KNHS overweegt dressuurproeven voor de jeugd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstennn_

Re: KNHS overweegt dressuurproeven voor de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:20

Het is iniedergeval een startend idee.

Dit moet inderdaad nog goed onderbouwd worden, zoals het jureren wat Pebbels75 zegt.
Tenslotte, het is moeilijk te bepalen welk kind het idee van nageefelijkheid al snapt en welke niet.
Sommige kinderen zijn erg fanatiek en rijden om hun 9e of 10e al zo hard om dat allemaal te snappen.
En sommige niet.

Het idee is er, nu derest nog ;)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:22

Henkjan schreef:
pebbels75 schreef:
Het zou goed zijn dat ze een klasse zouden maken tot 12 jaar waar er hetzelfde als in Duitsland met bijzet gereden zouden worden

Dan krijg je dat getrek en gepluk niet meer aan die koppen van die pony's, kinderen kunnen goed leren zitten en hun ballans vinden en zich richten op het netjes van proeven leren rijden. Nu gaat altijd alle energie verloren in het vaak tevergeefs zoeken naar nageeflijkheid.

Daar ben ik ook voorstander van, kinderen t/m een jaar of 12 mogen bijv. met bijzet rijden, oid. Leren ze meer van dan dat constante gepluk.

Het lijkt me handiger als dat geruk en gepluk eens flink afgestraft zou worden in de punten. Sta me regelmatig aan de rand van de losrijring te verbijten en daarbij te verbazen dat het gros van de pony's zo vergevingsgezind is.
Maar ja, valt of staat alles niet met de juiste instructie?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:10

Volgens mij gaat het er vooral om dat een 8 jarig kind niet meer tegen een 17 jarige hoeft te rijden e.d en ik denk dat dat inderdaad beter is dan de stokmaten van de pony's aan te houden. Kleine 17 jarigen hebben wel veel meer ervaring over het algemeen dan een grote 8 jarige en dan is er niet veel aan voor de jongere ruiters. :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:13

Citaat:
Het lijkt me handiger als dat geruk en gepluk eens flink afgestraft zou worden in de punten. Sta me regelmatig aan de rand van de losrijring te verbijten en daarbij te verbazen dat het gros van de pony's zo vergevingsgezind is.
Maar ja, valt of staat alles niet met de juiste instructie?

geloof mij maar dat 9 van de 10 (kleine) kinderen niet eens naar hun protocol kijken. :n
ben vaak op bixiewedstrijden aan het helpen en altijd met de prijsuitreiking gaan de protocollen meteen door naar de ouders als het kind ze op gehaald heeft. :\

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:48

xLoki schreef:
Mmm, ik weet niet zo goed wat ik erover moet denken.
Kleintjes tot 10 jaar zie je zowiso niet bij de paarden.
En bij de (kleinere) ponywedstrijden zijn al zo weinig deelnemers!
De leeftijdgrens bij pony's op 16 zetten vind ik een stuk beter plan. :)
Want ik neem aan dat de kindertjes van 10 jaar niet op een joekelig grote pony rijden, en de 16-jarigen niet op een B/C.

En jeugdproeven bij de paarden vind ik eigenlijk niet zo'n goed idee... Het is inderdaad jammer als je als 14-jarige een keer tegen iemand moet die 36 is en zijn eigen trainingsstal heeft (ik praat nu over mezelf), maar dan is het juist toch knap als je dáar van kan winnen? :)

niet mee eens, niet iedereen heeft een geheel normale groei, de een is op z'n 10 groter dan iemand van 15, ik ken ze :)) en ik rji over een jaar denk ik nog rustig rond op elias, en dat is een C-tje.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:19

Ik ben voorstander, maar er moeten een hele hoop dingen meegenomen worden.

Zo zie ik liever een kind die vrolijk door de ring gaat met een pony die niet nageeflijk loopt, dan een dier met de oren naar achteren en een verbeten gezicht onder het capje vandaan. Dat is daar waar het begint.

De betere ruiters pik je er zo uit, wat niet wil zeggen dat ze de beste proef neer zetten. Beoordeel inderdaad nadrukkelijk op de rijkunst.
Ik zie (te)veel gepluk of inrijden tot de beestjes de tong op de hoeven hebben hangen en dan maar in het bit gaan hangen.

Er zijn combinaties A pony's die wel degelijk klaar zijn voor een M proef, maar die niet aangeboden wordt, en
er zijn combinaties D pony's die eerst beter nog even kunnen blijven lessen, ipv op een wedstrijd te gaan stressen.

