitje gif in te stoppen?
Het is toch elke keer weer een aanslag op de nieren en de lever, laat staan de darmen.
Dat een mestonderzoek niet altijd zekerheid kan geven begrijp ik.
Maar kan je dan niet beter zowiezo een wormenkuur geven wanneer er een minimale besmetting wordt gevonden?
Ik bedoel; eitjes gevonden betekent toch besmetting? Hoe minimaal ook?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:01

_Saida_ schreef:
Wilawander schreef:
Ja precies. En mest weg halen zegt ook niks. Je krijgt niet alles weg zeker na een regenbui niet.

Er wordt ook niet gezegd dat ze daardoor geen besmetting kunnen oplopen, maar het scheelt zeker wel.

Wat ik me vaak afvraag is of het wel goed is om er steeds maar preventief een spuitje gif in te stoppen?
Het is toch elke keer weer een aanslag op de nieren en de lever, laat staan de darmen.
Dat een mestonderzoek niet altijd zekerheid kan geven begrijp ik.
Maar kan je dan niet beter zowiezo een wormenkuur geven wanneer er een minimale besmetting wordt gevonden?
Ik bedoel; eitjes gevonden betekent toch besmetting? Hoe minimaal ook?

Ik geef persoonlijk liever gif dan dan dat ik geld uitgeef aan mestonderzoeken die ondanks negatief zijn toch heel misleidend kunnen zijn. Wormen geven veel meer schade als het ontwormen. Ik heb in mijn leven teveel ellende door wormen gezien in combinatie met negatieve wormonderzoeken.

Niet alleen bij paarden maar ook bij bijvoorbeeld honden. Hier wordt alles preventief behandelt, doe dit nu al jaren en nooit geen problemen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:03

Die eitjes kunnen ook niet gevonden worden maar paard kan toch een besmetting hebben.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:39

Maar andersom heb ik ook al genoeg verhalen gehoord...
Die paarden werden altijd op tijd preventief ontwormd, en hadden toch een fikse besmetting, hoe kan dat dan?
Een goedkoop middel met te weinig werkende bestanddelen?
Resistentie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:41

_Saida_ schreef:
Die paarden werden altijd op tijd preventief ontwormd, en hadden toch een fikse besmetting, hoe kan dat dan?
Resistentie?

onderdosering,de verkeerde werkzame stof in de verkeerde periode van het jaar.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:45

En wat is dan volgens jou de juiste werkzame stof in welke periode van het jaar? :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:55

_Saida_ schreef:
Resistentie?

Verkeerd ontwormen idd

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:59

_Saida_ schreef:
En wat is dan volgens jou de juiste werkzame stof in welke periode van het jaar? :)

In elk geval in de wintermaanden Moxidectine, in het voor en najaar Praziquantel of dubbele dosering Pyrantel tegen lintwormen en de rest is afhankelijk van infectiedruk, jong paard enz.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:47

geerke schreef:
_Saida_ schreef:
Resistentie?

onderdosering,de verkeerde werkzame stof in de verkeerde periode van het jaar.

inderdaad onderdosering, want een goedkope wormenkuur is net zo goed. Ivermectine is ivermectine, ongeacht het merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:37

Ik mest iedere dag de wei uit. Heb voor de zekerheid de fjord onlangs samen met de shire (had een minimale bloedwormbesmetting nog van zijn leven voor mij) ontwormd ondanks een negatieve uitslag van de wormeitelling. Er kwam werkelijk niets uit de fjord.
Ik weet dat ze nu beide schoon zijn en ga vanaf nu verder met wormeitellingen. Wanneer nodig ontworm ik ze in de herfst maar dat is dan meer tegen de paardenhorzellarven.