Onderzoek naar benadering van veulens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Re: Onderzoek naar benadering van veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:02

Het lijkt me iid het verstandigst de merrie en baby even alleen te laten. Het is alleen zo moeilijk...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:18

ellepel schreef:
en dat kan ook prima vind ik,laat moeder en kind maar even van elkaar genieten in de "kraamtijd" :D
mak maken komt vanzelf wel, bij de merrie die ik dus vezorg beginnen we na 2 weken en dat gaat tot nu toe altijd nog goed

Bij het eerste veulen van mijn paard hebben ze dat geprobeerd, maar dat had een volstrekt onhandelbaar veulen tot gevolg, die geen halster accepteerde, geen druk op het touw accepteerde (ook niet na 20 keer achteroverslaan), etc...
Dus veulen nummer 2 kreeg op dag 2 zijn halster om en liep na een week of 2 supernetjes mee :)

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:27

ajesca123 schreef:
Kunnen die wetenschappers ook niet even een proef doen met mijn veulen :)
Na 4 weken is het nog steeds onmogelijk om haar aan te raken en geloof me links of recht maakt echt geen verschil.

Ik heb ook een bokker :+ maar als ik hem te pakken heb dan zal ie en moet ie luisteren :+ typisch iets voor mij :o hij zal en moet, en dat doet ie goed *D

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:32

mirka1994 schreef:
storrum schreef:

Precies ! Gewoon met rust laten.

Lat je je eigen paard ook met rust?

De veulens in ieder geval wel ja. Tot ze afgespeend worden.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:49

Mijn paard (19 jaar) vind links poetsen oke, maar rechts draait ze weg. Zou dat er toch wat mee te maken kunnen hebben?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:50

Hmm... ik heb thuis 3 veulens als vergelijkingsmateriaal, die zijn alle 3 aan beide kanten geaaid en allemaal even tam...

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:58

is het dan rechts vanaf het hoofd gezien, of rechts vanaf de kont gezien? :+

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:20

ik geloof hier niet zo in eigenlijk. Als je als wetenschapper een dergelijk onderzoek doet ben je bevooroordeeld denk ik. En misschien dat ze onbewust de veulens die ze rechts benaderden ook anders benaderden dan die links. Ik geloof dat ze door dit resultaat te willen, onbewust anders handelden tov de veulens die rechts benaderd werden. Dat lijkt mij de meest plausibele verklaring

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:23

Heel interessant onderzoek!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:36

grappig onderzoek hoor, maar laat ze toch niet met rust :P
ja als het navelstrengetje is ontsmet en het drinkt kan ik weer even slapen :D maar dag 3 gaat er om te oefenen al een halstertje om en als moeders dan gepoetst wordt gaat de baby met een zachte borstel mee, en het zijn allemaal snoepjes hoor.

maar iedereen heeft zo zijn eigen methode, ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt maar dat je het met beleid en liefde moet doen.
en dan nog zullen er altijd veultjes bij zijn die niet van mensen houden

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:42

Ach, er staat ook bij dat na 5 dagen het niet meer uitmaakte of je nou links, rechts of waar dan ook had geaaid. Zelf vind ik ook dat je veulens toch een beetje moet laten wennen. Inderdaad een halstertje om, mee leren lopen... Veel beter dan mensen die hun veulen 3 jaar in de opfok gooien, er niet naar om kijken, en dan maar verwachten dat hij superbraaf is en binnen de kortste keren Z loopt...

