Redondo, een vernieuwde vorm van de hedendaagse dressuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 10:57

WildWings schreef:
Aah dat zou 'm ook verklaren ja :D Ik vind het iig bijzonder, ik zie wel de voordelen in van het niet-hebben van hoeken. Het enige probleem is inderdaad wat men hier al aankaart- waar oefen je je Redondo? :+ Weinig plekken met zo'n bak natuurlijk.

Het is natuurlijk wel een uitstekend excuus om je longeercirkel even flink uit te laten breiden :D
In de zomer kun je natuurlijk makkelijk een cirkel uitzetten op het land.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:57

Hmmmm ik zie de voordelen er nog niet zo van in... Ik heb liever als basis een rechtgesteld paard onder me dan eentje die al in buiging loopt. Ook lijkt récht, naar 2 kanten even veel ontwikkeld en evenwichtig op 4 benen me een logischer uitgangspunt dan in stelling...

ZarcoTje

Re: Redondo, een vernieuwde vorm van de hedendaagse dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:04

Ik ga mee met Vjestagirl.
Nee zo'n cirkel, niets voor mij hoor, voor de topruiters idd een leuke uitdaging maar voor jonge paarden lijkt me dit niet echt een goede oplossing.
Horen jonge paarden juist niet worden rechtgesteld ?
Dat ze juist loskomen van de 'steun' van een muur of hekjes.
Dat ze 'zelfstandig' rechte lijnen lopen, en hun evenwicht kunnen zoeken.
En steeds maar rondjes en rondjes..ik zou het zat worden na een tijdje en volgens mij zou mijn ruintje er ook maar knetter van worden.

Nee, geef mij maar een simpele rechthoek :)

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:35

Daarbij lijkt mij ook de slijtage aan de gewrichter groter als je steeds zo rond gaat rijden. Mij is altijd aangeleerd een jong paard zoveel mogelijk rechtuit te laten lopen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:41

hebben jullie wel in de gaten hoe groot die cirkels zijn?
het betekent dat je de maat van een dubbele ring hebt, lijkt me niet dat je daar een paard mee forseert

in zo'n cirkel moet je dus zelf rijden en heb je geen steun meer aan de bakrand
omdat de cirkel zo groot is kun je overal elk willekeurig figuur rijden, niks geen korte zijde meer

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:45

En het rechtrijden van een paard is meer dan alleen een beetje recht-uit/rechte lijnen rijden, ook op een buigingslijn (voltes, gebrokenlijnen, deze ronde ring) met stelling moet je je paard recht kunnen rijden. Dus in balans op 2 teugels tussen 2 benen, recht onder je. Ik zie de voordelen wel zeker bij jonge paarden! En bovendien als je een beetje nadenkt over de training ga je niet alleen maar over de hoefslag rijden en de ring is groot genoeg om ook rechte lijnen in te rijden! En ik denk dat deze ring ook te groot is om je paard erg in de stelling te rijden.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:04

Ik heb ook mijn twijfels inderdaad als je constant maar op de volte rijdt om het zo maar even te zeggen. Juist veel paarden hebben moeite met normaal rechtuit te lopen, die van mij wel in ieder geval. En inderdaad: welk paardenbedrijf momenteel heeft er nu zo'n bak. Of kan er zo'n ring kwijt.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:04

Lijkt me fijn. Wel het wiel voor de honderste keer opnieuw uitvinden aangezien in vele landen-culturen, typen paardensport etc er in cirkels gewerkt wordt.
O wacht even, alleen moderne dressuur is in een rechthoek geprakt :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 12:05

In een cirkel kun je ook rechte lijnen rijden hoor.
Ik zie het probleem wat betreft rechtrichten niet zo? :=

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:13

Anoeska schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het voordeel nog niet zo. Waarom is het beter om in een cirkel te rijden dan in een rechthoek?

Ik ook niet, dan krijgen de meeste hun paard helemaal niet meer recht :Y)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:14

Cayenne schreef:
In een cirkel kun je ook rechte lijnen rijden hoor.
Ik zie het probleem wat betreft rechtrichten niet zo? :=

Je hebt geen kant en met jonge paarden is dat toch wel fijn. Hoe dan ook het zal er niet op vooruit gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:19

In plaats van over nadenken cq proberen kan je het inderdaad direct afkammen :j

Dat het qua aanleggen van bakken niet gaat, zal best. Maar dat neemt niet weg dat je toch buiten het hokje (ooh hilarisch _O- ) kunt denken.

De juiste afmetingen zijn erg groot, dan zou je ook recht moeten kunnen stellen (als je kunt rijden :j ). Je paard langs de wand op een rechte lijn plakken is ook niet 'recht stellen'.

Wij hebben daar ook geen ruimte voor, maar het is wel leuk om je grenzen te verbreden :j

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:22

Cer schreef:
In plaats van over nadenken cq proberen kan je het inderdaad direct afkammen :j

Dat het qua aanleggen van bakken niet gaat, zal best. Maar dat neemt niet weg dat je toch buiten het hokje (ooh hilarisch _O- ) kunt denken.

De juiste afmetingen zijn erg groot, dan zou je ook recht moeten kunnen stellen (als je kunt rijden :j ). Je paard langs de wand op een rechte lijn plakken is ook niet 'recht stellen'.Wij hebben daar ook geen ruimte voor, maar het is wel leuk om je grenzen te verbreden :j

Euhm dat ligt er maar net aan hoe je het doet en of je het goed doet. Ik begin toch wel degelijk met mijn jonge paarden ''recht'' te maken op de lange zijden met extra steun langs de wand.

