Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ellepel schreef:en dat kan ook prima vind ik,laat moeder en kind maar even van elkaar genieten in de "kraamtijd"![]()
mak maken komt vanzelf wel, bij de merrie die ik dus vezorg beginnen we na 2 weken en dat gaat tot nu toe altijd nog goed
ajesca123 schreef:Kunnen die wetenschappers ook niet even een proef doen met mijn veulen
Na 4 weken is het nog steeds onmogelijk om haar aan te raken en geloof me links of recht maakt echt geen verschil.
maar als ik hem te pakken heb dan zal ie en moet ie luisteren
typisch iets voor mij
hij zal en moet, en dat doet ie goed

maar dag 3 gaat er om te oefenen al een halstertje om en als moeders dan gepoetst wordt gaat de baby met een zachte borstel mee, en het zijn allemaal snoepjes hoor.Kiichi schreef:Ach, er staat ook bij dat na 5 dagen het niet meer uitmaakte of je nou links, rechts of waar dan ook had geaaid. Zelf vind ik ook dat je veulens toch een beetje moet laten wennen. Inderdaad een halstertje om, mee leren lopen... Veel beter dan mensen die hun veulen 3 jaar in de opfok gooien, er niet naar om kijken, en dan maar verwachten dat hij superbraaf is en binnen de kortste keren Z loopt...
Rivano schreef:Citaat:heeft namelijk uitwerkingen op het latere gedrag van het dier.Citaat:Na de vijf dagen waarin ze regelmatig de wetenschappers tegen kwamen, waren er nog maar weinig verschillen in de groepen te zien.Citaat:met als gevolg dat deze dieren ook later nog schuwer en afwijzender reageren als hun soortgenoten.
Heeft het nu wel of niet later effect?
ajesca123 schreef:Yessy:
Ja het is echt een drama het beestje is nu 4 maanden en helaas tot voor kort nog nooit in handen geweest.
Hoefsmid kan ik alleen nog maar over dromen want dat zit er echt niet in en een halster omdoen is echt een onmogelijke opgave.
Ik hoop toch dat ze wat eerder gaat inzien dat we toch best lief zijn want om nou te wachten tot het voorjaar met naar de hoefsmid gaan is misschien wat aan de late kant

Suzanne F. schreef:Een paard benader je altijd van links, je begeleid een paard links, tuigt hem op vanaf de linkerkant.
Grote kans dat zo'n veulen dit ziet van de moeder en die kant dus als veilig ervaart?