Dierenbescherming: aantal gedumpte dieren neemt fors toe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Dierenbescherming: aantal gedumpte dieren neemt fors toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:05

Wordt lid van de hyves uit mijn onderschrift!!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 06:56

_San87_ schreef:
kohtje schreef:
Er zijn asiels die 75 euro vragen en dat is in mijn ogen te veel. Mensen die hun dier komen brengen moet je dus niet veroordelen. Zij komen ze toch brengen?

Weet je wat het kost om dieren te onderhouden? :)

Het asiel waar ik werk, heeft momenteel ongeveer 35 katten, waarvan de helft ziek (niesziekte + schimmel). De dieren die binnenkomen worden gecastreerd/gesteriliseerd en krijgen alle medische hulp die ze nodig hebben. Dat kost enorm veel geld, dus ik vind het niet gek dat er een bijdrage aan het opnemen moet worden betaald :)

Ik denk dat kohtje bedoelt dat de mensen die de dieren gevonden hebben ze naar het asiel brengen ook moeten betalen. Terwijl dat helemaal niet hun dier is! Maar ze wel zo goed willen zijn om het naar het asiel te brengen. Dit vind ik ergens ook niet juist.
Maarja, dan zouden mensen waar het dier wel van is het ook kunnen doen en hoeft niemand meer te betalen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 07:51

Citaat:
Ik denk dat kohtje bedoelt dat de mensen die de dieren gevonden hebben ze naar het asiel brengen ook moeten betalen. Terwijl dat helemaal niet hun dier is! Maar ze wel zo goed willen zijn om het naar het asiel te brengen. Dit vind ik ergens ook niet juist.
Maarja, dan zouden mensen waar het dier wel van is het ook kunnen doen en hoeft niemand meer te betalen.

Het was niet altijd zo dat je moest betalen als je een dier naar het asiel bracht nadat je het had gevonden. Alleen er waren steeds meer 'slimme' mensen die deden alsof ze hun eigen dier gevonden hadden om onder de opname prijs van de asiels uit te komen. En idd asiels hebben ook kosten, voer, dierenarts worm en vlooi spul... Weet wel dat mijn volgende kattenbeest uit het asiel komt :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 07:52

Dieren zouden zo moeten zijn als kinderen:

Je kiest ervoor, en dus heb je het hele leven de zorgen ervoor....

maar ja...Natuurlijk zijn er net als bij mensen uitzonderingsgevallen. Er zijn ook kinderen die uit huis geplaatst worden om vervolgens bij een ander gezin (hopelijk gelukkig) verder te leven.
Dat zijn alleen keuzes die maar door/voor weinig mensen gemaakt worden. Waarom denken mensen toch zo makkelijk over een dier? Mijn eigen paard staat ook alleen maar mooi te wezen, kost me handen vol met geld, maar ik doe niets met hem. Hij mag hier thuis gewoon oud worden. Tot ie op is. Want dat heeft ie verdient. Onze poes heeft al 4 keer kanker gehad. En als het moet laat ik haar nog 6 keer opereren, want na een dagje pijn heeft ze weer een hele tijd een fijne tijd. Kost klauwen met geld. Maar IK heb voor ze gekozen, dus IK moet ook de "lasten" dragen.

Waarom denken zoveel mensen er toch zo gemakkelijk over...

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:08

ik heb zelf ook een aantal gedumpte dieren
heb een cavia gehad die in het bos was neergezet
en nu nog 2 konijnen die ze midden in de winter in een weiland hadden achter gelaten beestjes waren super vermagerd
snap niet dat mensen zoiets kunnen doen
ik eet nog liever zelf droog brood dan dat ik mijn dieren zal dumpen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:22

Vorig jaar zag ik dat ze 2 konijnen langs de weg hadden gezet met een stapeltje voer. Ze waren heel tam dus ik heb ze kunnen "vangen". Deze hebben destijds een goed tehuis gekregen bij familie van me met kleine kinderen.

