Fokker krijgt in beslag genomen paarden terug *video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:17

easygoing schreef:
Rozanne schreef:
Waar is het 19e paard aan overleden?
Toen met dat ongeval met het laden en de hekken toen de AID ze kwam ophalen?

Ja was een slagaderlijke bloeding en als ik het me goed kan herinneren zijn er complicaties bijgekomen.

Inderdaad zoiets herinner ik me ook nog , en dat het paard ook niet direct geholpen is aan z'n verwonding maar er nog een tijdje mee door heeft moeten lopen dacht ik ?

Maar is volgens mij terug te lezen in 1 van de topic's hierover.

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:18

Ze worden meteen weer zo goed gevoerd, dat ze allemaal met hun hoofd onder het hek doorgaan voor een enkel sprietje gras en de regenpijp bijna van het dak trekken omdat er iets uit groeit :P

Wel sneu van dat ene paard!!! Heb dat filmpje toendertijd gezien.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:31

IndezzW schreef:
Ze worden meteen weer zo goed gevoerd, dat ze allemaal met hun hoofd onder het hek doorgaan voor een enkel sprietje gras en de regenpijp bijna van het dak trekken omdat er iets uit groeit :P

Kort door de bocht, misschien was dit vlak voordat ze weer een portie hooi kregen? Ergens anders in het filmpje zie ik nl een baal kuil / hooi in die paddock staan... Niet oordelen over een situatie die je niet kent...

Maar serieus, zegt ze nou in het begin "Hullie?". You got to be kidding me!

Slechte zaak dit wel, goed dat de AID in wil grijpen, maar je kan mensen natuurlijk niet laten betalen voor de stalling van die paarden als ze ze zelf meenemen terwijl dat niet de bedoeling was. Daarbij, heeft de eigenaresse zeker gelijk dat ze onkosten gaat verhalen op de AID. De paarden hebben nu ringworm, en er is er eentje overleden. Tuurlijk wil je daar geld voor zien (mits dit de 'schuld' van de AID is) .

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:27

Het zijn jonge paarden in de groei die lekker buiten staan en te eten en drinken krijgen ;) wat is daar in godsnaam mis mee! AID moet eens beter hun werk doen en echt verwaarloosde dieren redden in plaats van goede gezonde beesten op een vrachtwagen jagen en er zelfs 1 verwonden het moet niet gekker worden in Nederland echt schandalig!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:46

IndezzW schreef:

Mijn paarden doen dat ook terwijl ze zes keer per dag gevoerd worden....toch willen ze als ze in een paddock staan dat ene groene grassprietje dat net buiten hun bereik is.
Daar kun je dus absoluut geen conclusies uit trekken!

Idd Lieverties!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:54

horseyfries schreef:
Mijn paarden doen dat ook terwijl ze zes keer per dag gevoerd worden....toch willen ze als ze in een paddock staan dat ene groene grassprietje dat net buiten hun bereik is.
Daar kun je dus absoluut geen conclusies uit trekken!

Idd Lieverties!

Mijne ook, heeft het zelfs gepresteerd om op z'n knieën te gaan zitten zodat ie er nog beter bij kon!
Mijne is alles behalve ondervoed (boer voert te veel naar mijn zin..)

easygoing

Re: Fokker krijgt in beslag genomen paarden terug *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:55

het gras is altijd groener aan de andere kant he ;)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:02

ik weet niet hoor, maar ze zien er niet zo verselijk uit dat ik vind dat ze weg moesten, Ja oke ze zien er niet super uit, maar ook niet dat ik dnek, jemig, dit is nou echt mishandeling, maar dat is natuurlijk mijn mening ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:13

Vind ik ook.. heb ze echt slechter gezien maar kan niet oordelen over de situatie omdat ik deze niet ken.

De manier van doen vind ik vooral naar.
Het paard dat verwondingen opliep bij (de vreemde manier van) inladen had direct goede behandeling nodig.
Van een simpele snee loopt mijn paard over het algemeen niet direct op 3 benen. Dat deze er veel last van had lijkt me meer dan duidelijk.

Als je later de link van de foto's bekijkt (uit ander topic?) zie je zelfs dat het paard later gaat liggen (en flink wat bloed achterlaat). Normaal zou een beest dat niet doen in zo'n stressvolle situatie.. Hij had er echt veel last van.

Hele slechte zaak. Het had anders kunnen en moeten gaan.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:19

Ik schrik onwijs van het filmpje waar de dieren geladen worden het ene paard valt.

Als dit de manier is waarop de AID met dieren omgaat waren ze stukken beter al bij de fokker!

Tussen een paar bouwhekken onervaren paarden de vrachtwagen opjagen..... |o

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:28

Echt, wat heeft de AID het goed gedaan... :roll:

Van wat ik zie van internet vind ik het allemaal nog wel mee vallen hoor. Mensen willen tegenwoordig baggervette dieren zien, is toch niet nodig? Het zijn jonge dieren, kom op, die zien er nooit zo fatsoenlijk uit.