Kinderen tot een jaar of 10 moeten vooral geestelijk klaar zijn voor competitie, hoe vaak kom je ze tegen die huilend op de pony zitten ?
Ook vind ik de vrijheid in de klassen erg belangrijk, als een kind met een A pony door wil in de M, moet dit kunnen. Uitdaging is een leerproces!

Een leeftijdsgrens te stellen bij de grotere pony's zie ik als onnodig, daar op de grotere pony's toch ook vaak de oudere en dus grotere kinderen rijden. En er bestaat natuurlijk ook het geval dat een bv 14 jarig kind net begint met rijden op een D-pony, die heeft dus ook niet veel meer ervaring dan misschien een 10 jarige, zal op zijn hoogst een snellere ontwikkeling hebben.
Zo reed mijn dochter bij haar eerste wedstrijd op en erg moeilijke, koppige pony als hummeltjetummetje met haar D-pony naar een keurige derde plaats, inderdaad tussen alle oudere kinderen in.

Groupeer eens een groep 2 bij 2 en laat ze een proef rijden op hun eigen pony en op die van ander. Dan komen de kwaliteiten boven.
DIt hoeft niet officieel te gebeuren maar zou een leerwijze kunnen zijn bij onderlinge clubwedstrijden. Ik denk dat er zowiezo meer gespiegeld moet worden, om te leren van de fouten. Want die maken wij allemaal!

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:02

't Is en blijft 'n moeilijk probleem die leeftijden en ponymaten. M'n oudste dochtertje is net 11jr en 1.74m , ze kreeg op haar 10de met haar C-pony als jury-commentaar: 'Ruiter brengt door haar lengte pony uit balans '. Vind ik niet vriendelijk voor 'n kind van 10jr, jury's kunnen op de coupon de leeftijd zien. Ze had hem zelf beleerd en reed in 1,5jr L2+9.
Pasgeleden vlak na haar verjaardag is ze begonnen met een hele brave 3jarige forse E-pony te beleren (nee, pony wordt niet bijgereden door volwassenen). Nu maar hopen dat de jury's hun commentaar wat vriendelijker houden, ze heeft zo'n ontzettend plezier met haar pony.
Middelste dochtertje 1.60m net 10jr geworden en rijdt met haar pasbeleerde 3-jarige D-pony ook mee bij de 'grote meiden'.
Tsja, ik bekijk het maar positief: ze leren van die 'groten' toch weer 'n hoop. Meer denk ik dan dat meisjes van 14jr op een B pony tussen de kleintjes dat doen.

Waar ik het niet helemaal mee eens ben is het 'geruk en gepluk' waar velen in dit topic zich aan ergeren. Kinderen van 10jr kunnen nog geen blik openenen met een blikopener.. ze hebben kippekracht. Dus om de pony's een beetje nageeflijk te maken ziet het er bij deze ruitertjes al gauw lelijk uit.. maar dat valt voor de pony best mee. Bovendien wordt dat heel erg afgestraft in een proef en zie je dit minder en minder.
Stond laatst bij een L1 proef van de paarden te kijken... daar wordt ogenschijnlijk misschien minder gerukt maar met 'stalen' armen en handen kan er veel afgedwongen worden...

De 18 jarige leeftijd verlagen naar 16 vind ik nutteloos, laat het kind zelf kiezen of het toe is aan een paard. Binnenkort worden zeker ook de E-pony's afgeschaft ?

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:57

mijn zoontje is net 12 en rijd ook op Zniveau tussen de oudere meiden maar hij vind het niks niet erg.
hij laat graag zien wat hij kan en rijd ook op haflinger wedstrijden tussen de volwassenen.(grote pony,klein kind)
ik denk niet dat hij er echt blij van zou worden als hij tussen leeftijdgenootjes zou moeten rijden die qua niveau een stuk lager rijden.(niet allemaal hoor)
zou voor de andere ook niet leuk zijn, als hij er steeds met de prijzen van door zou gaan en voor hem zou het ook geen stimulans meer zijn als hij niet echt meer zou moeten rijden voor zijn prijs.
nu moet hij er meer voor doen om van de ouderen te winnen,maar als het hem dan lukt heeft hij het echt verdiend ook.
misschien zouden ze de kinderen zelf eens moeten vragen wat ze graag zouden willen.
leeftijd verlagen naar 16 vind ik ook niet nodig. laat ze lekker zelf kiezen of ze tot hun 18e pony's blijven rijden of eerder bij de paarden willen starten, is denk ik ook kind afhankelijk,ervaring en handigheid, uit de pony gegroeid etc.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:12

Zijn we eindelijk in Brazilie eens voorlopers op dat dressuur kanon Nederland! :D