Te triest voor woorden zoals mensen met de dieren omgaan als ze teveel zijn geworden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:03

Ik denk dat het hier vooral over katten en kleine huisdieren gaat.
Mijn moeder zegt altijd dat de dierenbescherming(asiels) de grootste hondenhandelaar is. Ik ben van mening dat veel asiels niet goed werken.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:22

Even een andere kant van het verhaal. Nu ben ik een alleenstaande moeder van 2 meiden en heb drie katten. Nu is bij mijn dochter van 5 Astma gecontstateerd en allergie voor katten.. Tja wat doe je als moeder?? Ik moet rondkomen van 70 euro in de week en heb geen geld om 3 katten naar het asiel te brengen voor 70 euro per kat! En ik ben dus geen type die haar katten ergens anders dumpt want daar ben ik te dierlievend voor! Dit zijn ook aanlopers en hebben eigenlijk hun plekje gevonden! Dus de keuze is ze blijven ondanks de benauwdheid van mijn kind want 210 euro kan ik niet ophoesten in een keer!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:27

priscilla: Naar het asiel is niet de enige optie. Je kan ook zelf op zoek gaan naar een nieuw tehuis. Dan kan je ze gratis weggeven en heb je er geen kosten aan. :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:29

Bij onze asiels (er zitten er hier 3 in de buurt) hoef je niet te betalen als je een gevonden dier afgeeft. Dat zou ook te gek voor woorden zijn.
Ik heb zelf ooit een soort maltezer leeuwtje gevonden en dit doorgegeven.
Wilde hem wel zelf houden als niemand zich melde. Hoefde ook niet naar het asiel van mij; als iemand zich melde, konden ze hem bij mij ophalen.
Voor ik het wist stond echter de dierenambulance voor de deur om hem op te pikken. Hoefde ik echt niks voor te betalen.

Ik begrijp de opmerking van Kohtje wel: je zit niet te wachten op een preek als je je huisdier wegbrengt naar het asiel. Ik heb zelfs nog enigzins respect voor mensen die hun dier wegbrengen naar het asiel! Die weten dat hun dat geld kost, maar ze doen het omdat het beter is voor alle partijen.
In geval van gewijzigde omstandigheden thuis (scheiding of overlijden bv) en je kunt je dier niet meer de aandacht geven die hij verdient.
Of je levensomstandigheden zijn zodanig gewijzigd dat je het echt financieel niet meer kunt opbrengen (iets wat je misschien nooit gedacht had, want dan was je er nooit aan begonnen).
Soms maak je als mens ook fouten....en denk je: ach dat is toch zo leuk...een konijntje voor de kinderen... om er dan later achter te komen dat het best veel werk met zich meebrengt en de kinderen er niet meer naar omkijken. Als het een eenmalige fout is, dan kan ik er nog mee leven, maar je moet natuurlijk niet een jaar later weer een nieuw konijn nemen.

Kijk: zulk soort mensen verdienen het niet om een preek te krijgen.
Ze brengen hun dier netjes naar het asiel en betalen ervoor. Ze hebben het beste met hun dier voor, anders dumpten ze het wel ergens of bonden ze hem vast aan een boom.

Zelf hebben we een hond uit het asiel gehad die niet alleen kon blijven. Ze zou janken en blaffen. Dat is erg vervelend als je in een tussenwoning zit en de buren beginnen te klagen. Want wat doe je er zo vlug aan. Nu moete ik zeggen dat ik zelf aan het verhaal twijfelde, want ik heb onze buren gevraagd of ze de hond hoorden als ik ging werken (2,5 dag in de week). De buren die aan ons vast wonen zeiden niks te horen. Pas toen ze oud en slechthorend werd (en volgens mij een beetje seniel) begon ze te blaffen. Dan hoorde ik haar al als ik met de auto vertrok. Maar volgens de buurvrouw was dat maar heel even en dan stopte ze weer.

Nu hebben we 2 konijnen uit de konijnenopvang. De verhalen die ik daarvan hoorde vond ik wel weer twijfelachtig. Mensen die een dwergkonijn denken te kopen, die dan uitgroeit tot een behoorlijk groot middelmaat konijn. Die is dan te groot en moet dus na een jaartje weg :o? . Dat snap ik dan niet. Wat maakt het nou uit dat het dier wat groter is? Dan geef je hem wat meer ruimte/groter hok en dan is het toch ook goed?
Zo heb ik dus nu 2 uit de kluiten gewassen "dwerg"hangoorkonijnen die zo groot zijn als een teckel :D .
Het zijn hartstikke mooie beestjes. Ik snap niet dat je een dier niet meer wilt als hij wat groter groeit dan gedacht. Maar goed, in ieder geval toch fijn dat ze niet in het bos zijn uitgezet en dat de mensen er toch € 30 voor hebben overgehad (meer als een konijn nieuw kost in de winkel }:0 ) om hem af te geven bij de opvang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:43

_San87_ schreef:
kohtje schreef:
Er zijn asiels die 75 euro vragen en dat is in mijn ogen te veel. Mensen die hun dier komen brengen moet je dus niet veroordelen. Zij komen ze toch brengen?