Zou toch van de zotte zijn dat ze nog moeten gaan betalen...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:37

MamboBeach schreef:
Echt, wat heeft de AID het goed gedaan... :roll:

Van wat ik zie van internet vind ik het allemaal nog wel mee vallen hoor. Mensen willen tegenwoordig baggervette dieren zien, is toch niet nodig? Het zijn jonge dieren, kom op, die zien er nooit zo fatsoenlijk uit.

Zou toch van de zotte zijn dat ze nog moeten gaan betalen...

Sterker nog jonge dieren die baggervet zijn worden er over het algemeen genomen niet veel gezonder op.
Persoonlijk zie ik ze altijd liever wat schaal.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:39

Urielle schreef:
"De AID wil dat de fokker voor het verblijf van de paarden gaat betalen, maar deze is het er niet mee eens en wil dit aanvechten voor de rechter. "

Dat vind ik wel van de zotte. Nemen ze je paarden in beslag en dan zou je hun verblijf elders ook nog moeten betalen :=

Dat is toch heel normaal? Normaal gesproken worden paarden toch terecht opgehaald (tenminste, dat mag ik hopen) en dan is het toch de normaalste zaak van de wereld dat de eigenaar moet betalen voor het fatsoenlijk huisvesten en voeren van zijn paard. Had ie dat zelf maar moeten doen, dan was ophalen ook niet nodig geweest. Op animal planet zie je ook niet anders, dat als dieren tijdelijk uit huis worden geplaatst dat de eigenaar daarvoor opdraait.

Nu in dit geval is het wellicht anders. Als de paarden echt onterecht zijn opgehaald, tja, dan hoeft de eigenaar natuurlijk niet te boeten voor een fout van de instantie.

@Eilleen333: inderdaad... ze zegt "hullie"... ik dacht ook echt van :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:44

De paarden zijn onterecht in beslag genomen en inmiddels terug bij de eigenaar staat er geloof ik in de OP.
Dan zou ik het niet meer dan terecht vinden dat de gemaakte kosten door de AID niet in rekening worden gebracht en de gemaakte kosten voor de eigenaar vergoed worden.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:15

IMJ schreef:
De paarden zijn onterecht in beslag genomen en inmiddels terug bij de eigenaar staat er geloof ik in de OP.
Dan zou ik het niet meer dan terecht vinden dat de gemaakte kosten door de AID niet in rekening worden gebracht en de gemaakte kosten voor de eigenaar vergoed worden.

Hier ben ik het mee eens.
Wel wil ik toevoegen dat de eigenaar toch wel wat meer mag doen om in de toekomst waarschuwingen te voorkomen. Een 'kleinigheidje' wat ik uit het filpje kan afleiden: ze hebben nu al sinds mei (een half jaar geleden) de kans gehad de boel op te knappen. De omheining ziet er gevaarlijk uit en ook de dakgoot die er zo een beetje bij hangt is ook niet bepaald deugdelijk, vooral niet als de paarden er aan het gras wat er in staat (wat doet gras in een dakgoot?) gaan trekken...
Verder vond ik ze er in mei niet echt goed uitzien, maar in de tussentijd zijn ze ook niet echt aangekomen... Van mij mag er iig wel wat meer vet op. Iets schraal mag natuurlijk wel, maar het moet er wel gezond uit blijven zien en ik zou mijn paard (als ik een jaarling/twenter zou hebben) er iig niet zo bij willen laten lopen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:23

...en zo blijft de AID fouten maken. Schandalig, de instantie waar wij als mens op moeten vertrouwen voor de dieren, verne*ken het, voor sowiezo een 3e keer wat bekend is in de media in een klein aantal jaar.
Dat de paarden te schraal waren, dat is duidelijk en is echt niet nodig met voldoende voeding tot hun beschikking..jonge paarden zijn vaak schraal en dat is vaak ook gezonder, maar het was een koude winter en zo schraal was gewoonweg niet nodig..maar dat de AID niet thuisgeeft nu is erg beschamend..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:25

Stybba schreef:

de dakgoot die er zo een beetje bij hangt is ook niet bepaald deugdelijk, vooral niet als de paarden er aan het gras wat er in staat (wat doet gras in een dakgoot?) gaan trekken...
[/quote]
Ja, bij mij groeit er ook een soort botanische tuin in m'n dakgoot.. hoort niet inderdaad :+ .
Ben het met je eens. Er mag wel eht eea gedaan worden.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:29

IMJ schreef:

Er staat niet dat ze onterecht in beslag zijn genomen, er staat dat er procedurefouten zijn gemaakt, dat is heel wat anders.
Stybba schreef:
ze hebben nu al sinds mei (een half jaar geleden) de kans gehad de boel op te knappen. De omheining ziet er gevaarlijk uit en ook de dakgoot die er zo een beetje bij hangt is ook niet bepaald deugdelijk, vooral niet als de paarden er aan het gras wat er in staat (wat doet gras in een dakgoot?) gaan trekken...