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:47

Kiichi schreef:
Ach, er staat ook bij dat na 5 dagen het niet meer uitmaakte of je nou links, rechts of waar dan ook had geaaid. Zelf vind ik ook dat je veulens toch een beetje moet laten wennen. Inderdaad een halstertje om, mee leren lopen... Veel beter dan mensen die hun veulen 3 jaar in de opfok gooien, er niet naar om kijken, en dan maar verwachten dat hij superbraaf is en binnen de kortste keren Z loopt...

ja met zulke dieren zijn de hoefsmeden ook altijd zo blij :D :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:52

Alsof het verschil in de kant van waar je benadert of hoe lang je hem stil laat staan opweegt tegen hoe jij er mee om gaat. Als jij precies weet wat je doet (en nee, weten wat je doet is niet van horen zeggen of in een boek gelezen) dan maakt het geen ruk uit of jij hem van rechts benadert of dat jij meteen op dag 2 er al een halster aan gooit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:16

WAt een onzin onderzoek zeg!!

Net of de linkeraanraking alleen de linkerhersenhelft triggert...
Aanrakingen links/rechts worden door zenuwen waargenomen die naar de juiste hersenhelft gaan, niet door een verschil in aanraking links/rechts...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:19

Beetje domme vraag misschien, maar wat bedoelen ze met de rechterkant :o ?
De rechterkant die je hebt als je vóór het veulen staat, of de rechterkant die je hebt als je náást het veulen staat :o? ?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:37

de rechter kant vanuit het veulen gezien

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:40

Dat vind ik een goeie.

Rechts bij een paard is net zo als stuurboord op een schip.
Van achteren naar voren gekeken.
Jouw rechter hand zit toch ook aan de rechter kant van je lijf ??
Dus van achteren gezien.

En uit eigen ervaring gezien krijg je de beste mens vriendelijke veulens door ze in de eerste dagen met rust te laten.
Het veulen is van zijn mamma, de merrie.

Na enkele dagen zal je zien dat de merrie het veulen wat meer loslaat, niet zo bezitterig meer is.

Dan komt de tijd dat wij als mensen kunnen gaan kennismaken met het veulen.
Het veulen komt vrijwillig naar je toe en laat zich aanraken.

De volgende stap is het halstertje.
Een paar dagen later pas de touwtjes training.

Inmiddels is het veulen dan al 14 dagen oud en heeft tussen door haar eerste wormenspuit los uit de hand gehad.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:21

Ik vind dit onderzoek echt onzin. Ik ken veel volwassen paarden die inderdaad compleet geconditioneerd zijn op die linkerkant en die helemaal flippen als je bijvoorbeeld langs de rechterkant gaat lopen, maar niet omdat ze 'bang' zijn. Ze zijn het gewoon zo ontzettend gewend om àltijd langs links behandeld te worden dat ze helemaal niet meer snappen wat ze moeten doen als je ze dan eens rechts leidt. Je krijgt dan echt zo'n kop van 'wat wil je nou eigenlijk van me?' Mijn merrie had dit in het begin ook, maar na wat oefening is ze net zo makkelijk te leiden langs de rechterkant als langs de linkerkant. Enkel bij het opstappen langs rechts springt ze opzij, om dezelfde reden als met het leiden. Ze is het gewoon niet gewend om langs rechts iemand op haar rug te krijgen, en ik zie heel veel paarden met dit gedrag.

Daarnaast stoort deze zin me behoorlijk: "Het is dan ook nodig verder onderzoek te doen, om bijvoorbeeld de omgang met pasgeboren baby's te optimaliseren, zeggen de onderzoekers." Laat de natuur toch gewoon haar werk doen, in plaats van altijd alles maar te analyseren en te optimaliseren. Als er ooit zo'n wetenschapper binnenloopt met een lijstje regels waaraan je moet voldoen of die je moet volgen als je met je baby omgaat, dan kieper ik hem het raam uit (en hopelijk zit ik op dat moment op de 2de verdieping).