Ach ja je kunt ook doen alsof het een fantastisch idee is terwijl iedereen weet dat het in de praktijk toch nauwelijks uit te voeren is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:23

Nou ja zeg, als een beetje kritisch ergens naar kijken en je afvragen wat het voordeel is, meteen gelijk staat aan afkammen, dan kunnen we het hele discussieforum wel sluiten.

Ik rij thuis in een rechthoekige bak van 40 bij 80 meter. Heb alle ruimte om grote voltes/cirkels te rijden, maar ook om hoeken te rijden. Ik merk juist dat het goed rijden van hoeken mijn paard soepeler maakt. Het lijkt me dus niet gek dat ik me afvraag wat de toegevoegde waarde is van het weghalen van die hoeken.

En sorry; ik vind de tekst in de openingspost inderdaad een kulverhaal. "cirkel nodigt uit of dwingt zelfs om vanuit ontspanning de verschillende oefeningen uit te voeren". Waar is dat op gebaseert?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:25

Ik hoop dat deze vorm van dressuur net zo'n succes gaat worden als de Kür op muziek ;)
Gaat er iemand naar Maastricht om te kijken?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:26

Ik heb het plaatje eens even goed bestudeerd... ik zie mezelf die slangenvolte van A naar B nog niet meteen vlekkeloos rijden. := Eerlijk gezegd lijkt die circel me veel ingewikkelder!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:33

Ben benieuwd welke stal als eerste met een grote ronde rijbak aankomt :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:34

Citaat:
Nou ja zeg, als een beetje kritisch ergens naar kijken en je afvragen wat het voordeel is, meteen gelijk staat aan afkammen, dan kunnen we het hele discussieforum wel sluiten.

Nee... kijk.. dat afkammen slaat op dit soort reacties:

Citaat:
terwijl iedereen weet dat het in de praktijk toch nauwelijks uit te voeren is.

Als je het nog niet geprobeerd hebt, weet je ook niet of het werk..

Voor mensen die misschien niet zo sterk zijn in de ontspanning kan ik me voorstellen dat een volte dat wel kan bewerkstelligen.. Op rechte lijnen (vooral langs de wand) wordt soms aardig wat spanning opgebouwd..

Citaat:
Ik begin toch wel degelijk met mijn jonge paarden ''recht'' te maken op de lange zijden met extra steun langs de wand.

Dat is gewoon een van de meerdere wegen die naar Rome leiden, wat niet wegneemt dat andere dingen niet werken. Ik rij bijvoorbeeld bijna meteen binnenhoefslag om ze zelf balans te geven..

Qua ruimte lijkt dit me wel redelijk ondoenlijk?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:40

Ik weet wel dat het niet gaat werken voor dat ik het geprobeerd heb simpel weg omdat er geen hond is die zijn bak afbreekt om er een circel neer te leggen.
Als je en volte nodig hebt voor je ontspannig dan is het laatste waar je je zorgen over moet maken in wat voor bak je rijd dan kun je beter nog wat meer lessen nemen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:42

Volgens mij zijn de circels zoals ze op de foto staan wel echt heel groot! dus dat geeft ruimte genoeg om te rijden. het is alleen langer dat je in de 'hoeken' ruimte hebt die je niet gebruikt :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:43

Die cirkels op de foto zijn echt wel heel groot inderdaad.. kun je prima rechte lijnen rijden ook :j

Ja wat ik al zei; qua ruimte zal het wel ingewikkeld worden

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:49

Leuk!! Vernieuwend! En lijkt me ook uitdagend voor elk niveau!!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:55

Aan de ene kant jah ! Weer eens iets nieuws om te proberen.
Maar dan ook weer nee. Je kunt er zowat compleet hetzelfde indoen qua oefeningen. Wie het in een vierkante bak niet haalt zoekt hulpmiddelen om het dan maar toch wel te krijgen.
Het kan dan wel een uitdaging zijn, zien of we dezelfde figuren correct kunnen rijden in een andere "omgeving".

Achjah punten aftrekken voor de hoeken niet uit te rijden, kunnen ze allesinds dan niet doen. Vraag me af waar ze al die pistes gaan plaatsen bij bv de lrv. We zitten nu al met plaats te kort :P
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 15-11-10 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:57

Daarom is het ook nog in de probeer fase, gewoon uittesten, wat werkt en wat werkt niet..

En inderdaad, praktisch is het vrij lastig uitvoerbaar. Het uitleggen van de ring op een outdoor wedstrijd zal nog wel meevallen, maar je moet ook eens kunnen trainen. Dat zou bijvoorbeeld gewoon in een weide ofzo kunnen, daar kun je wel een cirkel van 40 meter doorsnee in leggen toch?

Er zijn wel hoeken in een cirkel, die kun je zelf creeren en zo makkelijk of moeilijk maken zoals je zelf wil. Je kan namelijk een prachtig vierkant van 40 bij 40 in de cirkel rijden. Dan heb je wel hoeken, maar moet je het paard wel zodanig in balans hebben dat de rechte lijnen ook echt recht worden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:58

hmm... ik weet het niet. Er moet wel een heeeeel groot, niet te overtreffen argument zijn aangezien alle bakken omgetoverd moeten worden tot cirkels. Nemen cirkels niet veel meer ruimte in beslag?

Ik heb eerder weleens iets gelezen over ovalen, zou dat niet meer hout snijden?