Het is bij mij om de hoek, en ik kan je vertellen dat het nog steeds een enorme teringzooi is, waar nu een paar sneue pony's buiten staan op een kaal weitje met allerlei puin en andere rotzooi erin, zonder enige beschutting. Zo zou ik absoluut geen dieren willen houden!

Verder valt het me in dit topic, en het vorige hierover, telkens op dat er mensen zijn die zonder dat ze gezien hebben hoe die dieren erbij staan de situatie min of meer goedpraten. Hoe het laden gegaan is bij de inbeslagname is schandalig, maar hoe die dieren er vooraf bijstonden, en waarschijnlijk binnenkort als ze terug zijn weer, is meer dan schandalig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:39

Ik heb niet gezegd dat het onterecht is maar dat ik de situatie niet ken.
Ik heb wel gezegd dat ik de manier waarop de AID dit heeft gedaan niet goedkeurde.
De meeste anderen hier zeiden datzelfde..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:44

Tje de inbeslagname was onterrecht doordat er procedurefouten zijn gemaakt. Het onterrechte slaat echter niet op hoe de paarden erbij liepen, maar op dat de AID eerst bepaalde stappen had moeten ondernemen (volgens de regels) voordat zij mochten overgaan op inbeslagname. Zonder waarschuwing in beslag nemen mag volgens mij alleen als er een levensbedreigende situatie is en die was er toen niet.
Ik zou niet eens durven om deze situatie goed te praten (wat idd wel degelijk gebeurd in dit topic), maar vind het vooral jammer dat er bij de eigenaren geen lichtje is gaan branden...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:49

Citaat:
Zonder waarschuwing in beslag nemen mag volgens mij alleen als er een levensbedreigende situatie is en die was er toen niet.

Nee maar de AID heeft er wel eigenhandig een levensbedreigende situatie van gemaakt :( .

Verder ben ik het met IMJ eens, ik wil de situatie zeker niet goed praten maar wel vind ik dat de paarden er niet vreselijk verwaarloosd of mishandeld uitzagen op het moment van de inbeslagname. Ze hadden idd wel meer vlees op de botten mogen hebben maar echt heel vreselijk nee sorry dat zie ik niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:59

ThisIsMe schreef:
IMJ schreef:

Er staat niet dat ze onterecht in beslag zijn genomen, er staat dat er procedurefouten zijn gemaakt, dat is heel wat anders.

Oké.. dan heb ik dat niet goed in ijn hoofd opgeslagen (schreef ook, volgens mij) maar dan nog, het is teruggedraaid, vind dus niet dat de eigenaren voor de gemaakte kosten hoeven op te draaien. Hadden ze de juiste procedure gevolgd was eea misschien anders gelopen.
Er had niet acuut ingegrepen hoeven worden. Het had ook anders gekund. Had een paardenleven gescheeld.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:02

easygoing schreef:
Citaat:
Zonder waarschuwing in beslag nemen mag volgens mij alleen als er een levensbedreigende situatie is en die was er toen niet.

Nee maar de AID heeft er wel eigenhandig een levensbedreigende situatie van gemaakt :( .

Verder ben ik het met IMJ eens, ik wil de situatie zeker niet goed praten maar wel vind ik dat de paarden er niet vreselijk verwaarloosd of mishandeld uitzagen op het moment van de inbeslagname. Ze hadden idd wel meer vlees op de botten mogen hebben maar echt heel vreselijk nee sorry dat zie ik niet.

De AID heeft er inderdaad een potje van gemaakt, maar wat heeft dat er verder mee te maken van hoe de paarden erbij stonden? Dat zijn toch echt 2 losse zaken en het een kan het ander niet goedpraten/veranderen.
Ik vind ook niet dat ze meteen in beslag hadden genomen moeten worden, maar vind wel dat de eigenaar een officiele waarschuwing had moet krijgen. Ik ben wel benieuwd hoe de paarden er over een paar maanden uit zien, mocht dat en de omgeving niet verbeterd zijn is een officiele waarschuwing alsnog op zijn plaats.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:14

Stybba schreef:
De AID heeft er inderdaad een potje van gemaakt, maar wat heeft dat er verder mee te maken van hoe de paarden erbij stonden? Dat zijn toch echt 2 losse zaken en het een kan het ander niet goedpraten/veranderen.
Ik vind ook niet dat ze meteen in beslag hadden genomen moeten worden, maar vind wel dat de eigenaar een officiele waarschuwing had moet krijgen. Ik ben wel benieuwd hoe de paarden er over een paar maanden uit zien, mocht dat en de omgeving niet verbeterd zijn is een officiele waarschuwing alsnog op zijn plaats.

Als het los van elkaar stond had de AID niet hoeven komen..
Ik ben ook benieuwd hoe de paarden er straks bij staan.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:55

easygoing schreef:
Citaat:

en het andere artikel zegt dat er wel controles zijn geweest.