Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:03

geerke schreef:
het probleem is dus dat de meeste misstanden gebeuren in de vroege ochtend....een uur of 3 4.Tijdens het lossen.
Dan zijn er nog echt geen mensen te zien hoor,behalve de handelaren zelf.

Is er dan niemand van de organisatie daar dan aanwezig die toezicht houdt?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:04

Jolliegirl schreef:
nelis schreef:
Je kan jezelf echt geen paarden liefhebber noemen als je dit als een leuk dagje uit ziet... >;) :n

Ook niet als :

De dieren goed verzorgd zijn, zoals staat in de regels.
De dieren water hebben, zoals staat in de regels.
De dieren goed behandeld worden, zoals vanzelfsprekend is
De dieren ruimte hebben, zoals staat in de regels.

WIE verzieken nou dit leuke uitje??
Dat zijn de lompe verkopers die kosten wat het kost hun dier verkocht willen hebben.

Ik ga nooit naar een markt omdat ik weet wat daar gebeurt.
Maar als dit anders zou zijn, zou ik zeer graag eens een kijkje nemen!

Ik ga ook ieder jaar na zuidlaardermarkt en ja ook ik erger me kapot aan de mensen die de welzijn van het dier echt verkloten.
maar ook ik zie mensen en handelaren die goed voor hun paarden zijn, tuurlijk het kan altijd beter maar dat is overal zo.
Die paarden zien er goed en fit uit maar daar hoor je nooit wat over.
er zijn altijd lui die gewoon de heel boel verzieken en die zouden aangepakt moeten worden, ik denk dat er harder opgetreden moet worden.
en eventueel een verbod opgelegd kan worden het is gewoon misselijk soms hoe mensen met hun dieren omgaan...

nelis

Re: Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:06

Ja maar in feite is het hele markt concept toch compleet achterhaald???

en door internet ook niet meer nodig lijkt me.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:07

Ik ga niet naar paardenmarkten. Ik vind het schandalig(en dan ben ik nog netjes) dat dieren zo behandeld worden. Ze moeten het allemaal gaan verbieden!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:08

ik was daar was mijn eerste keer paardenmarkt
en was heus geschokt van wat ik daar zag
paarden met veeeel te lange hoeven , heel kort gebonden, heel mager en idd slaan met die stokken
het grootste deel van de paarden stond er maar heel zielig te kijken

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:09

Paardenmarkten zijn ook meer folklore dan een nuttig middel voor de handel dus ik zeg; afschaffen, niet meer van deze tijd.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:09

nelis schreef:
Jolliegirl schreef:
Ook niet als :

De dieren goed verzorgd zijn, zoals staat in de regels.
De dieren water hebben, zoals staat in de regels.
De dieren goed behandeld worden, zoals vanzelfsprekend is
De dieren ruimte hebben, zoals staat in de regels.

WIE verzieken nou dit leuke uitje??
Dat zijn de lompe verkopers die kosten wat het kost hun dier verkocht willen hebben.

Ik ga nooit naar een markt omdat ik weet wat daar gebeurt.
Maar als dit anders zou zijn, zou ik zeer graag eens een kijkje nemen!

Dit soort evenementen , want dat zijn het . Zijn allang niet meer nodig door de komst van i-net etc.

en voorlopig blijkt maar weer dat ondanks alle regels er de afgelopen tien jaar op markten er niet veel veranderd is , want nog steeds zitten er "foute"types tussen die er tien jaar terug ook al waren.

De markten waarop dit anders niet gebeurt vindt ik absoluut zinvol.
Ik ben ook op markten geweest waar dit soort dingen niet gebeuren en vindt het als je gewoon een simpel jong paard zoekt ideaal.
Veel keuze en altijd wel iets leuks en veel vergelijksmateriaal.
Ons 2de paardje zullen we dan ook hoogst waarschijnlijk op een paardenmarkt kopen.
Want met marktplaats moet je echt puur geluk heben dat er wat op staat wat je aanspreekt de afgelopen 4 maanden ben ik ienidergeval nog niets tegen gekomen op marktplaats

De laatste paardenmarkt waar ik ben geweest was netjes en diervriendelijk elk dier op stro met hooi en water geen geschop van de handelaren gewoon netjes en gezellig
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 09-11-10 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:10

Ik ben er dus heen geweest (met de boer van de stal waar ik rij, we zochten een Friese jaarlinger) en ik vond de situatie ook niet echt prettig om doorheen te lopen. Paarden stonden inderdaad te dicht op elkaar, mensen die daar ook nog eens heel krap voor/achter/opzij langskwamen..
Ik zag echter geen paniek, maar die paarden stonden er ook al van s'nachts.. dus wellicht waren ze te moe om nog wat te doen (zo stonden de meeste er iig wel bij).
Ik vond ook wel erg om te zien, dat als er een paard de ander probeerde te bijten, de ander gewoon niet wegkwam. Zo was er een paard die bijna het hoofd van een minishet kapot beet.. arme beestje kon niet ver genoeg achteruit. Vandaar dat ik wss ook genoeg paarden met verse wondjes zag.

