IJslandse merrie per ongeluk doodgevoerd door wandelaars

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:04

Arme pony... arm kind... sterkte!

(ik heb echt een gruwelijke hekel aan mensen die altijd maar menen dat ze een paard moeten voeren, blijf er gewoon vanaf!)

Lotte_Wessel

Re: IJslandse merrie per ongeluk doodgevoerd door wandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:08

och.. wat vreselijk! Zo zie je maar weer.. domme wandelaars die maar die "o zo lieve ponys" gaan voeren..
heel dom.. maar dat dit leidt tot sowiets! Heel verdrietig!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:21

Ik snap het niet waarom mensen altijd andermans dieren willen voeren,blijf er vanaf.
Ik wens de familie heel veel sterkte.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:37

Goh da's echt erg zeg! Je moet ook gewoon niet zomaar alle pony's gaan voerend ie je ziet.. Maarja dat konden die mensen ook niet weten :(:)
Alsnog super sneu voor de pony en het meisje, ik wens haar heel veel sterkte toe :(:) !

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:54

Wat sneu voor het meisje. Maar zoiets is gewoon een ongelukkig ongeluk.

Mijn nichtje van 3 gaf laatst ook een eikel aan mijn jonge paard... spuugde hij wel uit, maar het is zo gebeurd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:15

Hm,ik twijfel óf de pony wel dood gevoerd is,een pony eet van zichzelf toch niets wat giftig is? Mijn pony's worden ook vaak gevoerd met giftige varens en allerlei voer wat je normaal aan de varkens voert.Maar de pony's eten het niet,ze laten het gewoon liggen.
We zullen nooit de gehele waarheid weten waardoor deze pony is overleden.
Mensen bedoelen het goed,maar ik vind dat ze niet moeten voeren,en zeker niet als er ook nog bordjes hangen 'Niet Voeren'.Maar ondanks de bordjes voeren veel mensen toch!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 10:19

gohya schreef:
Hm,ik twijfel óf de pony wel dood gevoerd is,een pony eet van zichzelf toch niets wat giftig is?

oh jawel hoor. Ik heb er eentje gehad die herhaaldelijk oa berenklauw en conifeer naar binnen wist te werken.
(En nee, dat stond niet in de wei)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:24

Gohya, ik denk dta het verschil toch in het voeren zit. Mijn pony eet geloof ik alles wat je haar in de hand voorhoud maar als het op de grond is laat ze het liggen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:28

Cayenne schreef:
gohya schreef:
Hm,ik twijfel óf de pony wel dood gevoerd is,een pony eet van zichzelf toch niets wat giftig is?

oh jawel hoor. Ik heb er eentje gehad die herhaaldelijk oa berenklauw en conifeer naar binnen wist te werken.
(En nee, dat stond niet in de wei)

Oei Berenklauw is wel heel erg vergiftig,en je paardje is niet ziek geworden toen?
Ben ik blij zeg dat mijn pony's die zooi niet eten,maar lekker laten liggen.
Ze eten wél eikels [bruine],die vind ik terug in de mest,maar ze zijn er nog nooit ziek van geweest.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 10:29

Jawel, maar met de nodige zorg is ze er wel bovenop gekomen.
Haar veulen at overigens hetzelfde (deed mams na) en ook die is er bovenop gekomen, al had zij waarschijnlijk ook niet zoveel binnen gekregen als mams.
Ze hebben toen overigens wel 3 dagen voor de zekerheid in Slootdorp op de kliniek gestaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:35

Cayenne schreef:
Jawel, maar met de nodige zorg is ze er wel bovenop gekomen.
Haar veulen at overigens hetzelfde (deed mams na) en ook die is er bovenop gekomen, al had zij waarschijnlijk ook niet zoveel binnen gekregen als mams.
Ze hebben toen overigens wel 3 dagen voor de zekerheid in Slootdorp op de kliniek gestaan.

