Onderzoek bevestigt: paarden hebben een schuilstal nodig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:24

LecyTinker schreef:
IK denk dat het per ras zal verschillen. De wat hardere rassen zullen minder snel in een stal gaan staan dan de wat minder geharde rassen. Al staan ze er nooit in en hebben ze het misschien geheel niet nodig, ik denk dat ze toch de keuze te geven niet alleen een beter gevoel bij de eigenaar geeft, maar ook beter is voor het paard. En dus ben ik ook van mening dat de gemeente niet zo moet muggenziften als het op schuilstallen aankomt. Wanneer het een graasweide is voor levende dieren dan ben ik van mening dat er automatisch het recht moet zijn om er een schuilstal op te mogen zetten!

Hier stonden er gisteren 4 op een rij in de schuilstal hoor (fjorden). Ook in de zomer maken ze er graag gebruik van, zeker wanneer er veel steekbeesten zitten :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:24

Ik snap wel dat je een vergunning moet aanvragen voor een schuilstal want, hier in de omgeving barst het van de kleine weitjes met vervallen zogenaamde schuilstalletjes met daarvoor meters drap waar mensen gewoon weg een bende van maken.

Maar als je een weiland huurt of koopt kan je van te voren kijken of je er een vergunning voor kan krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:25

Alles wat neer wordt gezet moet een paar meter hoog zijn wil het werken en is dus onvermijdelijk een onderbreking in het landschap en ik kan me dus best voorstellen dat gemeentes daar bezwaar tegen hebben.

Het was in (en wellicht al voor)de jaren 70 al duidelijk dat ze niet persee een dak willen (logisch, bestaat niet in de natuur), maar beschutting tegen wind, en het genoemde windkruis dat Honeys noemde, bestond toen ook al en werd aangeraden in verschillende boeken. Maar goed, toen deden de gemeentes nog niet zo moeilijk omdat er nog niet zoveel paarden waren.
Vreemd dat we het gegeven nog een keer herhaald moeten zien van een Amerikaans onderzoek voordat het als geloofwaardig wordt aangenomen...

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:37

Nou nog een vergunning vragen bij de gemeente die ze toch maar niet afgeven omdat het landelijke verstoord wordt :(

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:49

Honeys schreef:
K heb in Den Helder bij de kust een zogenoemd "windkruis"gezien bij pony's. Een soort van windscherm waarbij de ponies vanuit alle hoeken uit de wind konden staan. Op zich best practisch. Ik vind ook dat er op een of andere manier een schuilmogelijkheid moet staan, maar dit hoeft denk ik niet perse / noodzakelijk een schuilstal te zijn..

Goed dat er onderzoek naar gedaan is, dat wil ik nog wel even zeggen!

Honeys bedoel je bij het ziekenhuis of die waar juangi(priscilla) bedoelt?!
x

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:51

Mijn Draver fjord en haf maakte er ook dankbaar gebruik van.
Tegen de hete zon en voor de sneeuw. Als het regende gingen ze of de stal in of onder de boom staan.

Ik denk dat de gemeente het vaker moeten toestaan maar daarbij duidelijke regels moet maken over het uiterlijk. Dus bijv. alleen hout gebruiken en de kleuren bruin/groen. Anders heb je weer die lelijke stalletjes die mensen soms bouwen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:52

Het klimaat in Michigan is wel een beetje anders dan hier. Jij wilt je paard de blizzards niet aan doen.... gevoelstempratuur ruim onder 30 graden en windkracht 7! Geen wonder dat je als paard een muurtje/schutting zoekt om te schuilen, maar dat zal elk dier doen (zelfs een ijsbeer :-)).

r0zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:53

Ik ben toch wel erg blij met me schuilstal.
Mijn shet is er met dit weer niet uit te branden.
Tevens met hitte staat ze er veel in.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:56

Sodeletuut schreef:
En liever altijd buiten zonder schuilstal dan in de winter 24/7 op stal.. ;)

Dat vind ik echt onzin. Paarden zijn individuen, met allen verschillende voorkeuren.
Mijn paard doe je absoluut geen plezier met altijd buiten zonder schuilstal. Hoe graag ik haar zelf (zeker in de zomer) 24/7 buiten wil heeft zij daar echt geen zin in. Als ze vervolgens compleet gestressed langs het draad blijft rennen omdat ze naar binnen wil als ze er genoeg van heeft (zomers na een uur of 6, met slecht weer na een uur al) dan zet ik haar gewoon op stal. (Niet a la minute natuurlijk , want ik woon niet op stal :+ )
Een ander paard doe je waarschijnlijk totaal geen plezier met op stal staan, al is het maar voor een uurtje. Zo'n paard mag je van mij lekker naar buiten gooien.