Ik vind het niet diervriendelijk, had dan ook verwacht dat de paarden van elkaar waren gescheiden en van achteren ook een afscheiding hadden (en dus een persoonlijke ruimte hadden, maar ook.. liepen er veel kinderen en sowieso, er zou maar zo'n paard uithalen.. je kunt geen kant op!).. Ik wist van tevoren niet wat ik moest verwachten!
Kermis vond ik idd ook bizar, maar ik heb geen paarden gezien die daar van in paniek zijn geraakt.

Ik zou best nog een keer naar een paardenmarkt gaan, maar dan wel een die (veel) diervriendelijk(er) is..
Het is namelijk wel leuk om te zien hoe mensen onderhandelen en gewoon leuk om zelf te snuffelen bij de paarden of er iets tussenzit.

Heb trouwens ook geen water of voer gezien bij die paarden! (Ja wel een watertank, maar die stond buiten het terrein en ik heb geen emmer of iets bij de paarden gezien)
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 09-11-10 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:11

..afschaffen..helaas moeten de goede onder de kwade lijden..er is lang genoeg 'geprobeerd'..ze komen de regels niet na dus helaas, het is niet zo dat ze niet de kans hebben gekregen om het te veranderen en daarbij, wat is het een vooroorlogs gebruik!

zelf zal er nooit maar ook nooit naartoe gaan

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:12

nelis schreef:

alsof ook iedere boer internet heeft :+

Ik vind gewoon dat ze veel strenger moeten optreden zodat dit gewoon een leuk dagje uit blijft voor de heuse paardenliefhebber.
Toevallig staat er hier nu een haflinger merrie veulen die daar vandaan komt en die heeft het gelukkig getroffen dat ze nu hier staat,
Maar als ik die prijs hoor dan vraag ik me werkelijk af waarom mensen dan per see een veulen willen fokken als ze de dekprijs DA kosten
voerkosten van de merrie en nog niet eens voor terug krijgen. :?

Maar goed dat is niet ter sprake hier..
Gewoon een streng optreden dat is wat hier in NL echt mist

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:13

Moontje1991 schreef:
Ik ben ook op markten geweest waar dit soort dingen niet gebeuren en vindt het als je gewoon een simpel jong paard zoekt ideaal.
Ons 2de paardje zullen we dan ook hoogst waarschijnlijk op een paardenmarkt kopen.
Want met marktplaats moet je echt puur geluk heben dat er wat op staat wat je aanspreekt de afgelopen 4 maanden ben ik ienidergeval nog niets tegen gekomen op marktplaats

De laatste paardenmarkt waar ik ben geweest was netjes en diervriendelijk elk dier op stro met hooi en water

Dus jij wil beweren dat er markten zijn waar aan alle opgelegde regelswordt voldaan?

Je kan ook gewoon naar een grote handelaar gaan , heb je ook zat vergelijkingsmateriaal toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:14

Misschien iets voor de PVDD ;) kamervraagjes :P

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:14

Ja inderdaad al mag het dan wel niet meer van deze tijd zijn, traditie moet je soms voorzetten.
maar ik vind ook dat ze er meer bovenop moeten zitten en eens strenger moeten optreden..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:15

Wat is dat toch voor een hardnekkige macho mentaliteit bij veel handelaren om zo bruut op te treden?
Is het niet mannelijk of zo om je dieren (in het openbaar) met respect te behandelen?
Tijd voor een cultuuromslag op die markten. Aangezien dat al heel lang niet lukt, zou ik zeggen kans verkeken en verbieden die markten.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:15

onley schreef:
nelis schreef:

Ik vind gewoon dat ze veel strenger moeten optreden zodat dit gewoon een leuk dagje uit blijft voor de heuse paardenliefhebber.
Toevallig staat er hier nu een haflinger merrie veulen die daar vandaan komt en die heeft het gelukkig getroffen dat ze nu hier staat,
Maar als ik die prijs hoor dan vraag ik me werkelijk af waarom mensen dan per see een veulen willen fokken als ze de dekprijs DA kosten
voerkosten van de merrie en nog niet eens voor terug krijgen. :?

Maar goed dat is niet ter sprake hier..
Gewoon een streng optreden dat is wat hier in NL echt mist

dus door overpopulatie houdt je dit soort dingen in stand? zou dat er ook mee te maken hebben?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:16

Is het geen goed idee om handtekeningen op te halen en die te overhandigen? Er zijn denk ik veel mensen hier die wel willen tekenen. Zodat deze gruwelijkheden stoppen.

