Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
opoe46 schreef:Wij laten bij ons op stal eerst de mest onderzoeken waarbij je indien nodig
gericht kunt ontwormen. Iedereen doet hier aan mee zodat je de kosten
ook een beetje kunt drukken.
Op deze manier stop je geen verkeerde wormenpasta's in je paard en als
er niets gevonden wordt hoef je er ook niets te geven.
De uitslag van het onderzoek valt zowel bij de DA als bij de aanvrager op
de deurmat.
Bevalt ons prima zo.
Marliesje schreef:En wat gaat het resultaat zijn.... sommige mensen ontwormen maar gewoon niet meer. Veel te veel gedoe...
Citaat:Ik kan er me iets bij inkomen dat er strenger op wordt gecontroleerd, er zit tenslotte een wachttijd voor vlees op de wormkuren en niet iedereen gaat er zo netjes mee om.
LecyTinker schreef:Officieel gezien mag een DA geen wormenspuit meer meegegeven als hij het paard niet gezien heeft. Dat deze regel gebogen word voor grote pensionstallen, dat is mogelijk, dat weet ik niet.
Maar de gewone particulieren kunnen niet langs de DA gaan en vragen voor een spuit omdat hun paard wormen heeft.
Saffier schreef:arno: Leuk bij de helft een onderzoek en bij een minderheid met wormen alleen die behandelen, maar als er in de andere helft die niet onderzocht zijn nu ook wormen aanwezig zijn kan het voor die paarden wel eens te laat zijn (zie mijn post hierboven).
Verder ben ik ook al wel eens bij koliek gevallen geweest, waar vriendje vraagt wanneer de laatste ontworming was. Bij de helft van de gevallen was die een of twee dagen eerder. En de keer daarvoor ongeveer 6 maanden. Paarden hebben een hoop wormen die los laten wat de koliek veroorzaakt, ook daar heb ik een paard in zien blijven...
Nee, doe mij maar elke 8 weken een kuur, dat doe ik nu al 8 jaar zo bij mijn merrie, beest heeft nog nooit wormen gehad of koliek oid. (bloed en mest onderzoek gedaan).