Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:25

Hoe is het eigenlijk met duitsland? Volgens mij mag het daar wel via internetrecept. En toevallig woon ik aan de grens.
Het blijft bizar: jaren ontworm je gewoon zelf.. je stopt er een verantwoorde lijn wormkuren in, bezuinigt daar niet op.. En zoals op iedere stal zijn er altijd wel een paar die slecht ontwormen, dus ontworm ik zelfs beter daar rekening mee houdend.. en nu moet het via de DA.

Denk je nu werkelijk dat die mevrouw die 1x per jaar ontwormd bij ons, nu wel via de DA goed gaat ontwormen... Echt niet.

PERENBOOMPIE

Re: Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:29

De dierenarts komt als het goed is zowiezo 1x per jaar op stal om te enten dus dan kun je toch tegelijkertijd voor een jaar de wormenkuren bestellen,zie niet in waar iedereen zich zo druk over maakt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:33

Nou bijvoorbeeld omdat je met een aantal paarden meer, niet even voor een jaar wormkuren bestelt. Wij hebben er vier. Dat loopt behoorlijk in de papieren. Bijvoorbeeld omdat ik altijd goed ontworm heb en dus niet wens te betalen voor een DA consult waar ik niet om gevraagd heb.

En overigens laten wij dus wel twee keer per jaar enten. Ik betaal met liefde voor hetgeen nodig is. Maar dit is niet nodig, het lost het probleem niet op (want de mensen die toch al niet goed ontwormen gaan er niet beter van ontwormen). Dus kost het alleen extra geld.

Zoals je ergens bij een anders leest krijgen ze geen kuur mee, als er niet eerst mestonderzoek is gedaan bijvoorbeeld. Bezopen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:43

@Anya:Dan kun je per doos bestellen en is nog voordeliger dan per stuk.
Bij jullie komt de dierenarts dan al standaard 2x per jaar om te enten dus lijkt het me al helemaal geen probleem.

Wanneer je op een pensionstal staat ben je zowiezo verplicht tegelijkertijd te ontwormen en wordt doorberekend in je stalhuur of je krijgt de rekening achteraf van de pensionhouder gepresenteerd.

Ben je over een dierenarts niet tevreden kun je altijd naar een ander overstappen,persoonlijk nog nooit gehoord dat een dierenarts geen wormenkuur wil uitschrijven,fabeltjes om onder je eigen plicht van verzorging uit te komen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:47

Ik heb geen probleem. Maar ik vind het geheel nergens op slaan. En de agradi is echt goedkoper dan de dierenarts. Dat vind ik weer wel een probleem.

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:48

Wij laten bij ons op stal eerst de mest onderzoeken waarbij je indien nodig
gericht kunt ontwormen. Iedereen doet hier aan mee zodat je de kosten
ook een beetje kunt drukken.
Op deze manier stop je geen verkeerde wormenpasta's in je paard en als
er niets gevonden wordt hoef je er ook niets te geven.
De uitslag van het onderzoek valt zowel bij de DA als bij de aanvrager op
de deurmat.
Bevalt ons prima zo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:50

Gelukkig is die regel hier in Frankrijk ook niet aan de orde.
Daarbij, ik ben nu sinds anderhalf jaar samen met een paarden DA, ontworm nog precies hetzelfde als daarvoor (elke 8 weken een kuur die wisseld naar jaargetijde en eerder gegeven kuur) vriend staat hier volledig achter. Toen ik nog in NL woonde deed ik het al precies hetzelfde, daar heb ik geen DA voor nodig.

Edit: ben ook eens met vriendje bij mensen geweest die zo veel mogelijk biologisch deden. Ja paard werd wat dun, aan de diaree etc etc, beest bleek vol met wormen te zitten, dan is er een oplossing, een agressive kuur van ruim een week. Paard was echter al zo zwak dat hij die kuur niet overleefd heeft (daar had vriendje voor gewarschuwd dat dat een mogelijkheid was).
Laatst bijgewerkt door Jes op 06-11-10 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:53

In beginsel is het een goed idee van de overheid om dit probleem aan te pakken, nu de uitvoering nog.

Als ik de reacties hier zo lees zijn veel mensen nog niet op de hoogte van de problemen met resistentie. Resistentie ontstaat door te vaak ontwormen.

Bij een wormenspuit zijn er altijd wel wat wormen die overleven. Als je een paard dat nauwelijks wormen heeft toch ontwormt, blijven alleen de wormen die hier tegen kunnen in leven. Als je dat blijft doen, krijg je na een tijd dus een hele hoop wormen die niet te bestrijden zijn.