Het asiel waar ik werk, heeft momenteel ongeveer 35 katten, waarvan de helft ziek (niesziekte + schimmel). De dieren die binnenkomen worden gecastreerd/gesteriliseerd en krijgen alle medische hulp die ze nodig hebben. Dat kost enorm veel geld, dus ik vind het niet gek dat er een bijdrage aan het opnemen moet worden betaald :)

De drempel wordt hoger om daar een dier heen te brengen. Mensen die dieren dumpen, willen geen preek (ook al verdienen ze die wel) en willen geen geld betalen, daarom worden ze bv maar aan een boom gebonden. Ze vallen net tussen wal en schip, dat is het jammere.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:54

Bij www.stichtingcavia.com kun je je cavia's door het hele land (ook Belgie geloof ik) brengen en als je niet wilt betalen, dan hoeft het niet.
Een donatie is wel ZEER gewenst. Zelf heb ik ruim een jaar lang een opvang thuis gehad, maar aangezien ik in de hoofdstad woon was de aanloop niet normaal zo groot. Mensen lieten ook vaak weten (als ik zei dat ik echt overvol zat in de vakantie), dat ik dan wel wist wat ze met de dieren zouden doen. Tja.. dan nam ik ze maar weer! Met als gevolg dat zelfs mijn eettafel vol stond met kooien.. mijn bank.. en de rest van de woonkamer dus. Heb uiteindelijk heeeeel veel caafjes naar een fijn thuis geholpen!

Veel mensen weten niet eens dat van ieder soort dier wel een opvang bestaat. Ik hoop dat iedereen die een dier neemt een opvang overweegt!!

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:05

Ik kan me voorstellen dat je als asielmedewerker iemand die zijn dier komt afgeven een preek wilt geven in de hoop dat deze persoon de volgende keer beter nadenkt als hij/zij een dier aanschaft.

Ik kan me ook voorstellen dat een asiel een bedrag vraagt als bijdrage in de kosten.

Maar misschien dat een asiel hier wat flexibeler mee om kan gaan zodat de drempel voor mensen niet te groot wordt en dieren aan een boom gebonden worden...

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:10

robeer schreef:
Maar als ik het goed begrijp moet ik dus betalen als ik een gevonden gedumpt beest naar het asiel breng? Ik heb het dan niet over een beest waar ik zelf ooit voor gekozen heb maar over een zwervertje.

Dat is niet zo. Ik geloof dat het dier na 2 weken van jou is en dan zou je moeten gaan betalen. Voor die tijd kan je nog de dierenambulance bellen om het dier naar een asiel brengen zonder te betalen.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:12

mmouse schreef:
Ik kan me voorstellen dat je als asielmedewerker iemand die zijn dier komt afgeven een preek wilt geven in de hoop dat deze persoon de volgende keer beter nadenkt als hij/zij een dier aanschaft.

Ik kan me ook voorstellen dat een asiel een bedrag vraagt als bijdrage in de kosten.

Maar misschien dat een asiel hier wat flexibeler mee om kan gaan zodat de drempel voor mensen niet te groot wordt en dieren aan een boom gebonden worden...

ik snap het ook wel hoor, maar er zijn zat mensen die het geld niet meer hebben om het dier te verzorgen een ander plekje moeten vinden en bij het asiel moet je dan ook nog eens rond de 70 euro betalen om hem daar te kunnen brengen...

Moet zeggen dat het in amerika beter geregelt is, daar kost het afstaan geen geld, maar je kan uiteraard wel een bijdrage leveren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:15

mmouse schreef:

Maar mijn oma kreeg ook een preek van jewelste.
Waarom zij dan nog was begonnen op haar leeftijd aan een hond.... oma was al in tranen, maar toen helemaal.
Mijn oma ging naar het verzorgingstehuis en helaas kon niemand haar hondje nemen.
Wel geprobeerd zelf te plaatsen, na vragen bij bekenden en kennissen enz, maar niet gelukt.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:19

Ik snap echt niet dat mensen dat kunnen doen, een dier aan zijn lot overlaten.
Dat doe je toch niet?
En ook al moet je betalen als je een gevonden dier naar het asiel moet brengen, dan doe je dat toch gewoon? Beestje kan er ook niets aan doen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:24

priscilla schreef:
Even een andere kant van het verhaal. Nu ben ik een alleenstaande moeder van 2 meiden en heb drie katten. Nu is bij mijn dochter van 5 Astma gecontstateerd en allergie voor katten.. Tja wat doe je als moeder?? Ik moet rondkomen van 70 euro in de week en heb geen geld om 3 katten naar het asiel te brengen voor 70 euro per kat! En ik ben dus geen type die haar katten ergens anders dumpt want daar ben ik te dierlievend voor! Dit zijn ook aanlopers en hebben eigenlijk hun plekje gevonden! Dus de keuze is ze blijven ondanks de benauwdheid van mijn kind want 210 euro kan ik niet ophoesten in een keer!