Jeetje dan was dat wel een hele sterke pony zeg.
Ze hadden die Bereklauw gevoerd aan je paardje?
En hoe kwam je er achter dat ze dat gegeten had?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 10:36

Ze waren losgebroken en toen ik ze vond stonden ze langs de weg ervan te eten :+ Ze waren ook door de tuin gehuppeld, dus dat ze conifeer hadden gegeten was wel snel duidelijk.
Omdat we het zagen gebeuren dat ze het aan het eten waren konden we ook snel in actie komen en ze opladen naar de kliniek :)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:37

pff dit is echt wel heel zuur.. Je kan wel een bordje op hangen met niet voeren maar veel mensen denken dan aan brood en dergelijke niet aan bladeren eigenlijk zou je onder het niet voeren ook moeten zetten ook geen gras en bladeren deze kunnen giftig zijn.

Maar hier heeft dat meisje nu niks meer aan..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:42

@Cayenne
Pfff dan heb jij heel veel geluk gehad zeg,net als je paardje trouwens.
Ik weet wat Bereklauw kan doen,ook bij de mens.
Conifeer is ook idd. giftig.
Jammer dat deze ijslander niet zoveel mzzl heeft gehad.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:46

Relien schreef:
pff dit is echt wel heel zuur.. Je kan wel een bordje op hangen met niet voeren maar veel mensen denken dan aan brood en dergelijke niet aan bladeren eigenlijk zou je onder het niet voeren ook moeten zetten ook geen gras en bladeren deze kunnen giftig zijn.

maar toch denk ik dat een bordje ook weinig doet. Mensen en vooral andere kinderen, zien zo'n "schattige" pony staan
en geven dan uiteindelijk toch voer.. Maar erg vervelend voor het meisje en de hele familie!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:08

mijn vingers beginnen echt te jeuken als ik dit soort berichten lees
je wil niet weten hoeveel mensen in NL zo stom zijn dat ze paarden van alles te eten geven
ik kan daar zo verschrikkelijk boos om worden!!
Ik kan wel van de daken gillen 'Mensen blijf met je poten van iemand anders dier af!!!'

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:22

Tja mensen hebben kennelijk een soort kinderboerderijcomplex, als iets vier poten en een vacht heeft is dat een vrijbrief om er maar van alles bij te gooien.
Meestal ook nog dingen die voor de diersoort in kwestie niet eens iets met voer te maken hebben maar eerder ronduit dodelijk zijn...

Je wilt niet weten hoe vaak hier in het voorjaar toeristen stoppen die menen dat onze ponys een soort toeristische attractie vormen. Meestal hangen er dan ook gelijk kinderen in de stroomdraad, die bleren dan alles bij elkaar. Maar een omheining voor vee is niet bedoeld om in te gaan hangen.

Overigens hebben wij een pony die jacobskruid eet, dat doen ze normaal ook niet. Het erge is dat ik niet weet welke pony het is, dus wij moeten pijnlijk nauwkeurig de wei afzoeken naar jonge plantjes. Valt niet mee met een 'natuurgebiedje' vlak aan de wei waar het zomers geel ziet...

In de natuur overleven alleen dieren die de smaak van giftige planten vies vinden, als een dier om welke reden dan ook de smaak van een giftige plant niet herkent zal ie gauw uitgeschakeld worden en ook geen nageslacht meer kunnen verwekken.

Alleen selecteren mensen hun paarden natuurlijk niet op 'bereklauw vies vinden', dus de kans dat een gedomesticeerd paard een giftige plant gewoon opeet is altijd aanwezig.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:47

Paarden moeten toch dag en nacht in de wei staan zonder bijvoeding, en over langere tijd bladeren eten, om AM te krijgen? Niet van
"een keertje wat bladeren" gevoerd te krijgen?
Vreselijk voor het meisje dat ze haar pony missen moet, maar om nou gelijk de schuld op voorbijgangers te schuiven?
Wij hebben nog gras in de wei, en die van ons schuiven de dode bladeren mooi aan de kant om het gras er onder vandaan te eten. Bovendien staan ze 's nachts op stal met hooi/kuil. Maar ja, als er geen gras meer staat?

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:49

En daarom hangen er bij ons bordjes aan de wei: Paarden NIET voeren!!!
Echt zielig voor die meid. Maar ook voor de wandelaars, die hebben het vast niet zo bedoeld en voelen zich nu heel rot!

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:51

Lotte_Wessel schreef:
Relien schreef:

maar toch denk ik dat een bordje ook weinig doet. Mensen en vooral andere kinderen, zien zo'n "schattige" pony staan
en geven dan uiteindelijk toch voer.. Maar erg vervelend voor het meisje en de hele familie!