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:24

Ik heb wel eens gewerkt met een jong paard (3 jaar)
Geen idee wat daar als veulen oid mee gedaan is, en is daarna denk ik 2,5 jaar de wei op geweest, af en toe een mens gezien, was iig nog geheel groen.
Maar goed, als ik links van het beest was (poetsen, lopen, werken) was hij poeslief, niks aan de hand. Stond ik rechts van m dan was ik mijn leven niet zeker, pletten tegen de muur, trappen ed. heel raar (beide ogen deden het goed, is getest, dus daar lag t niet aan.)
Misschien dat dat ook hier wat mee te maken heeft gehad? Hij was iig niet veel mensen gewend, dus daar kan de makkelijkere linkerkant niet van komen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:26

Rivano schreef:
Citaat:
heeft namelijk uitwerkingen op het latere gedrag van het dier.

Citaat:
Na de vijf dagen waarin ze regelmatig de wetenschappers tegen kwamen, waren er nog maar weinig verschillen in de groepen te zien.

Citaat:
met als gevolg dat deze dieren ook later nog schuwer en afwijzender reageren als hun soortgenoten.

Heeft het nu wel of niet later effect?

Het onderzoek is kul omdat de resultaten hun eigen stelling juist ontkracht...
Het heeft geen nadelig effect op de ontwikkeling van het paard. (5 dagen op een paardenleven lijkt me nu niet echt significant..)

inge10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:50

ajesca123 schreef:
Yessy:
Ja het is echt een drama het beestje is nu 4 maanden en helaas tot voor kort nog nooit in handen geweest.
Hoefsmid kan ik alleen nog maar over dromen want dat zit er echt niet in en een halster omdoen is echt een onmogelijke opgave.
Ik hoop toch dat ze wat eerder gaat inzien dat we toch best lief zijn want om nou te wachten tot het voorjaar met naar de hoefsmid gaan is misschien wat aan de late kant :)

Hoi

Zo'n veulentje heb ik ook ooit eens bij een verzorgpony gehad.
Ben daarbij gewoon doodleuk op de grond gaan zitten met mijn rug naar haar toe.
Uit nieuwsgierigheid kwam ze steeds een beetje dichter bij en uiteindelijk wel kunnen aaien en halster enzo.
Wel opletten voor alles wat nog meer in de wei staat natuurlijk en je om zou kunnen lopen. Maar miss het proberen waard voor je.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:47

Ik zal het volgend jaar proberen bij de veulens hier, hoewel ik denk dat dit onzin is. :+

Hier worden de veulens al snel geaaid, ik let er niet op aan welke kant ik aai, dat gaat gewoon en ik ga echt niet nadenken over van welke kant ik ze benader en aai. :n

Heb overigens ook nooit een dier meegemaakt die aan één kant niet benaderen was, maar kan me niet voorstellen dat het hier iets mee te maken heeft.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 07:32

hier gaat het in het tempo van de merrie en het veulen, ik zorg dat ik de 1e dagen een paar keer per dag in de buurt ben en ik laat het initiatief afhangen van de merrie en het veulen.
Onze merrie is de 1e dagen onwijs beschermend, daarna krijgt het veulen de ruimte om de rest van de wereld te verkennen, resultaat, een open, vrij mensgericht veulen die aan beide kanten kan worden geaait.
Verder doe ik niet veel met de veulens, vertrouwen geven in de mensen en verder lekker in de groep laten, niet opsluiten in een stal, gewoon lekker jong laten zijn, ik heb wel grenzen, bijten en steigeren op mensen word meteen de kop in gedrukt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:47

Een paard benader je altijd van links, je begeleid een paard links, tuigt hem op vanaf de linkerkant.
Grote kans dat zo'n veulen dit ziet van de moeder en die kant dus als veilig ervaart?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:25

Suzanne F. schreef:
Een paard benader je altijd van links, je begeleid een paard links, tuigt hem op vanaf de linkerkant.
Grote kans dat zo'n veulen dit ziet van de moeder en die kant dus als veilig ervaart?

Daarom moet je een paard altijd vanaf 2 kanten benaderen, stap maar een rechts op, halster rechts op doen, aan de rechter kant lopen als je het paard meeneemt. Worden ze alleen maar makkelijker van