Stel nu dat je alleen ontwormt als het nodig is, dus als er een flinke besmetting is. Dan krijgen alle soorten wormen meer dezelfde kans om zich te verspreiden (de sterke wormen 'vermengen' zich met de zwakke wormen, waardoor hun aantal lager blijft), en heb je minder snel dat er alleen nog maar sterke wormen over blijven.

Daarom is een ontwormingsbeleid waarbij alle paarden standaard zo vaak per jaar worden ontwormd superslecht.

Dat heeft de overheid goed begrepen. Maar de aanpak lost het probleem niet op. De meeste pensionstallen hebben niets veranderd aan hun beleid, en betalen nu alleen extra voor de recepten die ze nodig hebben voor hun oude achterhaalde ontwormingsschema.

Het is ook stom, maar begrijpelijk, van dierenartsen dat ze hieraan meewerken. Als het alleen om dierenwelzijn gaat, zou je zeggen: je mag alleen 1 wormenspuit als uit een mestonderzoek blijkt dat je paard een hoge wormenconcentratie heeft.

Nu worden net als vroeger lukraak spuiten meegegeven. Begrijpelijk, want de dierenarts gaat het zijn klanten ook niet moeilijker maken om bij hem spuiten te kopen, dan gaan ze wel naar een ander.

Het is ergens goed dat deze dierenarts wordt aangepakt, maar hypocriet dat de honderden andere dierenartsen die eigenlijk hetzelfde doen vrijuit gaan.

Het lijkt me verstandiger om een mestonderzoek verplicht te stellen. Bij grote aantallen paarden zou je kunnen zeggen: doe bij (steeds een andere) helft een onderzoek, als de meerderheid van die helft is besmet mag je iedereen ontwormen. Bij een minderheid alleen degenen waarvan is gebleken dat ze besmet zijn.

Een bezoek aan de stal is dan niet nodig, bij VPLC Het Woud geef je op het formulier gewoon aan hoe de paarden zijn gehuisvest. Ja, mensen kunnen daar over liegen, maar degenen die niks van wormenbeleid weten, weten ook niet wat je moet vertellen voor een 'goedkope' uitkomst. Degenen die wel weten hoe het werkt, laten het wel uit hun hoofd om over zoiets belangrijks te liegen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:57

Dat de Agradi goedkoper is komt doordat ze vaak aanbiedingen hebben en waarschijnlijk groter inkopen en daardoor palletkorting/kwantumkorting krijgen van de leverancier,een dierenarts doet daar niet aan,die houden ook een kortere houdbaarheidsdatum aan.

Ook ruitersportzaken hebben geen grote hoeveelheden op voorraad liggen waardoor je daar dan ook de normale prijs betaald en vaak hebben ze ook niet alle merken op voorraad.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:58

Ik werk zelf in een DA praktijk en bij ons gaat het als volgt.

Als jij al een tijd klant bent bij de praktijk kun jij gewoon je wormkuren ophalen. Wil jij ze ergens anders halen dan schrijft de DA bij ons een recept uit en met dat recept kun jij waar je ook maar wilt je wormkuren ophalen. (recept kost idd rond de 7.50)

Ben je nieuw dan is het de bedoeling dat ze toch een keer langs moeten komen.

Ik kan er me iets bij inkomen dat er strenger op wordt gecontroleerd, er zit tenslotte een wachttijd voor vlees op de wormkuren en niet iedereen gaat er zo netjes mee om.

Ik vind wel dat het niet te ver moet gaan, straks mag je helemaal niets meer.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:00

En al die recepten bij ruitersportzaken die niet tijdens een koopavond worden uitgeschreven? Waarbij de dierenarts de potentiele koper van de wormenpasta niet eens heeft gezien? wat krijgen die dan voor waarschuwing cq boete? bij agradi kun je net zoveel wormenpasta's bestellen als je wil niemand die het controleert!! Al zou je je paard er elke week eentje geven.
En trouwens bij een aantal andere grote nederlandse ruitersportzaken werkt het precies hetzelfde.
Je bestelt maar raak als je wil wie controleert hoeveel paarden ik op stal heb staan? Ze komen echt niet hier heen.
Laatst bijgewerkt door Insider op 06-11-10 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:00

arno: Leuk bij de helft een onderzoek en bij een minderheid met wormen alleen die behandelen, maar als er in de andere helft die niet onderzocht zijn nu ook wormen aanwezig zijn kan het voor die paarden wel eens te laat zijn (zie mijn post hierboven).

