Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
paarden652 schreef:Weet iemand hoe hoog die oxer stond? Misschien was het wat lager gezet vanwege de jonge leeftijd. En als we zo gaan beginnen dan mogen we ook alle in uitjes gaan wegsmijten. Dit is iets wat veel wordt gedaan. Ook bij jonge paarden.
Cayenne schreef:De Paardenkrant vroeg Louis Koninckx, gerespecteerd internationaal parcoursbouwer, naar zijn mening. “Het klopt dat de reglementen hier niet over zeggen. De enige uitzonderingsregel is dat je een triple-bar alleen als eerste hindernis mag neerzetten als je deze in een combinatiesprong wil neerzetten. Zelf vind ik het plaatsen van een oxer-oxer op één galopsprong uiterst curieus. Het mag wel, maar ik noem dat zonder inzicht bouwen. Dus lomp”, vertelt Koninckx.
“Desondanks sprongen 28 van de 52 vijfjarige springpaarden foutloos door het parcours en bleek deze dubbelsprong geen onoverkomelijk obstakel te zijn. “Dat mag als een compliment gezien worden, maar ook hier plaats ik een kanttekening. "Dat je elke dag fijn op je werk aankomt, heeft er nog niets mee te maken dat het verkeer veilig is”, aldus Koninckx.
Maar meestal staat het wel vriendelijker dus dat valt nog wel mee!Sientje schreef:Op mij komt het als redelijke buitenstaander in de springsport in elk geval over als behoorlijk pittig, en mogelijk onverstandig voor jonge paarden. Er waren er veel foutloos, maar dat waren er maar iets meer dan de helft, zo kun je het ook zien. Met hoeveel vertrouwen gaan die andere 24 de volgende keer de ring in? Juist die jonkies, hoe groot hun talent ook moge zijn, moeten vertrouwen hebben en houden. Lijkt me dat er toch een andere manier moet zijn om hun potentie te laten zien, zonder het risico dat ze in de toekomst hun talenten laten overschaduwen door een nare eerdere ervaring.
Omdat ik mezelf dus als buitenstaander in deze tak van sport beschouw, kan ik ook geen oordeel vellen over het 'veroordelen van collega's in de media'. Ik weet niet wat er aan vooraf is gegaan, waarom deze parcoursbouwer tot deze uitspraken is gekomen.
Mootje schreef:Er waren 24 mensen niet foutloos in het parcours. Dit wil niet zeggen dat zij allemaal een fout op de dubbel hadden
Iedereen heeft de mogelijkheid om niet te starten als je het parcours, bodem of andere omstandigheden niet eerlijk vinden. Je bent alleen je startgeld kwijt..... De ruiters die dit niet gedaan hebben (als er al ruiters waren) vonden het parcours blijkbaar eerlijk genoeg om te starten.

Het is M niveau en je moet dus ook M geklasseerd zijn. En inderdaad, deze paarden mogen over 2 maanden Z! Of het netjes was om oxer oxer erin te zetten... Nee vind ik niet
Maar blijkbaar was het niet zo'n probleem, dat blijkt ook maar want de meeste paarden gingen er goed door!