Hier was het altijd al verdeeld over verschillende Leeftijdscategorien EN Wedstrijdervaring EN Proefzwaarte. :)*

Leeftijd:
Volwassen komen nooit uit tegen jongeren (Groep 16+ of Groep 18+ hangt van wedstrijdprogramma af). En worden jonge kinderen ook nog eens onderverdeeld in 3 groepen nav leeftijd. (vanaf 5 jaar)

Ervaring:
Volwassen met weinig wedstrijdervaring komen niet uit tegen ruiters die wel veel ervaring hebben. En ruiters met veel wedstrijdervaring kunnen toch met een jong paard ervaring opdoen in de laagste klasses, omdat ze dan alleen strijden tegen andere ruiters met veel wedstrijd ervaring. Heel eerlijk en nooit problemen over!

Je krijgt dan wel meer categorien op een dag waar dan verhoudingsgewijs minder ruiters in zitten.

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:28

40 jaar geleden was het ook al zo:
leeftijdscategorieën en max. 16 jaar

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:05

Goed plan, maar ik hoop serieus echt niet dat de leeftijd voor ponyruiters naar maximaal 16 gaat... ik word volgend jaar januari 17, en kom terug uit amerika in Juni, en zou heel graag dat laatste 1,5 jaartje nog even volop willen genieten van mn ponytijd.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:20

linky schreef:
Quote: "Dan krijg je dat getrek en gepluk niet meer aan die koppen van die pony's, kinderen kunnen goed leren zitten en hun ballans vinden en zich richten op het netjes van proeven leren rijden. Nu gaat altijd alle energie verloren in het vaak tevergeefs zoeken naar nageeflijkheid."

Of gewoon eerst leren rijden voordat je de dressuur/wedstrijdbaan in gaat? :D

Precies. Ben ik met je eens.

Waarom moet er een bijzet aan? Dat is ook niet de ideale nagevelijkheid hoor,
al loopt ie misschien wel met zijn neus op de loodlijn. :=

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:31

Een goede zaak om de proeven aan te passen voor jonge ruitertjes. Een 18 jarige tegen een 9 jarige ..... ;)
Een minder goede zaak vind ik dat de ponyleeftijd tot 16 jaar verlaagd wordt. Ik vond het zelf verschrikkelijk toen ik met 18 jaar over moest naar de paarden. Mijn dochter vond het verschrikkelijk dat ze "18 jaar" werd. Persoonlijk denk ik dat er eerder gestopt wordt met de paardensport als je maar tot 16 jaar kunt starten. Maar we gaan het zien in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 07:45

gaan ze dan ook de E pony maat afschaffen? Als ze de pony ruiter leeftijd terug willen doen naar 16. En laten het nou net veel 14-18 jarige zijn die op E-tjes rijden. Denk dat ze E rubrieken dan net zo goed afkunnen schaffen. De E rubriek is al nooit druk(iig hier niet) maar als je ook nog de leeftijd veranderd kun je er net zo goed helemaal mee stoppen

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:21

pebbels75 schreef:
crabbybitch schreef:
Helemaal mee eens.De KNHS zou jou eens moeten bellen. 8-)

Hahaha, ik heb ze dat al tig keer verteld zelfs :D Maar t helpt vooralsnog niet :+

Het is de KNHS zn eer te na om het net zoals de Duitsers te doen, ze hebben immers Totilas al is dat niet genoeg :+ Dan ook nog toegeven dan hun proevensysteem beter is :')

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:25

Ze hadden gewoon nooit met de E maat moeten beginnen :D

Ik ben zelf helemaal niet zo voor om door te rijden tot 18 jaar bij de pony's. "genieten van je ponyjeugd" vind ik zo'n vaag begrip...

Over het algemeen stappen kinderen die tot hun 18e zijn blijven hangen op de pony's niet meer over naar de paarden. Die missen het stukje ponyclub gevoel bij de rijvereniging en op die leeftijd komen vriendjes en studie om de hoek kijken.

Terwijl als je kijkt naar kinderen die rond hun 16 e overgestapt zijn op de paarden die WEL doorrijden als ze 18 zijn geweest.

