Discussie in Denekamp: 'Oxer-oxer is bouwen zonder inzicht'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paarden652

Re: Discussie in Denekamp: 'Oxer-oxer is bouwen zonder inzicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:49

Weet iemand hoe hoog die oxer stond? Misschien was het wat lager gezet vanwege de jonge leeftijd. En als we zo gaan beginnen dan mogen we ook alle in uitjes gaan wegsmijten. Dit is iets wat veel wordt gedaan. Ook bij jonge paarden.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:15

paarden652 schreef:
Weet iemand hoe hoog die oxer stond? Misschien was het wat lager gezet vanwege de jonge leeftijd. En als we zo gaan beginnen dan mogen we ook alle in uitjes gaan wegsmijten. Dit is iets wat veel wordt gedaan. Ook bij jonge paarden.

De vergelijking gaat niet op - oxer - oxer wordt nagenoeg niet gedaan - bij de training van jonge paarden. In- uitjes wel (stijl - stijl of stijl - oxer). Dit is om kracht op te bouwen en om te beweeglijkheid / behendigheid te bevorderen. De afstand tot de oxer, hoogte en de breedte van de oxer kunnen gevarieerd worden om of te laten strekken of om meer bascule te trainen.

De variabelen van een dubbel in een parcours zijn de verwachte bodemsnelheid die je moet maken om binnen de tijd te rijden en de afstanden tussen de twee hindernissen. De hoogte is van te voren vastgesteld door het niveau van de klasse. Nu is het zo dat 5 jarigen als ze zorgvuldig zijn opgeleid wellicht een 12 - 15 maanden springtraining achter de rug hebben - en het is niet de doelstelling binnen de opleiding van het jonge paard - en de wedstrijden - om jonge paarden te overvragen. Een oxer-oxer combinatie past niet in dat programma. En ook al blijkt dat voor een aantal talentvolle jonge paarden geen problemen op te leveren zou dat niet het begin moeten zijn of verdere aansporing tot het gebruik van die combinatie.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:29

Cayenne schreef:
De Paardenkrant vroeg Louis Koninckx, gerespecteerd internationaal parcoursbouwer, naar zijn mening. “Het klopt dat de reglementen hier niet over zeggen. De enige uitzonderingsregel is dat je een triple-bar alleen als eerste hindernis mag neerzetten als je deze in een combinatiesprong wil neerzetten. Zelf vind ik het plaatsen van een oxer-oxer op één galopsprong uiterst curieus. Het mag wel, maar ik noem dat zonder inzicht bouwen. Dus lomp”, vertelt Koninckx.

“Desondanks sprongen 28 van de 52 vijfjarige springpaarden foutloos door het parcours en bleek deze dubbelsprong geen onoverkomelijk obstakel te zijn. “Dat mag als een compliment gezien worden, maar ook hier plaats ik een kanttekening. "Dat je elke dag fijn op je werk aankomt, heeft er nog niets mee te maken dat het verkeer veilig is”, aldus Koninckx.

Ik ken Louis erg goed heb menig parcours van hem gezien en hij bouwt ook erg veel. Hij is zeer gerespecteerd hij bouwt ook altijd naar gelang het type concours. Op Hij mag zijn mening geven en op zich is de discussie goed want is dit idd iets wat je moet doen bij deze jonge paarden. Doe het in een normaal parcours in het M of Z maar dit?.

Als er 1 iemand is die er wat van mag zeggen is hij het wel. En dit is goed om ook van elkaar te leren.

mistid

Re: Discussie in Denekamp: 'Oxer-oxer is bouwen zonder inzicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:35

Maar als je het nou eens vanaf een andere kant bekijkt. Een 5 jarige mag M lopen. Over 2 maanden mogen ze het Z in (per 1 januari).
In zulke rubrieken rijden niet de eerste de beste mensen de op wedstrijd verschijnen, veelal zijn dit kundige ruiters.

Echter weet ik de regels voor het 5 jarigen springen niet (mogen ze geklasseerd zijn of niet) en over wat voor hoogte het gaat, maar vond dit toch wel een gegeven wat opzich best mag worden meegenomen

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:23

5 jarigen is M hoogte :j Maar meestal staat het wel vriendelijker dus dat valt nog wel mee!

Sientje schreef:
Op mij komt het als redelijke buitenstaander in de springsport in elk geval over als behoorlijk pittig, en mogelijk onverstandig voor jonge paarden. Er waren er veel foutloos, maar dat waren er maar iets meer dan de helft, zo kun je het ook zien. Met hoeveel vertrouwen gaan die andere 24 de volgende keer de ring in? Juist die jonkies, hoe groot hun talent ook moge zijn, moeten vertrouwen hebben en houden. Lijkt me dat er toch een andere manier moet zijn om hun potentie te laten zien, zonder het risico dat ze in de toekomst hun talenten laten overschaduwen door een nare eerdere ervaring.
Omdat ik mezelf dus als buitenstaander in deze tak van sport beschouw, kan ik ook geen oordeel vellen over het 'veroordelen van collega's in de media'. Ik weet niet wat er aan vooraf is gegaan, waarom deze parcoursbouwer tot deze uitspraken is gekomen.

Van de andere 24 zullen er een paar zijn die een fout hebben gemaakt op de dubbel. Om dat nou een hele slechte ervaring te noemen... Als je een paard hebt dat echt zo voorzichtig en bang is dat hij daar bang van wordt, komt hij dat vroeg of laat tegen. In een dubbel, driesprong of een gewone sprong. Al het vertrouwen is er vast niet uit door 1 fout in een dubbel.

Mootje schreef:
Er waren 24 mensen niet foutloos in het parcours. Dit wil niet zeggen dat zij allemaal een fout op de dubbel hadden :n
Iedereen heeft de mogelijkheid om niet te starten als je het parcours, bodem of andere omstandigheden niet eerlijk vinden. Je bent alleen je startgeld kwijt..... De ruiters die dit niet gedaan hebben (als er al ruiters waren) vonden het parcours blijkbaar eerlijk genoeg om te starten.

Inderdaad! De ruiters en eigenaren zijn wel zo verstandig :j

Ik ben het wel met Mistid eens, 5 jaar lijkt jong, maar deze paarden springen echt al op niveau hoor :j Het is M niveau en je moet dus ook M geklasseerd zijn. En inderdaad, deze paarden mogen over 2 maanden Z! Of het netjes was om oxer oxer erin te zetten... Nee vind ik niet :n Maar blijkbaar was het niet zo'n probleem, dat blijkt ook maar want de meeste paarden gingen er goed door!

En wie zegt dat Louis Koninckx het er niet over gehad heeft met de parcoursbouwer? Beetje kort door de bocht om dit zomaar aan te nemen