tegen allergie bestaat een loratidine(earius),een onschuldig pilletje zonder bijwerkingen wat de allergische reactie onderdrukt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:24

Ik ben een voorstander dan dat het zowieso veel moeilijker gemaakt moet worden om een huisdier aan te schaffen.
Dus alleen verkoop punten bij erkende fokkers van welk huisdier dan ook.Dieren verkopen in de winkel vind ik echt NOT DONE. Daarnaast verplicht chippen zodat de echte eigenaar achterhaalbaar is. Wil hij zijn dier niet dan betalen, anders inbeslagname(ander wordt het arme dier vermoord) en boete die 2x hoger ligt als de betaling bij afstand. Of zoiets wat ze in de usa hebben.
Herplaatsingen via asiels, rasverenigingen en fokkers.

Zo ik kan de politiek wel in :D Of het haalbaar is is een 2e maar een verbetering moet toch kunnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:26

Brainless schreef:
mmouse schreef:

Waarom zij dan nog was begonnen op haar leeftijd aan een hond.... oma was al in tranen, maar toen helemaal.
Mijn oma ging naar het verzorgingstehuis en helaas kon niemand haar hondje nemen.
Wel geprobeerd zelf te plaatsen, na vragen bij bekenden en kennissen enz, maar niet gelukt.

Prima dat oude mensen honden en katten nemen....maar regel voor die tijd gewoon dat als er wat met oma gebeurt,de dieren een ander huis krijgen....lukt dat niet moet oma geen hond of kat nemen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:28

Het is toch volkomen logisch dat dit steeds vaker gebeurd? hoevaak zie je wel niet dieren gratis aangeboden. Het is gewoon geen moeite om aan een huisdier te komen, iedereen fokt maar aan (ach wat schattig nou!) paarden die niet meer goed zijn worden voor een appel en een ei op Mplaats gezet.. zelfs hier op bokt en kopen maar die handel! Daarbij krijg/koop je niet altijd wat je verwachte te kopen en dan heb je 2 opties. Zet het terug op Marktplaats of je smijt het gewoon even het raam uit. Dat de huidige markt voor veel dieren overbezaaid is (honden, katten, nijntjes, paarden) maakt het extreem lastig om ervan af te komen. Dat de kosten maar doorgaan, en dat rotbeest je maar in de weg blijft zitten.. tja, neem je het even mee het bos in toch?

Dus denk NA met wat je doet, zelfs met het fokken van dieren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:30

geerke schreef:
priscilla schreef:

tegen allergie bestaat een loratidine(earius),een onschuldig pilletje zonder bijwerkingen wat de allergische reactie onderdrukt.

Loratadine werkt alleen tegen jeuk en tegen een geïrriteerde neus/ogen (helaas ook niet bij iedereen), maar absoluut niet tegen benauwdheid en astma-aanvallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:32

geerke schreef:
Brainless schreef:

Prima dat oude mensen honden en katten nemen....maar regel voor die tijd gewoon dat als er wat met oma gebeurt,de dieren een ander huis krijgen....lukt dat niet moet oma geen hond of kat nemen.

Mijn oma was toen 67 jaar...... opa was het jaar daarvoor overleden (net 68 jaar).
Hondje was 7 of 8 jaar. Ze hadden het hondje uit het asiel gehaald toen opa met pensioen ging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:37

robeer schreef:
_San87_ schreef:

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus betalen als ik een gevonden gedumpt beest naar het asiel breng? Ik heb het dan niet over een beest waar ik zelf ooit voor gekozen heb maar over een zwervertje.

Daar betaal je niet voor. Tenminste, bij ons niet :)

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:05

Brainless schreef:
mmouse schreef:

Dat bedoel ik dan dus... preek vanuit de asielmedewerker logisch maar niet zinvol en onnodig pijnlijk voor oma... naar mijn mening NIET doen dan dus... maar ja aan de andere kant (en nu ga ik waarschijnlijk heel veel boze reacties over me uitroepen...) als je communicatiedeskundige bent werkt je meestal niet in een asiel ;)

Wellicht een idee voor de dierenbescherming... naast cursussen hoe om te gaan met dieren ook cursussen hoe omgaan met mensen... ;)