Ninx

Ik vind paardenmarkten primitief en volstrekt achterhaald.
Graag verbieden, en wat mij betreft ook onbegrijpelijk dat mensen naar zo'n markt gaan en dat zien als een leuk uitje.

Zensation

Heel Bokt.nl staat bol van de topics "Wie gaat er naar (bijv.) de Paardenmarkt in Hedel om te kijken/kopen/verkopen??
Ik heb zelfs een Poll hierover gezien waarin mensen aan kunnen geven mbv zijn/haar stem, om zo een score bij te kunnen houden wie er gewoon gaat kijken,gaat kopen,of verkopen!?
Heb topics gelezen waarbij "ik heb er zin in" en "Leuk man!" meer regel dan uitzondering zijn, en dan gaan ze nu met zn allen, na het lezen van deze nieuwsflash op de voorpagina, allemaal roepen dat ze alle paardenmarkten maar eens moeten gaan verbieden? En dat het schandalig is wat er daar gebeurd, etc. etc ??????
Je gaat er toch ook bijstaan voor je eigen vermaak? "omdat het zo leuk en gezellig is"???

Ik wil heel Bokt.nl echt niet over 1 kam scheren, maar kom op zeg, een paardenmarkt is gewoon 1 groot drama voor die dieren!
Ik weet zeker dat als de paarden voor de keuze stonden van slager of paardenmarkt, dat het gros van de dieren voor de slager stemt!

Ik ben nog nooit van mn hele leven op 1 paardenmarkt geweest en dat wil ik graag zo houden. Ik weet echt wel dat er dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen, en ik vind het goed dat deze ook aan het licht worden gebracht, maar ik verdom het om er heen te gaan, aan mij verdienen ze geen euro, ik help niet mee om zulke dingen in leven te houden!

nelis

NienSCHaap schreef:
Ja inderdaad al mag het dan wel niet meer van deze tijd zijn, traditie moet je soms voorzetten.
maar ik vind ook dat ze er meer bovenop moeten zitten en eens strenger moeten optreden..

Ook als die traditie ten koste van dieren gaat???

madelein

Kymalin schreef:
Paardenmarkten zijn ook meer folklore dan een nuttig middel voor de handel dus ik zeg; afschaffen, niet meer van deze tijd.

Helemaal mee eens! Zijn die gasten nou helemaal gestoord?! Dit moet toch niet meer kunnen in deze tijd.

( jammer is alleen dat die gasten dit soort dingen thuis ook doen lijkt me.... dus dat gaat gewoon door)

KellyG

onley schreef:
nelis schreef:

er wordt van ieder kind op school ook maar verwacht dat ze beschikken over internet thuis............ :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:17

nelis schreef:
NienSCHaap schreef:

Ook als die traditie ten koste van dieren gaat???

Dan moeten ze het aanpassen ;)
Als men zich aan die regelt houdt die duidelijk zijn, was deze ellende er niet.
De verkopers verzieken het voor zichzelf EN voor hun dieren.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:18

nelis schreef:
Moontje1991 schreef:

De laatste paardenmarkt waar ik ben geweest was netjes en diervriendelijk elk dier op stro met hooi en water

Dus jij wil beweren dat er markten zijn waar aan alle opgelegde regelswordt voldaan?

Je kan ook gewoon naar een grote handelaar gaan , heb je ook zat vergelijkingsmateriaal toch?

Ja die markten zijn er zeker en die markten ga ik ook vrolijk af.
En waar vindt je een grote handelaar met alle soorten en maten zowel ingereden als niet ingereden in lage prijsklasse die niet sportgericht zijn?
Er is geen handelaar met zoveel paarden als op de paardenmarkt en daarnaast een paardenmarkt is veel vrijblijvender.

KellyG alsof elke boer een kind heeft

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:18

purny schreef:
Is het geen goed idee om handtekeningen op te halen en die te overhandigen? Er zijn denk ik veel mensen hier die wel willen tekenen. Zodat deze gruwelijkheden stoppen.

zou zeggen, neem het voortouw +:)+ :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:19

Valt me toch wel op dat de mensen die er niet geweest zijn en aangeven er nooit heen te zullen gaan het hoogst van de toren blazen mbt afschaffen etc, terwijl mensen die er wel geweest zijn aangeven dat het allemaal op zich wel mee viel :?

Dingen die het daglicht niet kunnen verdragen gebeuren overal, ook in top stallen met top paarden en gouden knopjes op de boxen :j
Een paar jaar terug ben ik op een markt in Belgie geweest, en je pikte daar de goede handelaren er zo uit. Met als gevolg dat hun klanditie hadden en de handelaren met onverzorgt krom spul niet...

Afschaffen? nee
Meer controle? Ja