Het heeft over het algemeen gewoon geen meerwaarde E pony's voor mijn gevoel dan he? Persoonlijk zou ik nooit een E pony kopen, zet ze dan op een paard...
Laatst bijgewerkt door tiffclaus op 17-11-10 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:26

Abercrombie schreef:
Hahaha, ik heb ze dat al tig keer verteld zelfs :D Maar t helpt vooralsnog niet :+

Het is de KNHS zn eer te na om het net zoals de Duitsers te doen, ze hebben immers Totilas al is dat niet genoeg :+ Dan ook nog toegeven dan hun proevensysteem beter is :')[/quote]

Mijn gedachte :D

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:26

Abercrombie schreef:
Het is de KNHS zn eer te na om het net zoals de Duitsers te doen, ze hebben immers Totilas al is dat niet genoeg :+ Dan ook nog toegeven dan hun proevensysteem beter is :')

Mijn gedachte :D

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:36

Dat onbezorgde pony gevoel snap ik ook niet zo, je kan met een paard ook achterstevoren door het bos scheuren. Waarom moet het dan ineens zo serieus :+

Je valt misschien iets harder maar verder loopt het ook op 4 benen.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:42

Abercrombie schreef:
Dat onbezorgde pony gevoel snap ik ook niet zo, je kan met een paard ook achterstevoren door het bos scheuren. Waarom moet het dan ineens zo serieus :+

Je valt misschien iets harder maar verder loopt het ook op 4 benen.

Helemaal mee eens, waarom niet gewoon weer eerder op het paard. Ik zat zelf met mijn 12e al bij de ponyclub. Pony was dood neergevallen en er was niets anders dan een paard voor handen. Ik heb een heerlijke ponytijd bij de paarden gehad hoor. Het is maar net hoe leuk je het zelf maakt...

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:46

Is er een verplichte overstap van de ponies als je 18 wordt? Je kunt toch ook met een pony in de paarden rijden? Hoe zijn die regels?

Hier (Brazilie) hebben we maar 1 pony categorie en dat is alleen voor kleine kinderen. (Soort van Bixie)
Daarna mag je in alle categorien starten met paard of een pony ongeacht hoe oud je bent. Ze kijken niet naar stokmaat, alleen naar leeftijd, wedstrijdervaring en proefzwaarte. Als je dat combineert maakt het minder uit of je pony/paard nou 1.56 of 1.60 is. En als je lang bent als kind en denkt dat een paard beter bij je past dan doe je het op een paard, ben je wat kleiner dan kies je wat het beste bij je past; Paard of Pony. Met een goede jury zal het langstbenige paard echt niet altijd winnen. En als jij te klein bent om op een paard te zitten en toch een paard neemt dan win je ook niet want die kun je niet makkelijk echt goed de proef doorsturen. Jij wint op het paard/pony dat het best bij je past.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:27

Ik rij al vanaf mijn 13?14e op een E-pony, simpelweg omdat ik toen al niet meer op een D pony paste. Ik heb eigenlijk bijna altijd wel bij kinderen van mijn leeftijd gezeten, vaak kwamen mijn ouders in gesprek met andere andere ouders en die hadden het dan ook over de leeftijd van hun kind, dan zeiden maarja mijn dochter/zoon is ook nog maar 13. En dan verteld mijn moeder dat even later en dan moet ik er ook even helpen herrineren dat ik toen ook nog maar 14 was..
Ik rij nu in de M1 en als ik nog wel eens tegen jongeren kinderen moet rijden dan zijn het bijna! altijd van die verwende kinderen met een pony van 10.000 onder hun kont en ouders die lopen fanatieker lopen te schreeuwen terwijl je ziet dat het kind er helemaal geen plezier meer in heeft.
Het valt mij wel op, hoe hoger ik in de klasse kom hoe ouders de kinderen zijn waartegen ik moet, vaak zijn ze 17/18 jaar.
Ik begrijp niet waarom ze dan de E- pony's hebben uitgevonden als ze de leeftijd gaan veranderen, ik zou zowiezo na mijn pony tijd met mijn pony door na de paarden gaan, omdat die het makkelijk zat aankan.
Van mij apart worden de E-pony's weer paarden, kun je met je e pony ook nog eens wat bereiken, want alle rabobank talentjes met d-pony's rij ik eruit alleen ik heb een E- pony.. vroeger nog meegemaakt, een vrienden met een D pony werd opgenomen in het kader en mocht internationaal gaan rijden, terwijl het altijd op wedstrijd was 1e plek ik en 2e plek zij.

Vaak zijn E- pony's toch kleingevallen paarden..

BeautyLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:28

Suzanne F. schreef:
Liene schreef:
Tijdens brainstormsessies en evaluaties

Jeetje dus die worden echt gedaan???? :D

Hm ik weet het niet hoor, we hebben al jeugdproeven. Pony's, junioren en Young riders. Dat is toch genoeg??

Jha dat is wel zo, jha

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:29

Ik zit zelf helemaal niet in het westrijdwereldje, maar vroeger bestond er toch ook al zoiets als de bixieproeven en de F-proefjes?