Natuurlijk is 24/7 op stal voor geen een paard goed, want ieder paard heeft behoefte aan frisse lucht, en vrije beweging. Maar de een heeft er genoeg van na 1 uur (zoals de mijne) en de ander kan er geen genoeg van krijgen. (Daarom staat mijn paard ook vaak in beurten los. Dus niet 1x 4 uur maar 1x 2 uur en 2x 1 uur).

Maar bekijk paarden astjeblieft individueel. Ieder paard heeft zijn eigen voorkeuren en wensen. Je eigen principes of ideologien aan een paard opdringen heeft geen nut.

Bramasole

Re: Onderzoek bevestigt: paarden hebben een schuilstal nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:01

Goed dat dit eens duidelijk wordt uitgesproken. Het probleem is niet dat er niet overal een schuilstal gebouwd mag worden. Het probleem is dat niet iedereen zich realiseert dat ieder paard andere behoeften heeft en je daarop moet inspringen.

Zoals Focussed mooi omschrijft.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:31

Ik heb laatst die notitie over die schuilstallen voorbij zien komen bij de gemeente waar ik werk en daar blijkt weer heel duidelijk uit dat ie is opgesteld door mensen die echt geen flauw benul hebben waar ze over praten, zo mag ie max 30m2 zijn, daar kun je misschien net 2 paarden knap in kwijt, lekker nuttig wel. En zo stonden er meer dingen in die nergens op slaan.
Het idee is prima en zeker nodig, maar kom dan met iets nuttigs aanzetten!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:33

hyppolyte schreef:
Ik heb laatst die notitie over die schuilstallen voorbij zien komen bij de gemeente waar ik werk en daar blijkt weer heel duidelijk uit dat ie is opgesteld door mensen die echt geen flauw benul hebben waar ze over praten, zo mag ie max 30m2 zijn, daar kun je misschien net 2 paarden knap in kwijt, lekker nuttig wel. En zo stonden er meer dingen in die nergens op slaan.
Het idee is prima en zeker nodig, maar kom dan met iets nuttigs aanzetten!

Joh..... slimpies inderdaad. Weet jij hoe jouw gemeente denkt over "windschermen" in allerlei vorm?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:38

Citaat:
zo mag ie max 30m2 zijn

En dat is best groot voor een schuilstal, let wel schuil-stal. 3x 10 meter.
WE hebben een gewone stal waarvan de deuren altijd open staan, is 2.5 x 6 meter, voor drie pony's. Is meer dan genoeg. Ik heb nog een stuk erbij van 3x4 meter maar die heb ik altijd dicht en gebruik voor opslag, hebben ze echt niet nodig. Ze staan er graag in met vooral felle zon en veel wind al dan niet in combi met regen. Een van de pony's, net als die bij Lacuna, staat met regen altijd onder dak :+

Pony's slapen niet in de schuilstal, tenminste, heb ze dat nog nooit zien doen. Ze slapen altijd op de paddock, lekker zand en in de luwte van de stal. Want die luwte vinden ze dus ook heel fijn. En als je een schuilstal van 3 x 10 of 5 x 6 , whatever centraal op het land neerzet, kunnen ze aan alle kanten schuilen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:42

Ik vind de conclusie van het artikel een foute.
Als paarden vaak naast de schuilstal gaan staan. blijkt daaruit dat paarden behoefte hebben aan een plek waar ze in de luwte/schaduw kunnen staan en juist niet de behoefte aan een dak boven hun hoofd.
Een flinke (kruis-)schutting lijkt mij voldoende maar ja, dan zit je idd met vergunningen.
Ik zie trouwens niet wat het probleem van die vergunningen zolang je een schutting van minder dan 2 meter hoog bouwt:
Citaat:
Geen vergunning