Verder ben ik ook al wel eens bij koliek gevallen geweest, waar vriendje vraagt wanneer de laatste ontworming was. Bij de helft van de gevallen was die een of twee dagen eerder. En de keer daarvoor ongeveer 6 maanden. Paarden hebben een hoop wormen die los laten wat de koliek veroorzaakt, ook daar heb ik een paard in zien blijven...

Nee, doe mij maar elke 8 weken een kuur, dat doe ik nu al 8 jaar zo bij mijn merrie, beest heeft nog nooit wormen gehad of koliek oid. (bloed en mest onderzoek gedaan).

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:05

opoe46 schreef:
Wij laten bij ons op stal eerst de mest onderzoeken waarbij je indien nodig
gericht kunt ontwormen. Iedereen doet hier aan mee zodat je de kosten
ook een beetje kunt drukken.
Op deze manier stop je geen verkeerde wormenpasta's in je paard en als
er niets gevonden wordt hoef je er ook niets te geven.
De uitslag van het onderzoek valt zowel bij de DA als bij de aanvrager op
de deurmat.
Bevalt ons prima zo.

Die mestonderzoeken zijn ook niet altijd iets waar je maar blindelings op kunt vertrouwen.
Heb een veulen in de opfok gehad waar ze dat ook deden,maar heb daar geen goede ervaringen mee en doe er ook niet meer aan mee.
Mijn dieren worden gewoon preventief ontwormt 4x in het jaar ,liever 100,=per jaar kwijt aan een wormenkuur dan mijn paard onder de wormen met alle gevolgen en bijkomende kosten nadien!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:08

behoorlijk vervelend, gezien het feit dat onze dierenarts geen recept geeft zonder mestonderzoek. en hij heeft totaal monopolie hier.

wij ontwormer in mei, september en vaak januari of februari nog een keer.
telkens met een ander bestanddeel.
volgens mij wel een goeie wormbestrijding.
we checken altijd zodra ze de wormenspuit gehad hebben de mest. we hebben slecht een paar keer gehad(vooral met veulens die poep aten) dat er kleine bloedwordem in zaten. dus tsja.

ik hoop dat we gewoon mogen blijven kopen bij een ruitersportzaak etc.
aan de andere kant binnen 3 maand woon ik waarsschijnlijk in duitsland.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:16

En wat gaat het resultaat zijn.... sommige mensen ontwormen maar gewoon niet meer. Veel te veel gedoe...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:17

@arno8: En als nou de helft van de stal niet wilt mee werken aan een mestonderzoek? Hoe doe je een mest onderzoek met paarden die in een kudde 24/7 buiten staan? Want hoe weet je welke mest van welk paard is? ( ik praat dan over een kudde van 30 paarden) of bijvoorbeeld in een opfok bedrijf, staan ze soms wel met een kudde van 60 paarden 24/7 op het land.. Hoe wil je dan een mestonderzoek gaan doen? Dan is ze allemaal een wormenkuur geven toch veel handiger/makkelijker/veiliger?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:25

Marliesje schreef:
En wat gaat het resultaat zijn.... sommige mensen ontwormen maar gewoon niet meer. Veel te veel gedoe...

inderdaad...en dan werk je dus geen resistentie in de hand maar juist een hele brede wormbesmetting van weilanden en stallen.
Arabesk....als je het niet erg vind wacht ik niet met ontwormen totdat mijn paard daadwerkelijk een wormbesmetting heeft.
Je wilt niet weten wat er al voor schade is aangericht!

Paarden die merkbaar niet lekker zijn na een workuur of koliekerig zitten dus vol met wormen.
Bij mijn paarden merk ik niets,vind ook geen worm...noem het voor niets ontwormen...prima!
Ik kan niet IN mijn paard kijken,en zoals ik al eerder heb gezegt....alleen volwassen wormen laten eitjes los,en dan ook nog per soort op een ander moment.
Dat gegeven maakt dat ik absoluut geen vertrouwen heb in een mestonderzoek!
En misschien telt het gegeven wel mee dat ik al meer dan 30 jaar paarden heb en nog nooit koliek heb gehad.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:28

Citaat:
Ik kan er me iets bij inkomen dat er strenger op wordt gecontroleerd, er zit tenslotte een wachttijd voor vlees op de wormkuren en niet iedereen gaat er zo netjes mee om.

Dit is ook onzin. Onlangs kocht mijn stalgenoot een pot Sputolysin...dit is gewoon verkrijgbaar in elke winkel zonder DA recept en er zit een wachttijd op.