Dat bordje aan onze wei heeft echt verschil gemaakt hoor!! Er werd eerst echt van alles in de wei gedumpt en nu zie ik echt héél enkel nog maar iemand die eens een handje gras plukt en ze dit geeft...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:08

Heel erg verdrietig om je paard te verliezen.
Als het komt omdat het paard door voorbijgangers is gevoerd, kan je dat volgens mij alleen zeggen als je het gezien hebt. ALs je het dan ziet, dan zeg je toch dat je dat niet wilt hebben.
Ik ben vorig jaar december mijn veulen verloren aan AM. De reden is mogelijk schimmel op esdoornblad. Echter niet bewezen.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:25

Jeetje wat ontzettend sneu voor dat meisje zeg..

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:14

jeetje.. net je eigen pony, gebeurt er zoiets!!

Hier gebeurt het wel vaker, buren gooien groentenafal, snoeiafval (ook taxus), bakstenen, metalen stukken en dergelijke in de weide..
Ben al duizenden keren bij de politie langs geweest met foto's en bewijsmateriaal en ze doen er gewoon niets aan, ook al bij de desbetreffende mensen geweest om te zeggen dat mijn paarden er heel ziek van kunnen worden, alsof het ze iets kan schelen.. Geluukig zijn paardjeslief nog slim genoeg om er niet aan te gaan knabbelen!

een nietsvermoedende wandelaar is dan mss wel anders, maar ik vind gewoon niet dat je zomaar een paard moet gaan voeren!!

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:22

adoratie schreef:
een nietsvermoedende wandelaar is dan mss wel anders, maar ik vind gewoon niet dat je zomaar een paard moet gaan voeren!!

Dat klopt, maar het zijn vaak leken.. Ze bedoelen het vaak goed. Zo worden we ook opgevoed (eendjes voeren, kinderboerderij) en bij zulke mensen komt het absoluut niet op dat dingen uit de natuur giftig kunnen zijn voor paarden!

Zo vond mijn schoonmoeder (die niets maar dan ook niets met dieren heeft) dat ik me niet zo druk moest maken als de kat achter een wesp aan rent want de kat zou m nooit pakken want hij wist wel dat de wesp stak. Dat was zijn instinct... |o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:51

Cayenne schreef:
Het zal vast niet met slechte bedoelingen geweest zijn, maar lastig is het wel.

Zo kreeg mijn (inmiddels overleden) paard opeens binnen 2 weken tot 3 keer toe slokdarmverstopping. De eerste keer was erg heftig, de tweede keer kwam een week na de eerste en de derde keer kwam slechts 2 dagen na de tweede keer! Steeds moest de veearts met spoed komen om zijn maag weer leeg te pompen. We snapten er niets van! Paard compleet doorgelicht maar konden nergens een vernauwing of iets anders vinden.
Uiteindelijk bleek dat de achterburen hem steeds een emmertje schapenbiks (suikerbietenpulp) gaven 8)7 en als er iets is wat uitzet in de maag en slokdarm, dan is dat het wel! Ondanks het bordje dat aan het hek hing met "aub NIET VOEREN!". Ze vonden hem er "wat mager uitzien", maar hij was helemaal niet mager. Het was gewoon een rank paard met elegante bouw, maar absoluut niet mager. Je zag zijn ribben nieteens en hij was gewoon in sportconditie.

Pfff, sommige mensen! Ik heb hem nog wekenlang met angst buiten gezet.
Gelukkig was het na de waarschuwing wel over.

Joh! Ik snap dat echt niet... snap het echt niet.

Ene kere kwam er bij mij ook eentje wat schillen over het hek gooien.... woest werd ik, laaiend, spuwde vuur, steeg op van kwaadheid, hartslag 200 beats a minute, maar ik hield me in: "waar woont u? Honden? Ja? Dan kom ik morgen ffkes wat bedorven slachtafval voeren aan uw honden.... dan weet u alvast waar uw honden doodziek van zullen worden. Dierenartsonkosten zijn helemaal voor uzelf hoor en de honden begraven in de eigen tuin mag niet... dat weet u he."