* Afscheiding lager dan één meter grenzend aan de straat of aan openbaar groen
* Afscheidingen tussen de één en twee meter hoog op een erf of perceel waar al een gebouw staat
* Afscheiding op meer dan één meter afstand van de voorgevelrooilijn, van de weg en van het openbaar groen

Lichte bouwvergunning

* Afscheidingen die hoger zijn dan twee meter
* Afscheiding direct aan de weg
* Bij een monument of in een door het Rijk aangewezen beschermd stads- of dorpsgezicht

en anders kan je idd nog altijd een coniferenhaag poten, want dat mag altijd (mits niet pal op de erfgrens)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:56

Mijn gemeente doet ook niet moeilijk met windhagen.
Maar ik kan me voorstellen dat bepaalde gemeentes zo "vals" ;-) zijn om plaatselijke verordeningen o.i.d. te hanteren, waarin dingen extra streng kunnen zijn.
Anderzijds, pl.verord. gelden -volgens mij- enkelt binnen bebouwde kom en daar heb je over het algemeen geen paarden staan.

Beschermde poldergebieden waar je geen windhagen mag plaatsen, das nieuw voor mij.
Ikzelf heb iig nog nooit gehoord over verboden van windhagen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:30

Ik ben blij dat ik een schuilstal heb maar dat is meer voor mijn eigen idee dan voor de paarden.

Het veulen is hier nooit in de schuilstal te vinden.
Moeders gaat in de schuilstal om te plassen.
Mijn ruintje gaat er bijna nooit in.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:47

Grappig; dit onderzoek bevestigt helemaal niet dat paarden een schuilstal nodig hebben; het zegt dat paarden genoeg hebben aan beschutting tegen de wind.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:56

scoxxx schreef:
Wellicht is een windscherm in de vorm van ? coniferen, bomen, hout, etc.etc. in NL een stuk realistischer en net zo paardvriendelijk?
Of doen gemeentens ook keimoeilijk over windschermen?

Coniferen lijkt me nou niet bepaald paardvriendelijk, die zijn immers giftig voor ze ;).

@ Kuggur: dat viel mij dus ook op. Want uit onderzoek blijkt dus dat de paarden ook vaak buiten de stal gaan staan.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:07

ik vind een beschutting echt wel belangrijk, ook boven hun hoofd moeten ze wat hebben en door bomen komt toch wat heen, en met deze flinke windstoten is die boom ook zo kaal! dus ik vind een stevige stal wel van dien :j

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:08

Bij ons in de Hit-actief staan de paarden toch heel erg vaak in de schuilstal. Ze gaan er ook vaak liggen. Een droog plekje om te liggen, is wel erg belangrijk!

Mijn eigen paardje ging van de zomer met z'n hoofd onder het afdak staan, zodat hij niet in de zon stond.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:34

Nu het weer slechter geworden is staan en liggen mijn 2 jaarlingen en veulen heel vaak in de containerstal.
Ze hebben genoeg uitloop die uit de wind ligt, achter een grote schuur.
Maar toch naar binnen met regen en wind.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:52

Mijn paarden hebben ook een schuilstal, verder kunnen ze zelf kiezen waar ze staan, in het zand, op een verhard stuk, of op een strook van de wei. Eigenlijk staan ze altijd naast de schuilstal, of ergens anders. Ze gaan er alleen in om te plassen en meer niet eigenlijk..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:59

Als er nu dan ook nog schuilstallen gebouwd mogen worden is alles opgelost :+

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:30

idd paarden hebben zo u zo een schuilstal nodig i.v.m wind storm regen en hagel :o en die van mij vond het maar alste leuk om lekker in zijn stalletje naar buiten te kijken toen het stormde gister :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:37

Henrieke schreef:
scoxxx schreef:
Wellicht is een windscherm in de vorm van ? coniferen, bomen, hout, etc.etc. in NL een stuk realistischer en net zo paardvriendelijk?
Of doen gemeentens ook keimoeilijk over windschermen?

Coniferen lijkt me nou niet bepaald paardvriendelijk, die zijn immers giftig voor ze ;).

@ Kuggur: dat viel mij dus ook op. Want uit onderzoek blijkt dus dat de paarden ook vaak buiten de stal gaan staan.

Dan plaatst ge een extra schrikdraadje ;-)
Ik heb -in de polder- heel veel coniferen staan: hoog, breed en lang & alle paarden leven nog.