Wijn inmiddels overgestapt naar 2x per jaar ontwormen en een wormentest.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:35

Ik vind het echt belachelijk, nu ga ik langs mn dierenarts om de spuiten af te halen voor mijn paarden, of ik bestel ze bij de agradi, ik heb een vast schema met welke ik wanneer moet geven.

En ik ben er inderdaad ook bang voor dat mensen die nu al amper ontwormen, dan al helemaal niet meer gaan ontwormen, zulke dingen werken ze nu wel naar toe.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:38

Ik krijg zo zonder recept mijn wormenkuren mee.
Ik krijg niet altijd dezelfde kuur,want hij zei dat je moet afwisselen van merk enz.omdat wormen anders immuum kunnen worden als je altijd dezelfde gebruikt.Ik ontworm ze maar 1 x per jaar en een onafhankelijke D.A. zij dat dit heel goed was.Maar wél omdat ik elke dag me land uitmest hoor.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:42

ik ontworm 4x per jaar en haal ze bij mijn dierenarts.
Ik vind het eerlijk gezegd betuttelend getrut met die recepten en blabla....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:43

LecyTinker schreef:
Officieel gezien mag een DA geen wormenspuit meer meegegeven als hij het paard niet gezien heeft. Dat deze regel gebogen word voor grote pensionstallen, dat is mogelijk, dat weet ik niet.
Maar de gewone particulieren kunnen niet langs de DA gaan en vragen voor een spuit omdat hun paard wormen heeft.

Ik ging altijd gewoon naar de praktijk om een wormspuit te halen; geen enkel probleem.
Sterker nog; kreeg te lage dosering, er werd niet gevraagd naar het gewicht van mijn paard. Ik moest zelf vragen om een extra spuit (mijn paard was over de 600 kg).

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:44

Denk je dat een DA zit te wachten op deze onzin?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:45

Saffier schreef:
arno: Leuk bij de helft een onderzoek en bij een minderheid met wormen alleen die behandelen, maar als er in de andere helft die niet onderzocht zijn nu ook wormen aanwezig zijn kan het voor die paarden wel eens te laat zijn (zie mijn post hierboven).

Verder ben ik ook al wel eens bij koliek gevallen geweest, waar vriendje vraagt wanneer de laatste ontworming was. Bij de helft van de gevallen was die een of twee dagen eerder. En de keer daarvoor ongeveer 6 maanden. Paarden hebben een hoop wormen die los laten wat de koliek veroorzaakt, ook daar heb ik een paard in zien blijven...

Nee, doe mij maar elke 8 weken een kuur, dat doe ik nu al 8 jaar zo bij mijn merrie, beest heeft nog nooit wormen gehad of koliek oid. (bloed en mest onderzoek gedaan).

Saffier, ik raad je aan je eens in dit onderwerp te verdiepen. Wormentest is om de 3 maanden. Als je steeds een andere helft controleert, wordt ieder paard dus om de zes maanden gecontroleerd. Stel dat hij bij de laatste test zwaar besmet was, dan ontworm je hem dus en kun je besluiten hem over drie maanden voor de zekerheid nog eens te testen. Als hij geen besmetting heeft, zal hij niet zomaar binnen zes maanden opeens een dodelijke wormenbesmetting oplopen. Ook ben je er zelf bij als je paard vermagert.

In je post daarboven heb je het over biologische ontwormen. Dat heeft helemaaaaaaaaaaaal niks met testen op wormen te maken. Jouw patroon van ontwormen is nu precies het patroon dat resistentie in de hand werkt. Het komt nu al regelmatig voor dat een paard met een zware wormenbesmetting niet meer gezond is te krijgen omdat die wormen overal tegen kunnen. Dan kun je wel netjes om de 8 weken ontwormen, maar dat heeft dan geen enkele zin.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:49

Sinds deze regel heb ik gemerkt zelf niet zo consequent meer te ontwormen als anders. Anders haalde ik een wormspuit als ik in de dierenwinkel was en ze zag liggen. Nu zou ik naar mijn dierenarts moeten op 16 km rijden.
Laatst zag ik op Agradi de spuiten, hoera, meteen besteld. Vond het alleen wat typisch dat ik direkt advies kreeg welke spuit geschikt was (volgens de site ging een dierenarts advies uitbrengen, ben bang dat die niet aan te pas komt maar dat kan mij ook niet schelen) en ik vond de vragen die je moest invullen een beetje prut. Er werd gevraagd hoeveel paarden ik zelf heb, geen gewichten of wat dan ook en ook niet of mijn paarden met paarden staan geweid die wellicht wormen kunnen hebben.